Gå til innhold

- Fremtiden for SSD er PCI Express


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når volumet av stasjonære går ned, vil prisen måtte bli høyere for at det skal være lønnsomt for produsentene å produsere dem. Marginen pr. enhet må øke for å holde samme inntjening. Du kan dermed ende opp med at stasjonære blir like dyr eller dyrere enn bærbare med samme specs.

Forsåvidt enig, men dette vil nok i førsteomgang gjelde stasjonære maskiner levert fra Dell, HP osv.. De av oss som bygger selv, PC-bygger'n til Komplett osv justeres jo utifra prisnivået på enkelt komponenter og det er vell lite som tyder på det vil øke dramatisk i pris de neste årene.

Jeg er ikke 100% sikker på om produsentene kjører egne (separate) produksjonslinjer på desktop- og laptop-HW, men det ville ikke forundre meg siden størrelsene er såpass forskjellig. Så hvis du fremdeles skal ha billige desktop-komponenter tilgjengelig fra Komplett, er du faktisk avhengig at f.eks produksjonslinjen for desktop-hovedkort hos Asus er lønnsom for dem. Når ikke lenger Dell og HP osv. kjøper så mange desktop-hovedkort (Dell og HP sine er også produsert hos en av de store), så vil også prisen på enkeltkomponenter på Komplett gå opp. Antallet privatpersoner som bygger egne PCer på verdensbasis er latterlig lite i forhold til konsumentmarkedet, og det du etterspør vil om noen år sannsynligvis være en nisje. Denne bransjen er så vanvittig avhengig av volum og integrasjon at det helt umulig henge i fortiden.

Server-markedet vil selvfølgelig bestå, og du kan sannsynligvis fint plukke komponenter derfra i lang tid. Men selv i dag ligger prisene på sånt såpass høyt at det lønner seg å kjøpe laptop i stedet. Bare ta en kikk på Nextron.no (husk å legge til MVA også ;) ).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Prismessig forandrer dette seg heila pokkers tida. Stasjonæres markedsandel vil ikkje ha ein reell innflytelse av betydning imo. Når det er verdt tida å gå for bærbare heller enn stasjonære? Joda, greit det. Kanskje det vil skje. Men det er jaggu meg ei stund til i tilfelle, og det er tåpelig å preike som om dette skal skje i morra.
Det er ingen som har påstått at dette skjer i morgen. Utgangspunktet er at OCZ vil innføre PCIe som standard grensesnitt for SSD i stedet for SATA. Å innføre nye standarder tar lang tid, spesielt når det er brukt så mye ressurser på den gamle standarden (SATA), og den fungerer såpass greit. Dvs. at OCZ' planer nødvendigvis må strekke seg over mange år, og i det tidsperspektivet er stasjonære en utdøende plattform. Tigeren er også utrydningstruet, men det betyr ikke at den forsvinner i morgen.

 

Når det angår resultater, enten deler eller ferdige greia, heter dette forbereding. Dette er ikkje så jæklig vanskelig om du prøver.
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

 

Beklager, men dette er bare åndssvakt. Du bruker fremdeles rene dommedagen som bakgrunn, og det er bare dumt.
Ingen har trukket frem noe dommedag. Det har kun blitt snakket om naturlig evolusjon/inkrementell innovasjon der to nærmest identiske plattformer blir slått sammen til én plattform med liten formfaktor.

 

Også kan du forsøke å finne en ny og fin CRT-skjerm med fornuftig pris til meg. :) Disse fikk en mindre, lettere og mer anvendelig konkurrent på begynnelsen av 2000-tallet, og selv om CRT er både kjappere og har/hadde bedre bildeegenskaper (kontrast og fargekvalitet) har de nå blitt faset helt ut. Entusiastene hylte selvfølgelig høylytt i begynnelsen, og selv i dag sitter det en del rundt om kring som spiller CS dagen lang på 100 Hz CRT. Spesielt input-lag er antakeligvis fremdeles bedre enn på LCD.

Skal du ha tak i en ny CRT i dag må du sannsynligvis betale blodpris, selv om det fremdeles sitter entusiaster/nisje-markeder rundt om kring som vil ha dem.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at vi vil se en forandring i markedet som fortsetter dit trenden har gått; Fler bærbare i forhold til stasjonære. Jeg tror mer at markedet vil segmenteres og man vil få diverse portable enheter som er "kraftige nok" til å gjøre det 90-95% av markedet ønsker, mens powerusers vil fortsette å ha kraftige arbeidsstasjoner og multi-monitor oppsett, men at disse vil sammenfalle mer med workstation platformer som brukes i industri. Jeg tror disse kan eksistere sammen, og powerusers kan bruke binnings eller varianter av workstation/server enheter. Gamer markedet er, og vil sansynligvis også forbli så stort og med en del pengesterke brukere at diverse nisjeprodukter som høy-ytelse RAM og 200W+ GPUer vil fortsette å ha et marked. I alle fall i 5(-8?) år frem. Om man i perioden på slutten og etter det får bedre docking muligheter og leie av "cloud computing" som gjør stasjonære unødvendige og heller gir samme muligheter til lik eller bedre pris, så tror jeg det kan bli en bedre løsning. Siden instillinger i markedet beveger seg tregt, og det er treghet i pipeline fra design til produkter og løsninger treffer markedet tror jeg ikke det blir noen radikale forandringer som utryddningstruer stasjonære i kort eller middels fremtid.

 

EDIT: Powerusers, hardcore gamere og entusiaster har også budsjett til å takle en del dyrere hardware enn øvre middelsjiktet av hardware ligger på i dag. Jeg kjøper f.eks. få komponenter til under 1000kr, og legger gjerne 2K i kvalitet der det er noe å hente på det. Siden jeg akkurat byttet innmat til i7 3930K (6K for CPU + HK), med ny RAM (1800) og nytt SSD RAID (2500, ned fra 4K for forgie og 10K for det før der), og kabinett, PSU og headset (Sennheiser FTW) til jul, er GPU, tastatur, og kanskje mus det neste på handlelisten. Jeg regner med ca 3K til GPU, 1000-1500 i et godt mekanisk tastatur, og den prisen den musen jeg ønsker meg koster (intil ca 1500kr, men jeg tviler det blir over 1000).

 

Jeg har sagt siden Fusion-IO slapp ioDrive at jeg ønsket meg en tilsvarende løsning dersom den kunne boote windows, men desverre har ikke ioXtreme vært bootbar. Om den hadde vært hadde jeg glatt gått for en 80 eller 160GB ioXtreme. Native PCIe (eller annen høyhastighets buss uten legacy overhead) er veien å gå for SSD ytelse fremover. SATA protokoll og interface, og også filsystemer som NTFS, holder igjen ytelsen til parallell NAND betydelig.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål er jo hvor lenge AMD og Intel ser seg tjent med egne desktop komponenter eller om de bare slår sammen den linja med laptop... Det er her de store pengene ligger. Koster vanvittig mye å lage et eget design for hver plattform.

Er vel mer aktuelt å slå desktop og server sammen, er med på at billige desktoper forsvinner og det er få forsjeller på en billig server og en desktop.

 

Nå er pci-e SSD i den øvere delen av entusiast markedet, jeg tror ikke de ville utviklet det om det ikke var et marked.

Prisen for en stor SSD er hovedsakelig minnebrikkene og de kan selge en pci-e versjon for mer en konkurernede sata disker som vil være tregere.

 

Har ventet på dette, årsaken til at vi har pci-e ssd disker med innebygget raid er at det har manglet gode kontrollere. Ja de kan tillpasse denne kontrolleren til å virke mot tunderbird i neste runde, tunderbird er mer likt pci-e en sata.

 

Regner med det de gjør er å emulere sata ovenfor OS, bortsett fra et det kjører fortere.

Lenke til kommentar

Stadig flere spillere finner ut at bærbar PC er nok for deres spill. Spillprodusentene tilpasser spillene slik at de skal fungere greit på maskinvaren til en stor del av målgruppen. Det betyr at effektbehovet for de nyeste og råeste spillene vil krype nedover.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stadig flere spillere finner ut at bærbar PC er nok for deres spill. Spillprodusentene tilpasser spillene slik at de skal fungere greit på maskinvaren til en stor del av målgruppen. Det betyr at effektbehovet for de nyeste og råeste spillene vil krype nedover.

Er vel mer at spill er tilpasset PS3/ xbox360 med 6 år gamle skjermkort og ufattelige 512MB delt minne. Alt som ikke har integrert grafikk kjører mye bedre, neste generasjon integrerte kjører også bedre.

 

Bærbare har den fordelen at du kan ta dem med deg, du kan også smekke den sammen og legge den bort, begge deler er litt knotete med et big tower og tre skjermer.

 

På den andre siden har gtx-680 solgt veldig godt, 690 er utsolgt hos komplett, det finnes flere målgrupper. Jeg ser ikke behovet for en 690 men kunne godt tenkt meg en pci-e ssd på 256-512GB.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...