Gå til innhold

Annonseblokkering skader oss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrudde faktisk av adblock nå nettopp, og det virket egentlig ganske greit for meg, helt til jeg møtte på noen av flash-reklamene. Dersom jeg finner en metode som lar meg adblocke kun flashbasert reklame så kan jeg sikkert være grei nok til å la alt annet slippe igjennom :).

 

Filstørrelsen på reklamen er ikke noe jeg bryr meg spesielt mye om uansett, siden jeg har rimelig kjapt internett. Jeg har ikke så mye erfaring med reklamer på akkurat dette domenet, men noe jeg har sett litt av andre steder er at rendringen av en side kanskje kan stoppe opp litt mens den venter på en treig reklameserver. Er dette noe som utviklerene av en side kan omgå med litt smart koding, og i så fall, gjør dere dette på tek.no og beslektede sider?

 

Utover det så håper jeg dere i redaksjonen har forståelse for blokkering av reklame om man sitter på litt småtreigt 3G-mobilforbindelse hvor man kanskje betaler per byte nedlastet data :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg skrudde faktisk av adblock nå nettopp, og det virket egentlig ganske greit for meg, helt til jeg møtte på noen av flash-reklamene. Dersom jeg finner en metode som lar meg adblocke kun flashbasert reklame så kan jeg sikkert være grei nok til å la alt annet slippe igjennom :).

 

Filstørrelsen på reklamen er ikke noe jeg bryr meg spesielt mye om uansett, siden jeg har rimelig kjapt internett. Jeg har ikke så mye erfaring med reklamer på akkurat dette domenet, men noe jeg har sett litt av andre steder er at rendringen av en side kanskje kan stoppe opp litt mens den venter på en treig reklameserver. Er dette noe som utviklerene av en side kan omgå med litt smart koding, og i så fall, gjør dere dette på tek.no og beslektede sider?

 

Utover det så håper jeg dere i redaksjonen har forståelse for blokkering av reklame om man sitter på litt småtreigt 3G-mobilforbindelse hvor man kanskje betaler per byte nedlastet data :p.

 

 

Hei,

Takk for tilbakemelding!

 

Jeg jobber faktisk i disse dager med paralell lasting av annonser for alle sidene i nettverket vårt. Disse skal da lastes samtidig med innholdet og ikke blokkere resten av siden.

 

Forøvrig laster vi alle annonsene på bunn av siden i dag, som vi videre plasserer ut til de riktige posisjonene.

 

 

Mvh,

Mads

  • Liker 3
Lenke til kommentar

How-To for whitelisting i Opera:

F12 -> Edit Site Preferences... -> Enable content blocking. Slå av denne

 

Om du ikke vil ha flash ads på sidene kan du velge å bruke Enable plug-ins only on demand som finnes i samme panel som Enable content blocking.

Du finner den også under Ctrl-F12 -> Advanced -> Content om du vil endre det for alle sider.

 

Et ekstra tips til slutt: Under Advanced -> Browsing kan du velge Redraw instantly under Loading og slå av Smooth scrolling. Jeg syntes i hvert fall at Opera føles en del raskere da.

Lenke til kommentar

Jeg må bruke adblock da jeg kjører en liten netbook med brazos CPU, og annonsene stjeler så mye motorkraft fra denne lille maskina at det er håpløst å surfe med annonser og møkkajava og andre scripts aktivert.

 

Sånn er det bare. Enten får de begynne å lage annonsene til passiv .jpg (ikke resizet, ikke script plassert etc) som ikke stjeler maskinkraft, eller så får de slutte å klage.

Endret av Ideal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en korrigering, så kan jeg si at det ikke nødvendigvis er flashreklamer som er irriterende for meg, men animerte reklamer. Jeg har en del konsentrasjonsproblemer og det er rett og slett vanskelig for meg å lese en artikkel på en sammenhengende måte med ting som blinker og beveger på seg noen centimeter til venstre eller høyre.

 

Og dersom en reklame ikke beveger på seg, så er jo bruk av flash unødvendig uansett. Det er ikke noen vits i å få maskina mi til å laste inn flash-pluginen kun for å vise et stillbilde, liksom.

 

Men som sagt, stillbilder og tekstreklamer har egentlig aldri plaget meg. Før i tiden så kjørte jeg faktisk bare en flashblokker i stedet for en adblokker, men adblock plus lar meg gjøre diverse andre ting som faktisk ikke er reklamerelatert, så jeg la inn det til slutt. Som eksempel kan jeg trekke fram at jeg bruker det til å blokkere facebook sin "social plugin" på ikke-facebook-domener, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å fortelle facebook hvilke andre sider jeg besøker.

 

For min del kan dere fylle hver eneste ubrukte centimeter av siden deres med reklame, så lenge den ikke beveger seg :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg hater reklame. Reklame er for dumme lett påvirkelig idioter. Det er kun forstyrrende, ikke noe annet. I tillegg så dytter dere reklame inn på toppen av siden som dytter det relevante inholdet ned, dere dytter reklame inn mellom artikler som igjen dytter relevant innhold lengre ned.

 

Dere kan velge å ha meg i statistikken som leser av HW.NO (uten reklame) eller ikke ha meg her i det hele tatt. Sistnevnte er værre enn førstnevnte, for med ingen lesere så får dere heller ikke solgt reklameplasser.

 

Edit: Og ja, den store grønne banneret må også vike.

du kan få vekk banneret ved å blokkere "http://static.tek.no/js/main.jq.js*" i adblock

 

(godt mulig at ikke alt annet fungerer som det skal, men da slipper i hvert fall hw å miste en bruker pga et grønt banner og en panda.)

 

edit 1:

haha, hw.no puttet scriptet inline istedet nå. de vil vel tydeligvis miste brukere istedet. :)

&--#60;script id="__inline"&--#62;
...

 

edit 2:

Har ikke noscript installert, men å blokkere jQuery gjennom adblock for hardware.no fungerte også (brukes kun til reklame og easteregg). Inline jquery neste? :)

Endret av Rer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bruker Ad Block. Men ikke på Hardware.no.

For det første er det ofte tilbud her jeg gjerne vil ha med meg. For det andre er jeg klar over problematikken med sviktende reklameinntekter og jeg føler det er en grei måte å støtte siden ved å slå av Ad Block på denne siden.

Har også deaktivert på gamer.no, akam.no og amobil.no.

Resten av Tek-nettverket bruker jeg så og si aldri så der har jeg ikke kommet så langt som å deaktivere.

Lenke til kommentar

Nope, adblock forblir skrudd på. Kjører også privoxy i bakgrunnen som jeg har brukt litt tid på å konfigurere skikkelig. Ingenting irriterer meg mer enn reklame. Er brukere av annsonseblokkerende programvare et så stort problem, er en abonnementsløsning veien å gå. Den siste tiden synes jeg hardware har nærmet seg itavisen i innhold og skrivemåte, så det er fint vi fremdeles har sider som anandtech som fokuserer på hardware. Synes hardware.no bør fokusere på nyheter rundt hardware, ikke all annen krimskrams. Krimskramset kan flyttes til tek.no. "http://static.tek.no/js/main.jq.js" er lagt til i privoxy.

Endret av enl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Det er jo ikke det. Fakta er at Adblock er et knallbra virkemiddel mot utrolig irriterende popup-reklamer, blinkende, misvisende annonser og annet tull. Reklamebransjen er kynisk, umoralsk og intrusiv og jeg har ingen moralske problemer med aa blokkere reklamer.
Det er de irriterende popup-reklamene, og blinkende annonsene som betaler lønna til den siden du bruker. Og svært ofte kan ikke side eier velge hvordan slike reklamer ser ut, men de fr reklamen fra en tilbyder.Og det er ikke din oppgave å bestemme om du vil betale eller ikke, du kan bestemme om du vil bruke siden, eller ikke. Liker du ikke reklamen, drit i å bruk siden.

Ler. Rister litt paa hodet IRL. Er det mulig.

Takk det samme :) Regner med du selv jobber gratis siden du mener andre kan gjøre det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette handler ikke om at dere blir skadet av utjente penger, men en fantasi om at dere vil tjene enda mer penger. Har dere ikke råd til å drive virksomheten, da begjær dere konkurs...

Lenke til kommentar

Jeg har klart meg uten AdBlock i alle år.

Men dråpen som fikk begeret til å renne over var en reklamebanner fra Norwegian MED LYD!

Husker ikke i farten hvilken side det var, om det var her eller ITavisen...

Men den lyden var /¤&¤"&¤ irriterende, og kunne ikke skrus ned uten å slå av ALL lyd på PCen.

Og det ødelegger jo for andre lydkilder, som Spotify, Winamp, Youtube, osv...

 

Reklame med lyd ble dråpen for meg.

Nå har jeg AdBlock på både Macen og PCen. Det vil jeg fortsette med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hatt hele TEK.no nettverket åpent for reklame i Adblock, men etter siste reinnstallasjon av OS for ca 1 år siden så har jeg tydeligvis glemt det.

 

Jeg vet at sider som dette lever av reklamen, og derfor gikk jeg umiddelbart inn og slo av blokken igjen.

 

Den forsiden som møtte meg da var rett og slett horribel (tilsvarende det Snytefant tok screenshot av). Når flash reklame dekker over 50% av forsiden blir det for mye for meg. Jeg har slått på adblock igjen, men dere må gjerne legge ut en ny artikkel om dere gjør endringer i hvordan reklamen presenteres så skal jeg gi det en ny sjanse!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er forresten storforbruker av mobilt bredbånd i områder som ennå ikke har fått 3G, slik som på toget eller ekspressbussen.

 

Det verste jeg vet er når nettleseren ikke klarer å laste siden, men sier

"Waiting for ads.domene.no" eller "flash.domene.no".

 

Når jeg er på et dårlig nett, er det grusomt plagsomt at nettleseren tydeligvis prioriterer irriterende reklame FØR nettsiden, så jeg ikke kommer inn fordi reklamen saboterer.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bruker ikke adblock selv, men noscript og flashblock.

Siden den gangen jeg opplevde å bli angrepet av flash-bannere som satt igang med ekstremt høye lyder og prangende, ristende farger har jeg blokkert flash for å unngå disse elementene.

Bruker noscript for å unngå å bli angrepet av annonser som har trojaner eller virus. Jeg vet at sjansen er liten, men jeg foretrekker heller at sjansen er null.

 

Jeg både ser og av og til klikker på annonser på andre sider, så det er tydeligvis muligheten for å bruke annonser som ikke benytter seg av verken flash eller scripting, så om det kunne inkluderes som et alternativ så hadde det vært positivt både for meg og andre vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...