Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er utrolig sugen på surface pro 4, men lurer på om den kanskje er litt overkill for mitt bruk:/

 

Skal kun brukes til enkle ting som Office, netflix, torrents, musikk(spotify/flac), litt ENKEL bilderedigering, småspill fra store, nettbank og annet småtteri.

 

Finnes det noen alternativer for meg, med touchskjerm og mulighet for tastatur? Men ser egentlig mest på den versjonen med den svakeste cpuen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan var det med Surface Pro 3 i fjor og tilgjengelighet? Var alle enhetene tilgjengelig på lanseringsdagen (som ser ut til å være 19. november for SP4)? Eller var det iPhone-tilstander hvor de som ikke har forhåndsbestilt må vente 3-6 uker?

SP3 kom ikke til Europa før i September en gang, men ble lansert i US den 20. juni.

 

SP4 og Book er vel for salg nå i USA?

Lenke til kommentar

Veldig omfattende test av Anandtech, spesielt med tanke på alle benchmarks, som viser at SP4 banker alt av tablets OG ultra-portable på markedet (med noen få unntak i enkelte tester).

 

Overraskende gode benchmark-resultater og jeg gleder meg ikke noe særlig mindre nå, etter å ha lest denne testen. :)

 

http://www.anandtech.com/show/9727/the-microsoft-surface-pro-4-review-raising-the-bar

NB. Det er i5-versjonen som ble testet. De av oss som har bestilt i7 kan selvsagt forvente enda bedre ytelse. :)

Lenke til kommentar

Ganske så solide ytelsesforbedringer noe som er litt overraskende i og med at Skylake i utgangspunktet ikke skal være noe stort hopp ifra Broadwell, kanskje med et lite unntak av integrert skjermkortytelse men det kommer kanskje av en kombinasjon av at Skylake klarer seg bedre under varme forhold og ikke throttler like enkelt og at den nye kjøleløsninger en hel del mer effektiv enn den som var i forrige modell som gjør at prosessorene klarer å holde seg på turbo frekvenser lenger enn tidligere.

Lenke til kommentar

hey, lurer på noen vet om det går å legge apper på minnekort? har sp3 i3 med 64gb litt liten plass med tanke på alt. På innstilinger så er det felte grått der men kan velge hvor apper skal lagres, noen som vet om noe jeg kan gjøre der?

Og har lasta ned cs:go, kjører det greit fra sd kort?

Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer på er om den kan i tillegg erstatte iPad'en min, som kun brukes til konsumering av underholdning/media fra senga om kvelden? Noen her som kvittet seg med div. nettbrett etter de fikk seg Surface Pro 3 f.eks.?

 

Eg har aldri hatt ein iPad, men eg har Surface 3-en min ved senga kvar natt. Les teikneseriar, bøker og ser videoar på den.

Det var til og med endå betre med Windows 10 og nettbrettmodusen. Videoar kan av og til bli litt krevjande for den, slik at vifta byrjar å bråke, men det er likavel leveleg.

 

 

 

Jeg har hatt iPad siden lansering og Surface Pro 3 i ett år. Jeg trodde jeg skulle kvitte meg med iPaden, men jeg bruker den nøyaktig like mye som før. Jeg syns rett og slett Surfacen blir for stor, klumpete, tung og bråkete (ift. ipaden, viftestøyen er merkbar når den først slår inn) til å erstatte iPaden til bruk i senga. I mine øyne er ikke SP noen tablet på lik linje med iOS/Android kjørende tablets, selv om den fysisk ser ut som en. Er dog fantastisk med muligheten. 

 

 

Om jeg ikke hadde hatt iPad hadde jeg nok brukt den, og sikkert vendt meg til det, men til nå ser jeg ingen grunn til å bytte. Jeg syns også touch ikke fungerer utrolig bra på Windows 10, spesielt ikke når menyene blir små. 

Lenke til kommentar

Jeg vil driste meg til å si at Surface Pro er en erstatning for bærbar/ultrabook med noe "begrensede" muligheter for bruk som nettbrett. Om du hovedsaklig er ute etter et nettbrett, så tror jeg fort Surface Pro blir feil produkt å gå for da det som nevnt har et par klare minuser; Størrelse, vekt, varmeutvikling/støy og det faktum at det fremdeles er en hel del elementer i Windows i seg selv som ikke nødvendigvis er spesielt touchoptimalisert/vennlig og mengden touchoptimaliserte applikasjoner og muligheter fremstår fryktelig begrenset sammenlignet med Android / iOS.

 

 

Spørsmålet er jo hvilke behov og bruksområder du ser for deg, og i hvilken grad viktigheten av det å kunne fungere som et dedikert nettbrett har for deg. For mange så vil jo den noe begrensede funksjonaliteten som nettbrett fremdeles holde i massevis og du har jo da fordelen av at du har alt i en enhet så du slipper å forholde deg til flere enheter og innkjøpsprisen det også medfører.

Lenke til kommentar

Jeg vil driste meg til å si at Surface Pro er en erstatning for bærbar/ultrabook med noe "begrensede" muligheter for bruk som nettbrett. Om du hovedsaklig er ute etter et nettbrett, så tror jeg fort Surface Pro blir feil produkt å gå for da det som nevnt har et par klare minuser; Størrelse, vekt, varmeutvikling/støy og det faktum at det fremdeles er en hel del elementer i Windows i seg selv som ikke nødvendigvis er spesielt touchoptimalisert/vennlig og mengden touchoptimaliserte applikasjoner og muligheter fremstår fryktelig begrenset sammenlignet med Android / iOS.

 

 

Spørsmålet er jo hvilke behov og bruksområder du ser for deg, og i hvilken grad viktigheten av det å kunne fungere som et dedikert nettbrett har for deg. For mange så vil jo den noe begrensede funksjonaliteten som nettbrett fremdeles holde i massevis og du har jo da fordelen av at du har alt i en enhet så du slipper å forholde deg til flere enheter og innkjøpsprisen det også medfører.

 

Noen ultrabookkiller er Pro 3 knappest. Med WiFi avslått og skjermen stilt på 42 prosent, kan jeg klare 6 timer i Word. Videotitting, WiFi og 100 prosent skjerm tømmer batteriet på 2-3 timer. I tillegg er selvsagt Pro 3 kjent for å ringe hjem på egen hånd slik at du kan finne den glovarm og tom for batteri i sekken. 

 

På batteritid skal det bli spennende å se om de har fått til noe med ny prosessorgenerasjon med Pro 4. 

 

Ellers er det jo særlig touchskjermen som svikter sammenlignet med mange nettbrett. Jeg trykker stadig vekk uten at noe skjer.

 

Pennen er også tvilsom. Den er glimrende når den fungerer, både til å skrive med og som pekeredskap. Problemet er at Win 10/Office 2016 ofte ikke skjønner når jeg vil peke og når jeg vil skrive. I tillegg er det rimelig dust at den har AAAA batteri som ikke selges i Norge men må bestilles fra lett suspekte "batterishops"...

 

Som bærbar har den et skikkelig dårlig tastatur. 

 

Alt i alt er det mye minus med hybrid PC'er. Men de er veldig kjekke m.h.t vekt, anvendelighet og kraftige spesifikasjoner, og Pro 3 må sies å ha vært den klart beste i klassen til nå.  

Endret av serpaul
Lenke til kommentar

 

Jeg vil driste meg til å si at Surface Pro er en erstatning for bærbar/ultrabook med noe "begrensede" muligheter for bruk som nettbrett. Om du hovedsaklig er ute etter et nettbrett, så tror jeg fort Surface Pro blir feil produkt å gå for da det som nevnt har et par klare minuser; Størrelse, vekt, varmeutvikling/støy og det faktum at det fremdeles er en hel del elementer i Windows i seg selv som ikke nødvendigvis er spesielt touchoptimalisert/vennlig og mengden touchoptimaliserte applikasjoner og muligheter fremstår fryktelig begrenset sammenlignet med Android / iOS.

 

 

Spørsmålet er jo hvilke behov og bruksområder du ser for deg, og i hvilken grad viktigheten av det å kunne fungere som et dedikert nettbrett har for deg. For mange så vil jo den noe begrensede funksjonaliteten som nettbrett fremdeles holde i massevis og du har jo da fordelen av at du har alt i en enhet så du slipper å forholde deg til flere enheter og innkjøpsprisen det også medfører.

 

Noen ultrabookkiller er Pro 3 knappest. Med WiFi avslått og skjermen stilt på 42 prosent, kan jeg klare 6 timer i Word. Videotitting, WiFi og 100 prosent skjerm tømmer batteriet på 2-3 timer. I tillegg er selvsagt Pro 3 kjent for å ringe hjem på egen hånd slik at du kan finne den glovarm og tom for batteri i sekken. 

 

På batteritid skal det bli spennende å se om de har fått til noe med ny prosessorgenerasjon med Pro 4. 

 

Ellers er det jo særlig touchskjermen som svikter sammenlignet med mange nettbrett. Jeg trykker stadig vekk uten at noe skjer.

 

Pennen er også tvilsom. Den er glimrende når den fungerer, både til å skrive med og som pekeredskap. Problemet er at Win 10/Office 2016 ofte ikke skjønner når jeg vil peke og når jeg vil skrive. I tillegg er det rimelig dust at den har AAAA batteri som ikke selges i Norge men må bestilles fra lett suspekte "batterishops"...

 

Som bærbar har den et skikkelig dårlig tastatur. 

 

Alt i alt er det mye minus med hybrid PC'er. Men de er veldig kjekke m.h.t vekt, anvendelighet og kraftige spesifikasjoner, og Pro 3 må sies å ha vært den klart beste i klassen til nå.  

 

Rart dette her. Jeg har andre erfaringer på nesten alle punkter.

  • Jeg klemmer lett ut 6 timer batteritid med Wifi og Bluetooth på med Word, Excel og Visual Studio med skjermen på 50%. Med litt mer restriktiv bruk får jeg ut mer, og hvis jeg absolutt må så har jeg klart mer enn det også (over 7 timer). At den går tom i sekken har ikke vært et problem på minst et halvt år.

     

    Jeg har imidlertid gjort en liten ting for å få det til. Jeg har satt maksimum CPU til 70% når den kjører på batteri; da blir ikke CPUen varm nok til at vifta går, samtidig som man sparer strøm på å ikke kjøre på 100%. Til vanlig kontorbruk fungerer dette strålende. Tunge, lange beregninger tar selvfølgelig lenger tid, men det er sjeldent det gjøres på batteri. Kompilering i Visual Studio går nesten like raskt, men det er merkbart litt senere. Men ikke noe dramatisk. For å få mulighet til å justere CPU må man gjøre en liten endring i registeret (bla ned til "Option Two").

     

    Noe fantastisk spillemaskin er den derimot ikke. "Fallout: New Vegas" kan tømme batteriet fra 50% til 8% på bittelitt over en time, så kanskje 2-2,5 timer spilletid totalt. Men den dekker mitt behov. Noe som er litt snodig er at batteribruken også er forholdsvis høy selv med streaming via Steam eller fra Xbox One uten at jeg forstår det.

     

    Et problem med Windows 10 (og forsåvidt 8) er at Windows Timer Resolution ikke alltid settes tilbake til 15 ms når det ikke er bruk for lav oppløsning. Her merker jeg av og til forskjell, avhengig av hvilke app'er jeg har brukt.

     

  • Min touchskjerm fungerer fint, men det hender den bruker et sekund eller to å våkne etter den har gått i dvale.

     

  • Pennen fungerer utmerket, og sammen med touch er det jo kjempeenkelt. Bruker finger når jeg vil scrolle, og penn når jeg vil skrive. Jeg er forsåvidt enig i at det kunne fungert enda bedre i Word (der man må trykke skriving av eller på), men der det er mest kritisk (som OneNote) fungerer det fint.

     

    Jeg har hatt min penn siden SP3 ble lansert i Norge, og har enda ikke hatt behov for å bytte batteri. Om det er dust at ingen selger AAAA-batterier i Norge er vel forsåvidt vanskelig å være uenig i, men designfeil er det jo ikke. AAAA-batterier finnes i hopetall på eBay og leveringen er ofte under to uker (jeg har noen trådløse brytere som bruker AAAA-batterier).

     

  • Tastaturet var noe av det jeg ble skikkelig positivt overrasket da jeg prøvde det første gangen. Jeg har hatt dyrere laptoper med dårligere tastaturer.

     

  • Alt dette er med Windows 10 som jeg synes fungerer enda bedre enn Windows 8.

 

For meg har SP3 blitt PCen jeg har ventet på så lenge jeg kan huske, jeg har bare ikke vært klar over det. Surface Book og SP4 frister noe utrolig mye, men siden SP3 fremdeles fungerer så bra som den gjør for meg, så får jeg meg ikke til å bytte. Jeg har derimot lyst på det nye Type Cover'et med fingeravtrykksleser, dels på grunn av Windows Hello og dels fordi jeg hører at det skal være enda bedre å skrive på enn dagens tastatur.

 

 

Glemte å nevne at jeg har i7/512-versjonen. Men jeg kunne helt sikkert klart meg med en i5. :)

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...