Gå til innhold

Amentio og Datakjeden begjært konkurs ? igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det negativt at nye aktører kjøper opp det lille som kan ha verdi i konkursboet og prøver på nytt. Særlig når den bedriften som gjør faktisk har webhandelsløsning (egen), logistikk og lager alt på plass - og således trolig har marginale kostnader med dette.

 

En bedrift som har hatt en glimrende vekst de siste årene.

 

Ellers er det slik at en konkurs medfører at selskapets verdier (som varelager, kunderegister, merkenavn, inventar, etc) vil bli omsatt. Faktisk plikter bostyrer å selge dette om mulig - til høyest mulig pris. Derfor er det helt vanlig at konkursbo gjenoppstår som nye selskap (gjerne under samme merkenavn), men med helt nye eiere.

Lenke til kommentar

Det klarer de uten tvil. Husk at de egentlig ikke skal drive Amentio/Datakjeden. De skal i realiteten bare bruke domenenavnene etc på et fullt ut fungerende selskap. De trenger ikke å ansette ny folk, de har nettbutikkløsning (som de eier selv), lager og logistikk på plass allerede.

 

De har brukbart med egenkapital og eiere med kapital. De har trolig og gode avtaler med importører. De har gode forutsetninger for å lykkes. Om det viser seg at butikknavnene Amentio og Datakjeden ikke gir merverdi kan de bare stenge nettsidene. All reklamasjon og garanti vil uansett være mot hovedselskapet - så kundene vil ikke lide (Mamoz.no, Deal.no og tHandel.no er ikke selvstendige selskap).

 

De tar altså en liten risiko med potensiale for bra oppside.

Lenke til kommentar

Jeg hadde levert inn et skjermkort som sluttet å fungere.

Kostet nesten 3000,- Kjøpt i oslo butikken.

 

Da jeg først leverte det lovte ekspeditøren at han mest sannsynelig ville få tatt en status på det i løpet av dagen.

 

Det gikk en uke og jeg dro innom igjen før å høre status.

Fikk da beskjed at de ventet på deler for å kunne bygge en kraftig nok maskin for å teste det'???

 

Dro innom etter det flere ganger og ingenting forandret seg.

 

Etter å ha ventet i en og en halv måned snakket jeg med forbrukerrådet som mente jeg kunne heve kjøpet siden det hadde gått så lenge over tid.

 

Forrige uke dro jeg ned for å heve kjøpet.

Da ble jeg fortalt at det var bestilt nytt og det skulle komme tidlig denne uken.

 

Jeg stusset egentlig på at han som satt i kassen klikket mye på pcn , å regnet med at han bestilte nytt der og da.

 

Da jeg ikke hørte noe denne uken ringte jeg til en annen avdeling da jeg hadde mistet tiliten til de idiotene der nede. Og fikk da høre hva som var skjedd.

 

Så , nesten 2 måneder uten skjermkort.

Løgn på løgn servert.

 

Moderator ikke slett dette :

 

Om jeg ser noen av dere som ekspederte og løyet til med i 2 måneder , vil jeg konfrontere dere og gjerne

med en liten%&%#¤!"%#"&! klapp på kinnet.

 

Kunden har alltid rett.

Håper dere aldri for jobb i en butikk mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av potensielle kunder tror jeg det er et mindretall som i det hele tatt vet at butikkene har gått konkurs. Og konkurser har jevnt over svært kortvarig effekt i kunders beslutningsgrunnlag.

 

Skal heller ikke påstå at det nødvendigvis er lurt å holde liv i merkenavnene, men for kjøper av konkursboet er nok risikoen svært liten, mens potensiell oppside er forholdsvis stor.

 

Husk også at det store flertall av potensielle kjøpere neppe ferdes her - men svært mange av de assosierer Amentio med Petter Northug. Datakomponenter tror jeg faktisk ikke er volumet til nettbutikkene lengre, det er andre typer elektronikk (brunevarer etc).

Lenke til kommentar

Jeg hadde levert inn et skjermkort som sluttet å fungere.

Kostet nesten 3000,- Kjøpt i oslo butikken.

 

Da jeg først leverte det lovte ekspeditøren at han mest sannsynelig ville få tatt en status på det i løpet av dagen.

 

Det gikk en uke og jeg dro innom igjen før å høre status.

Fikk da beskjed at de ventet på deler for å kunne bygge en kraftig nok maskin for å teste det'???

 

Dro innom etter det flere ganger og ingenting forandret seg.

 

Etter å ha ventet i en og en halv måned snakket jeg med forbrukerrådet som mente jeg kunne heve kjøpet siden det hadde gått så lenge over tid.

 

Forrige uke dro jeg ned for å heve kjøpet.

Da ble jeg fortalt at det var bestilt nytt og det skulle komme tidlig denne uken.

 

Jeg stusset egentlig på at han som satt i kassen klikket mye på pcn , å regnet med at han bestilte nytt der og da.

 

Da jeg ikke hørte noe denne uken ringte jeg til en annen avdeling da jeg hadde mistet tiliten til de idiotene der nede. Og fikk da høre hva som var skjedd.

 

Så , nesten 2 måneder uten skjermkort.

Løgn på løgn servert.

 

Moderator ikke slett dette :

 

Om jeg ser noen av dere som ekspederte og løyet til med i 2 måneder , vil jeg konfrontere dere og gjerne

med en liten%&%#¤!"%#"&! klapp på kinnet.

 

Kunden har alltid rett.

Håper dere aldri for jobb i en butikk mer.

 

den der kan du seriøst spare deg for.

Lenke til kommentar

Jeg kan herved medelde at de nå er tilbake igjen. Samme shiten med nye eiere..hvor lenge tar det før de går konk igjen?

 

Hvordan kan du si at det er samme shiten. Kjenner du de nye eierne. Vet du hva de har overtatt. Har du prøvd å handle i nettbutikken.

 

Kan det kanskje være litt lurt å sjekke forholdene bak - noe jeg ikke tror du har gjort.

Selskapet Webhandel AS, samme som driver deal.no. Mamoz.no, thandel.no og Mamoz sine fysiske butikker har kjøp domenenavnet amentio.no og etablert en nettbutikk på det domenet.

 

Nye eiere betyr nemlig ikke samme shiten, man må se på hvilket fundament som ligger bak. Da Amentio og Datakjeden ble relansert etter sist konkurs i fjor ble det gjort gjennom de to selskapene ITD Web AS og ITD Butikk AS. Selskapene startet helt fra bunnen med relativt liten egenkapital, ingen leverandøravtaler, ingen ansatte osv - men de tok på seg forpliktelse for ansatte og husleie (Datakjeden). Det å bygge opp en organisasjon i realiteten nesten fra bunnen av koster mye - og de to ITK selskapene hadde ikke muskler til dette. Særlig ser det ut til at manglende avtaler og kreditt hos importører/distributører har knekt de - sammen med dårlig kreditt/likviditet.

 

Webhandel AS er et selskap i full drift - at de selger via ulike "nettnavn" har i realiteten liten betydning, ikke minst fordi ingen av disse er selvstendige selskaper - bare ulike "merkenavn". Vi snakker altså om en helt annen situasjon og forutsetning for drift. Her er leverandøravtaler på plass, de har bemanning, lager og logistikk oppe å gå - og langt bedre økonomi enn de to ITD selskapene. I realiteten er dette samme nettbutikk som deal.no og mamoz.no, og det vil være samme "mannskapet" som håndterer det meste.

 

Det er også viktig å vite at ikke en eneste person med tilknytning til det gamle Amentio/Datakjeden er med i Webhandel as. Det er heller ikke en trønderbedrift lenger, men en bedrift lokalisert på Østlandet.

 

Klart Webhandel as kan gå konkurs (dvs da både deal.no, mamoz, thandel og nye amentio.no). Marginene i denne bransjen er tøffe - og det skal ikke så mye til. I realiteten er det bare Komplett, Dustin og Pixmania som finansielt er relativt sikre. Men Webhandel as har like bra forutsetninger for å overleve som Netshop, MultiCom med flere.

 

Nei, nye amentio.no er ikke samme shiten med nye eiere. Det er samme domenenavnet med en helt annen organisasjon bak. Dette er en like trygg nettbutikk å handle i som deal.no, Netshop og Multicom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser du reklamerer veldig for lyspærer jitnekonni, er du ansatt i Osram, eller har du aksjer som gjør at du går så sterkt ut og tar deg tiden til dette?

 

Nei, han jobber for Phoebus kartellet, eller hva de nå enn heter idag... Så du må passe deg, Phoebus gutta er ikke til å spøke med sine skitne triks. (Phoebus kartellet var de som startet Planned Obsolesence og straffet de som hadde lyspærer som varte lengere enn 1500 timer)

Fra spøk til revolver.

Amentio navnet forbinder jeg med elendig kundebehandling og krangling, så selv med nyere eiere så blir jeg ALDRI til å anbefale sjappa til noen eller bruke den selv.

Spiller ingen rolle om de kommer 200-300 kroner billigere enn Komplett heller for eksempel, jeg orker ikke å bruke flere måneder på å krangle og sende brev.

Lenke til kommentar

beste historien jeg har fra Amentio var når jeg bestilte en i7 965 Extreme Edition. da fikk jeg en mail etterpå hvor det stod: Hei, ser ut som du har fått to cpuer fra oss. Vennlig send tilbake den siste.

 

jeg bare; ehh.... jeg fikk en.

 

var heller ikke plass til to cpuer oppe i esken det hele kom med (Extreme Edition hadde store esker).. når jeg facet de med DET - da ga de seg :D

Lenke til kommentar

Men sjølv om amentio.no er tilbake kan vel ikkje eg få pengane mine tilbake frå dei?

Du skal i grunnen bare måtte fremvise bevis for kjøp, etc, ettersom slik eg forstår Bolson så overtar nye eigarane eksisterende kunder, etc.

 

Nei. De nye eierne har kun overtatt domenenavnene. Ingenting juridisk (derunder reklamasjon, garanti etc) er overtatt. Det har ikke skjedd en virksomhetsoverdragelse, kun kjøp av domenene såvidt jeg har skjønt. Så nei, du kan ikke hverken reklamene eller heve kjøp hos de nye eierne.

 

Reklamasjon gjøres mot produsent eller importør, med kjøpsbevis, for de av dere som har gjort kjøp hos enten Amentio eller Datakjeden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men sjølv om amentio.no er tilbake kan vel ikkje eg få pengane mine tilbake frå dei?

 

Nei, det kan du ikke. Det er en helt annen juridisk enhet som har de nye nettsidene. Og de har kun kjøpt selve domenet amentio.no. Pengekravet må du rette mot konkursboet til IDT Web.

 

Eg ser du reklamere veldig for Webhandel Bolson, er du ansatt der eller har aksjer som gjer at du går så sterkt ut og tar deg tiden til dette?

 

Langt fra - du kan faktisk enkelt ved et søk på proff.no se hvem som har aksjer der.

 

Men jeg er passelig lei av en påstander som rettes i dette forumet om slike reetablering, liksom at en reetablering er akkurat de samme personene som starter opp på nytt for å "svindle" kundene en gang til. Og det uten å sjekke noe som helst. I dette tilfellet er det ingen forbindelse mellom tidligere eiere og de som har kjøpt domenenavnet (bare domenenavnet). Og så forstår de fleste ikke på noen måter hva konkurs og reetablering betyr.

 

Det er aldri morro å tape penger - og jeg har trolig tapt langt mer på konkurser enn flere 100 av dere tilsammen (så kan dere spekulere i hvor mange 100). Husk at som oftest taper også de som har investert penger betydelige beløp.

 

Og jeg mener faktisk at de som nå skal drive nettbutikk under betegnelsen amentio.no skal få en reell sjanse. De har faktisk ikke på noen som helst måte gjort noe galt eller drevet dårlig/tvilsom kundebehandling.

 

Men sjølv om amentio.no er tilbake kan vel ikkje eg få pengane mine tilbake frå dei?

Du skal i grunnen bare måtte fremvise bevis for kjøp, etc, ettersom slik eg forstår Bolson så overtar nye eigarane eksisterende kunder, etc.

 

Nei. Det eneste de har kjøpt er domenenavnet amiento.no (og datakjeden.no). Noe de eksplisitt skirver på sine nettsider.

 

Driften av nettstedet Amentio.no ble den 4. mai 2012 tatt over av Webhandel AS, etter at Webhandel AS kjøpte domenene til de tidligere driverene av Amentio.no og Datakjeden.no av deres konkursbo. Webhandel AS har ikke tatt på seg noen forpliktelser i forbindelse med kjøpet av nettstedene, men vil bistå gamle kunder i hvor de kan få hjelp ved reklamasjon.
, link

 

@007CD:

Jeg regner med at du er ute å tar deg en øl eller spiser på restaurant av og til. Eller er på andre utesteder. Men du vet ikke at mange av disse trolig har gått konkurs mange ganger. Og om du vet det, så tror jeg du ikke bryr deg om det.

 

Klart du har negative assosiasjoner med amiento.no - men "nye amentio.no" drives av de som i dag driver deal.no og mamoz.no. Da er ikke dine eller andre erfaringer med gamle amentio.no relevant i det hele. Det som er relevant er hvordan organisasjonen til Webhandel as oppfører seg. Så du bedømmer en "uskyldig" på bakgrunn av en skyldig.

 

Og for å si det rett ut. Glem all erfaring og hva dere har hørt om Amentio og Datakjeden - det er historisk informasjon med null verdi. "Nye amentio.no" drives av helt andre personer og en helt annen organisasjon. De bør få skryt og kjeft på bakgrunn av sine handlinger - ikke på bakgrunn av hva helt andre personer har gjort.

 

Edit: ferskvare har helt rett. Men i den sammenheng vil jeg sterkt påpeke at i ved konkurs kan det ikke skje noen virksomhetsoverdragelse. Man kan kjøpe hele eller deler av konkursboet - men det er noe annet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...