Gå til innhold

Windows 8 til nettbrett får bare én nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr dette at man ikek kan installere de programmene man vil på arm-versjonen av win8?

Du kan velge fritt blant apps i Windows Marketplace ...

(Og finnes de ikke der .... får man vente på en jailbreak-lignende greie.)

 

Djises da, irriterende at man ikke skal kunne installere programmer selv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, om ARM-versjonen av Windows 8 "ikke lenger er Windows 8", kan de like godt fjerne hele Metro fra x86 versjonen da Metro er beregnet på mobile (ARM) enheter, synes nå jeg.

Så kan vi få en ordentlig og fornuftig utgave av Windows 8 til PC, uten et påtvunget touch-grensesnitt som, jeg tror jeg snakker for flere nå, ikke hører hjemme på PC i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må repetere inkognym her. Artikkelforfatteren har misforstått emnet og dette resulterer i at kommentarfeltet flammer opp. Artikkelen bør korrigeres kjappest mulig.

Det er kun på Classic interface på ARM plattformen dette gjelder. Det er fritt frem på Metro og x86.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er en mer riktig remstilling av saken (hardware.no burde vurdere å ansette nye folk hvis de på nåværende tidspunkt ikke klarer å gjennomføre rene oversettelser):

 

http://www.theverge.com/2012/5/9/3010982/microsoft-block-browser-choice-windows-rt-mozilla

 

Microsoft har generelt sagt nei til 3. parts programmer i classic miljøet til win rt. Dette er gammelt nytt og egentlig ikke veldig problematisk gitt at Win RT i hvertfall i første omgang vil kjøre på tablets, der classic modusen vil være et ganske upassende ui.

 

Det som er verre er om påstanden om at microsoft sitter på en del private api'er relatert til browsere er sann. Mozilla og de andre burde selvsagt ha tilgang til disse api'ene. Siden win8 fortsatt er under utvikling så er det en viss sjangse for at disse apiene ikke er helt ferdige, men i såfall burde de ihvertfall informere om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er helt forståelig at Microsoft vil ha kontroll over brukeropplevelsen, for og garantere at produktet blir slik de hadde tenkt det. Dette er akkurat det samme som Apple gjør i iOS. Man får ingen andre HTML-lesere enn den webkit-baserte Safari. Man kan laste ned Opera Mini, men det er en OBML-leser (og ikke en HTML-leser), og konkurerer dermed ikke med Safari. Firefox er fremdeles ubrukelig på f.eks Android..

Uh-oh. Viser MS tegn på sitt gamle seg? Vi får se hva EU sier til dette monopolet. Jeg tror MS blir nødt til å gå tilbake på dette.
EU sier da ikke noe til Apple.. Hvorfor skal de si noe til MS?

 

Apple er for lite til å dukke opp på radaren til EU.

Hvis Apple vokser noe særlig mer, så vil nok EU komme med krav. Da vil det ikke bare gjelde nettlesere, men også at OSet skal kunne installeres på andre maskiner enn bare Macs, da apple har monopol over maskinvare og operativsystem på den platformen.

Lenke til kommentar

Godt mulig EU gjør noe med det, men så lenge de gjør en skikkelig oppgradering av IE er det vel greit for meg.. Skjønner ikke hvorfor de ikke "bare" kjøper opp Mozilla og pumper ut Firefox Explorer eller hva enn de ville kalt det. Tror de hadde spart penger på det in the long run

Lenke til kommentar

Min personlige anbudsrunde til nettbrettprodusentene går omtrent slik:

 

- Gi meg et tilbud på et nettbrett som har de egenskapene jeg ønsker, til en rimeligst mulig pris. God byggekvalitet, passe lett, må kunne kjøre Firefox og andre programmer jeg liker, ha passe stor skjerm, god å styre, riktige tilkoblinger for mitt bruk osv.

 

Hvis Microsoft ikke kan levere noe tilbud med ARM så får de vise hva de kan stille opp med på x86. De vil selvsagt bli nøye vurdert opp mot sine konkurrenter.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de ikke "bare" kjøper opp Mozilla og pumper ut Firefox Explorer eller hva enn de ville kalt det. Tror de hadde spart penger på det in the long run

Fordi Firefox er åpen kildekode (MPL, GNU GPL og GNU LGPL lisenser). Det betyr blant annet at de blir pliktige til å gi ut kildekoden for all fremtidig utvikling av nettleseren og vil dermed ikke kunne låse den til egne produkter. De har ikke lov til å endre lisensmodellen. Bryter de lisensen så får de et helvetes søksmål på nakken. En av fordelene med åpen kildekode er nettopp det at alle kan benytte den og skape sine egne nettlesere hvis man blir misfornøyd med utviklingsretningen den tar. Folk som trenger en spesialtilpasset nettleser kan skreddersy den til sitt bruk uten å måtte finne opp hjulet på nytt. Til gjengjeld må kildekoden til deres bidrag legges ut sånn at andre heller ikke trenger å finne opp hjulet på nytt. Det er altså et slags forpliktende samarbeid som gjør at alle parter sparer ressurser og kan konsentrere seg om å se framover med utviklingen.

Lenke til kommentar

Det er helt forståelig at Microsoft vil ha kontroll over brukeropplevelsen, for og garantere at produktet blir slik de hadde tenkt det. Dette er akkurat det samme som Apple gjør i iOS. Man får ingen andre HTML-lesere enn den webkit-baserte Safari.

 

Det finnes en rekke forskjellige HTML-lesere til iOS, tilgjengelige i Apples App Store. Perfect Browser, eksempelvis.

 

Men alle HTML-leserne i App Store må så vidt jeg forstår basere seg på webkit, så det er likevel ganske strenge begrensinger inne i bildet.

Lenke til kommentar

Det er helt forståelig at Microsoft vil ha kontroll over brukeropplevelsen, for og garantere at produktet blir slik de hadde tenkt det. Dette er akkurat det samme som Apple gjør i iOS. Man får ingen andre HTML-lesere enn den webkit-baserte Safari.

 

Det finnes en rekke forskjellige HTML-lesere til iOS, tilgjengelige i Apples App Store. Perfect Browser, eksempelvis.

 

Men alle HTML-leserne i App Store må så vidt jeg forstår basere seg på webkit, så det er likevel ganske strenge begrensinger inne i bildet.

Opera mini til ios baserer seg ikke på webkit, så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...