Gå til innhold

Amentio og Datakjeden begjært konkurs ? igjen


Anbefalte innlegg

Vi er ansatte under kontrakt og har visse retningslinjer som vi må følge og det å stå å fortelle kunder at "nei, vi har ikke penger" vil ikke bare kjøre hele selskapet i grøfta men ville jo garantere at hver og en av oss ville fått sparken etter tur.

 

Nå er det vel mulig å heller si "Jeg forstår spørsmålet ditt men vi kan desverre ikke svare på dette annet vi anbefaler deg å bruke kredittkort under bestilling." Enn å direkte lyve over for kundene.

 

Har jo støtt og stadig kunder innom som forventer at de skal få varer til Ekspert.no pris, helt uvitende om det faktum at våre innkjøpspriser kanskje er høyere enn Ekspert sine og at hvis vi selger til de prisene så selger vi med rent tap.

 

Pris er jo et godt argument man driver butikk ja men det er jo argument for og i mot.

Amentio var billig men supporten var jo helt på jordet.

 

Har ikke handlet så alt for mye hos DigitalImpuls selv så jeg skal ikke si noe om hvordan de er og ikke er, men har hatt endel kunder innom som rett og slett ikke ønsker å handle hos DigitalImpuls fordi de ikke føler at de mottar tilstrekkelig kundeservice og veiledning der.

Mitt generelle (noe vage) inntrykk er at DigitalImpuls er av og for entusiaster som oss som sitt her på Hardware.no og har godt over gjennomsnittet interessert i data og teknologi, mens for den jevne forbruker så strekker ikke DigitalImpuls helt til iforhold til hva de ønsker og forventer av kundeveiledning av en butikk.

 

Digitalimpuls i oslo er noe det beste jeg har opplevd så servicen der er i min erfaring bedre en netshop og komplett men digitalimpuls er dyre på pris det ser man raskt men man betaler for service der.

 

Har vært innom datakjeden i oslo men det er de samme personene hver gang, kompentansen der er som flakslodd de selger kun for å tjene penger men har lite greie på det de selger.

Muligens jeg er vært veldig uheldig med både datakjeden/amentio men jeg er veldig skuffet så eneste grunnen å handle derfra er hvis komplett/digitalimpuls eller netshop er for langt unna eller for dyrt så kan datakjeden være en mulighet men da bør man være klar over risikoen man utsetter seg for er like sikkert som å betale på finn/QXL uten betalingsgaranti.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har handlet på DI, og har aldri hatt noen store problemer med å få hjelp til det jeg trenger. Hva er det du mener mangler hos DI?

 

Theres a new guy in town... Ikke veldig imøtekommende, og jeg skjønner godt om de mister noen kunder. Hørte "Da blir det komplett.no i stedet" i det en gikk ut :p Han fikk ikke kjempe kundebehandlig akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typsik. Sendte inn ett tastatur til amentio og to dager senere var det konkurs (første gang) og etter mange måneder med venting fikk jeg for ikke så lenge siden et gavekort på 629kr for tastaturet... og innen jeg klarer å få brukt det så går de konk igjen.. =S

Lenke til kommentar
Om de holder ut er en annen sak eller om de reiser som jeg antar Pixmania gjør.

 

Reiser? Skal Pixmania noe sted?

 

Tror ikke du vil se Pixmania i prisguiden og 10-15 år, nei.

Men jeg ser det som høyst sannsynlig at Komplett og Netshop vil i allefall stå der, eller være tilgjengelig.

Vent litt, la meg rette meg selv, ikke stå i prisguiden men være tilgjengelig på nettet.

Kom akkurat på hw.no sin situasjon med annonsørene, så det er ikke sikkert at vi har en prisguide i 2023.

Lenke til kommentar

Hvorfor godtok du gavekort? Kunne du ikke sagt de har gått konkurs 1 gang og sansyligheten basert på forumer er stor for de går konkurs flere ganger? Så du burde krevet ny vare eller pengene tilbake.

 

Egentlig hadde jeg håpet å kjøpt nero 11 OEM derfra og betalt med kredittkort er vanskelig å få tak i den til 100 kr uten å bestille ny pc.

Lenke til kommentar

Dette kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Jeg er en av de (tidligere) ansatte som ble berørt av den forrige "konkursen", og dere kan lese om mine erfaringer og synspunkter i denne tråden.

Det du beskriver i tråden der er akkurat det samme som jeg og flere andre har inntrykk av at en viss annen bedrift i en annen bransje jeg har tilknytning til gjør (ikke it-sjappe, folk her i tråden er neppe berørt), og ingen av oss oppfatter dem som særlig seriøs. Din tolkning støttes, det er forbausende at sånne folk får drive på slik de gjør.

Lenke til kommentar

Hvorfor godtok du gavekort? Kunne du ikke sagt de har gått konkurs 1 gang og sansyligheten basert på forumer er stor for de går konkurs flere ganger? Så du burde krevet ny vare eller pengene tilbake.Egentlig hadde jeg håpet å kjøpt nero 11 OEM derfra og betalt med kredittkort er vanskelig å få tak i den til 100 kr uten å bestille ny pc.

 

Fikk valg mellom nytt tastatur eller gavekort. Og trengte ikkje tastatur lenger (etter å ha venta en stund måtte eg kjøpe meg nytt)

Lenke til kommentar

Jeg har handlet på DI, og har aldri hatt noen store problemer med å få hjelp til det jeg trenger. Hva er det du mener mangler hos DI?

 

Theres a new guy in town... Ikke veldig imøtekommende, og jeg skjønner godt om de mister noen kunder. Hørte "Da blir det komplett.no i stedet" i det en gikk ut :p Han fikk ikke kjempe kundebehandlig akkurat.

 

Hvorfor ble det komplett.no i stedet? Får man personlig face2face-kundebehandling der?

 

Som jeg sa så er ikke det snakke om min egne erfaringer, men hva jeg har fått høre fra kunder etter at de har kommet tilbake fra en tur innom Digital Impuls.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hva DI mangler.

Lenke til kommentar
Hei! Takk for tilbakemelding. Rettet opp i et par unøyaktigheter i artikkelen. Vi jobber som sagt videre med saken, så vi skal finne ut av akkurat hvordan forholdene er når vi får snakket med med advokatfirmaet. Hvis du har mer relevant informasjon er det forøvrig bare å kontakte oss via epost :)

Hva trenger du informasjon om? Det Bolson sier står jo i brreg, og bekrefter jo at begge selskapene er slått konkurs. Er ikke spørsmål OM de går konkurs, de ER konkurs. Og det ser ikke mørkt ut, det er OVER.

 

Undersøkende journalistikk? ;)

 

Det tok meg 5 minutter med brreg.no å sjekke at de ulike selskapene hadde gått konkurs. Dog jeg droppet å sjekke IDT butikk AS - men det er ikke så viktig. Personer som ikke sitter med kunnskapen om hvordan man raskt skal få tak i slik informasjon har etter min ikke så mye å gjøre som journalister, og bør på et lengre kurs.

 

Om de holder ut er en annen sak eller om de reiser som jeg antar Pixmania gjør.

 

Reiser? Skal Pixmania noe sted?

 

Tror ikke du vil se Pixmania i prisguiden og 10-15 år, nei.

Men jeg ser det som høyst sannsynlig at Komplett og Netshop vil i allefall stå der, eller være tilgjengelig.

Vent litt, la meg rette meg selv, ikke stå i prisguiden men være tilgjengelig på nettet.

Kom akkurat på hw.no sin situasjon med annonsørene, så det er ikke sikkert at vi har en prisguide i 2023.

 

Det er vel helst prisguiden som er borte. Pixmania er en gigant - omsetter for nærmere 7 mrd kroner i året på det europeiske markedet. Pixmania er ellers eid av Dixon Retail - dvs samme som Lefdal og Elkjøp. Så selv om "mange" her mener service etc "stinker" - så er det faktisk en aktør som gjør det bra totalt sett.

 

@Pjassopp: Svindel er det neppe - det er ikke ulovlig å gå konkurs i Norge. De har gjort et ærlig forsøk - men det holdt ikke. Men en som faktisk til en stor grad lever av å vurdere om bedriftskonsepter er gode nok - han ser fort når noe skurrer. F.eks.

  • De tok over et merkenavn med dårlig rykte og et med akseptabelt rykte. De skulle ha droppet det med dårlig rykte..
  • De håndterte informasjon og rutiner rundt reklamasjon fra "konkursboet" i 2011 for dårlig. Folk flest (inklusive de fleste her) forstår ikke forholdene rundt en konkurs. Selv om de hadde tapt penger på en bedre håndtering hadde det økt sannsynligheten for å lykkes.
  • Selskapene ble etablert med for liten kapitalbase. Feil eller mangelfull finansiering er hovedårsaken sammen med direkte tap til at virksomheter går nedenom og hjem. Feil eller mangelfull finansiering fordi det medfører betydelige ekstra kostnader og lite effektiv drift. Noe flere av de tidligere ansatte gir tydelige bevis på.
  • For lav fokus på kjernepunkt nr 1 for en nettbutikk - nemlig effektiv logistikk. Faktisk viktigere enn kundeservice. Kunden i en nettbutikk forventer rask levering - og er ikke opptatt av kundeservice før det går galt (reklamasjon etc). Når vi da vet at det bare er en begrenset % som kommer i reklamasjonssituasjon - da forstår vi hvor ødeleggende dårlig leveringsdyktig het er. Effektiv logistikk krever også kapitalbase.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært innom datakjeden i oslo men det er de samme personene hver gang, kompentansen der er som flakslodd de selger kun for å tjene penger men har lite greie på det de selger.

 

 

Nå blir jo jeg naturligvis fullstendig inhabil i denne sammenhengen :tease:

Men det har vært tre fastansatte i Datakjeden Oslo siden november 2011, og vi har alle det jeg vil kalle godt over gjennomsnittet med kunnskap og har stort sett kunnet langt mer om produktene og maskinvare enn det jeg noen gang har opplevet og forventet fra diverse elektronikkforhandlere hvertfall.

 

Det er jo mulig du har vært uheldig, at du har kommet innom på en dårlig dag eller noe i den duren. Eller kanskje du rett og slett har vært på utgikk etter noe som er utenfor oss ansatte sitt kompetanseområdet, vi er på ingen måte professorer, da hadde vi ikke jobbet bak disken. Men vi er alle reflekterte og oppdaterte på både maskinvare og programvare og i 9 av 10 tilfeller så føler jeg heller at jeg har blitt litt for teknisk ovenfor kundene jeg har vært i dialog med, det er svært sjeldent motsatt men kommer en kunde å snakker frem og tilbake om ting som lommeprosjektorer så skal jeg være den første til å innrømme at det er noe jeg overhode ikke har peiling på.

 

problemet har vel først og fremst vært at dere ikke hadde ting på lager. I store perioder kunne man ikke gå ned til datakjeden å få med seg en maskin i deler hjem. når dette oppstår feiler "databutikk" prinsippet etter min mening. synd at dere er borte, alltid kjekt med databutikker i Oslo :)

Lenke til kommentar

Det er jo mulig du har vært uheldig, at du har kommet innom på en dårlig dag eller noe i den duren. Eller kanskje du rett og slett har vært på utgikk etter noe som er utenfor oss ansatte sitt kompetanseområdet, vi er på ingen måte professorer, da hadde vi ikke jobbet bak disken.

 

For meg virket det ut som en av personene dere hadde null peiling på både ramkompaktibilitet og forskjellen mellom DDR2 ram og DDR3 ram. Siden jeg tok med meg en laptop som jeg ønsket mere ram på komplett hadde den men siden amentio/datakjeden hadde ryddepris på ram valge jeg datakjeden og så viste det seg at bvare rambrikkene var DDR3 SO-DIMM ram som lå i feil eske. Men selgeren mente det skulle gå. Så måtte jeg tilbake å klage da var det ikke enkelt å få ny DDR2 ram brikke igjen siden det måtte bestilles fra amentio gjennom datakjeden og ble tilslutt jeg kanselerte hele greia å bestilte på komplett istedenfor.

 

Jeg skulle få 2 GB SO-DIMM ram for 200 kr men ha hjalp det når varen aldri dukket opp?

 

Bolson: Jeg vil si det er svindel hvis amentio/datakjeden vet de vil gå konkurs men så avvikler de ikke før de har tapt alt. Jeg tror amentio viste siden første konkurs at de lå både på dypt vann (Omtent hos titanic eller toppen av isfjellet) uansett hva de hadde gjort klarte de ikke å forbedre omdømmet sitt og kredittgjelden så da er løpet dødt.

 

Man kan jo si det er ikke ulovlig å drive konkursbo for å ungå å betale skatt.

Er jo fint det hvis butikken går med underskudd eller overskuddet holder kun til bonus til ansatte og lederne men firmaet lever av å melke kunder til siste stund. Uansett får nok lederne hos amentio et rykte som de muligens ikke kan leve lenge med firma virksomhet hvem vil ta ansvaret for gjelden dems? Det burde være slik at amentio må betale tilbake skatten før lederne der får starte nytt firma.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor ble det komplett.no i stedet? Får man personlig face2face-kundebehandling der?

 

Tuller du nå eller? Problemet med DI er jo nettopp som RamGuy og jeg sa, dårlig kundebehandling...

 

En hadde ringt for å høre om de hadde en bestemt vare, han fikk høre de hadde det. Da han gikk dit viste det seg at de ikke hadde en typen han var ute etter likevel.

Akkurat det var vel greit nok, man gjør feil i blandt, men måten han ble behandlet på var ikke etter boka. Han klarte ikke beklage, ikke si ha det, ikke smile osv. Er det ikke denne menneskelige kontakten grunnen til at noen velger å handle i butikk fremfor nettet?

Da kan vi selvfølgelig se bort fra priser og utvalg butikken kanskje har.

Lenke til kommentar

Hva med å finne seg ny jobb hvis man ikke kan bidra med noe positivt?

 

Jeg syns i utgangspunktet det er rart av en arbeidsgiver vil betale selgere for å si "nei dessverre, det har vi ikke på lager." Eller " Vi får varen inn etter 1 uke" når det i praksis tar lengere tid. I prinsippet kunne de heller kuttet ned på ansatte eller prøve å løse det problemet. F.eks at en går å handler fra komplett. Har man ikke kreditt må man låne penger så enkelt er det.

 

Du har vel sikkert merket noen frekke kunder også? Noen bestilte varer fra amentio men så datakjeden hadde 1 vare på lager som de sa de ville ha til amentio pris. Det er nok irriterende sitvasjon på den ene måten vil man gjøre alle fornøyd men på den annen side så vet man ikke kan gjøre stort mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg eksplisitt spurte tilbake om de var i ferd med å gå konk igjen, siden jeg hadde bestilt to like varer fra to andre nettbutikker uten noe problemer, og der var de heller ikke på lager i utgangspunktet.

 

De avfeide at de var på konkursens rand.

 

 

Prøv å forstå at vi som ansatte i butikken selvfølgelig ikke kan stå å fortelle kunder om den økonomiske situasjonen i selskapet, med det vil du jo garantere konkurs på vegne av hele selskapet.

 

Vi er ansatte under kontrakt og har visse retningslinjer som vi må følge og det å stå å fortelle kunder at "nei, vi har ikke penger" vil ikke bare kjøre hele selskapet i grøfta men ville jo garantere at hver og en av oss ville fått sparken etter tur.

 

Skjønner at det er frustrerende for deg som kunde at slike ting skjer, tro meg jeg har flere saker servicesaker og ordre liggende inne som kommer til å bli problematiske for meg også i fremtiden. Men det er greit å sette ting i perspektiv og prøve å forstå hvordan en butikk styres og fungerer. Har jo støtt og stadig kunder innom som forventer at de skal få varer til Ekspert.no pris, helt uvitende om det faktum at våre innkjøpspriser kanskje er høyere enn Ekspert sine og at hvis vi selger til de prisene så selger vi med rent tap.

 

Jeg forventet bare å få min vare reparert. Når de ikke kunne sende tilbake min vare (noe jeg krevde, siden varen hadde garanti enda, og jeg kunne få den reparert en annen plass), ønsket jeg et erstattningsprodukt. Det å ikke sende tilbake disken er tyveri! Jeg fikk omsider et gavekort, hvilket jeg bestilte nye varer på, og la imellom nesten 500kr. atåt.

 

4 måneder etter hadde ikke varen dukket opp, jeg hadde purret mye, og jeg fikk bare løgn til svar fra Amentio. Så er de konkurs. Jeg er fortsatt uten disken, jeg er fortsatt uten erstattningsvare (som jeg bestilte for over 4 mnd. siden) og de svindlet meg for nesten 500 kr ekstra.

 

For å oppsummere enkelt, jeg har advokatforsikring, og den har jeg nettopp tatt ibruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...