Gå til innhold

EOS 400D - uklare bilder - hva er galt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et Canon EOD 400d som begynner å bli noen år nå.

I det siste så føler jeg at flere og flere av bildene jeg tar mangler fokus.

Får veldig ofte bilder hvor jeg ikke kan se at noe av bildet er i fokus

 

Se f.eks vedlagte bilde.

 

 

Tenker da på typiske bilder hvor kameraet står i full auto med autofokus.

Bruker kit linsa.

 

 

Tyder det på at kameraet er modent for utskiftning?

post-1451-0-25692800-1336848153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har et Canon EOD 400d som begynner å bli noen år nå.

I det siste så føler jeg at flere og flere av bildene jeg tar mangler fokus.

Får veldig ofte bilder hvor jeg ikke kan se at noe av bildet er i fokus

 

Se f.eks vedlagte bilde.

 

 

Tenker da på typiske bilder hvor kameraet står i full auto med autofokus.

Bruker kit linsa.

 

 

Tyder det på at kameraet er modent for utskiftning?

 

Nei, det er nok mer sannsynlig at fotografen trenger litt mer kunnskap om autofokus. Nå blir jo autofokus også noen kalt out-of-fokus. Og det er det en grunn til...

 

Jeg anbefaler i første omgang en dag med manualen i fanget og kameraet i henda. Les og lær.

 

 

(Min kommentar er skrevet uten noen som helst viten om erfaringsgrunnlaget til trådstarter)

 

 

Lenke til kommentar

Prøv å bruke Av-settingen og sett blenderen til 8 for bilder i dagslys. Da øker fokusdybden og kit-objektivet er og på sitt skarpeste her. Sjekk også hvordan autofokuspunktene er satt, kanskje senterpunktet alene er bedre for din fotografering? Viktig å sette seg inn i disse konseptene med et såpass avansert kamera.

Lenke til kommentar

Kameraet står i modus med den grønne firkanten.

 

Vet man kan få bedre resultater med manuell fokus, men tar en del 'full fart' bilder når man er på tur.

Bruker ofte de andre funksjonene i andre tilfeller.

 

Har brukt kameraet i mange år, men er først de siste månedene mange av bildene kommer ut av fokus slik som på eksempelet.

 

Er det en sensor i kameraet som kan bli slitt/ødelagt siden blender og lukketid er 'feil'

Lenke til kommentar

Alt skal skje automatisk ved bruk av grønn firkant, det kan være at noe i kameraet ikke oppfanger lys-sensitiviteten fullgodt, prøv å resette kameraet til fabrikkinnstillingene og eventuell last ned firmvare'n på nytt.

Du kan prøve og bruke AV istedenfor, da har du mer kontroll av kameraet.

Lenke til kommentar

Alt skal skje automatisk ved bruk av grønn firkant, det kan være at noe i kameraet ikke oppfanger lys-sensitiviteten fullgodt, prøv å resette kameraet til fabrikkinnstillingene og eventuell last ned firmvare'n på nytt.

Du kan prøve og bruke AV istedenfor, da har du mer kontroll av kameraet.

 

Enig i at alt kan skje ved bruk av grønn firkant, men i de fleste tilfeller fungerer det helt utmerket. Og på bilder som dette er det ingen grunn for at automatikken skal velge F29 som det gjorde her.

 

Det er da nærliggende å tro at noe er galt med kameraet, enten at det har blitt stilt feil ved et uhell eller at det er en fysisk feil på kamera eller linse. Som Nautica forslår kan et første skritt være å resette til default innstillinger. Det vil fikse evnetulle innstillinger som er satt feil.

 

Hjelper ikke en resett bør du prøve med en annen linse og se om det samme skjer med den, har du ikke en selv så prøv å få lånt en, eventuelt spør i en fotobutikk.

 

Du kan også prøve å stille blender manuelt og se om kameraet godtar det.

 

En sensor blir ikke slitt i den forstand og det er ikke sannsynlig at det er noe galt med den.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er for lang lukkertid.

Vil sterkt anbefale å lese guiden om blender, lukkertid ISO og litt til.

 

Her har du valgt blenderprioritet, står det (du har nok vridd hjulet over i Av), og du har valgt så liten blender at lukkertiden er for lang.

 

I stedet for grønn firkant vil jeg heller foreslå å bruke "P" - den kan "alt" som grønn firkant - hovedforskjellen er at det er deg som velget om du vil ha blits eller ikke.

 

Tror dette er feil innstillinger på kameraet.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg den største eksperten, men "full auto" har jeg erfart at gir mange bomskudd.

 

Auto kan fungere i mange tilfeller der motivet er relativt statisk, og det ikke er så stor fare for bevegelseuskarphet, men problemet med Auto er at kameraet ikke vet hva du skal ta bilde av, om motivet er stillestående eller i farta, om hvilken dybde du trenger i bildet. Autoen er vel mer en "matematisk" utregning der kameraet prøver å finne en kombinasjon av innstillinger (lukker, blender og ISO) som gir det "rette lyset" i bildet, men det er vel alt den kan tilføre.

 

"Semi-auto" er vel det jeg kjører på i 95% av eksponeringene, og de fleste er da blendeprioritert og noen få er lukkerprioritert. Siden jeg ikke er så altfor glad i AutoISO så blir denne ofte slått av og er nok årsak til noen av mine bomskudd.

 

Jeg er som sagt ikke noen "ekspert", og det er fremdeles for mange faktorer jeg glemmer å ta hensyn til, men det første jeg tenker på er hvilken dybte trenger/vil jeg ha. Ofte velger jeg, som anbefalt i post over, blender 8 som et utgangspunkt når det gjelder "vanlige" bilder. Skal jeg ta bilder som er litt mer "viktige" prøver jeg å utnytte den lille kunnskapen jeg har om DOF ved bruk av blender for å få den rette skarpheten eller manglende sådan i bakgrunnen.

 

Et annet problem som jeg har hatt i Auto er det jeg vil kalle "Auto-fokuspunkt". Igjen er det en slags "matematisk" utregning av fokusen i hele bildet for å få mest mulig i fokus og det gav etter min erfaring for mange bomskudd. Det å kjøre ett fokuspunkt gir ofte flere bilder i fokus, men da tvinger det selvsagt fotografen til å tenke hvor fokuset skal være.

 

Du spør om 400D er for gammelt og er årsaken til at så mange bilder ikke er i fokus. I utgangspunktet vil jeg si nei, men selvsagt så har det vært en utvikling på fokusfronten siden 400D kom i salg.

Da jeg oppgraderte til 7D fra 50D/30D så var autofokusen hovedårsaken, og jeg mener bestemt at dette har vært en reell oppgradering i antall (%-vis) "skarpe" bilder. Årsaken er en raskere fokus, en fokus som er lettere å "forflytte" under komposisjon (ett-punkt/sone).

 

Men som mange har nevnt og som jeg "smertelig" har erfart, kunnskap er det viktigste for å ta "teknisk" gode bilder. For å ta "kunstnerisk" gode bilder så må det mer enn teknikk til, og her er dessverre min største akilleshel.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at kameraet har stått i "Tv" (lukkermodus) så må lukkertiden i teorien ha vert innstillt på 1/20 i dette tilfellet i følge EXIF. Det som er litt rart er at kameraet da har valgt blender f/29. Dette er en svært liten blender som svært sjelden brukes og vertfall med slike typer bilder som dette.

 

Høres usannsynlig ut, men hvis dette er tilfelle så kan det virke som om det er noe galt med kameraet.

 

Vertfall så er årsaken til de uskarpe bildene for lang lukkertid. Det er ingen problem overhodet og få skarpe bilder håndholdt i slikt lys nesten uansett brennvidde.

Lenke til kommentar

Du spør om 400D er for gammelt og er årsaken til at så mange bilder ikke er i fokus. I utgangspunktet vil jeg si nei, men selvsagt så har det vært en utvikling på fokusfronten siden 400D kom i salg.

Da jeg oppgraderte til 7D fra 50D/30D så var autofokusen hovedårsaken, og jeg mener bestemt at dette har vært en reell oppgradering i antall (%-vis) "skarpe" bilder. Årsaken er en raskere fokus, en fokus som er lettere å "forflytte" under komposisjon (ett-punkt/sone).

Jeg trodde det var objektivet som tok seg av autofokus jeg. :huh: Så det er prosessorkraften fra kameraet som styrer autofokus og deretter forteller objektivet hvordan det skal fokusere? Men det er jo fortsatt forskjell på autofokus på objektiver, hvordan kan dette ha seg da? :)
Lenke til kommentar

Du spør om 400D er for gammelt og er årsaken til at så mange bilder ikke er i fokus. I utgangspunktet vil jeg si nei, men selvsagt så har det vært en utvikling på fokusfronten siden 400D kom i salg.

Da jeg oppgraderte til 7D fra 50D/30D så var autofokusen hovedårsaken, og jeg mener bestemt at dette har vært en reell oppgradering i antall (%-vis) "skarpe" bilder. Årsaken er en raskere fokus, en fokus som er lettere å "forflytte" under komposisjon (ett-punkt/sone).

Jeg trodde det var objektivet som tok seg av autofokus jeg. :huh: Så det er prosessorkraften fra kameraet som styrer autofokus og deretter forteller objektivet hvordan det skal fokusere? Men det er jo fortsatt forskjell på autofokus på objektiver, hvordan kan dette ha seg da? :)

 

Som sagt så er jeg ingen ekspert, og med det så kan begrep kan bli dårlig forklart, og der er jeg ekspert :hmm:

 

Selvsagt er det objektivet som fokuserer, men "hvor" det skal fokuseres blir vel bestemt fra kameraet, eller tar jeg feil?

 

Når fokuspunktene er satt i "Auto" så prøver kameraet å få mest mulig av bildet i fokus og gir sine "ordrer" til objektivet ut fra det, eller tar jeg feil her også?

 

Ved å velge kun ett fokuspunkt så er det "fotografen" som via kameraet bestemmer hvor objektivet skal fokusere, jeg håper da inderlig jeg ikke tar feil her også.

 

Det er nok fremdeles dårlig forklart av undertegnede, og det får vi bare leve med, men kanskje du kan lede meg inn på den rette vei :)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at kameraet har stått i "Tv" (lukkermodus) så må lukkertiden i teorien ha vert innstillt på 1/20 i dette tilfellet i følge EXIF. Det som er litt rart er at kameraet da har valgt blender f/29. Dette er en svært liten blender som svært sjelden brukes og vertfall med slike typer bilder som dette.

 

Høres usannsynlig ut, men hvis dette er tilfelle så kan det virke som om det er noe galt med kameraet.

 

Vertfall så er årsaken til de uskarpe bildene for lang lukkertid. Det er ingen problem overhodet og få skarpe bilder håndholdt i slikt lys nesten uansett brennvidde.

Du vet at det er en ting til som er med å bestemme hvilken blenderåpning kameraet vil velge? ISO er 400. Prøv selv med 5d3'en din. Sett kameraet på Tv og 1/20 sek med ISO400 og se hva du får i godt lys. Kanskje det er noe galt med ditt kamera også?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kameraet står i modus med den grønne firkanten.

 

Vet man kan få bedre resultater med manuell fokus, men tar en del 'full fart' bilder når man er på tur.

Bruker ofte de andre funksjonene i andre tilfeller.

 

Har brukt kameraet i mange år, men er først de siste månedene mange av bildene kommer ut av fokus slik som på eksempelet.

 

Er det en sensor i kameraet som kan bli slitt/ødelagt siden blender og lukketid er 'feil'

 

Ville anbefalt deg å gå gjennom alle modusene (P - Tv - Av - M) og se hvilke innstillinger de er satt på.

 

Eller, først av alt ville jeg anbefalt deg å sette deg inn i hva som skal til for å få en korrekt eksponering. I utgangspunktet er det forholdet mellom blenderåpning, lukkertid og ISO, og hvordan de påvirker hverandre. Det er litt å sette seg inn i, men les guiden som Trondster linker til, sett deg ned med kameraet i et godt opplyst rom, still det til M og gå gjennom alle variablene. Sett ISO til 400, blender til 5.6 og ta bilder med forskjellige lukkerhastigheter. Prøv så å justere ISO ned til 100, eller opp til 1600, og se hvordan det påvirker bildet.

 

Det høres veldig tungvint ut, men det tar ikke mange timene før det sitter, du får en aha-opplevelse og skjønner litt mer om fotografering. Du kan så bevege deg ut av auto-modus og ta litt mer kontroll. Å kjøpe et nytt kamera vil ikke gi deg bedre bilder om du ikke skjønner det grunnleggende.

 

Tilbake til det jeg skrev først, gå gjennom alle modusene og still dem ned. Om det er moduser du ikke har brukt, eller du har lånt bort kameraet til noen som har vridd på alle hjulene og trykket på alle knappene uten å vite hva de gjør, er det lett for å ende opp med f29 og 1/20s lukkertid.

 

Det er for øvrig ingenting feil med å ha f29 og 1/20s, men det er verdier som hører hjemme når kameraet står på et stativ, og du tar bilder av landskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med kameraet ditt, du må bare lære deg alle innstillingene. Nå for tiden så bruker jeg bare full manuell, og det er faktisk ikke så slit som man tror. Mange ganger så funker de samme innstillingene i den samme situasjonen/scenen for flere bilder. Som andre har sagt her så tror jeg det vil være god trening å lære deg alle de fundamentale fotoprinsippene, men som en tommelregel så vil jeg aldri gå under 1/50 lukkertid når jeg holder kameraet i hendene siden da plukker man opp små bevegelser og ristninger (som man ser i bildet ditt). Jo mer lys som er tilgjengelig jo kortere lukkertid kan du ha, særlig på landskap hvor bevegelse ikke er viktig. Prøv 1/200 og lignende for å få skarpe bilder håndholdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...