Gå til innhold

Nå er Googles skylagring endelig her


Anbefalte innlegg

Den ekstra lagringsplassen er gratis for de aller fleste. Å forefekte at man får "gratis" lagringsplass når man setter opp utstyr selv er ganske meningsløst, hvorfor har du en 6TB NAS stående som der du ikke har brukt lagringen til noe annet? Det er ikke særlig vanlig, og å framstille det som en gratisløsning er fjernt fra virkeligheten for 99% av brukerene.

 

AtW

Den posten var i hovedsak myntet på han over da. ;) Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har brukt lagringen til noe annet? Siden jeg allerede hadde NASet når Cloud Station kom, kostet det meg ikke noe ekstra å ta i bruk det, annet enn de to minuttene det tok å installere det da..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som bruker av Google både privat og på jobb, er dette spennende nytt!

 

Ang skryt av hvor mye "gratis" lagring man har, så...

 

post-50616-0-22778100-1335336865_thumb.png

 

«So far you've earned 4 GB of the 16 GB maximum bonus space possible from referrals.»

 

Så potensialet er jo da 50GB hos Dropbox. (Nå skal det nevnes at 25GB er bare gratis i 12 mnd og kun pga at jeg la inn en Custom ROM på min Desire HD med (HTC samarbeider med Dropbox) :tease:)

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Den ekstra lagringsplassen er gratis for de aller fleste. Å forefekte at man får "gratis" lagringsplass når man setter opp utstyr selv er ganske meningsløst, hvorfor har du en 6TB NAS stående som der du ikke har brukt lagringen til noe annet? Det er ikke særlig vanlig, og å framstille det som en gratisløsning er fjernt fra virkeligheten for 99% av brukerene.

 

AtW

Den posten var i hovedsak myntet på han over da. ;) Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har brukt lagringen til noe annet? Siden jeg allerede hadde NASet når Cloud Station kom, kostet det meg ikke noe ekstra å ta i bruk det, annet enn de to minuttene det tok å installere det da..

Sålenge du bruker lagringen på noe annet, så har du jo ikke 6TB "gratis lagring" du har 6TB minus det du har brukt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stått opp med kverulantfoten i dag? Da har jeg vel bare 200MB gratis hos Dropbox også da, siden jeg har brukt resten?

 

Er det virkelig kverrulant å påpeke at det er rimlig misivisende å si at du har 6TB gratis skylagring fordi du har en 6TB NAS? På dropbox kan du bruke all plassen til skylagring, på NASen din kan du bare bruke den plassen du ikke har brukt på noe annet fra før til skylagring.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å diskutere hvor mye man har de forskjellige stedene blir vel egentlig litt meningsløst? Mer interessant må jo være hva tjenestene tilbyr av funksjonalitet.

 

Jeg har vært innom noen diverse, men bruker nå Dropbox (jeg har 9GB der for de som måtte lure) til synching og vurderer Crashplan til backup. Sync og backup er to forskjellige ting, det virker som om flere ikke helt innser dette.

 

Styrkene til Dropbox for meg:

- Mine pc'er er alltid synket- Tilgang til filene fra hvor som helst via web.

- Alt fra/til mobilen

- Automagisk opplasting av bilder og video fra mobil

- Fungerer ypperlig med Truecrypt, så jeg vet sensitive data (selvangivelse og lignende) er sikkert

- Synker på blokknivå. Endring på en 5GB stor fil synker fortsatt bare det som er endret.

- Enkel og grei nok for å dele bildealbum via privat link

 

Eneste svakhet jeg kommer på i farten er manglende versjonering, men dette har jeg for det meste håndtert ved å synke et lokalt SVN repository.

 

Om Google Drive klarer å hamle opp med Dropbox blir spennende å se. Jeg benytter Googles tjenester i veldig stor grad, så det er åpenbare fordeler om de klarer å få Drive til å fungere sømløst med deres andres tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eula til Google Drive er vel såvidt jeg kan se ikke helt heldig for private filer, spesielt kanskje for de som vurderer det for sine private bilder:

 

"When you upload or otherwise submit content to our Services, you give Google (and those we work with) a worldwide license to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Microsoft SkyDrive har opp til 100GB for 24,5 NOK i månden. https://skydrive.live.com

 

Nye brukere har i utgangspunktet 7GB gratis på SkyDrive. Hvis du har hatt SkyDrive en stund kan du "oppgradere" gratis til de opprinnelige 25GB, men det bør gjøres _nå_ (!). Prisen på 24,5 NOK i måneden er 100GB ekstra i tillegg til det du har gratis, så for meg blir det da 125GB :) Sweeet.

 

 

Lenke til kommentar

Eula til Google Drive er vel såvidt jeg kan se ikke helt heldig for private filer, spesielt kanskje for de som vurderer det for sine private bilder:

 

"When you upload or otherwise submit content to our Services, you give Google (and those we work with) a worldwide license to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content"

Nei, nei nei. Det betyr ikke at de har rettigheter til å distribuere det til alle og enhver. Det betyr bare at de kan lese filene dine på serveren for å kunne søke i dem f.eks.

Adaptions? Jo, det er Google Docs som må kunne endre dem. Reproduce? Det er å hente tilbake gammle versjoner av filene. Host? Det krever ikke så mye forklaring vel.

 

De gjør en del ting med filene, som faktisk krever denne EULA-en. Publish? Distribute? Det er bare byråkratisk språk for å laste ned og dele.

 

Ikke vær så redd. Google er avhengig av brukere for å overleve. Brukere får de ved at man kan stole på Google. Hvis de misbruker data, og det kommer ut (og det kan du nok være trygg på at det vil gjøre hvis det skjer), så minster de tillit, og dermed brukere.

Google har jo som mål: "Don't be evil", og selv om det kan argumenteres for og imot så vil ikke Google misbruke din tillit.

 

De er smartere enn som så.

Apple, derimot........

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har svært lyst å prøve tjenesten, men er usikker på hvor sikre filene mine er. I prinsippet gir en hvem som helst tilgang til filene en laster opp. Ble også usikker når jeg leste Googles EULA på tjenesten. Den sier at du gir Google rett til å gjøre akkurat hva de ønsker med filene dine.

 

Google har et dokument som omhandler din personlige sikkerhet Privacy Statement og et dokument som omhandler Terms of Service.

Det som står i ToS kan ikke bryte med PS eller loven i USA. Det betyr at de ikke kan gjøre hva de vil med det du laster opp og deler med andre, men de må ha rettighetene til å, f.eks., endre filene dine fordi det er akkurat det som skjer når du går inn i et Google doc og endrer noe.

 

Se også denne posten litt lenger opp fra en annen bruker:

http://www.diskusjon...post&p=19198020

Dette står også i ToS: "The rights you grant in this license are for the limited purpose of operating, promoting, and improving our Services, and to develop new ones."

Det er viktig å lese begge avtalene, PS og ToS, i sin helhet. Enhver avtale kan virke skremmende dersom man bare sakser ut en liten del.

 

Om dette gir oss sikkerhet og rettigheter som er gode nok kan og bør diskuteres, men det er foreløpig ingen grunn til panikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...