Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt vegringen mot oppdateringer.

 

Jeg oppdaterer vanligvis fort, men jeg kan skjønne vegringen. iOS-oppdateringer er notoriske for å gi trøbbel. Denne julen fikk min onkel AppleTV og jeg ble satt på oppgaven å sette det opp. Det var et mareritt. Den ble satt opp fint, men iPaden hans ville ikke gi oss muligheten for AirPlay.

 

Etter å ha feilsøkt lenge tok jeg til å søke på google. Etter en stund fant jeg ut at mange fikk samme problem da iOS 6 kom i høst. Det fantes ingen løsning uten å oppdatere til 6.0.1 på iPaden, og det var ikke alltid det hjalp heller i følge infoen jeg fant. Så jeg oppdaterte til 6.0.1, og joda, ingen hjelp i det. Så lette jeg videre og fant en forumtråd som sa at AppleTV muligens trengte en oppdatering. Den var kommet litt etter 6.0.1.

 

Jeg hadde riktignok prøvd å oppdatere AppleTV'en, uten at noe skjedde, litt tidligere, men prøvde igjen, og denne gangen fant den en oppdatering. Så måtte jeg vente i en halvtime på at installasjonen skulle gjennomføres, og denne gangen virket det på iPaden, men ikke på min iPhone 5, som jeg også hadde brukt i feilsøket. Jeg lot det bli med det, det viktigste var at hans device virket tross alt...

Lenke til kommentar

6.0.2 er en viktig fix for bl.a. wifi for iPhone 5. Ikke noe å vente med. Har oppgradert for flere på jobben, ingen negative tilbakemeldinger.

 

Jeg og en kollega syns batteritiden har fått seg ett stikk etter denne oppdateringen. Er vel alltid noen som er uhekdige hver gang det kommer en oppdatering, denne gangen var det min tur :p

Lenke til kommentar

Har tilgang på både Mac og iOS Developer konto, oppdaterer så fort det kommer ut nye BETA oppdateringer og har vell egentlig til gode å oppleve noen nevneverdige problemer med verken iPhone, iPad eller Apple TV.

 

Det eneste unntaket er når det kommer BETA1 av store oppdateringer, altså iOS 4.0, 5.0, 6.0 osv.. Da venter jeg ofte til BETA3-4 før jeg hiver meg på. Har ikke hatt et eneste problem med min iPhone 5 eller Apple TV (Gen3) med alt av de siste offisielle og "uoffisielle" oppdateringene den siste tiden og da snakker jeg alt fra iOS 6.0 BETA til iOS 6.1 BETA4 som jeg kjører for øyeblikket.

 

Kjæresten holder seg til offisielle oppdateringer og hun har heller aldri hatt noen problemer med sin iPhone 5 og hun hopper rett til fra iOS 6.0, til 6.0.1 til 6.0.2 helt uten problemer.

 

 

Problematikk rundt AirPlay er jo som oftest relatert til nettverksproblematikk og ikke noe med selve Apple TV, iPhone, iPad eller programvaren. Unntak skjer naturligvis og som med all maskinvare og programvare så vil det alltid oppstå glitcher for enkelte men det er lenge siden jeg har opplevd et notorisk problem som har påvirket brorparten av iOS brukere og ikke bare har vært relativt få, isolerte tilfeller.

Lenke til kommentar

Nja, skal sies at jeg opplever et par "snodige" ting men det har jo vært igjennom både iOS 4.0, iOS 5.0 og nå iOS 6.1 BETA4, og det med både min gamle iPhone 4 og min nå nye iPhone 5.

 

Har lenge hatt snodige problemer med Spotify hvor det hender at når jeg er på joggetur og kjører over 3G så vil plutselig Spotify slutte å laste sanger etter at jeg har skippet litt for mye frem og tilbake i spillelister eller på topplista. La oss si at jeg starter å jogge, hører på en sang i Extreme kvalitet hopper raskt igjennom de neste åtte sangene, men finner ut at "wops" skulle hørt på sang syv så derfor går jeg raskt tilbake da vil Spotify stort sett bare gi meg album art men sangen vil aldri laste eller starte og når dett først skjer så vil den ikke spille av noe som helst annet heller om det da ikke er på offline spillelister.

 

Eneste måten å få Spotify i gang på igjen er ved å enten avslutte Spotify helt, eller ved å bare aktivere og deaktivere flymodus for når jeg da får tilbake 3G-dekningen så er plutselig Spotify i gang igjen. Høres jo nesten mer ut som et nettverksproblem (Telenor problem?) enn software problem og i og med at jeg har opplevd dette på to forskjellige telefoner, forskjellige operativsystemversjoner og utallig forskjellige versjoner av Spotify til iOS så skulle man jo tro at et såpass stort og åpenbart problem skulle vært rettet for lenge siden.

 

 

Snodighet nummer to er rettet til Facebook, jeg har både Facebook og Facebook Messenger installert og har aktivert at jeg både skal få varsel via lyd, at Facebook og / eller Messenger ikonet skal oppdatere seg med et lite tall osv om noe skjer.. Dette er jo helt bingo om faktisk fungerer eller ikke, noen gang så vil telefonen riste når jeg har på lydløs, og noen ganger vil den gi meg lydvarsling når jeg ikke har på lydløs mens andre ganger så blir jeg ikke varslet i det hele tatt men ser at noen har skrevet til meg via låsskjermen. Senest i dag så hadde jeg fått tre meldinger på Facebook uten at verken telefonen hadde sagt i fra, uten at ikonet hadde oppdatert seg eller noe til tross for at både facebook og facebook messenger er logget inn og "kjører i bakgrunnen". Jeg måtte altså åpne appen, hvorav den da oppdaterer seg og vips så kunne jeg lese tre meldinger som jeg overhode ikke hadde fått noen varsling om.

Lenke til kommentar

"Dear iPhone 5, in a brief period of time you have brought me great pleasure and fun despite some quarrels and disagreements, sad to see you leave. Hopefully I'll see you again soon."

post-38451-0-43878200-1357810926_thumb.png

"If not soon maybe later this year when you have reached your next destination of 5S".

 

 

post-38451-0-10681300-1357811801_thumb.png

post-38451-0-90410600-1357811868_thumb.png

post-38451-0-36309000-1357811944_thumb.png

post-38451-0-99965600-1357811978_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Neste iPhone og Apple produkt kjøper jeg definitivt på Eplehuset i Oslo.

 

Jøjje meg for et papirsirkus for å få til en retur til apple.no (i utlandet). Neppe mindre ved service/rep.

Jeg måtte ta meg en fridag fra jobb for å vente på TNT (mellom 10-16) da jeg på jobb aldri vet med sikkerhet hvor jeg befinner meg til enhver tid og jeg må hvist være personlig tilstede når TNT kommer for å sørge for å få underskrifter etc. ellers kunne man lagt den i resepsjonen på jobb. Jeg måtte også flytte 1 avtale jeg hadde i dag.

 

Jeg trodde det var slik at budfirmaet/sjåføren ringer dagen de skal hente den for å få vite hvor de skal hente. Det var inntrykket jeg fikk når jeg snakket med den meget hyggelige representanten hos Apples kundesupport. For 2-3 dager siden ringte TNT meg for å avtale hentetidspunkt og hentested og da var det ikke slik. Så ja, avspasering/hjemmekontor i dag og kl. 16:30 har jeg en annen avtale 30min unna og håper TNT holder sin avtale.

 

Selve papirmengden er heller ikke liten utfra denne beskrivelsen samt 3 PDF vedlegg på opptil 5 sider per vedlegg som skal skrives ut i ymse eksemplarer.

post-38451-0-36014100-1357819237_thumb.png

Heretter, Eplehuset.

 

Kombinert med at jeg også må ta meg en fridag i morgen for å vente på en alarmmontør som skal utføre service (mellom 10-16) så blir jo dette riktig festlig. Er det bare konsulenter som klarer å forholde seg til avtaler med klokkeslett i dag?

 

 

EDIT:

Dette er ikke store ting å blir frustrert av men jeg gjør nok et annet valg enn apple.no i fremtiden for iDingser.

 

EDIT2:

Uten å ha fått noe som helst beskjed fra TNT eller andre på mail eller telefon så fant jeg nå ut (ved å ringe TNT og sjekke status) at det er Posten som skal stå for transporten av min pakke til TNT. Det er forsåvidt greit, men når jeg går til Posten og sjekker så står det "ingen pakke mottatt fra kunde" og det ser ut som det er meningen at jeg skal sende dette med posten.

 

Jeg forsøker å ta kontakt med posten for å høre hva som egentlig er saken her. Jeg har også 2 ubesvarte "blokkerte" oppringninger (man vet da ikke hvem som har ringt) på telefonen i går og det hadde jo tatt seg ut om det var Bring som hadde kommet utenfor avtalt tid.

:confused:

 

EDIT3:

Dette begynner å ligne en meget lang episode av gode gamle "forviklinger". Når jeg snakket med TNT på telefon fikk jeg beskjed om posten (bring) skal hente pakken og at jeg kunne gå på posten.no og få informasjon om hentingen eller også ringe Bring og høre om status.

 

Etter å ha manøvrert meg forbi et "vil du snakke med oss benytt dette kontaktskjemaet" samt vært innom 3 instanser i Bring på telefon kom jeg til en hyggelig dame som ble litt satt ut av hele saken. Etter mye frem og tilbake og 10min i vent mens hun forhørte seg med kolleger ble jeg mildt sagt ikke beroliget over at dette skal gå som planlagt.

 

Et referat av den siste samtalen når jeg endelig kom til "rett person":

 

Meg: Hei, jeg fikk vite i dag av TNT at det er dere som skal hente en pakke hjemme hos meg.

Bring: Jaha, har du et referansenummer?

Meg: Ja.... xxxxxxxxxx

Bring: er det alt? det var et merkelig nummer, hmm oj det fungerte ok la oss se.

 

Bring: det står at vi ikke har mottatt noen pakke fra deg. "forhåndsmelding 9/1, ikke mottatt pakke fra kunde".

Meg: Ja det stemmer vel. Jeg sitter her med pakken og venter på at noen skal hente den. TNT avtalte med meg på mandag at de skal hente den hjemme hos meg på torsdag (i dag) mellom 10-16. Jeg har tatt meg fri fra jobb og venter.

Bring: Da kommer vel TNT å henter den?

Meg: Nei, TNT sier at dere skal hente den, først i dag fikk jeg vite at dere er parten som skal stå for hentingen.

Bring: åh sier du det? åååh nå ser jeg, dette er en returservice. Hmm ok, vent litt.

 

etter en lang venting (uten en lyd i telefonen) hvor jeg er spent på om jeg får "samtale brutt" kommer hun heldigvis tilbake.

 

Bring: Ja men da kommer nok TNT å henter pakken.

Meg: Men dere skal hente pakken?

Bring: Ja hvis du har bestilt at vi skal hente pakken så.

Meg: Jeg? TNT har bestilt det.

Bring: åh, har du fått noe klokkeslett?

Meg: Nei? Jeg fikk beskjed om å vente hjemme mellom kl. 10-16 og derfor måtte jeg ta meg fri fra jobben. Men siden det er dere som skal hente, har dere noe klokkeslett?

Bring: Nei vi kan desverre ikke gi noe klokkeslett

Meg: Ok, men kan jeg være sikker på at dere kommer før 16? Jeg har tross alt tatt meg fri i dag og har en viktig avtale kl. 16:30 som koster meg penger.

Bring: Hvis TNT har bestilt dette så skal bilen komme før 16. Men har du spørsmål til dette så er det TNT du må spørre og ikke oss.

Meg: Ok, men TNT sa at jeg kunne høre med dere.

Bring: Nei, det er feil, jeg snakker med en her som har med TNT å gjøre og du skal alltid henvende deg til dem.

Meg: Så hvis Bring ikke kommer i dag, hva gjør jeg da?

Bring: Hvis det blir problemer med vår henting må du ringe TNT.

Meg: Ok, vel, takk for hjelpen.

Bring: Ha en fin dag.

 

 

:eek:

I grunn var samtalen ennå litt mindre betryggende enn jeg kan gjengi nå.

http://www.youtu.be/0BHQT3Omqtw

 

Det er nesten så man ikke vet om man skal le eller gråte eller gå over i en hysterisk latter.

http://www.youtu.be/lhckuhUxcgA

 

EDIT4:

Hmm siden klokken nå nærmer seg 16 med stormskritt (15:25) tok jeg en telefon for å undersøke og da ble alt oppklart. Før hadde TNT rutiner på Appleprodukter som gjorde at man skulle sette hentedato 1 dag før avtalt dag hvis Bring skulle hente varen. Denne rutinen er ikke benyttet lenger men det ble alikevel gjort ved en feil. Det forklarer da de "blokkerte" samtelene fra min telefon i 14:30 tiden i går (hvor jeg satt opptatt på jobb).

 

Så da ble det ikke noen henting.

:)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...