Gå til innhold

Annonseblokkering skader oss


Anbefalte innlegg

Du mener altså at om jeg bruker gratis tjenester eller nettsteder så er jeg forpliktet til å se og plages av mulig reklame-dritt? Også sier du at du ikke er reklame-fundamentalist?

Gratis? Fordi den er på internett så er den gratis? hvor har du det fra? En spillefilm på Piratebay er også gratis.

 

Du sammenlikner reklame som tvinges på oss på nettsteder med å betale for håndverkere og og betale for spillefilmer? Hallo?

Stemmer det. Det er folk som har skrevet artikklene på hardware.no. På samme måte som det er en snekker som bygger huset ditt, og skuespiller som spiller inn filmer, så produserer også hardware innhold som du bruker.

 

En film koster penger. Ferdig med det. Ser du film uten å betale er du en tyv eller filmpirat. Men hollywood gir da heller ingen filmer gratis til meg for så etterpå forlange at jeg skal se reklame.

Det gjør de. Om du ser sen film på TV så får du også reklame. Bortsett fra NRK som er finansier via lisens. Samtlige streamingtjenester på nett er enten reklamefinansiert eller abonement.

 

Snekkeren skal ha betalt eller så vil han ikke jobbe. Noe annet var om snekkeren kom til meg og sa han skulle legge nytt tak uten å ta betaling - også midtveis i jobben forlanger han at jeg skal sette meg ned å bla gjennom en folder med reklame. Da hadde det vanket grisebank på snekkeren.

Kom hardware til deg og tilbydde deg nyheter? NEI! Du har oppsøk hardware.no. En side som har reklame. Ekvivalenten er om du oppsøker en snekker, han sier han skal legge taket ditt gratis mot at han kan reklamere for bedriften sin på taket ditt etterpå, og at du så maler hele taket svart etterpå.

 

Hardware.no er gratis - da kan ikke hardware stille krav. Gratis er gratis. Om ikke ledelsen klarer å balansere inntekter og utgifter i dagens modell så er det noen som ikke gjøre jobben sin. Du kan uansett ikke forvente og nærmest forlange at brukere er forpliktet til å se reklame. Da forslår jeg heller at hardware skaffer seg billigere lokaler, kutter mest mulig i faste utgifter og samtidig forsøker å faktisk skape flere saker selv fremfor å blåkopiere pressereleaser og den slags.

Hvor har du det fra at de er gratis???

De er reklamefinansiert. At du mener de er gratis er akkurat det samme som at noen mener en film er gratis fordi den er på internett. Selvfølgelig kan du forvente at brukerne ser reklame.

 

Hvordan skal de ha råd til noe som helst om de mister reklameintektene? Tror du pengene kommer spaserende inn på kontoen av seg selv. Kommer du ti å se noe mer reklame om de skriver artikkler selv? Kansje grunnen til at de må kopiere er fordi de ikke har økonomi til å drive stor produksjon av egne artikler fordi noen ikke gidder å se reklame?

 

Om det er trangt økonomisk så er det kanskje helt andre årsaker til det enn brukere som kjører ad-block? Hvor lenge har det vært et stort pes fra brukerne om å skape flere saker selv, skikkelige tester og artikler som da hardware var drevet av entusiaster. Likevel blir kvaliteten på mye av det som publiseres på tek nettverket stadig dårligere. Og kanskje det er denne prostitueringen til reklamebransjen som er årsaken? Det publiseres for mye som kun er myntet på flest mulig klikk fremfor et genuint ønske fra journalisten om å dele kunnskap, nyheter eller annet vesentlig. Jeg synes også at redaksjonen skyter seg selv i foten når de attpåtil forsøker å forsvare denne tiggingen med å si at de har en strikt policy på reklame. Ja den policyen må isåfall være no-policy-at-all-everything-goes.

Om de skriver aldri så mye selv så tjener de akkurat like lite. Og du virker veldig sikker på at det går dårlig fordi de skriver for klikk. Har det slådd deg at det kansje er omvendt. At de skriver for klikk og sidevisnigner fordi dere er en gjeng snyltere som forventer at folk skal jobbe gratis?

 

Tror virkelig redaksjonen at vi brukere ønsker å benytte nettsteder som er så overlasset med skrikende reklame at det faktisk utgjør merkbar andel av cpubruk og båndbredde? Dette er virkelig flash-back til 1998 og det kunne vi glatt klart oss foruten.

Nei, du er velkommen til å stikke. Du genererer ikke noe intekt for dem så da kan du pelle deg til en annen side.

 

Jeg regner med du har samme forhold til aviser og bøker? At du bare henter dem i butikken uten å betale? Det er akkurat det samme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snip.

 

Argumentasjonene din er direkte latterlig! Du dummer deg skikkelig ut med den argumentasjonen.

 

 

Jeg er egentlig enig i mye av det du mener (langt fra alt), men her er det du som dummer deg ut med språkbruk fra barnehagen, og retorikk som bygger på "du er latterlig fordi du mener noe annet enn meg"

 

Så, det er du som dummer deg ut med "argumentasjonen" din. Beklager.

Endret av KoKo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange kroner får dere av annonseinntekter pr bruker?

Antakeligvis ikke så mye.

Gang dette med 10 og la oss betale 1-5-10 års abb. via Paypal.

Så lager dere en enkel login med cookies som er reklamefritt og lekkert.

 

Voilà. Alle fornøyde.

 

Jeg for min del må si at nivået på det som presenteres på tek nettverket må opp mange hakk før jeg kommer til å betale en eneste krone. Hvorfor skal jeg betale for at noen sitter med en kaffe-latte i hånden og gjør halvdårlige google-translates av pressemeldinger? Ikke så mye en liten krone ville jeg betalt med dagens standard.

 

Men kommer nivået tilbake til det som var tidligere før når entusiastene drev hw så ville jeg seriøst valgt å betale. Men jeg bruker ikke penger på at en gjeng skal leke butikk slik det ofte er idag. På tide å spisse kompetansen, kvesse blyanten og skrive skikkelig. Lever først så kan dere snakke penger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

beklager, kommer ikke til og skru den av, da det tar 3 ganger så lang tid og laste sider da. kanskje hvis jeg hadde hatt dugende nett.

ja det tar minst 3 ganger så lang tid og laste sider. Og jeg som bor på en stakkars plass og ikke har mer enn en 5Mb linje..

 

du har 3Mb mer en meg :)

Lenke til kommentar

snip.

 

Argumentasjonene din er direkte latterlig! Du dummer deg skikkelig ut med den argumentasjonen.

 

 

Jeg er egentlig enig i mye av det du mener, men her er det du som dummer deg ut med språkbruk fra barnehagen, og retorikk som bygger på "du er latterlig fordi du mener noe annet enn meg"

 

Så, det er du som dummer deg ut med "argumentasjonen" din. Beklager.

 

Åja det må være meg ja. Særlig.

Jeg sa aldri at han var latterlig fordi han mente noe annet enn meg. Det er dine ord og ikke mine. Jeg så tvert imot at det var argumentasjonen hans som var latterlig.

 

Men å sammenlikne reklame på hardware med å betale snekkeren eller å kjøpe en var som film/tv serie og liketil kalle folk som bruker ad-block for tyver det er meningsløst.

 

Han kan ikke kalle folk som går en på en gratis nettside for tyver. Det jo både feil, og ganske så klønete forsøk på sette feilaktige premisser i diskusjonen. Altså en hersketeknikk. Og en dårlig sådan.

 

Om du ikke klare å se at han dummet seg skikkelig ut med slike utsagn så er nå det ditt problem.

Endret av kilkenny
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Henger såpass mye her inne at jeg la inn unntaksregel.

 

Men...kan ikke web-designerene ha i bakhodet at ikke alle sitter på skjermer med 1080p oppløsning ?

 

Når jeg slo av Adblock, så var det ikke mye funksjonell nytelse igjen å skimte på en av mine ofte brukte laptop'er. Compaq Mini.

 

Takk for reklame på 80 % av skjermbildet... :hm:

 

*åpner terminal... lynx hardware.no*

 

adblock problem solved.... :green:

Lenke til kommentar

beklager, kommer ikke til og skru den av, da det tar 3 ganger så lang tid og laste sider da. kanskje hvis jeg hadde hatt dugende nett.

ja det tar minst 3 ganger så lang tid og laste sider. Og jeg som bor på en stakkars plass og ikke har mer enn en 5Mb linje..

 

du har 3Mb mer en meg :)

 

Du har 1.6Mb mer en meg :)

 

Kilkenny klarer å artikulere ned det jeg ikke klarer selv og sier meg helt enig. Nei, jeg slår ikke av adblock, men så bruker jeg heller ikke hardware.no, hw.no eller tek.no.

 

Skal jeg på forumet åpner jeg diskusjon.no, ferdig med det.

 

Vil be folk som leser dette ta en titt på årstallet til folk som skriver i tråden i venstre marg, når de ble registrert på forumet. Ikke at det teller så voldsomt mye, men det er mange her fra 2001 og oppover som kjenner til en helt annen hardware.no enn det vi sitter med idag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men å sammenlikne reklame på hardware med å betale snekkeren eller å kjøpe en var som film/tv serie og liketil kalle folk som bruker ad-block for tyver det er meningsløst.

 

Han kan ikke kalle folk som går en på en gratis nettside for tyver. Det jo både feil, og ganske så klønete forsøk på sette feilaktige premisser i diskusjonen. Altså en hersketeknikk. Og en dårlig sådan.

 

Om du ikke klare å se at han dummet seg skikkelig ut med slike utsagn så er nå det ditt problem.

 

Hvor har du det i fra at Hardware.no er gratis?

Lenke til kommentar

Hvorfor bare 1000pikslers bredde? Hvorfor ikke dynamisk bredde? Røtter tilbake i 2007.... jeg hadde mer enn 1000pikslers bredde leeeenge før 2007!

Tror du virkelig du er blant flertallet i verden?

 

Snittet på oppløsningen i verden har lenge ligget på 1024x768. Nå har den klart å bli presset opp til 1366x768.

http://www.neowin.ne...reen-resolution

 

 

Jeg vil blokkere reklame så lenge det brukes slik det gjøres i dag. Uansett er jeg kanskje innom HW.no 10 ganger i løpet av et år. Kvaliteten på siden har falt så lavt at den ikke er verdt å besøke.

 

Tror du hele verden leser Hw.no som er en side skrevet på norsk? Hvor mange i Norge tror du sitter på en skjerm med lavere oppløsning enn 1366 i bredden? Dem som fremdeles sitter på en gammel skjerm med 1024x768 oppløsning er nok heller ikke dem som leser hw.no daglig (sier ikke at de ikke eksisterer, men hvorfor tilpasse seg ett slik mindretall?). Jeg tror nok største andel av skjermer på stasjonære er i full hd, eventuelt litt eldre med 1680x1050 oppløsning. På laptop så er nok flesteparten på 1366x768 oppløsning.

 

Uansett er dette ikke helt relevant ettersom min forespørsel gjaldt dynamisk bredde....

 

Så neste gang du skal prøve å ta noen, les nå posten litt bedre først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Zepticon :

Du driter deg loddrett ut med den agressive holdningen/tilsvarene dine.

Kvaliteten på innholdet/artiklene her på hw.no har sunket dramatisk etter at ett større mediahus kjøpte siden.

Det er helt korrekt som du skriver at artiklene består av "2-3" intetsigende linjer pr side for å generere klikk slik at de som ikke "snylter" kan få lese de stort sett kopierte sidene (fra forrige "test") omkranset av dansende harer/fly/støyende dr**reklame.

Men jeg takker hw.no/redaksjonen for å gjøre ett så utrolig patetisk stunt som å legge den meldingen på forsiden for de av oss som bruker ABP eller tilsvarende for å slippe å se utrolig irriterende flash-basert reklame.

Det gjør valget lettere for en som innimellom sjekker om det kanskje har bedret seg til å fjerne hw.no fra favoritter for godt. (done).

 

Reklame som ikke bruker flash er helt OK for meg, men dessverre er det de "tilbyderne" som bruker slikt svineri som flash/animasjoner/popups som ødelegger for mer seriøse annonsører.

Da blir det Adblock for min del inntil hw.no og andre sites siler ut/setter krav til hvordan annonser skal se ut.

Men jeg tar gjerne "Zeptics"(passende brukernavn) oppfordring for å si takk for meg (noe jeg i praksis allrede har gjort for lenge siden).

Maken til kvalitets-fall for en tidligere bra nettside er det få som "matcher" hw.no/tek-nettverket på!

:thumbdown:

Lenke til kommentar

@Zepticon :

Du driter deg loddrett ut med den agressive holdningen/tilsvarene dine.

Jeg holder meg i hvertfalls aklig og sivilisert :)

 

Kvaliteten på innholdet/artiklene her på hw.no har sunket dramatisk etter at ett større mediahus kjøpte siden.

Det er helt korrekt som du skriver at artiklene består av "2-3" intetsigende linjer pr side for å generere klikk slik at de som ikke "snylter" kan få lese de stort sett kopierte sidene (fra forrige "test") omkranset av dansende harer/fly/støyende dr**reklame.

Men jeg takker hw.no/redaksjonen for å gjøre ett så utrolig patetisk stunt som å legge den meldingen på forsiden for de av oss som bruker ABP eller tilsvarende for å slippe å se utrolig irriterende flash-basert reklame.

Det gjør valget lettere for en som innimellom sjekker om det kanskje har bedret seg til å fjerne hw.no fra favoritter for godt. (done).

Føler du det er OK å ta en avis i butikken uten å betale for den bare fordi den ikke er noe bra?

 

Men jeg tar gjerne "Zeptics"(passende brukernavn) oppfordring for å si takk for meg (noe jeg i praksis allrede har gjort for lenge siden).

Maken til kvalitets-fall for en tidligere bra nettside er det få som "matcher" hw.no/tek-nettverket på!

:thumbdown:

Hahaha... Modent og vokent av deg. Synes det er snedig at du mener JEG driter meg ut, som fører en argumentasjon mot en sak, mens du foretrekker å drive personhets! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er forståelig at hw.no ikke ønsker at leserene skal bruke reklameblokkerere. Samtidig så kommer ikke denne artikkelen til å få meg til å lage en unntaksregel for hw.no i Adblock Plus.

 

Markedet er i stadig forandring, og dette er spesielt merkbart for nyhetssteder som har både nett- og papirutgave. Disse må tilpasse seg virkeligheten for å overleve. Nettavisene må tilby brukerene noe ekstra, og på en måte som bringer inn inntekter.

 

For hw.no sin del, så kan det være å ta seg betalt for innholdet eller låse noen artikler til å kun være tilgjengelig for betalende bruker. Et annet alternativ er å gi betalende brukere tidligere tilgang til enkelte artikler, slik som det er gjort på lwn.net. Men det som er veldig klart, er at hw.no sine artikler -- i nåværende form og omfang -- ikke på noen måte er "essensielt" for meg. Tar dere betalt, så forventer jeg også vesentlig høyere kvalitet.

 

Å prøve å omgå Adblock Plus er også en mulighet. Men det blir jo bare en artig utfordring. Eller i verste fall så er det bare å velge mellom tusenvis av andre alternativer.

 

Og dere som sammenligner bruk av Adblock og lignende med å stjele eller laste ned piratvare: Ta dere en bolle! hw.no er en nettside som er fritt tilgjengelig for alle som bruker HTTP for å koble seg til port 80 på webserveren. Er det et problem, så er det bare å passordbeskytte hjemmesiden, utgi innhold i papirformat, eller gjemme alt innhold bak en paywall. Men så har jo hw.no ganske mange konkurrenter...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gratis? Fordi den er på internett så er den gratis? hvor har du det fra? En spillefilm på Piratebay er også gratis.

 

Ja hardware.no er gratis. Sålenge redaksjonen eller eierne ikke krever penger for å la oss lese innholdet er det faktisk per definisjon gratis. Det er ingen pålogging, ingen EULA som sier at vi har akseptert visse vilkår. Siden er GRATIS!

 

 

 

 

Stemmer det. Det er folk som har skrevet artikklene på hardware.no. På samme måte som det er en snekker som bygger huset ditt, og skuespiller som spiller inn filmer, så produserer også hardware innhold som du bruker.

 

 

Snekkeren gjør en avtale med meg FØR jeg ber ham fikse taket. Klart jeg betaler da. Hardware har ingen slik avtale med meg. Hardware leverer et produkt som er varierende i kvalitet og som nok ikke er sterkt nok til at de kan overleve som en betaltjeneste - det gir dem på ingen måte rett til å diktere hvordan jeg bruker min båndbredde eller mine nettleser.

 

Det gjør de. Om du ser sen film på TV så får du også reklame. Bortsett fra NRK som er finansier via lisens. Samtlige streamingtjenester på nett er enten reklamefinansiert eller abonement.

 

Så du føler deg forpliktet til å sitte gjennom alle reklamene om du skulle slumpe til å se en film på feks TV3? Jaja til det må jeg bare si at du faktisk fremstår mer og mer som en fundamentalist - hvor er evnen til å være kritisk?

 

 

 

 

Hvor har du det fra at de er gratis???

De er reklamefinansiert. At du mener de er gratis er akkurat det samme som at noen mener en film er gratis fordi den er på internett. Selvfølgelig kan du forvente at brukerne ser reklame.

 

 

Du drar inn eksempler som er totalt bak mål. Sammenlikningen med å laste ned piratfilmer er meningsløs. Jeg har PVR hjemme, spoler alltid over reklame. Det gjør meg ikke til en tyv det gjør meg til en helt vanlig forbruker. Jeg bryter ingen regler ved å spole over reklamen.

 

Stjeler jeg derimot en film (laster ned ulovlig) så er jeg en tyv - det er ikke forbud mot å hate reklame og blokkere reklame - altså ingen kriminell handling begått og ingen tyv.

 

 

Hvordan skal de ha råd til noe som helst om de mister reklameintektene? Tror du pengene kommer spaserende inn på kontoen av seg selv. Kommer du ti å se noe mer reklame om de skriver artikkler selv? Kansje grunnen til at de må kopiere er fordi de ikke har økonomi til å drive stor produksjon av egne artikler fordi noen ikke gidder å se reklame?

 

 

Ja det er jo ganske typisk for de svake å skylde på omstendighetene. Om økonomien er så dårlig så bør de revurdere sin forretnings-modell. Kanskje det ikke er liv laga for hardware slik vi kjenner den?

 

Om de skriver aldri så mye selv så tjener de akkurat like lite. Og du virker veldig sikker på at det går dårlig fordi de skriver for klikk. Har det slådd deg at det kansje er omvendt. At de skriver for klikk og sidevisnigner fordi dere er en gjeng snyltere som forventer at folk skal jobbe gratis?

 

Akkurat det du sier der kan du ikke dokumentere, det er bare en håpløs påstand. Om nivået på artiklene var bedre ville kanskje brukermassen økt og dermed inntjening per viste reklame eller pr klikk.

Vel om jobben dems suger så kan de jo bare finne noe annet å gjøre....

 

Nei, du er velkommen til å stikke. Du genererer ikke noe intekt for dem så da kan du pelle deg til en annen side.

 

Det er nå ihvertfall ikke du som setter min agenda.

 

 

Jeg regner med du har samme forhold til aviser og bøker? At du bare henter dem i butikken uten å betale? Det er akkurat det samme.

 

 

Igjen med den meningsløse sammenlikningen? Har du slått hodet som liten eller? Klarer du å se at det faktisk er forskjell på å stjele en vare og å blokkere reklame? Hardware må først lage en EULA som krever at jeg ser reklame om jeg skal besøke siden - om jeg da fortsetter å kjøre ad-block bryter jeg opphavsretten og er per definisjon da en tyv.

Endret av kilkenny
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg holder meg i hvertfalls aklig og sivilisert :)

 

Saklig? Jeg kan ikke finne et eneste eksempel i denne tråden der du har vært saklig. For å ta bare et lite utplukk:

 

Hvor har du det i fra at Hardware.no er gratis?

 

Jeg har på intet tidspunkt inngått noen kontrakt med de om å servere meg reklame med nyheter til en eller annen pris. Ergo er hardware.no gratis og ferdig med det.

 

Føler du det er OK å ta en avis i butikken uten å betale for den bare fordi den ikke er noe bra?

 

Analogier er ikke akkurat din sterke side. Skal du sammenligne hw.no med en avis, så er det tilsvarende de aviser fra dnb eiendom som legges i din postkasse gratis og som har enkelte artikler og resten salgsmateriale/reklame. Spørsmålet er da om det er OK for meg å lese artiklerne i den avisen og ignorere alle salgsannonserne? Selvsagt er det det - akkurat tilsvarende AdBlock.

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...