Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal overklokke når jeg skal bygge ny pc til sommeren og da lurte jeg på hva jeg må huske på når jeg skal overklokke?? (Har lest nybegynner guiden)

 

Må jeg inn i BIOS OSV..?

 

Det hadde vært fint om dere kunne lagd ebn huske liste til meg

 

Foresten så er jeg ny her på overklokkings forumet!!!

 

Sier Tusen takk for svar på foorhånd!

Lenke til kommentar

1. God Kjøling. Boxed-kjøleren HOLDER IKKE.

2. Forsiktighet. Bruk gjerne 3 og 3 MHz steg av gangen.

3. Øk VCore, VDimm/Vmem og VAgp minimalt. VCore over 1.8v minsker levetiden på CPU-en betraktelig.

4. Sjekk stabiliteten på systemet etter overklokking med et program som Prime 95.

5. Bruk så mange kabinettvifter du har plass til.

6. BRUK AGP/PCI lock hvis HK'et ditt støtter dette. De fleste i845PE, i865PE,i875PE og NForce 2 kort støtter dette.

7. Bruk gjerne passiv kjøling på RAM,MOSFET'ene og klokkegen. Ta deg en tur på fyllinga og se om du kan finne noen gamle kjøleribber og sag disse til med baufil i passelige biter. Lim dem på med termisk lim.

8. Bruk god goop. Artic Silver-serien har god goop og lim. Smør så tynt på som mulig.

9. Bruk både eksternt termometer og HK-termometeret. Still maskinen til å slå seg momentant av ved rundt 65 grader hvis hovedkortet ditt støtter dette.

10. Sjekk at kjøleribben sitter godt på cpu-kjerna. Pass på at du ikke knuser den.

 

 

Dette er et godt utgangspunkt for overklokking. Følger du reglene ovenfor så får du et godt resultat uten at CPU-en din dør. :woot: Lista ble litt rotete men.. :roll:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Til dere som har MSI hovedkort:

På driver cd'n ligger det et program som heter fuzzy logic, det er et overklokkings program som overklokker til systemet restarter av seg selv og du har en overklokket pc.

 

Det er verdt å prøve. :)

 

Når Fuzzy Logic ikke fulgte med mitt hk betyr det at det ikke støtter dette??

Lenke til kommentar

[*]Hold et øye med temperaturen. Begynner du å nærme deg 60 grader, er det på tide å ta det med ro. Ved ca. 90 grader er det kvelden...

 

 

Her om dagen stoppa vannpumpa mens jeg sov.

Når jeg stod opp viste SpeedFan en temperatur på 102C

tenkte at det måtte være feil, kjente på vannblokka, ikke smart.

Brant fingern litt, var ikke mer vann igjen i slangene.

Max noterte temperatur var 107C

Duron 1Ghz

 

Rart den ikke tok kvelden.

Lenke til kommentar

Min Bartone tok kvelden ved 98 grader +, tipper tempen steg med ca 50 grader på 30-40 sekunder under 3dmark03 Cpu test2 så pass på. Prosessoren ble ikke 100% defekt, den fungerte med jeg brente sikkert av noen millioner transistorer, fordi etter det kom prosessoren opp som en 1 ghz, gikk ikke å klokke høyere eller.noe og tempen lå konstant på 70 grader.

 

Så pass på folkens, tempen stiger utrolig fort vis du har over 2 i vcore, jeg hadde 2.3 og det er ikke å anbefalle. Iallefall må du ha vannavkjøling eller.no

Lenke til kommentar
Om man har klokka for langt og maskina ikke vil boote:

 

-Slå av maskinen

-Hold "Insert"-knappen inne mens du starter opp igjen.

 

Dette resetter CMOS.

Litt enklere enn å bruke jumper og mindre brutal enn å plukke ut batteriet.

 

Eh, der må jeg nok arrestere deg. Dette medfører ikke riktighet. Skal du resete CMOS, noe som overklokkere enkelte ganger må, så er det en JUMPER på hovedkortet som må flyttes på, for så og flyttes tilbake etter noen sekunder. Hvordan du gjør dette på ditt hovedkort står beskrevet i manualen.

 

Jeg har aldri hørt om CMOS som kan resetes med å holde inn INSERT knappen på tastaturet.

 

Og jeg må arrestere deg ;) har hatt 3 maskiner med abit hk og på alle sammen kan du holde inn insert tasten når du booter for å resette bios. (ps trådløse tastatur funker IKKE ;) ). Jeg har gjort dette i praksis, ikke bare lest manualen ;)

Lenke til kommentar

Og der må jeg arrestere dere alle :p

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Den boxed kjøleren og vifta som følger med 2500+ BARTON prosessorene er faktisk ikke dårlige. Kommer jo an på prosessor til prosessor, men sånn overALL, kan du fint kjøre 2 til 2.2 ghz med BOXED kjølesystem. Men du skal holde deg under 1.75 i vcore. Vis du har en OK stepping så funker det fett med boxed. Kjørte min Barton på 2.21 Ghz med boxed kjøling og hadde 36,5 i idle og 46 full load. Dette gjelder jo ikke alle prosessorer, men sånn generelt for 2500+ så kan du lett klokke med boxed kjøler med mindre du ikke overstiger 1.75 Vcore.

 

http://home.no/xpsycho/klokking/Resultat1.JPG

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...