Gå til innhold

Hvordan skal vi diskutere Game of Thrones-serien (bøker og TV)?


  

68 stemmer

  1. 1. Hvordan skal vi diskutere serien?

    • Nåværende løsning, med bokprat i TV-tråden
      17
    • Nåværende løsning, men med totalforbud mot bokprat i TV-tråden
      46
    • En fjerde tråd (les mer under)
      4


Anbefalte innlegg

Vi har per nå tre tråder som etter min mening burde dekke alles behov:

  1. (SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene, hvor de som har les bøkene diskuterer TV-serien.
  2. A Song of Ice and Fire, som er diskusjonstråden for bokserien.
  3. Game of Thrones - Sesong 2 (USA-sendetid) For de som IKKE har lest bøkene *bokprat i spoilertags*, den mest aktive tråden, hvor TV-serien diskuteres.

Jeg foreslår at *boksprat i spoilertags* fjernes fra sistnevnte tråds emnetittel, og at vi går over til nulltoleranse for bokprat i den tråden. De som ønsker å sammenligne handlingen i TV-serien med bøkene, kan ta dette i tråd nr. 1.

 

Hva mener dere? Hvor mange tråder har vi egentlig behov for?

 

Redigert: Det kan opprettes en fjerde tråd, hvor det diskuteres både TV-serien og bøkene, men kun bøker opp til samme sesong som TV-serien. Det vil si en tråd hvor man per dags dato kan snakke om serien og de to første bøkene.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Femte tråd: For oss som bare har lest bok 1.

 

Sjette tråd: For oss som ikke har lest bøkene...

 

Dette fungerer ikke, man må finne en bedre løsning enn dette.

Lenke til kommentar

Dette fungerer ikke, man må finne en bedre løsning enn dette.

 

Riktig. Vi kan ikke ta hensyn til alle (no offense) sære krav. Nå har vi tre tråder, og forslag til en fjerde. Avstemningen har tre valgmuligheter, og det valget som får flest stemmer vinner. I slike situasjoner må vi la flertallet bestemme.

Lenke til kommentar

Helt greit å innføre slike regler. Dette er likevel storm i et vannglass. Og jeg ser ikke at en endring av reglene vil føre til at noen følger de satte regler som allerede blir brutt, om dere ikke skal sette opp virtuelle gapestokker da. Og den siste lille spoileren kom da fra en trailerlink og ikke fra bokfolket. Det er jo ganske jævla enkelt for alle serietrådene, spoilere skal i spoilerboksen, hva faen er egentlig problemet. Eller problemet er vel egentlig at folk går inn på Norges hva? Andre største forum? Og ikke forventer at folk er idioter.

Lenke til kommentar

Enig med forslaget fra Runar. Fjern alt bokpratet i den tråden. Det eneste som skjer er side opp og side ned med spoilertags. Noe som er totalt bortkastet.

 

Om de som vil diskutere kun bøkene trenger en egen tråd, ja så lag dette da. Ser virkelig ikke problemet.

 

Hyrlen: En endring av reglene gjør at det er nulltoleranse for bokprat, dermed vil ikke person x kunne snakke om bøkene og dermed måtte vurdere selv om det er en spoiler eller ei. Det er nemlig der det støtt skjærer seg. Brukernes egenvurderinger av hva som er spoiler eller ei.

 

Som du nevner, bilde hentet fra en trailer. Enhver skalle skulle kunne skjønne at det er en soleklar spoiler, uansett hva det viser. Det viser nemlig noe som kommer neste episode. Men allikevel postes det uten spoilertag.

 

Eliminerer vi bokprat så fjerner vi hvertfall en stor del av disse "feilene". Målet er å få det perfekt og fritt for tabber. Noe som selvsagt er umulig, men ser allikevel ingen grunn til ikke å gjøre det bedre av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støttes ikke. Jeg har kun lest de to første bøkene og jeg vil tro at flere er i samme båt. Det er utrolig kjedelig å få vite handlingen i bok tre før den er lest.

Og det er utrolig kjedelig å få vite handlingen i senere episoder før hverken bøker er lest og serie sett. Og så mye boksnakk det er så er det faktisk rom for en tråd som diskuterer serie og bok parallelt....

Lenke til kommentar

Problemet har så og si vært ikke til stedet. Mye har blitt "spoilet" for meg også før jeg fikk lest bøkene, men det var så sykt mye peanuts. De bittesmå tingene som kommer ut har sjeldent noe å si i serien - folk klikker jo samme hva man skriver. Som jeg har nevnt tidligere var det noen som flippet når det ble nevnt at Jaime ikke var død - etter en scene som i mine øyne ikke hintet til at han døde i det hele tatt (Og da hadde jeg ikke lest boka!).

 

Det er fult mulig å nyte denne serien selv om man vet at Tyrion farger eller ikke farger håret i sesong tre!

Lenke til kommentar

"bokprat i spoilertags", det er vel strengt tatt ikke en egenvurdering.

 

Hvorfor ble det da nødvendig med denne tråden?

Hæ? Jeg svarte Jotun på dette punktet:

Det er nemlig der det støtt skjærer seg. Brukernes egenvurderinger av hva som er spoiler eller ei.

Bokprat skal i spoiler, det er ganske absolutt. Ikke en egenvurdering.

 

Og nei kjære Jotun, jeg er ikke vittig. Jeg mener regelen allerede blir brutt, hvordan skal det egentlig kunne endre seg om man gjør den strengere. Allerede er det jo idioter som ikke følger en regel som er definitiv på punktet om det skal i spoiler eller ikke. Dere kan jo likevel opprette nitten tråder i håp om at folk ikke skal være idioter, for i andre tråder på serieforumet er det jo ihvertfall ingen spoilere....

 

Men det kan selvfølgelig hende at det utelukker litt, det har likevel ikke vært særlig mye av bokspoilere den siste tiden uansett i tråden. Selv om enkelte lager storm i vannglass som jeg tidligere har påpekt (derfor ble det nødvendig med denne tråden), ja Jotun jeg ser på deg kjekken ;)

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Jeg foreslår at *boksprat i spoilertags* fjernes fra sistnevnte tråds emnetittel, og at vi går over til nulltoleranse for bokprat i den tråden.

 

Dette støtter jeg. Beholder man som det er nå så kommer det en og annen spoiler, stor eller liten fra de som har lest bøkene. Rett og slett fordi de ikke tenker seg om og dropper spoilertags. Om alt bokprat hadde kommet i spoilertags hadde det vært den beste løsningen(gjerne med en beskrivelse av hva spoileren handler om), men jeg tror ikke at folk klarer å holde seg til spoilertags.

 

Forøvrig så burde dere mods legge ut en klistra tråd med info om hva som er spoilere og hva som ikke er. Så bør dette bli limt inn i førsteinnlegget i alle serietråder. Enkelte folk skjønner ikke at ALT som ikke har skjedd i serien er spoiler, og da er det like greit å få det klistra ut sånn at alle ser det.

 

En promo er spoiler, en trailer er spoiler, fortelle hva som skjedde i boka er spoiler, fortelle om at en skuespiller som har vært i serien før skal ha gjesteopptreden er spoiler, vise bilder fra kommende episoder er spoiler, osv osv.

 

Noen synes sikkert jeg og andre overreagerer, men det er jævlig kjipt å få vite noe man ikke vil vite. Og ingen skal fortelle meg at det er en liten spoiler som jeg bør takle, alt av spoilere SKAL i spoilertags. Er det i spoilertags derimot er det greit for meg.Men så er det dette med at enkelte ikke klarer dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit å få litt info om bakgrunnen til de forskjellige karakterene osv fra folk som har lest bøkene. F.eks forholdet mellom Davos og Stannis. Følte ikke at det var så veldig godt forklart i serien, men fikk en fin og spoilerfri forklaring fra en som hadde lest bøkene. Jeg skjønner dog at det er flere som ikke ønsker dette, da mange planlegger å selv lese dem, og som vil lese seg frem til disse tingene selv. Derfor er jeg for et totalforbud mot bokprat i den tråden det snakkes om. Det er rett og slett en tråd for TV-serien, og mer eller mindre alt som ikke er vist der er en potensiell spoiler.

 

Noe så lite som at noen sier "H*n er ikke blabla enda" uten å tenke seg om kan avsløre at den personen overlever for eksempel neste sammenstøt/whatever.

 

Edit: Men jeg ser ikke helt poenget med en fjerde tråd. Hvorfor ikke bare si at tråden som nå inneholder både TV og bokprat er en "spoilersone"? Hold dog spoilersnakket innenfor sesongen/boka nåværende sesong tilsvarer slik at de som ikke har lest alle bøkene også kan delta. Er det virkelig interessant å diskutere noe som skjer i bok 5 i en tråd om TVserien som er på sesong 2 - selv om det er en spoilertråd? Slikt kan man ta i den rene boktråden, da det strengt talt ikke har noe mer TV serien å gjøre enda.

 

Game of Thrones - TV-Serien: No Spoilers!

Game of Thrones - TV/Bokserien: Spoilers opp til nyeste sesong!

Game of Thrones - Bokserien: Have at it!

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter Lakus sitt forslag. Altså:

 

Game of Thrones - TV-Serien: No Spoilers!

Game of Thrones - TV/Bokserien: Spoilers opp til nyeste sesong!

Game of Thrones - Bokserien: Have at it!

 

 

Man kan vel også ta "TV/Bokserien: have at it!" - slik at de kan diskutere hvorvidt noe kommer i neste episode. Dette eksempelet er noe som kunne ha passet i denne tråden:

Se for dere nest siste episode i sesong 1. Hvis noen for eksempel vil diskutere dette:

"Hmm, jeg lurer på om vi får se Eddard Stark bli halshugd i neste episode". Slik oppsettingen til Lakus er, så kan man ikke diskutere dette iht trådtittel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...