Gå til innhold

Nå er Googles skylagring endelig her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For alle som ikke skjønner hvorfor de skal ha mer lagringsplass da de har masse plass på Box.net og andre steder; det er tjenestene rundt det som gjelder. Du får nok lagringsplass for en slikk og ingenting overalt. Ønsker du kun lagringsplass kjøper du et webhotell. Ønsker du sikkerhet rundt kan du gå for Box.net. Ønsker du desktop synch kan du gå for Dropbox.

 

Det er ikke snakk om plass, men om hva du kan gjøre med dataene du lagrer på den plassen.

Google tilbyr genial dokumentdeling, søk i bilder og PDF og andre funksjoner som ikke Dropbox har. Dropbox har andre funksjoner igjen som Google ikke har.

 

Kommentarer om hvor mye plass man har kan man vel ta på Twitter. Det er vel ingen som bryr seg her?

 

 

edit: Drive kan faktisk forhåndsvise PSD (photoshop) filer. Imponerende.

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å lagre alle bildene mine på Google Drive, har kjøpt 100GB og lastet ned windows programvaren på serveren min hvor bildene ligger.

 

Hvordan kan jeg enkelt synkronisere bilder mappa på pcn min med bilder mappa på google drive(som jeg opprettet der) uten å måtte kopiere alt bildene mine opp i C:\Users\bruker\Google Drive mappa?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått min Google Disk..

 

Men, noen som har en måte å få google drive & Dropbox til å "sammarbeide"?

 

Prøvde meg på å legge dropbox i googledisk mappen, men det går ikke an...

 

Å legge Google disk i dropbox fungerte, men jeg har en del delte mapper i forskjellige retninger, redd for å bryte delingen om jeg endrer plassering? Har ikke testet mer på det, må gjøre det...

 

Jeg vil, at dropbox & disk skal være synkroniserte med hverandre hele tiden........

 

Dropbox brukes i jobb, i klubb, i planlegging, i familien, for deling...

Google Disk har REDIGERINGsmulighetene...

 

Har Ubegrenset hos Jotta og diverse plass på alskens tjenester, men vil ha alt synkronisert, å helst bruke så få som mulig...

Lenke til kommentar

Har 50GB gratis hos Box.com, ser ikke den store nyheten her (25GB gratis hos MS også). I den sammeheng blir 5GB gratis litt dårlig, ellers billig upgrades da.

 

Ja, det har eg også, men lite brukt pga manglende pc windows klient.

og skal du vise filer derifrå til venner får dei opp eit eller anna flash drit.

På dropbox får du opp filnavn.jpg som er bedre.

 

MS sin SkyDrive liker eg også, der kan du putte mange bilder inni ei mappe og dele den til venner.

Har ikkje testa kordan GDrive funker med å dele mapper osv, får vel teste det også snart.

Lenke til kommentar

På dropbox får du opp filnavn.jpg som er bedre.

 

MS sin SkyDrive liker eg også, der kan du putte mange bilder inni ei mappe og dele den til venner.

Har ikkje testa kordan GDrive funker med å dele mapper osv, får vel teste det også snart.

På dropbox kan du enten dele enkeltbilder fra en hvilken som helst mappe ved å velge "Get link" eller du kan dele et galleri ved å høyreklikke på en mappe under Photos og velge "Copy public gallery link". Det ser da slik ut: 52 uker.

Lenke til kommentar

Nei, nei nei. Det betyr ikke at de har rettigheter til å distribuere det til alle og enhver. Det betyr bare at de kan lese filene dine på serveren for å kunne søke i dem f.eks.

Adaptions? Jo, det er Google Docs som må kunne endre dem. Reproduce? Det er å hente tilbake gammle versjoner av filene. Host? Det krever ikke så mye forklaring vel.

 

De gjør en del ting med filene, som faktisk krever denne EULA-en. Publish? Distribute? Det er bare byråkratisk språk for å laste ned og dele.

 

Ikke vær så redd. Google er avhengig av brukere for å overleve. Brukere får de ved at man kan stole på Google. Hvis de misbruker data, og det kommer ut (og det kan du nok være trygg på at det vil gjøre hvis det skjer), så minster de tillit, og dermed brukere.

Google har jo som mål: "Don't be evil", og selv om det kan argumenteres for og imot så vil ikke Google misbruke din tillit.

 

De er smartere enn som så.

Apple, derimot........

 

Det er ikke bare jeg som har uttrykt min bekymring rundt løse definisjoner i EULA, det koker som du sier ned til at man må stole på at Google ikke misbruker din tillit. Forståelig nok er ikke alle like villige til det.

 

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57421406-93/google-drive-terms-of-service-a-toxic-brew/

Lenke til kommentar
Det er ikke bare jeg som har uttrykt min bekymring rundt løse definisjoner i EULA, det koker som du sier ned til at man må stole på at Google ikke misbruker din tillit. Forståelig nok er ikke alle like villige til det.

 

http://news.cnet.com...e-a-toxic-brew/

 

Ja, det var en haug av kommentarer om det på Twitter i går, merket jeg. Flesteparten var Microsoft personer, og resten var sånne som bare retweeter hva andre sier.

 

Men for all del, jeg ser jo problemet. Vanlige folk forstår ikke TOS, og er redde for hva det betyr. Det er jo skrevet for advokater, så uventet er det jo ikke.

 

Dropbox hadde lenge noe liknende. Det er kun for å beskytte seg mot å bli saksøkt.

 

Hvis du sammenlikner Dropbox TOS og Google Drive TOS så merker man at det er skrevet for to forskjellige grupper. Dropbox retter seg mot den som faktisk bruker tjenesten, mens Google retter seg mot de som er kyndige i loven.

De sier vel mye av det samme, på to måter, og det er vel sant at Google burde vært litt mer klar på hva det egentlig betyr, på en måte som gjør at mannen i gata kan forstå det.

Lenke til kommentar

Har 18 GB på dropbox helt gratis. Google it.

 

 

Har 25GB på Skydrive helt gratis ;)

 

Om en skal sammenligne Google Drive og dens "miljø" så mener jeg det blir feil å sammenligne med Dropbox som fokuserer på lagring og synkronisering.

 

Da er det langt bedre å sammenligne med Skydrive og dens "miljø", og for de aller fleste kommer Skydrive seirende ut av den duellen.

Lenke til kommentar

Before moving to google drive, read this fisrt what i have found about it.......

I have very recently cancelled my dropbox subscription and purchased 100gb of space on google drive. Yes it is much cheaper than dropbox and syncs very fast like dropbox (both up and down) but here are the problems I fould:

 

1. A file is already uploaded. You make some changes into it from your dekstop. The entire file uploads again. In dropbox, only the changes are uploaded. E.g. your file is 100mb. you edit it and it now becomes 100.1 mb. the entire 100.1 mb will be uploaded not just 0.1 mb. here it gets even worse. your file was 100mb. you edited it and it now becomes 99 mb. this 99 mb will be uploaded to google drive. in case of dropbox, nothing will be uploaded; your most current version is 99 mb and that will only count to your storage.

 

2. you edited a file more than 30 days ago by mistake. you want the old version back. in google drive u can't have it. in dropbox, if you added packrat to your account, you can get your old verson back.

 

3. you moved a file in google drive folder. it uploads. You deleted it. on google drive, it moves to a folder called bin and takes space there. now, u again move the same very file to google drive folder. it uploads again!!!! the same file which was there in the bin stays in the bin. this does not happen with dropbox. in dropbox, if you reupload the deleted file, dropbox knows it is the same file and will not upload it again; the file simply gets undeleted on dropbox server. and deleted files do not take space on dropbox.

 

4. you have same file at 2 places inside google drive folder. the file will be uploaded twice. whereas dropbox uploads it only once. (still duplicate files take duplicate storage on both dropbox and google drive)

 

5. (this is a big one; the real deal breaker) all your data are backed up in google drive. u also have a local backup of your data for added security and ease of restore when needed. your pc hard drive now crashes. you reinstall os and install google drive. all your data starts downloading to google drive folder. but for quick restore you move the data to google drive folder from your local backup. now the funny thing happens. all your files are still downloaded to local google drive folder. you now have duplicate files (the downloaded ones are renamed). on top of that, the files that you moved to google drive folder from local backup are uploaded and you have duplicate files at the google drive server too. restating google drive does not stop this funny thing. (given this bug, i will still be a paid member of dropbox even if google pays me monthly to use google drive). i have never faced this issue with dropbox.

 

6. your individual file cannot be more than 10 gb to upload and sync. 10 gb limit on each file may not be a big deal for many people but here's the big one. your individual folder cannot be more than 10 gb to upload and sync. i have tested this 10 gb limitation on both files and folders. there is no such limitation in dropbox.

 

i was the one who bashed dropbox so much about its pricing when google drive came out in another forum : http://forums.dropbox.com/topic.php?id=59112

 

now i am going to end my subscription with google drive and resubscribe to dropbox. i guess dropbox is charging for the hard work they put in to make it such a perfect service which even internet gaint google, cash rich microsoft and apple have not been able to provide. WELL DONE DROPBOX!!!

 

http://forums.dropbox.com/topic.php?id=59268

Lenke til kommentar

Jeg har selv noen erfaringer å komme med etter mine første døgn med Google Drive.

 

 

Disken hvor Google Drive befinner seg i er en truecrypt-disk som må mountes ved hver pålogging.

  • Med dropbox så ventet dropbox til disken var mountet og startet med sync etc.
  • Google drive forteller meg at sync-mappen ikke eksisterer selv om den er mountet. Det betyr at jeg må peke til sync-mappen hver eneste gang jeg logger på.

Når man jobber med et dokument:

  • Med dropbox ble filen lastet opp mens jeg jobbet med den og lagret underveis så lenge programmet ikke låste filen. Når jeg lukket programmet og var ferdig med en fil ble den umiddelbart lastet opp.
  • Med google drive skjer det liksom ikke noe. Det ser ut som om syncprogrammet venter til faste intervaller med å scanne for forandringer og laste opp. Dette synes jeg ikke er godt nok.

 

Det var de to tingene jeg som plager meg mest, men jeg kommer tilbake med mer hvis (når) det dukker opp. Foreløpig beholder jeg iallefall dropboxmappen inni google drive-mappen.

Lenke til kommentar

Disken hvor Google Drive befinner seg i er en truecrypt-disk som må mountes ved hver pålogging.

Ville det ikke være bedre å ha en Truecrypt-disk/conainter i Google Drive? Det er ihvertfall sånn jeg benytter Dropbox. Så ingen kan hente ut innholdet. Om du synker noe som ligger inni en Truecrypt container, vil jo dette ligge "ukryptert" på serveren. Mulig jeg misforstår her?

Lenke til kommentar

Nei.

Jeg liker å benytte meg av tredjepartstjenester, webgrensesnitt etc. Da må innholdet være ukryptert for at jeg kan hente ned filer til telefonen min etc.

 

Jeg bruker truecrypt for å beskytte innholdet på PC-en, ikke for å beskytte innholdet på dropbox-tjenesten om du skjønner.

 

(Men mange gjør det på din måte også)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å lagre alle bildene mine på Google Drive, har kjøpt 100GB og lastet ned windows programvaren på serveren min hvor bildene ligger.

 

Hvordan kan jeg enkelt synkronisere bilder mappa på pcn min med bilder mappa på google drive(som jeg opprettet der) uten å måtte kopiere alt bildene mine opp i C:\Users\bruker\Google Drive mappa?

Godt spørsmål! Post gjerne løsningen her hvis du finner den :-)
Lenke til kommentar

Da har jeg fått min Google Disk..

 

Men, noen som har en måte å få google drive & Dropbox til å "sammarbeide"?

 

Prøvde meg på å legge dropbox i googledisk mappen, men det går ikke an...

 

Å legge Google disk i dropbox fungerte, men jeg har en del delte mapper i forskjellige retninger, redd for å bryte delingen om jeg endrer plassering? Har ikke testet mer på det, må gjøre det...

 

Jeg vil, at dropbox & disk skal være synkroniserte med hverandre hele tiden........

 

Dropbox brukes i jobb, i klubb, i planlegging, i familien, for deling...

Google Disk har REDIGERINGsmulighetene...

 

Har Ubegrenset hos Jotta og diverse plass på alskens tjenester, men vil ha alt synkronisert, å helst bruke så få som mulig...

www.syncdocs.com

 

For øvrig skuffende at Google ikke har integrert selektiv mappesynkronisering. Det spørs om jeg skal gå tilbake til Syncdocs igjen. Programmet fungerer som et bindeledd mellom Google Disk og din datamaskin.

Endret av SaihtamG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...