Gå til innhold

Hvordan skal vi diskutere Game of Thrones-serien (bøker og TV)?


  

68 stemmer

  1. 1. Hvordan skal vi diskutere serien?

    • Nåværende løsning, med bokprat i TV-tråden
      17
    • Nåværende løsning, men med totalforbud mot bokprat i TV-tråden
      46
    • En fjerde tråd (les mer under)
      4


Anbefalte innlegg

Hold boktråden fri for Tv-serie, og holde Tv-serietråden fri for bøker. Så får den midt i mellom være fritt frem for alt sier nå jeg. Kan ikke favne alle som er på bok 1,2,3,4 eller 5 uansett. Og skal man ikke kunne diskutere utover den boken tv-serien er på så mister hele tråden litt mening imo.

 

Men hold ihvertfall boktråden ren uansett hva man dere finner ut om de andre trådene, det er nå ihvertfall mitt ønske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om enkelte lager storm i vannglass som jeg tidligere har påpekt (derfor ble det nødvendig med denne tråden), ja Jotun jeg ser på deg kjekken ;)

:love:

 

Først av alt: Beklager at eg ikke har svart før nå. Noen av oss er tidligere i seng og tidligere oppe.... :p

 

Kjære deg. Slike "stormer" som du kaller det er jo et enkelt virkemiddel for å få folk til å forstå. Om noen synes eg er en idiot betyr svæææææært lite for meg. Målet har vært å stoppe en trend. Se bare før og etter et slikt oppgjør. Før eskalerer det med tabber og spoilere som burde vært skjulte. Etterpå: Tråden inneholder kun spoilertags. Så går det en stund, åsså er det på an igjen....

 

Og det er for min del en vel så god grunn til å fjerne alt bokprat som noe annet. Tråden er jo ikke leselig slik den er i dag. Det eneste den inneholder er spoilertags og diskusjon vedr. spoilers.

 

Så kan du og alle kalle det storm, bris eller hva du vil. For min del og svært mange andre handler det kun om at vi ikke er interressert i bøkene og at det tross alt er en tv-serie tråd. Dessuten blir det overhodet ingen diskusjon slik det er i dag, alt blir svart av en smartass som har lest boka og vet svaret.

 

Kjedelig :)

 

Dessuten Hyrlen: Hvem er du som kan avgjøre at det er storm i vannglass og ikke nordsjøen? Er det du som avgjør om en spoiler er for stor for meg? Da er jo saken grei, alle innlegg til forhåndsgodkjenning av myndigheten ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det jeg ikke vil ha i tv-tråden er bokprat om ting som skjer i fremtidige sesonger. Er det sendt allerede så bryr jeg ikke så mye. Jeg har startet med bøkene, men er ikke snakk om å lese seg forbi tv-serien.

 

Jeg er av den oppfatning at hvis man leser bøkene før tv-serien blir man bare skuffet fordi den og den tingen ikke kom med.

Lenke til kommentar

Synes egentlig at dagens system funker ganske bra, dog med litt mer fokus på spoilertags med en liten beskrivelse.

 

Når den første sesongen gikk hadde jeg kun lest første boka og turte derfor ikke å rote meg borti spoilertråden, da den er full av spoilere for hele serien. Regner med at det er flere som er i samme situasjon nå, som kanskje har lest opp til CoK, men ikke videre. Da er det veldig kjipt å prøve å navigere i spoilertråden da det spoiles veldig mye, spesielt fra ASoS.

Lenke til kommentar

Det er egentlig 4 grupper man skal ta hensyn til:

 

1) De som driter i Serien og bare vil diskutere bøkene.

2) De som driter i Bøkene (eller som har tenkt å lese bøkene etter å ha sett serien) som ønsker null bokprat.

3) De som har lest alle bøkene og vil diskutere serie vs bøker

4) De som har lest noen av bøkene og vil diskutere serie vs bøker.

 

Følgende løsning med kun 3 tråder ville tatt hensyn til alle disse gruppene:

 

A) Boktråd for dem som har lest alle bøkene. (Gruppe 1 leser denne)

B) TV-serie-tråd - totalforbud mot prat om bøkene, ingen spoilers. (Gruppe 2 leser denne)

C) Bok+Serie - bokprat om ting som enda ikke har skjedd i TV-serien skal i spoilertags. (Gruppe 3 og 4)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten Hyrlen: Hvem er du som kan avgjøre at det er storm i vannglass og ikke nordsjøen? Er det du som avgjør om en spoiler er for stor for meg? Da er jo saken grei, alle innlegg til forhåndsgodkjenning av myndigheten ;)

Jeg blir jo sjefen din snart Jotun, så du kan like godt vende deg til tanken ;) Og ja, jeg oppfatter da selv hva min mening om saken er. I tillegg er jeg jo stor tilhenger av at stort sett alt som minner om spoiler skal i tags, så problemet var vel aldri at jeg mente noe var spoiler eller ikke.

 

Achylles sin løsning er absolutt den beste for alle parter vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg som bokleser, gjør en forskjell på bøkene og tv-serien. Jeg syns det er svært deilig å diskutere tv-serien som noe helt uavhengig, selvom jeg har lest bøkene. Defor ønsker jeg en tråd med totalforbud mot bokprat. Bokprat tar jeg i spoilertråden, og det er fu****ngs irriterende at det er en masse bokprat i tråden jeg ønsker å bruke til tv-serien, og kun tv-serien.

 

At ingen har stemt frem en fjerde tråd har vel noe med at nåværende løsning ikke fungerer, så når det først sto mellom alternativ 1 og 2, ble valget enkelt. Men vi kommer til å trenge enda en tråd, det er jo helt åpenbart.

 

Boktråden på litteraturforumet har vel fuck all, å gjøre med denne diskusjonen. Vet da svarte hvorfor vi snakker om en fjerde tråd, når det er en tredje tråd som må lages

 

A) Boktråd for dem som har lest alle bøkene. Nåværende spoilertråd, for de som har lest bøkene.

B) TV-serie-tråd - totalforbud mot prat om bøkene, ingen spoilers.

C) Bok+Serie - bokprat om ting som enda ikke har skjedd i TV-serien skal i spoilertags.

 

Ikke så forbanna vanskelig.

Lenke til kommentar

Det er enklere å opprette en ny tråd enn å forandre på en som har vært der lenge allerede ja. Enig i det.

 

Men om man synes det blir for dumt å opprette en ny tråd for hvert sære ønske, og heller vil klare seg som best mulig med de trådene man allerede har, så vil jeg hevde den beste løsningen er å endre på dagens spoilertråd slik at spoilere (etter en gitt dato) må inn i tags. I tillegg til at man selvsagt endrer dagens "alle spoilere skal i tags" tråd til å ikke tillate bokprat overhodet.

Lenke til kommentar

Enig med forslaget fra Runar. Fjern alt bokpratet i den tråden. Det eneste som skjer er side opp og side ned med spoilertags. Noe som er totalt bortkastet.

 

Støttes helhjertet. Hva er poenget med en tråd uten bokprat hvis man likevel skal tillate bokprat men da i spoiler-tags så de som ikke har lest bøkene ikke kan delta i store deler av tråden?

 

Dessuten er det lettere å holde seg unna spoilere når de ikke hele tiden vises rett foran en. Når tråder overøses med bokspoilere i spoiler-tag kan det være vanskelig å holde seg fordi man gjerne vil se hva diskusjonen handler om.

Lenke til kommentar

Bare pass på å ta hensyn til dem som ikke kan delta i spoilertråden. De som bare har lest 2-3 av bøkene vil bli spoilet om de deltar i den, så jeg skjønner veldig godt at de fortviler dersom det eneste som kommer ut av dette er at dagens hovedtråd stenges for bokprat på permanent basis.

 

Forslaget om opprettelse av en ny tråd for folk som har lest noen få av bøkene, hvor man diskuterer bok vs serie men uten spoilere er en god løsning, som alle parter bør være fornøyd med.

Lenke til kommentar

Det kommer jo stadig til nye som er midtveis i lesing av bøkene. Du ser i alle fall flere i hovedtråden som sier de ikke vil gå inn i spoilertråden fordi de er redd for å bli spoilet om ting som skjer i bok 3, 4 og 5. Du har også folk som bevisst venter med bøkene til de har sett TV-serien fordi de er redd for "antiklimakseffekten" man ofte får av å lese boka først og se filmen/serien etterpå.

Lenke til kommentar

Lurker for det meste på tråden, men siden diskusjon for de som ikke har lest bøkene er mest aktiv er det den tråden jeg liker best å lese.

 

Jeg liker å se folks reaksjoner, hva som overasker dem og ikke, og hva de tror kommer til å skje enten det er rett eller galt. Jeg synes også at folk skal få lov til å ikke bli spoilet, men er ikke for å forby bokprat i spoilertags.

 

Jeg synes heller spoilertags skal merkes med hvilken bok den eventuelt spoiler og hvilke karakter det gjelder. Jeg synes heller ikke innlegg med kun spoilertags har noe å gjøre i tråden, om du må spoiler dekke hele innlegget er det et klart tegn på at du poster i feil tråd. Men jeg synes at de som har lest en eller alle av bøkene skal være frie til å gjøre sammenligner, komme med bakgrunnsinformasjon og ellers kunne oppklare ting som ikke lar seg forklare så lett. Men pass på å ha det i spoilertags.

 

Kort og godt; bokfolk og tvfolk bør få diskutere sammen uten at noen får opplevelsen sin ødelagt med mindre de selv velger å sjekke spoilertaggene. Om dette gjøres skikkelig i nåværende tråd hadde det vert supert, om det startes en ny tråd lurer jeg egentlig på hvor aktiv den blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...