Gå til innhold

Sniktitt: Fem ting Microsoft må fikse i Metro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg simpelten elsker metro grensesnittet etter å hatt en WP mobil en stund. Men å ha det på en desktop ? Det kunne jeg aldri tenkt meg..

 

Meningen med metro er netopp tablets, det er en grunn til at de har en ARM søtte, det er en oppdatert versjon av windows CE. At man kan få den til desktop er bare en bonus, de trengte vell kanskje ikke å jobbe så mye eller noe da.

 

Men som sagt, denne er på en måte lagd for å konkurrere mot android og ios

Lenke til kommentar

Man kan jo da faktisk tjene penger på å lage startmeny software til Windows 8. Noen som vet om noen bra alternative meny funksjoner en kan integrere i windows? Og eller om det er mulighet for å overstyre metro grensesnittet med f.eks et program som lar deg velge forskjellige utforminger av start grensesnittet, eller om det er mulig å bygge sine egne ? Ser det hadde vært digg med et drag and drop grensesnitt der en kan spesifisere bruksområdene i et detaljert perspektiv som utseende og plasseringer osv..

 

Kanskje det blir DLC for windows. New start button out now, only $9,95. Remote desktop $399, Change bakground: $0.99 (each time).

 

Nei, det beste hadde vært total-conversion shell/tema for windows som erstatter det vanlige gui-et med et nytt et. Så kan brukerne bestemme hvilket de vil ha av de mange som ligger tilgjengelig på feks en framtidig windows appstore.

Lenke til kommentar

Det mases litt om hvor mange versjoner Windows 8 skulle komme i .

Noen mente tydeligvis at det hold med 2 versjoner.

 

Men her er jeg redd for at Microsoft har misforstått

Da var det snakk om en metro utgave og en for pcer.Ikke en vanlig og en pro som Microsoft har satset på.

 

hvis de nå er sa vanskelig å legen enn felles plattform der metro blir valgfritt, hvor lager da ikke 4 varianter i stedet :

Med og uten metro i kombinasjon med vanlig og pro utgave ?

Lenke til kommentar

En venner seg til mye over tid, til og med gale ufornuftige ting.

Jeg synes denne debatten viser at man er så vant til begrepet "Startknapp" at man glemmer hvor misvisende og uforklarende navnet er.

Og "Startmeny". Virker det bedøvende ?

Jeg starter programmer fra skrivebordet på snarveier eller logoer.

W8 har vel tatt konsekvensen av feilen og laget en startknapp som bærer sitt ord med rette. De har riktignok gjemt den så godt de har kunnet, men dog.

 

Og de har gjort det samme med startmenyen. Der starter man virkelig programmer fra - i den grad at man som oftest nektes å legge en liiiiten logo ut på skrivebordet SITT. `(oppgavelinja er noen ganger lov) De er så glad i den nye startmenyen sin at man tvinges til å vise denne i oppstart av maskinen. Man er avskåret fra å velge oppstart av skrivebordet default.

Og hva skal man da med skrivebordet ? Det enkleste er å legge alle sine oppstartere på startmenyen, så kan du klikke innom et fullstendig verdiløst skrivebord for å se på et pent bilde ?

 

Jeg synes W8 er mer rotete enn W7.

Hvorfor ikke slå sammen kontrollpanel, startmeny, "all apps" og gi brukeren lov til å legge ut snarveier til sine mest brukte programmer på skrivebordet ?

Og hva er det som er så himla feil med det ? (formoder at de har en grunn for å forlate den tanken ?)

 

Språk, region, location settings, tastatur, mus.

Nok et eksempel på et rot uten sidestykke.

 

Og hvorfor "Ease of acsess senter" og "Speech recognition på to forskjellige logoer. Sånnt skaper rot.

Og det er MYE mer å ta tak i !

Og jeg liker ikke det mangel på valgmuligheter som har vært gjennomgående i prøveversjonene.

 

Så glemte jeg å si hva jeg likte.

Det er faktisk endel, men det får være til en annen gang.

Lenke til kommentar

De har det, det kalles Win7 og det er tydeligvis det de vil at folk skal fortsette å bruke. :wee:

 

win 7 vare da ikke evig

men vent nå litt .

XP varte ( hvis jeg husker riktig ) i 10 år og da må vel man regne med at skjer med Windows 7 også .

 

så blir spørsmålet om MS lager en ny utgave av W7 og kaller den for Windows 10 eller noe slikt med muligheter for Metro ( kanskje de endrer på det også) eller at pcen da er mere tilpasset metro ?

 

-

Å legge ut for mange snarveier på skriverbordet gjør det bare rotete.

( skriverbordet blir da brukt til andre ting også)

startmenyen er der når man trenger den og den forsvinner når man ikke har bruk for den .

 

for å sammenligne slik jeg ser for meg et gammeldags kontor ( uten pc) .

Startmenyen er hylla der man har de forskjellige permene man jobber med ( tilsvarer programmer og filer )

 

Mens skriverbordet egentlig er det virkelige skriverborde der man har arbeidet man jobber med for øyeblikket.

 

hvorfor skal man endre på det ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hva med å skrive en liknende artikkel om OS X eller iOS?Ikke det, nei ?

 

Jeez. Så det holder ikke med den fabelaktige serien de kjørte for ikke så lenge siden hvor en pc-bruker i redaksjonen brukte OS X i -hvavardet?- 4 uker..? Og i to av de ukene klaget sin nød over operativsystemet?

Det er jo nokså tydelig at du med ditt spørsmål har hintet til at det foregår favorisering i redaksjonen. Det tror jeg ikke stemmer. Dersom nyeste versjon av OS X hadde fucket opp en så velfungerende formel på samme måte som microsoft har gjort mellom win7 og 8 er jeg nokså sikker på at vi hadde fått en utfyldig liste her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å skrive en liknende artikkel om OS X eller iOS?Ikke det, nei ?

 

Jeez. Så det holder ikke med den fabelaktige serien de kjørte for ikke så lenge siden hvor en pc-bruker i redaksjonen brukte OS X i -hvavardet?- 4 uker..? Og i to av de ukene klaget sin nød over operativsystemet?

Det er jo nokså tydelig at du med ditt spørsmål har hintet til at det foregår favorisering i redaksjonen. Det tror jeg ikke stemmer. Dersom nyeste versjon av OS X hadde fucket opp en så velfungerende formel på samme måte som microsoft har gjort mellom win7 og 8 er jeg nokså sikker på at vi hadde fått en utfyldig liste her.

Apple har vel også en relativt liten del av det profesjonelle markedet, ihvertfall hvis man ser bort fra mediabrukerene.

 

Hos oss bruker vi fortsatt mange terminalprogrammer, og seriellkabeltilkoblinger, og andre snasne ting. Og da passer det å kjøre Metro veldig dårlig inn. Men jeg kan overleve med å stå over win8 jeg, vi har tross alt masse win7 lisenser vi kan bruke i mange år fremover.

Lenke til kommentar

Metro er nok ok på en tablet, men på en PC vil jeg bare ha en liten meny med alle programmene mine, søk og diverse andre ting. Jeg vil ikke bli dratt inn i et helt egent grensesnitt for å så trykke Windows + c og finne søkingen (som forøvrig er tungvin nok i seg selv) når jeg bare kan trykke Windows-knappen og bare skrive. "Vanlige" Windows har de tuklet for mye med. Personlig så synes jeg release preview ser jævlig stygt og kjedelig ut. De kunne ha kommet med Metro UI i Windows 8, men holdt det for seg selv og "vanlig" Windows for seg. Denne blandingen er ikke intuitiv og for min del så har Microsoft ødelagt Windows.

Lenke til kommentar

Hahah denne artikkelen summerer så FANTASTISK opp det jeg prøvde å forklare til en kompis her om dagen. Installerte nemlig W8 å satt med f#enskapet i 2 dager, DE BLE LANGE!

 

Man kunne kuttet disse punktene ned til 1; Metro! Det må bort, med 24" skjerm så føles det latterlig, og jeg fant først ut NÅ hvordan man egentlig lukker programmet! Ingen av 3parts apper fungerer med "live stream" og det føler bare dumt å skal trenge å rullere med datamusen over heeele skjermen for å foreta basic handlinger som man ofte bruker! I så fall på DPI'en laangt opp!

 

Blir litt lei meg fordi jeg ser den smellen Windows kommer til å gå på, dette blir Vista om igjen bare penere skall men mer innviklet, langsomt, tunglært og uforståelig. Tok meg som er greit datakyndig lang tid på å helt forstå hvorfor jeg nå plutselig skulle ut av Metro, for så å plutselig bli kastet inn igjen?!

 

Nei lykke til Microsoft, for seint å ta helomvending nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig som Tek sutrer over dette; dere virker fornærmet over at MS ikke leste den forrige artikkelen deres og tok alle klagene til følge.

 

Hvem bruker noe annet enn søkefunksjonen i startmenyen for å starte programmer idag? Det, og de 3 øverste "pinned" programmene. Nøyaktig slik fungerer det i Win8: Windowsknapp + skrive navnet på appen. Kjedelig treig animasjon, og kan ikke alltid trykke Enter dog.

 

MS har en klar strategi med Win8, og det er touch. Workstation er et synkende marked, men det er likevel ventet at det komme mange skjermer med touch etterhvert. Laptoper kommer forhåpentligvis med touch snart, etter det som ble vist frem på BUILD så kan vi forvente flere modeller med touch ved lansering av Win8. For de som lurer, så jo - det føles i mange tilfeller naturlig å strekke hånden ut mot laptopen for å gjøre en gesture (når man først har blitt vant til den på en tablet).

 

Windows 8 på annet en nettbrett blir hovedsaklig populært ved touch, og her gambler MS en god del. Samtidig kunne de ikke unngå å lansere noe som var skikkelig tilpasset touch nå om de fortsatt ville være med i markedet. En kombinasjon slik Win8 er var kanskje det beste. De som kun er interessert i en desktop, touch-fri opplevelse klarer seg alternativt med Win7 inntil de får en touch-skjerm (det kommer - mye raskere enn 3D). Samtidig vil de samme brukerne i mellomtiden forhåpentligvis kjøpe et Win8 nettbrett, og dermed holde seg i MS-verdenen.

 

TL;DR: Microsoft gambler en del, men jeg tror ikke de hadde noe valg, og jeg tror de har riktig fokus. Har du ikke touch, installer Launchy.

Lenke til kommentar

Erstatninger for start-menyen finnes allerede, les f.eks http://www.startmenu7.com/

 

Og ja - det er vel ingen som starter programmer med noe annet enn start->skriv navn->enter lenger? - Jeg hadde forventet at det ville fungere slik i W8 også, men foreløpig er det et par tastetrykk ekstra. -Regner med at dette blir fikset til release, ellers så finnes det mange 3departs programmer som gjør dette i dag, og fflere kommer sikkert.

 

Når man ser de grunnleggende endringene som er gjort rundt integrasjon mot skyen, identitetshåndtering og andre nye funksjoner så kan jeg absolutt se mange gode grunner til å oppgradere.

Lenke til kommentar

Erstatninger for start-menyen finnes allerede, les f.eks http://www.startmenu7.com/Og ja - det er vel ingen som starter programmer med noe annet enn start->skriv navn->enter lenger? - Jeg hadde forventet at det ville fungere slik i W8 også, men foreløpig er det et par tastetrykk ekstra. -Regner med at dette blir fikset til release, ellers så finnes det mange 3departs programmer som gjør dette i dag, og fflere kommer sikkert.Når man ser de grunnleggende endringene som er gjort rundt integrasjon mot skyen, identitetshåndtering og andre nye funksjoner så kan jeg absolutt se mange gode grunner til å oppgradere.

 

Det fungerer fortsatt med windowstast -> skrive navn -> enter, men problemet er at nå blir hele skjermen dekket av Metro-menyene, fremfor at bare en liten del av skjermen din, slik det er i dag. Ja, det er litt flisespikkeri, men vi synes det representerer en større del av det som irriterer oss med noen av tingene i Windows 8.

 

Forøvrig takk for alle tilbakemeldinger! :)

 

- Niklas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...