Gå til innhold

Windows 8 til nettbrett får bare én nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt forståelig at Microsoft vil ha kontroll over brukeropplevelsen, for og garantere at produktet blir slik de hadde tenkt det. Dette er akkurat det samme som Apple gjør i iOS. Man får ingen andre HTML-lesere enn den webkit-baserte Safari. Man kan laste ned Opera Mini, men det er en OBML-leser (og ikke en HTML-leser), og konkurerer dermed ikke med Safari. Firefox er fremdeles ubrukelig på f.eks Android..

 

Uh-oh. Viser MS tegn på sitt gamle seg? Vi får se hva EU sier til dette monopolet. Jeg tror MS blir nødt til å gå tilbake på dette.

 

EU sier da ikke noe til Apple.. Hvorfor skal de si noe til MS?

 

Dette har ingenting å gjøre med at Microsoft vil garantere en brukeropplevelse, men alt å gjøre at de ikke ønsker konkurranse fra andre på egen platform.

 

Apple begrenser vel ikke iPad til egen nettleser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Dette har ingenting å gjøre med at Microsoft vil garantere en brukeropplevelse, men alt å gjøre at de ikke ønsker konkurranse fra andre på egen platform.

 

Apple begrenser vel ikke iPad til egen nettleser?

Ehh jo. Du kan ikke skifte standard nettleser i IOS. Ei helle iTunes...

Lenke til kommentar

Dette har ingenting å gjøre med at Microsoft vil garantere en brukeropplevelse, men alt å gjøre at de ikke ønsker konkurranse fra andre på egen platform.

 

Apple begrenser vel ikke iPad til egen nettleser?

Ehh jo. Du kan ikke skifte standard nettleser i IOS. Ei helle iTunes...

 

Nuvel, Apple har alltid stått bak en lukket platform. Det har ikke Microsoft, noe som igjen betyr at de må isolere Windows på nettbrett fra PC versjonene. Det spørs om det er lurt å erte på seg en så stor brukerskare.

Lenke til kommentar

Hva er det for en statement? Man trenger JIT for å kjøre JS effektivt.

 

Poenget her er at MS gir sine egne produkter egne API og nekter konkurrerende produkter å bruke dem.

 

 

Det går helt fint å kjøre JS uten JIT. Potensiale for JIT compilere i typisk JS bruk som DOM manipulering, er svært lite, da har det underliggende C/C++ APIet ekstremt mye mer å si.

Lenke til kommentar
IE er raskest i mange tester :)
Hva i helvette har det med saken å gjøre?Selv om IE er raskest burde man kunne tillate konkurrenter å prøve seg?Eller er du kanskje ikke for konkurranse og fremgang?

 

Det var en respons til de som klaget over at IE er så dårlig sammenlignet med andre browsere. Det er bare tull. Men å begrense plattformen til kun én browser, det er jo konkurransevridende, og det er jeg i mot.

 

Men det skal nevnes at Apple får applaus for slikt, ettersom "Apple vet best" og "det sikrer en ren og pålitelig plattform, mye sikrere, helt uten virus! Strømlinjeformet og optimalisert brukeropplevelse!", mens Microsoft som vanlig får kjeft for å gjøre det samme.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Tåpelig, IE er en elendig nettleser så med mindre den har blitt forbedret kraftig blir dette å skyte seg selv i leggen.

 

IE10 er en bra nettleser, og sannsynligvis fullt på høyde med alle andre når den er ferdig.

 

Forøvrig er jo dette nøyaktig det samme som Apple har gjort med Safari på iPad - men Apple er jo Apple, så er kanskje ikke noe gøy å klage i den retningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

IE10 er en bra nettleser, og sannsynligvis fullt på høyde med alle andre når den er ferdig.

 

Forøvrig er jo dette nøyaktig det samme som Apple har gjort med Safari på iPad - men Apple er jo Apple, så er kanskje ikke noe gøy å klage i den retningen.

Du skal ikke se bortifra at om Apple blir større på OS siden, at de kommer til å få en dom ala Microsoft på browser, Mediaspiller...... Noe mer? Kanskje i fremtiden blir de pålagt med flere valg på søkemotorer, filsystemer.... Hvem vet...

Lenke til kommentar

Som jeg skrev, Java RE (Runtime Enviroment), noe som er vesentlig forskjellig fra java script som android er skrevet med.

Alt er skrevet i Java, ikke Javascript (som er noe helt annet). Apps i Android kjører i en JVM (Dalvik) på samme (tilsvarende) måte som Java-programmer på pcen.

Ja greit, stemmer vel det du sier.

Men poenget mitt er fortsatt at for å få kjørt java applet i nettsider, så er kun windows godt nok. :)

 

Jeg ser frem til Windows 8.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Akkurat til et Win8-nettbrett har jeg ingen problemer med å bare benytte meg av IE. Det å klage på at det bare går an å bruke IE på Win8-nettbrett er det samme som å klage på at det ikke er lagt til rette for rooting av enheten. Når det er sagt er jeg fast bruker av Chrome/Opera på alle andre platformer, så dette var min objektive mening om saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk godtar å bli nektet å bruke sin favorittprogramvare så snart det er snakk om Apple, og nå Win8 ARM-tablets.

 

Det er hindring av konkurranse, og det taper alle på. Jeg tror nok at de fleste som brukte PC rundt IE6 sa noe av det samme. "Spiller ingen rolle hvilken nettleser jeg bruker, det er på bare en PC.." Å åpne for konkurranse er å åpne for innovasjon og utvikling. Å hindre konkurranse er å hindre innovasjon og utvikling. Samme faen om det er nettbrett, mobil eller PC (eller hva som helst annet, selvfølgelig)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke dette som kalles å skyte seg selv i foten?Apple-brukere ønsker å bli fortalt hva som er bra av Apple, men Windows-brukere er vant til langt større frihet (etterhvert...)Denne beslutningen har ingenting med sikkerhet å gjøre, kun konkurransevridning og utestenging av konkurrenter. Nøyaktig det samme som Apple driver med. Hvorfor EU ikke har grepet inn her enda synes jeg er merkelig, men det har vel noe med at man ikke er over grensa for monopol i produktsegmentet enda?Jaja, jeg kommer aldri til å kjøpe hverken et Apple- eller Microsoft-bundet produkt..

Nettop, kunne tenke meg at å selge et nettbrett du slap og jailbreake hadde vært et salgs argument. De som er fornøyd med den innebygde browseren vil selvsagt ikke laste ned en annen uansett.

 

Er ingen grunn for EU eller lignende å gripe inn her siden microsoft ikke engang er inne på dette markedet.

Lenke til kommentar

MS har allerede "tatt en Apple" på WinPhone7, med lukkede enheter uten minnekort og kun installasjon av apper fra offisiell MS-butikk, og uten å kunne aksessere filsystemet på enheten fra PCen for enkel overføring av filer. Må gå via Zune mediaspiller. Dette er ren kopi av Apple sitt opplegg, og svært mange liker ikke denne tvangen.

Derfor er det ikke uventet om de nå forsøker å kjøre samme prinsippene gjennom på Windows 8 først på ARM, og sikkert også på PC i neste generasjon av Windows. Lukket system med 30% av alle software-inntekter til dem er selvsagt gull verdt for dem og dritt for forbrukernes lommebøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...