Gå til innhold

10 grunner til å velge stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Det er med respekt å melde ikke noe poeng i det hele tatt. Siden en stasjonær pc er - nettop - stasjonær, så er den uaktuell for dem som vil ha pc'en sin lett flyttbar. At det da blir dyrere, eller at man får mindre ytelse for pengene (grafikken/spillytelsen, i all hovedsak) er noe man er inneforstått med. Mobilitet koster. Dessuten tviler jeg på at de fleste ser på laptopen sin som et supplement til sin stasjonære pc - jeg vil tro at de aller fleste laptop-eiere enten har den som sin eneste pc, eller som en av flere laptoper! Supplementer - det er iPad'er, eller smartfoner. For eksempel: Jeg har med meg min bærbare når jeg er ute og reiser. Jeg både jobber og spiller på den. Når jeg kommer hjem, kobler jeg den til min eksterne skjerm, og vips! så har jeg en hjemme-pc som erstatter en temmelig godt ytende stasjonær pc. Både hjemme og borte. Jeg har til og med grafikkytelse nok til spilling at jeg er godt fornøyd. Både hjemme og borte. Kom og fortell meg at jeg heller burde reist med en stasjonær maskin? Eller en kraftig stasjonær maskin for spilling hjemme + en kraftig gaming bærbar til å ta med på reiser? Are you joking? Hva er poenget med det, når jeg kan klare meg med 1 lett flytt- og fraktbar maskin?

 

 

Man kan også si det slik: Mobilitet er den eneste gode grunnen til å velge bærbar foran stasjonær. Men så er det til gjengjeld et meget tungtveiende argument for mange, og ett som ofte blåser alle gode argumenter om stasjonær på sjøen.

 

Sånn. Kan vi slutte å krangle om dette nå?

 

Er det så mye krangling? Jeg synes ikke dette har vært en spesielt kranglete tråd? Noen liker faktisk å diskutere ting, presentere argumenter og høre andres argumenter.

 

Det er nok riktig som du sier at mange ikke ser på bærbare som ett supplement. Men når du ser på bruken, så mener jeg helt ærlig at endel som ikke ser på bærbare som ett supplement hadde hatt en bedre løsning for seg selv om de faktisk gjorde det. For manges bruk hadde det vært både enklere og bedre. Betyr ikke at det gjelder alle selvfølgelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan også si det slik: Mobilitet er den eneste gode grunnen til å velge bærbar foran stasjonær. Men så er det til gjengjeld et meget tungtveiende argument for mange, og ett som ofte blåser alle gode argumenter om stasjonær på sjøen.

Er ikke medfølgende online UPS også et bra argument?

Og at skjermen ofte har relativt høy pikseltetthet sammenlignet med stasjonære?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Man kan også si det slik: Mobilitet er den eneste gode grunnen til å velge bærbar foran stasjonær. Men så er det til gjengjeld et meget tungtveiende argument for mange, og ett som ofte blåser alle gode argumenter om stasjonær på sjøen.

Er ikke medfølgende online UPS også et bra argument?

Og at skjermen ofte har relativt høy pikseltetthet sammenlignet med stasjonære?

Og ikke glem det viktigste for mange:

WAF - Wife acceptance factor :)

Lenke til kommentar

Tja ... innebygd UPS er vel forsåvidt riktig, men når det gjelder skjerm så har det vært et sorgens kapittel på bærbare. Man finner svært få bærbarskjermer som egentlig er særlig gode, selv om man sammenligner kun med "stasjonære" TN-paneler. Det begynner å endre seg, med IPS-paneler i noen bærbare, Apple's Retina-sak osv. Både Dell og Multicom (Clevo) har levert relativt gode TN-paneler til noen av sine modeller en stund, men ellers ....

 

Redigert: WAF/HAF'en kan nok også være viktig, ja.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hmm, har hatt bærbar i flere år med 17 tommer. Når man skulle spille bråker den som ett jetfly, når skjermkort og prozessoren kommer opp i temperatur. I februar står jeg foran valget å kjøpe nytt bærbar eller setter op ett nytt stasjoner. Jeg valgte stasjoner med to skjermkort i SLI, siden jeg kan da spille alle spill i høyeste oppløsning selv i 3 D med bra framerates uten det det henger noenganger, ved siden av det er det bare å lemper in harddisker 10 ganger 3TB, det blir ett fint opplegg med USB hub og fordeling. I stua står det en 8 bay nas med 8 ganger 3 TB.

Så da går det an å gjøre hva som helst. Og støy? Finns ikke, selv når riggen går på fullt med rund 700 Watt er det ikke noe problem å fa det støyfritt, lage vannkjøling selv, kjøper kjølere til brikkene, legger slangene ut, ner i kjellern, montere en litten akvariepumpe og en lastebilradiator. Ikke en eneste vifte som går.

Det blir nok etterhvert ett nettbrett for bare surfe litt på sofaen eller leser noe i senga, mendet er ikke mulig og få sikkelig grafikk og prozessorkapasitet i en bærbaren, ikke å snakke om lagring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis lynet slår ned, blir hele pc-en ødelagt eller bare Power Supply-en (Stasjonær pc).

Har egen UPS på hver av husets 2 maskiner, pluss egen, mindre UPS med nettverkssikring til modem/router/switch, i tillegg til separat overspenningsvern i sikringsskapet...la lynet komme!

Hvilket er en fordel med bærbare som tidligere nevnt: de har batteriet integrert.

 

Laptoper har fordelen at de er enkle å transportere (de som mener at en laptop på 2-3kg er tung kan bare holde sytingen for seg selv; den vekten er helt akseptabel - i skolehammenheng så ville alternativet vært, hva, en diger ryggsekk full av bøker?), ulempen er at de aller fleste modeller ikke er særlig oppgraderingsvennlige.

 

 

Hele ordet "laptop" finner jeg så feil, for det betyr jo "å ha på fanget"...men da mange laptoper har luftinntak på undersiden, så er jo ikke det særlig heldig (kan bli farlig varm, både maskinen og personen som bruker den) - i tillegg til at det er forsket på at laptoper ikke egentlig er særlig bra for helsen å ha plassert nettopp på fanget:

http://www.earthcalm.com/emf-dangers-2/is-your-laptop-dangerous/

 

...nå tok jeg bare en tilfeldig link fra Google, og her synes jo alle som har laptopen på fanget å få en penis – en til de som ikke har det, og en ekstra til de som har det fra før (nei, ordvalgene er ikke ment seriøse).

Fyren her synes jo å ha et poeng:

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=9548188&postcount=3

Lenke til kommentar

Min stasjonære maskin er 100% lydløs. Siden den står i boden...

Har HDMI 5m og usb 5m med hub, slik at bare skjerm, mus & tastatur står synlig i stuen.

Samtidig er den koblet opp med hdmi mot tv & hjemmekino, fungerer helt supert.

 

Har også en bærbar, 14", men den støyer faktisk litt.

Er ikke noen kraftsak, men har SSD-disk i den så den er mer enn kjapp nok til det den

brukes til, jobb. Men det blir nok koblet opp en gammel 20" skjerm på kontoret neste uke.

Kommer nok også til å skaffe mus & tastatur til kontoret...

 

Jeg vil si at den maskinen som er best for deg er den som dekker ditt behov :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...