Gå til innhold

Windows 8 til nettbrett får bare én nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så med andre ord så er ikke Windows 8 til mobilmarkedet (tablets osv..) noe annet enn Windows RT aka kun Metro? Så om vi dummer ned tingene litt så har Microsoft gått inn for følgende:

 

- Windows 8 på desktop

Du har Windows 7 med noen små tweaks her og der, med et påtvunget lag av Windows Phone som du ikke kan unngå.

 

- Windows 8 på mobilmarkedet

Du har Windows RT, som på mange måter er en nyere videreutviklet versjon av Windows Phone.

 

 

Mobilmarkedet ender altså opp med veldig lite nytt, mens desktop markedet blir påtvunget et lag av mobiloperativsystem som ikke kan unngås bare fordi Microsoft vil bruke sin markedsposisjon og markedsandel med Windows til å presse markedet og utviklere over på deres mobile plattform?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det er så ille at windows 8 for ARM skal være mer låst enn iOS er utenfor min forståelse, iOS og OSX er begge basert på den samme kjernen, samme er tilfellet for w8 på ARM og x86 arkitektur.

 

At de velger å ha kontroll på hva som kan kjøre på tabletene sine er egentlig ganske logisk, jeg misliker android apps fordi at det ikke er noen "regler" ang brukeropplevelse.

 

Jeg synes selv at det er kjedelig at man ikke har fritt valg ang. nettleser men jeg ser like vel at microsoft vil ha full kontroll på den app-en som vil brukes mest på tabletten, at internet explorer har fått et "stigma" rundt seg gjør livet til microsoft enda litt kjipere.

 

Jeg mistenker at microsoft satser på å gi brukeren en god brukeropplevelse og sømløs synkronisering osv mellom forskjellige maskiner, om de lykkes er jeg ikke like sikker på.

 

 

Lenke til kommentar

Et krav jeg har til nettbrett er FULL støtte for webbrowsing, og alle applikasjoner man trenger for dette. Dette inkluderer Adobe Flash Player og Java RE.

 

IOS støtter ikke Flash Player, og Android støtter ikke Java.

Windows 8 RT får vel trolig heller ikke støtte for Java i nettleseren, så desktopversjonen av Win8 blir vel eneste aktuelle.

Lenke til kommentar

hørt mye rart i dag men dette tar kaka :ohmy::hrm::nei:

tror mange skipper W8 brett pga dette...?

 

Hvorfor det? Firefox på Android er jo søppel.

 

Hva er argumentet ditt her? Fordi du ikke ville valgt noe annet enn IE til akkurat denne arbeidsoppgaven, så er det ikke noe vits å kunne velge slikt selv?

 

AtW

Lenke til kommentar
Men alle HTML-leserne i App Store må så vidt jeg forstår basere seg på webkit, så det er likevel ganske strenge begrensinger inne i bildet.

Opera mini til ios baserer seg ikke på webkit, så vidt jeg har fått med meg.

 

Det stemmer, men den er vel strengt tatt ingen HTML-leser. Som dizx skrev tidligere i tråden, benytter den seg i stedet av OBML.

Lenke til kommentar

Problemet til de fleste som klager i denne tråden løses ved å kjøpe et x86-basert Windows8 nettbrett.

 

De kommer det garantert en god del av - det ble delt ut testversjoner av dette allerede for 8 måneder siden. Selv om arm-versjoner kanskje blir enda bedre på batteri har uansett Windows 8 store forbedringer på dette området, og kombinert med nye cpu'er fra amd og Intel tror jeg det blir bra.

 

Klart, om det du ønsker et å kunne kjøre alle mulige "vanlige" Windows program på nettbrett så får du mulighet til dette, også nåværende win7 programmer, men prisen er at batterikapasiteten blir redusert siden slike program ikke støtter de nye strømsparingsfunksjonene i win8.

Lenke til kommentar

hørt mye rart i dag men dette tar kaka :ohmy::hrm::nei:

tror mange skipper W8 brett pga dette...?

 

Hvorfor det? Firefox på Android er jo søppel.

 

Hva er argumentet ditt her? Fordi du ikke ville valgt noe annet enn IE til akkurat denne arbeidsoppgaven, så er det ikke noe vits å kunne velge slikt selv?

 

AtW

 

jeg tror det. argument? bare IE... er ikke det innlysende?

Lenke til kommentar

IOS støtter ikke Flash Player, og Android støtter ikke Java.

Bare for å kverulere litt: Android støtter Java. Nesten alt av apps og mye internt er skrevet i Java. Derimot støtter ikke Android å kjøre Java Applets eller lignende skrevet for desktop.

Som jeg skrev, Java RE (Runtime Enviroment), noe som er vesentlig forskjellig fra java script som android er skrevet med.

Lenke til kommentar

Wow, tror artikkelforfatter bommer hardt her.

- Selvfølgelig skal man få installere Firefox o.l., bare ikke innerst i systemet, der heller ingen andre 3. partsutviklere får tilgang.

- Det de mener med ARM er ikke Desktop Windows mynter på det at de i desktop Windows nå må tilby folk forskjellige nettlesere. Det ønsker de ikke å gjøre i på nettbrett.

Det er du som ikke har forstått det. Andre nettlesere trenger å kjøre JIT-compilere på f.eks JS. Dette får de ikke tilgang til å gjøre på W8/ARM.

Lenke til kommentar

Nok et idiotisk påfunn av Microsoft.

Det ender nok med mange millioner i kassa for lykkelige advokater verden over, og antakelig med at Microsoft må bite i det sure eple til slutt. For Microsoft kan det se ut som at all reklame er god reklame.

 

Heldigvis kan man klare seg godt uten Nettbrett med windows 8.

Men jeg må innrømme at jeg ble litt småsur når jeg så dette... har ikke nettbrett pr. i dag, og bruker en del programmer som krever Windows... ville vært svært nemt å kunne bruke windows på Nettbrett...

 

Men å gå tilbake til å bruke Internet Explorer når man har i mange år Chrome blir omtrent som å lære å gå på nytt. Så dårlig er faktisk Internet Explorer sammenlignet med Chrome....

 

Lenke til kommentar

Wow, tror artikkelforfatter bommer hardt her.

- Selvfølgelig skal man få installere Firefox o.l., bare ikke innerst i systemet, der heller ingen andre 3. partsutviklere får tilgang.

- Det de mener med ARM er ikke Desktop Windows mynter på det at de i desktop Windows nå må tilby folk forskjellige nettlesere. Det ønsker de ikke å gjøre i på nettbrett.

Det er du som ikke har forstått det. Andre nettlesere trenger å kjøre JIT-compilere på f.eks JS. Dette får de ikke tilgang til å gjøre på W8/ARM.

 

De trenger det? Det må du nesten utdype litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...