Gå til innhold

Annonseblokkering skader oss


Anbefalte innlegg

Jeg er forresten storforbruker av mobilt bredbånd i områder som ennå ikke har fått 3G, slik som på toget eller ekspressbussen.

 

Det verste jeg vet er når nettleseren ikke klarer å laste siden, men sier

"Waiting for ads.domene.no" eller "flash.domene.no".

 

Når jeg er på et dårlig nett, er det grusomt plagsomt at nettleseren tydeligvis prioriterer irriterende reklame FØR nettsiden, så jeg ikke kommer inn fordi reklamen saboterer.

 

+1

 

Den dagen saken kommer først, SÅ reklame vil jeg fjerne adblock på flere sider.

 

Har fjernet HW-no fra filteret, men frykter idealismen svinner fort når jeg får "waiting for ad.slow.flash.server"

Endret av Dimind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er forresten storforbruker av mobilt bredbånd i områder som ennå ikke har fått 3G, slik som på toget eller ekspressbussen.Det verste jeg vet er når nettleseren ikke klarer å laste siden, men sier"Waiting for ads.domene.no" eller "flash.domene.no".Når jeg er på et dårlig nett, er det grusomt plagsomt at nettleseren tydeligvis prioriterer irriterende reklame FØR nettsiden, så jeg ikke kommer inn fordi reklamen saboterer.
+1Den dagen saken kommer først, SÅ rekalme vil jeg fjerne adblock på flere sider.Har fjernet HW-no fra filteret, men frykter idealismen svinner fort når jeg får "waiting for ad.slow.flash.server"

 

Hei,

vi laster innholdet vårt før vi laster annonser i dag :-)

 

I tillegg jobber vi med paralell lasting som vil gjøre det hele enda kjappere.

 

Mvh,

Mads

Lenke til kommentar

AdBlock forblir aktivert her også, pluss NoScript legges til for å forhindre banneren som dukker opp.

Faktumet forblir at; ja tek/hw.no er praktiske sider jeg bruker en god del men om man skal begynne å kreve spesialbehandling av brukerene (vet dere oppfordrer, spør pent men om det skulle komme til det) blir det feil i mine øyne og jeg skulle nok klare å bruke andre kilder om behovet melder seg.

Reklame, spesielt av den veldig synlige sorten er og forblir en uønsket, snart gammeldags metoder, jeg vil heller forsøkt å sette opp en foretningsmodell som f.eks innebærer at man får en vis sum penger fra viderekobling til forskjellige bedrifter sine produkter via tjenester som prisguiden.

Mener ikke å være for krass i kritikken da jeg skjønner behovet men det er virkelig ikke noe det er opp til brukerne å løse, igjen i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for alle tilbakemeldinger! Vil gjerne utdype litt ift kommentarer lenger oppe i tråden:

 

Reklame er et nødvendig onde for at vi skal kunne levere gratis journalistikk på nett. Samtidig er det ingen tvil om at den gjennomsnittlige annonsestørrelsen og støynivået har økt på nett, og det er viktig at dette ikke går på bekostning av brukeropplevelsen. Vi prøver så godt vi kan å finne en balanse her.

 

Jeg synes personlig at designen vi bruker i dag ikke er optimal i så henseende. Layouten har røtter tilbake til 2007, og har ikke holdt tritt med størrelsen på annonseformatene som i dag brukes i det norske markedet. Det gjør vi nå noe med.

 

Vi har siden før jul jobbet med en ny design for Tek-sidene der det redaksjonelle stoffet vil få langt mer boltreplass (fulle 1000 piksler bredde bl.a) og der størrelsen på tekst og bilder blir mer balansert ift annonsene rundt. Vi er allerede i mål med ferdige skisser og har beveget oss videre til implementering, som skulle tilsi at designen er rullet ut på nettsidene våre før sommeren er omme. Dette bør gi en bedre leseropplevelse.

 

Ellers jobber vi aktivt med å få inn relevante og interessante annonsører, som nevnt i artikkelen, og sier nei til de mest ekstreme annonseformatene slik vi alltid har gjort. Tek har for eksempel sagt nei til både pop-up og intersticial som du finner på mange nettsider.

 

Annonser laster sist på våre sider, og vi koder nå også en teknisk løsning som gjør at trege annonseservere ikke stopper innhold, slik Mads nevner lenger oppe.

 

Å kunne betale for en annonsefri sone er et annet alternativ vi utreder, men det krever en del tekniske løsninger i bunn som vi ikke har per dags dato, og ligger derfor lenger frem i tid.

Endret av SiR0
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er igrunnen imot reklame selv. Men skrudde adblocker på siden her.

Samtidig som jeg la inn et script (CSS) som skjuler alle reklameplassene.

 

Altså alt av reklames lastes inn, men blir usynlig for meg som bruker. Da får iallefall hw.no inntekter fra reklamen som blir lastet inn i bakgrunnen her, i motsettning til adblocker som blokkerer det helt. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne dere ikke hatt en slags speedtest, som ikke prakker flash-annonser på folk som har treg linje?

 

Mål tiden en person bruker på å laste relevant innhold.

Tok det over x antall sekunder har han tregt nett, og får bare GIF-annonser.

 

Hvis han lastet forumet raskt, takler han Flash også.

 

Hvis dere har mulighet til å se hvilken tilbyder folk har, så kan dere også skåne folk med mobilt bredbånd for de tyngste annonsene, siden disse ofte betaler per megabyte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er igrunnen imot reklame selv. Men skrudde adblocker på siden her.

Samtidig som jeg la inn et script (CSS) som skjuler alle reklameplassene.

 

Altså alt av reklames lastes inn, men blir usynlig for meg som bruker. Da får iallefall hw.no inntekter fra reklamen som blir lastet inn i bakgrunnen her, i motsettning til adblocker som blokkerer det helt. :-)

 

Det er jo en grei løsning. Kan du dele skriptet (og kanskje en kjapp forklaring på hvordan man bruker det i firefox)?

Lenke til kommentar

Jeg er igrunnen imot reklame selv. Men skrudde adblocker på siden her.

Samtidig som jeg la inn et script (CSS) som skjuler alle reklameplassene.

 

Altså alt av reklames lastes inn, men blir usynlig for meg som bruker. Da får iallefall hw.no inntekter fra reklamen som blir lastet inn i bakgrunnen her, i motsettning til adblocker som blokkerer det helt. :-)

 

Det er jo en grei løsning. Kan du dele skriptet (og kanskje en kjapp forklaring på hvordan man bruker det i firefox)?

Kanskje best om de som ønsker en slik løsning kontakter meg i PM istedet.

Kan skrive en forklaring, så sende deg en PM. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har i hverfall min fulle støtte :) Å skru av anonser via adblock er imo det samme som å laste ned piratvarer. Ved å lese på siden leser du artikkler i bytte mot å utsette deg for reklame.

 

Åjasså? Så du mener at om man ikke lar seg diktere av diverse redaktører og deres annonsører så er man en pirat? Det er bortimot det latterligste jeg noen sinne har hørt.

 

For resten av oss så er det faktisk slik at vi er selv i kontroll over hvilken passiv påvirkning vi ønsker når vi er på nettet - og klarer ikke hw å tjene penger så kan de jo bare legge ned for min del. Ikke ønsker jeg å betale for å lese hw heller for kvaliteten på artiklene blir stadig lavere. Ja faktisk så ser jeg på slikt som den store "tigger" annonsen som direkte frekt og utidig. Og fortsetter de med slikt "utpressing" så forlater nå jeg tek nettverket for godt. Takke meg til den tiden dette ble drevet av entusiaster.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er jo ikke det. Fakta er at Adblock er et knallbra virkemiddel mot utrolig irriterende popup-reklamer, blinkende, misvisende annonser og annet tull. Reklamebransjen er kynisk, umoralsk og intrusiv og jeg har ingen moralske problemer med aa blokkere reklamer.

Det er de irriterende popup-reklamene, og blinkende annonsene som betaler lønna til den siden du bruker. Og svært ofte kan ikke side eier velge hvordan slike reklamer ser ut, men de fr reklamen fra en tilbyder.

 

Og det er ikke din oppgave å bestemme om du vil betale eller ikke, du kan bestemme om du vil bruke siden, eller ikke. Liker du ikke reklamen, drit i å bruk siden.

 

Hallo i hvilket univers lever du? Du en pokker meg en reklame-fundamentalist.

Klarer ikkek hw tjene penger uten å tigge eller presse reklame på folk kan de legge ned!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se en statistikk av hvilken oppløsning brukerne av HW.no kjører med.

 

Om den dominerende oppløsningen er 1920*1xx0 hadde jo en minimumsbredde på 1000 pixler, og dynamisk utover det, vært å foretrekke, no?

Selv om du har mye høyere enn 1000px bred skjerm (og bruker hele bredden til nettleseren din) betyr det ikke at det er spesielt behagelig å lese tekst som går helt fra ene siden av skjermen til den andre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...