Gå til innhold

EOS 400D - uklare bilder - hva er galt?


Anbefalte innlegg

Hvis det er slik at kameraet har stått i "Tv" (lukkermodus) så må lukkertiden i teorien ha vert innstillt på 1/20 i dette tilfellet i følge EXIF. Det som er litt rart er at kameraet da har valgt blender f/29. Dette er en svært liten blender som svært sjelden brukes og vertfall med slike typer bilder som dette.

 

Høres usannsynlig ut, men hvis dette er tilfelle så kan det virke som om det er noe galt med kameraet.

Galt med kameraet? Neppe. Når du har valgt så lang lukkertid i så kraftig dagslys, så blir bildet overeksponert dersom du velger større blender. Prøv selv!

Hadde kameraet valgt større blenderåpning i det lyset med den lukkertiden, _så_ hadde det vært noe galt med kameraet - så hadde bildet blitt overeksponert.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at kameraet har stått i "Tv" (lukkermodus) så må lukkertiden i teorien ha vert innstillt på 1/20 i dette tilfellet i følge EXIF. Det som er litt rart er at kameraet da har valgt blender f/29. Dette er en svært liten blender som svært sjelden brukes og vertfall med slike typer bilder som dette.

 

Høres usannsynlig ut, men hvis dette er tilfelle så kan det virke som om det er noe galt med kameraet.

 

Vertfall så er årsaken til de uskarpe bildene for lang lukkertid. Det er ingen problem overhodet og få skarpe bilder håndholdt i slikt lys nesten uansett brennvidde.

Du vet at det er en ting til som er med å bestemme hvilken blenderåpning kameraet vil velge? ISO er 400. Prøv selv med 5d3'en din. Sett kameraet på Tv og 1/20 sek med ISO400 og se hva du får i godt lys. Kanskje det er noe galt med ditt kamera også?

Tror nok jeg blingset litt der ja, og jeg beklager det.

Jeg bruker så og si aldri "Tv" modus så jeg snakket nok litt fortere enn jeg burde gjort her, men da er det så klart helt opplagt at det er brukerfeil ute å går.

 

Peace!

Lenke til kommentar

Man kunne også se på bildet at det var lukkertid som var for lang her, og ikke fokusen det var noe galt med. Eksempelvis er armen til jenta mye mer blurry enn resten av overkroppen. Man kan se det på prikkene som nesten er borte fra genseren hennes på armen i forhold til resten av genseren.

Lenke til kommentar

Dette er brukerfeil, enkelt og greit.

 

I følge EXIF data står kameraet på TV, med lukkertid til 1/20 og da må kameraet blende ned for at det ikke skal bli overeksponert.

 

Slik andre har sagt, sett deg inn i eksponering. Da vil du automatisk begynne å tenke på innstillinger FØR du tar bilde og ikke etterpå.

Lenke til kommentar

Et lite tips oppi all forvirringen: Jeg bruker ofte blenderprioritering under 50mm, og lukkerprioritering over. Det er ikke mye å sette seg inn i. Eneste du kan ha behov for er å stille på iso. Ta en dag på det, så sitter det i fingrene!

 

Tileggsinfo: Jeg velger så å si aldri blender mindre enn f/8.

Lenke til kommentar

Et lite tips oppi all forvirringen: Jeg bruker ofte blenderprioritering under 50mm, og lukkerprioritering over. Det er ikke mye å sette seg inn i. Eneste du kan ha behov for er å stille på iso. Ta en dag på det, så sitter det i fingrene!

 

Tileggsinfo: Jeg velger så å si aldri blender mindre enn f/8.

Hehe, tror nok ikke forvirringen blir bedre av at alle forteller hvordan DEM gjør det. Her er det smak og behag hva man velger.

 

Det første JEG ville lurt på (hvis jeg var helt uviten) når du skriver "Jeg velger så å si aldri blender mindre enn f/8" er hvorfor.

Du har sikkert dine grunner til dette, og det er helt greit, men oe sier meg da at du ikke liker eller pleier og ta mange bilder med liten dybdeskarphet.

 

Et bedre tips vil vel rett og slett være å gå et grunnleggende kurs/kjøpe seg en bok om emnet, eller evt. en DVD, eller rett og slett prøve seg frem selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite tips oppi all forvirringen: Jeg bruker ofte blenderprioritering under 50mm, og lukkerprioritering over. Det er ikke mye å sette seg inn i. Eneste du kan ha behov for er å stille på iso. Ta en dag på det, så sitter det i fingrene!

 

Tileggsinfo: Jeg velger så å si aldri blender mindre enn f/8.

Hehe, tror nok ikke forvirringen blir bedre av at alle forteller hvordan DEM gjør det. Her er det smak og behag hva man velger.

 

Det første JEG ville lurt på (hvis jeg var helt uviten) når du skriver "Jeg velger så å si aldri blender mindre enn f/8" er hvorfor.

Du har sikkert dine grunner til dette, og det er helt greit, men oe sier meg da at du ikke liker eller pleier og ta mange bilder med liten dybdeskarphet.

 

Et bedre tips vil vel rett og slett være å gå et grunnleggende kurs/kjøpe seg en bok om emnet, eller evt. en DVD, eller rett og slett prøve seg frem selv. :)

 

Hmm, jeg tolker nå det han skrev slik --> En mindre blender enn f/8 er da f.eks. f/11.

Men han skrev så å si aldri mindre, det vil si en større blender som f/3,2 der man jo nettopp oppnår mindre dybdeskarphet.

 

At tallet blir større betyr ikke at blenderen blir det, det er derfor man bruker f/x for å beskrive hvilken blender det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kameraet står i modus med den grønne firkanten.

 

Det kan jo gjerne kalles brukefeil, men feilen var ikke vel ikke noe annet enn at modusrattet hadde kommet ut av grønn posisjon uten at TS merket det. Det er jo fort gjort og rådene til TS trenger vel ikke være mer omfattende enn å alltid sjekke modusrattet?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Nok et bevis på at slike uttaleser skaper mer forvirring enn hjelp, hehe.

Hvordan han tolket det er vanskelig å si, men jeg vil vel kanskje i etterkant tippe at du har rett Døgnvill :)

 

Vel, jeg tipper døgnvill sitt innlegg var direkte ment mot deg. Siden du i ditt innlegg insinuerer at stor blender gir høy dybdeskarphet :)

 

"Det første JEG ville lurt på (hvis jeg var helt uviten) når du skriver "Jeg velger så å si aldri blender mindre enn f/8" er hvorfor.

Du har sikkert dine grunner til dette, og det er helt greit, men oe sier meg da at du ikke liker eller pleier og ta mange bilder med liten dybdeskarphet."

Lenke til kommentar

Det ble trådstarter rådet til allerede midt på forrige side, men jeg mistenker at trådstarter droppet tråden for lang tid siden.

 

 

Ellers, ad blender, så bruker vi ordene "større" og "mindre" om blender, underforstått blenderåpning, og "høyere" og "lavere" brukes kun i kontekst av blendertall. Dette nettopp for å unngå blendende misforståelser.

 

(Som kjent, gir høyere blendertall mindre blender(åpning) og omvendt. Og vi sier derfor aldri styggedom som "mindre blendertall" eller "høyere blenderåpning" - det heter heller "lavere blendertall" eller "større blenderåpning")

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at man helst ikke bruker høyere blendertall enn 8 er jo at de fleste objektiver dabber av optisk når blenderen blir så liten. Det er kun når man er avhengig av størst mulig fokusdybde at dette er nødvendig, men da altså på bekostning av optisk kvalitet siden alt lyset må gå gjennom en mye mindre del av glasset i objektivet. Egentlig litt dumt at ikke autmoatikken i kameraet tar hensyn til dette, og velger seg en av de største blenderåpningene nesten uansett. Det er enda en grunn til å kjenne til det manuelle. Ute i dagslys bruker jeg ofte Av-innstilling og låser blenderen et sted mellom 5.6 og 8.

 

Ellers må jeg si at dette har vært en fornøyelig tråd som demonstrerer hva som skjer når man kjøper et avansert kamera og ikke setter seg inn i de enkleste av de manuelle funksjonene. Har i hvertfall lært litt av denne tråden, både kamerateknisk og diskusjonsteknisk :-)

Lenke til kommentar

Tjah - det er vel heller sensoren som dabber av på liten blender - på grunn av diffraksjon. Meg bekjent yter de fleste objektivene ganske så likt på så liten blender. Og - man bruker det meste av glasset også på liten blender - man er bare litt mer selektiv på at lyset som går gjennom akkurat den biten av glasset ender opp akkurat det stedet på sensoren.

Lenke til kommentar

Egentlig litt dumt at ikke autmoatikken i kameraet tar hensyn til dette, og velger seg en av de største blenderåpningene nesten uansett. Det er enda en grunn til å kjenne til det manuelle.

 

Jeg ville jo heller sagt at kameraet bør velge minst mulig blender som lysforholdene og diffraksjonsproblmer tillater for å gi mest mulig dybdeskaprhet, spesielt i grønn modus og til dels i programmodus. Digitale speilreflekser er jo de beste pek-og-klikk kameraene (sammen med speilløse med stor sensor) bare de ikke lager alt for tynn DOF. De som kjører grønn modus kan kameraet trygt anta først og fremst er på jakt etter skarpe bilder i størst mulig område. De som vet nok til å vurdere og bruke DOF-effekter vil ikke bruke kameraet i grønn (eller program) modus.

 

Forøvrig enig med Trondsters kommentar, det er først og fremst difraksjon som begrenser bruk av små blendere på digitalkameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...