Gå til innhold

10 grunner til å velge stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Jeg hater bærbare PC-er. Hadde en for mange år siden. Brukte den 1 gang, i ca 15 min. Pakket den bort og solgte den 1 år etterpå.

 

Jeg tar ikke i bærbare PC-er, selv med ildtang.

 

Edit: Da skulle jeg heller dratt med meg stasjonær og aggregat om behovet var der. Går ann å slepe om man har hjul på.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytter ikke med ørten grunner for hvorfor stasjonær-PCer er flotte, om man (ofte) har behov for å flytte på seg.

 

Nytter ikke med ørten grunner til hvorfor en bærbar er flott heller, om man feks vil ha god spillytelse uten bråk. Det er derfor man operer med fordeler og ulemper, så får den enkelte vurdere de oppimot sine behov. Personlig ser jeg ikke så mye vits å begrense seg til kun det ene eller andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke stasjonære har du vært borti? Jeg kan bygge en stasjonær med en hvilken som helst ytelse som er stillere enn den bærbare med tilsvarende ytelse (forutsatt begge ikke er helt uhørbare)

 

AtW

 

Nå er det sjeldent man kommer over stasjonære som ikke har vifter i det hele tatt.

Og for 6000 spenn får du en så å si uhørbar laptop, mens du for 6000 neppe får deg en stasjonær som ikke lager lyd.

Lenke til kommentar

Hvilke stasjonære har du vært borti? Jeg kan bygge en stasjonær med en hvilken som helst ytelse som er stillere enn den bærbare med tilsvarende ytelse (forutsatt begge ikke er helt uhørbare)

 

AtW

 

Nå er det sjeldent man kommer over stasjonære som ikke har vifter i det hele tatt.

Og for 6000 spenn får du en så å si uhørbar laptop, mens du for 6000 neppe får deg en stasjonær som ikke lager lyd.

 

Jeg må nesten bare konkludere at du har liten erfaring med dette. Jo, du får en stasjonær som er så og si uhørbar og har minst like god ytelse som den bærbare. Den må ikke være vifteløs (og det vil ikke den "så og si uhørbare" laptop være heller, i tillegg vil den bråke når den må kjøres med høy last over tid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fordi bærbare PC-er er lort.

Du verden for et intelligent resonnement. :roll:

 

Seriøst, fortelle heller hvorfor du mener det. Ergonomi? Det går an å bruke eksternt tastatur og ekstern mus.

 

Synes det er enklest å bruke ordet "Lort" fordi alt er galt med bærbare PC-er, for min del. Absolutt alt. Skal ikke bærbare PC-er innenfor døra i mitt hus.

 

Edit: Det blir det samme som å ha lort liggende rundt i huset. Så det sier seg selv at jeg vil avstå fra det.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk.

 

Bærbare har dårlige skjermer i dårlig plassering, med dårlig tastatur og med dårligere ytelse, og vil ikke erstatte en stasjonær til større arbeidsoppgaver, enten det er redigering, programmering eller større skriveoppgaver som bøker eller master (det er selvsagt teknisk mulig, men det vil påvirke humør, produktivitet og kvaliteten på arbeidet). Bærbare duger selvsagt til e-post, sjekke tryneboken eller se på dårlige videoer på youtube. Brukermassen som har slike enkle oppgaver som sitt primære bruksområde har vokst de siste årene, og markedsandelene for bærbare har dermed vokst. For tyngre oppgaver er og forblir stasjonære det eneste reelle alternativet. Jeg har selv og har prøvd en rekke "desktoperstattere", og de er intet mindre enn en forvokst (u)bærbar maskin som fremdeles kommer til kort, gjør det verken bra som bærbar eller stasjonær, og er bare helt latterlig. For prisen av en slik maskin kan du lett få kjøpt en kraftig stasjonær og en rimelig bærbar. De siste årene har også ytelseskillet mellom "desktoperstattere" og stasjonære økt, og effektbarrièren gjør at trenden vil fortsette. Det er ikke bare oss entusiaster som foretrekker stasjonære, jeg har fått mange kommentarer fra ikke-tekniske personer(som er vant med bærbare selv) som har blitt imponert etter de har opplevd hvor mye bedre arbeidsflyten er på en god stasjonær, med god ytelse, stor god (Eizo-)skjerm, mekanisk tastatur, diger steelseries-musmatte og en Razer-mus. Du trenger ikke være spiller eller programmerer for å oppdage dette.

 

Spørsmålet skal ikke være om du skal velge bærbar eller stasjonær, men om du trenger en bærbar i tillegg til en stasjonær, og isåfall hvilken.

Lenke til kommentar

@Efikkan

Du mener vel at ytelseskillet mellom bærbare og stasjonære har minimert?

Jeg ser veldig mange gode grunner til hvorfor folk heller vil bruke 15k på en gaming-bærbar idag, enn 10k på en stasjonær og 5k på bærbare.

Det er svært begrenset hva du kan velge i en bærbar og fremdeles holde den innenfor rammene for en bærbar. (har du prøvd en av disse maskinene med skjermkort på 60-100W??)

 

I en stasjonær kan du lett sette inn en greit priset 6-kjerne (eller opptil 2 8-kjerner om du vil), mye raskt billig minne, flere SSDer og disker, kraftige stille skjermkort og mye mer. Ingen bærbare kan måle seg med dette.

 

Til 15k får du en svært kraftig stasjonær og en god Eizo-skjerm på kjøpet.

Lenke til kommentar

Greit, tar på meg den... Men jeg skjønner allikevel ikke hvorfor det skal kalles slepbar på skrivebordserstattere..

 

Tja, jeg vil forsvare begrepet "slepbar". Det er en stor forskjell på en laptop på fire kilo, og en laptop på ett kilo. Fire kilo får du, som du nevnte, med deg, men du tar den ikke med "i tilfelle du trenger den". En laptop på ett kilo merker du derimot ikke. Man kan til og med putte den i en veske og slippe den kjipe sekken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...