Gå til innhold

Ble slukt av avgrunnen


Budeia

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Leste litt om Ian Mcormack, og selve filmen. Spennende historie. Det som likevel trekker ned for min del, er at ett individ som har hatt en slik opplevelse, ser ut til å finne businessen etterpå som sitt kall ... Det tar mye av kredibiliteten bort, synes jeg.

Jeg forventer meg noe mye mye mye mer interessant etter ett slikt møte

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du Frankline, hvorfor svarer du ikke på spørsmålet om hvorfor du tror guden du tror på er så dum at han lar folk falle ned i hull og dø for å bevise at ateisme er feil?

 

Er det vanskelig å svare på eller svarer du ikke fordi du ikke har noe svar på hvorfor du tror guden din er så dum? Gått over 500 innlegg i denne tråden og du har enda ikke redegjort for dine påstander som du åpnet tråden med.... Hvorfor?

Lenke til kommentar

Gjør han det for penger, eller gjør han det for å være snill? :)

 

Shalom igjen, PencilCase! Nå vet jeg ikke om han mottar penger. Men generelt er det ingen i dag som gidder å gå til fots på sine misjonsreiser, som de gjorde for 2000 år siden. Misjonærer i dag ønsker å kjøre bil, eller reise med kollektivtransport. Eller endog fly... Dette koster penger. Misjonærer i dag ønsker i tillegg å ha en akseptabel levestandard. De ønsker ikke å gå kledd i hullete klær, være sultne og lukte vondt.

Lenke til kommentar

Men du Frankline, hvorfor svarer du ikke på spørsmålet om hvorfor du tror guden du tror på er så dum at han lar folk falle ned i hull og dø for å bevise at ateisme er feil?

 

Godt å se deg, RWS :)

Mener å ha skrevet flere ganger at Gud ikke nødvendigvis lar folk falle ned i hull som straff, det kan jeg forresten ikke uttale meg om.

Men jeg startet denne tråden for å gi et eksempel på at man kan dø i morgen, og derfor bør vende om.

 

http://dagen.no/Ettertanke/Prekenh%C3%A5ndboka/tabid/260/Default.aspx?ModuleId=72901&articleView=true

Lenke til kommentar

Men broder Shruggie, nå må du vaske munnen din!

Jesus har selv sagt at Moses og profetene (el. Bibelen) er gitt som et tegn til menneskeheten. Den som ikke kom til tro ved disse, kunne heller ikke komme til tro ved under og tegn (i fortellingen om Lasarus og den rike mannen).

 

Velsigne deg.

Lenke til kommentar

Men broder Shruggie, nå må du vaske munnen din!

Jesus har selv sagt at Moses og profetene (el. Bibelen) er gitt som et tegn til menneskeheten. Den som ikke kom til tro ved disse, kunne heller ikke komme til tro ved under og tegn (i fortellingen om Lasarus og den rike mannen).

 

Velsigne deg.

 

Gud gjorde en for dårlig jobb med å bevise sin eksistens. Not my fucking problem.

Lenke til kommentar

Jesus har selv sagt at Moses og profetene (el. Bibelen) er gitt som et tegn til menneskeheten. Den som ikke kom til tro ved disse, kunne heller ikke komme til tro ved under og tegn (i fortellingen om Lasarus og den rike mannen).

Og i den virkelige verden kalles dette en helgardering. Man later som man sitter på sterke beviser, men fordi man faktisk ikke har dette - kun en samling løse påstander - så avfeier man all kritikk ved å si at de som ikke tror på påstandene uansett ikke hadde trodd, og dermed begrunner man at man slipper å stille opp med ordentlige bevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Gjør han det for penger, eller gjør han det for å være snill? :)

 

Shalom igjen, PencilCase! Nå vet jeg ikke om han mottar penger. Men generelt er det ingen i dag som gidder å gå til fots på sine misjonsreiser, som de gjorde for 2000 år siden. Misjonærer i dag ønsker å kjøre bil, eller reise med kollektivtransport. Eller endog fly... Dette koster penger. Misjonærer i dag ønsker i tillegg å ha en akseptabel levestandard. De ønsker ikke å gå kledd i hullete klær, være sultne og lukte vondt.

 

Sawat dee kap - con pujing, Frankline

 

I filmen sier de at ca 12 000 000 amerikanere har opplevd en nærdøden-hendelse, og blant disse tolv milloner anekdotene, kan det godt være opplysninger som er relevant for hvordan jeg kan gå min vei - men Ian's historie er ikke den rette for meg og min vei - og det kan være den er akkurat det du trenger for at din vei skal være fortsatt farbar, ikke vet jeg ...

 

Så trekker det heller ikke opp at budskapet må ha drahjelp av både karsimatiske mennesker, og proffe mediafolk forøvrig - det det forteller meg er at budskapet ikke er sterkt nok. For hvis det var det så ville det bli oppfattet, selv av de døve.

 

Man trenger ikke å brøle sånt inn i øret på folk - man trenger ikke reise kloden rundt å fortelle hver og en om disse ordene. Tankene klarer fint å fly, men da må der være mye mer oppdrift i kjernen av budskapet

 

Ord betyr alt, og ord er på billigsalg i dag, derfor skal man være veldig aktpågiven overfor hvilke ord man tar inn i sitt vokabular, fordi når du har tilegnet deg dem, så har du samtidig kanskje mistet retningssansen (ref; min vei), og det vil jeg for all del ikke skal skje.

 

Ordene jeg trenger kommer naturlig, det er bare for meg å være aktpågiven - de ligger å venter der fremme et sted, og det betyr for meg: less is more

 

Ord som jeg for tiden bruker for å bli berørt, er slike som er produkter av ett helt livsløp med økning av kunnskaper, og uendelige timer med øvelse trening og meditasjon, fra ett individ som gikk sin vei med største alvor - de er veldig kortfattede, men innholder mer enn man fatter ved første og andre og tredje blikk

 

:)

Lenke til kommentar

Men jeg startet denne tråden for å gi et eksempel på at man kan dø i morgen, og derfor bør vende om.

Hva er det som foregår i hodet ditt når du klarer å si at å dø imorgen er grunn til å vende om idag? Det er ubegripelig sett fra et annet synspunkt. Er du istand til å se hva du selv skriver gjennom andres øyne? Isåfall, hvordan kan du ordlegge deg på denne måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær velkomne, gamle og nye menighetsmedlemmer!

 

Broder PencilCase: Blir ikke dette en overdreven tillit til den menneskelige vurderingsevne, at hvert enkelt menneske kan velge sin vei til himmelen? Erfaringen viser tvert imot at mennesket er en skrøpelig og ufullkommen skapning. Det er menneskelig å feile (Errare humanum est). Hvordan kan da mange mennesker velge seg forskjellige sannheter, og alle likevel ha rett?

 

Broder Abigor: Jeg erkjenner at du befinner deg et helt annet sted begrepsmessig, og at du vil finne mangt av det jeg skriver som "snublesteiner". Du vil snuble over dem og du vil ta anstøt av dem.

Men håpet er at disse ordene etter hvert skal nå inn og skape lykke og glede i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd.

Lenke til kommentar

Yeah, you're not actually doing a very good job :)

 

Yeah, brother?

 

Brød fra himmelen ga du dem

mot sulten,

og vann lot du strømme fra klippen

mot tørsten.

Du bød dem dra inn

og ta landet i eie,

det som du med løftet hånd

hadde lovet dem.

 

Men de var hovmodige og stivnakket,

fedrene våre,

de hørte ikke på dine bud.

 

De nektet å høre

og husket ikke dine under,

som du hadde gjort for dem.

De var stivnakket

og tok seg en leder

for å vende tilbake til slaveriet i Egypt.

Men du er en Gud som tilgir,

du er nådig og barmhjertig,

sen til vrede og rik på miskunn;

og du forlot dem ikke.

Lenke til kommentar

Vel broder Shruggie, det sitatet var fra Bibelen. Og dette også:

 

Mens de var sammen, spurte de ham: «Herre, er tiden nå kommet da du vil gjenreise riket for Israel?» Han svarte: «Det er ikke dere gitt å kjenne tider og stunder som Far har fastsatt av sin egen makt. Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende.»
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...