Gå til innhold

Sniktitt: Fem ting Microsoft må fikse i Metro


Anbefalte innlegg

Og ja - det er vel ingen som starter programmer med noe annet enn start->skriv navn->enter lenger? -

 

Jeg bruker den måten utelukkende på programmer jeg husker navnet på. I alle andre tilfeller er det "den ssh-klienten som ligger under net > clients" og der er startmenyen i Windows 7 allerede en ulempe for meg, som gir meg en veldig ugunstig flat liste i en liten rute. Derfor har jeg gjeninnført QuickLaunch hvor jeg legger endel snarveier i et foldertre som passer min tankestruktur bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer fortsatt med windowstast -> skrive navn -> enter, men problemet er at nå blir hele skjermen dekket av Metro-menyene, fremfor at bare en liten del av skjermen din, slik det er i dag.

 

Takk for artikkelen.

 

Jeg ser veldig fram til hvor elendig treskjermsstøtten blir. I dag har jeg skjermen i midten som hovedskjerm og da klarer ikke Windows å tegne opp bakgrunnsbildet i riktig rekkefølge. Det blir ikke bedre nå.

 

Lenke til kommentar

jeg velger utelukkende blant valgene listen av programmer i startmenyen når jeg skal starte opp et program.

jeg skriver dem ikke inn i søkefeltet .

 

Hvem klarer å huske den korrekte skrivemåten på datafilen som starter programmet man skal bruke når man har mere en 10 forskjellige programmer å holde styr på.

Jeg har nok mere en 50

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med den andre elgen !

Jeg bruker flere OS og det er helt umulig å huske hva de forskjellige programmene HETER. Det er lett å glemme at det er jo DET en logo skal hjelpe til med. Og hvorfor man i W8 nektes å legge denne ut på skrivebordet, sammen med de andre man bruker mest, er en av de mange u-forståligheter en finner i W8-konseptet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker flere OS og det er helt umulig å huske hva de forskjellige programmene HETER. Det er lett å

Vanligvis så husker du iallefall litt av navnet, hvem som har laget det etc. - Det holder.

 

Og hvorfor man i W8 nektes å legge denne ut på skrivebordet, sammen med de andre man bruker mest, er en av de mange u-forståligheter en finner i W8-konseptet.

 

Skrivebordet blir som før, det er selve start-menyen som nå blir borte....

Lenke til kommentar

Skjønne ikke hvorfor de ikke lar brukeren velge ved installasjon. Du får dialog ved installasjon, med info og litt video om både tradisjonell og metro desktop, hva som er egnet for deg osv. Vis du sitter på laptop/desktop og har tastatur og mus vil du jo selvfølgelig ikke har metro. I å med at en allerede bytte mye frem og tilbake mellom metro og tradisjonell desktop burde det jo ikke være så vanskelig å lar brukeren velge om en vil har metro eller ikke. Skjønne meg noen gang ikke på logikken til de store selskapene.

Lenke til kommentar

en ting jeg HATER er det forbanna kravet til oppløsning på app store... det er laga for touch..jeg har en touch screen nettbook.... men de fleste netbooks (inkluder min) har oppløsning på 1024x600... IKKE 1024x768 som programmet krever for å i det heletatt starte....

håper de fikser det.. det er forbaska irriterende.. på desktop så hater jeg metro.. plagsomt uten touch. med touch er det fint. hadde bare den oppløsning begrensingen blitt fiksa...

 

til det er fiksa, så holder jeg meg til android og linux på den maskina..

Lenke til kommentar

Har virkelig forsøkt å være positiv til Win8 og har med åpent sinn gjort et ærlig forsøk i å tilpasse meg Metro.

 

Hovedproblemet er, som det blir påpekt i artikkelen, at ting tar for lang tid og det er svært distraherende med stadige bytter av skjermbilder og totalt forskjellige interface for å få utført elementære ting. Man er rett og slett mindre effektiv i Windows 8 enn i Win7/OSX.

 

Må si jeg er forbløffet over at det ser ut som om Microsoft vil tviholde på denne brukeropplevelsen for PC-brukere også i den endelige utgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en del testing synes jeg W8 fungerer helt ok. Det er et par ting vi skal huske. Den første og viktigste er rett og slett at de fleste av oss her inne ikke faller inn under gjennomsnittsbrukeren.

 

Metro er litt døvt når man først begynner å bruke W8, men metro er jo interaktivt. DVS, etter hvert begynner man å få en del informasjon inn i dette grensesnittet. Informasjon som er der tvert du får opp metroskjermen. Dette er candy for mange, og spesielt i bedriftsmarkedet. Det er en av de tingene jeg liker best på WP7.

 

MS har forøvrig lagt vekt på hotkeys, men jeg har ikke rukket å oppdatere meg der. Dette er vel noe som trekkes fram som en stor fordel blandt mac-brukere.

 

Mitt store ankepunkt er rett og slett at man ikke kan bruke musen som man bruker fingeren jevnt over. Å fjase med en scrollbar i metromenyen er jalla...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kaller de det for Windows 8 når beskrivelsen minner mere om Windows phone 7 ?

det sies at man slikker ikke unna metro i w8

hvis de lager et nyere system hvorfor satser de nesten bare på et som fungerer på berørings skjermer ?

og påtvinger alle som vil bruke W8 å bruke det ?

 

når de likevel har bestem seg for disse flesene hvorfor gjennomfører de det da ikke 100% ?

 

Når alle må bruke metro hvorfor kan man da ikke ha alle innstillingene på et sted ?

 

Er det noen som har spurt Microsoft Norge hvorfor det må være slik ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Jeg bruker flere OS og det er helt umulig å huske hva de forskjellige programmene HETER. Det er lett å
Vanligvis så husker du iallefall litt av navnet, hvem som har laget det etc. - Det holder.

Remo(te desktop) f.eks? Eller mstsc som man faktisk må skrive inn og absolutt hele navnet må inn før det kommer opp som valg. Dette KAN jo ha endret seg i W8 men det er neppe nok til at jeg nedgraderer fra W7.

 

 

Lenke til kommentar

Man husker navnet eller deler av navnet på noen av programmene man bruker .

Ikke alle

 

likevel så er det mye enklere å (dobbelt)klikke på et ikon som er plasert på skjermen eller i en liste , enn å måtte skrive inn navnet på filen , vente til det er funnet før det så starter.

er man ikke så heldig så finner man ikke det programmet

 

Har man så plassert ikonene på skriverbordet så bør de ikke ta for stor plass.

 

 

Ellers er det det med å huske alle hurtigtastene

- ikke alle programmene følger de samme standarden

- ikke klarer man å huske særlig mere en 10 i gangen

 

totalt sett virker det veldig tungvindt

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å utdype elgens poeng: Windows launchere har mye å lære fra grunnlegende bash. Fire*tab* --&--#62; Firefox + alternativer

hadde det enda vært så enkelt hver gang.

 

For å starte openoffice ( ikke delprogrammene ) så må man skrive soffice.exe ( ikke helt logisk )

Delprogrammene har mer logiske navn.

 

jeg bruker Delphi for å lege programmer. for å starte det så må man skrive bds.exe -pdelphi for at det skal virke

det er heller ikke helt logisk

 

et poeng er dog at man bør også havne i riktig mappe.

Det gjør man ikke hvis man bare søker opp og starter programmet

klikker man på et ikon så er alle nødvendige parametere for å havne i riktig mappe lagt inn

 

Det samme kan man få til med programmerbare hurtigtaster eller makroer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Har hatt win8 på min laptop nå i cirka 2 uker og er enig i alle punktene over.

 

Men, er ikke tvil om at startknappen er savnet, alt det andre er liksom bagateller i forhold til startknappen. Hvordan kommer jeg meg raskt til nedlastinger nå? Hvordan skrur jeg av raskt nå? and the list goes on.

 

Men, bortsett fra startknappen og det fæle metro (som jeg aldri bruker) er Win8 meget bra :)

Lenke til kommentar
Hvordan kommer jeg meg raskt til nedlastinger nå?
Ingen anelse. Hvordan gjorde du det tidligere? Jeg synes ikke Windows har vært god til å søke på mapper.

 

Hvordan skrur jeg av raskt nå? and the list goes on.
Win+D (for å komme til desktop) og Alt+F4 for å slå av.

 

Det jeg reagerer mest på er at Launcher-muligheten har blitt treigere enn i 7. Start-meny-launcheren i 7 gjorde en grei jobb med å søke etter relevant ting relativt kjapt etter hvert som jeg skrev, mens jeg i 8 må velge Apps ( :sick:), Settings eller Files med piltastene før jeg kommer til det jeg vil ha. Siden jeg bruker Launcheren mest til ting jeg ikke åpner så ofte (innstillinger, bortgjemte filer, et program i ny og ne), er det bare forbanna frustrerende at den nå kun søker etter Apps ( :sick:) by default. Programmene jeg bruker ofte ligger uansett pinned på menylinjen, selv om det hender jeg starter disse med Launcheren også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...