Gå til innhold

- Lumia-telefonene er en fiasko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nokiaq12012.jpg

 

Denne grafikken illustrerer nok det meste; nettopp att WP7 utgjør en forsvinnende liten andel av smartmobilene fra Nokia...

Som tidligere nevnt i denne tråden også ble vell den største tabben gjort når Elop gikk ut og offentligjorde att Symbian skulle avvikles og WP7 overta.. Da var Symbian i vekst... Hvor smart var det ??

 

Og for å toppe det helt så fortsetter Nokia å lansere toppmodeller med Nokia Belle (symbian) fortsatt den dag idag men lar kjøpere av mid-range og low-range mobiler ta til takke med WP7... Hvilke signaler gir dette til forbrukerene ? Totalt forvirring og kun toppmodellene vil nå de virkelig store salgstallene pga WP7 modellen aldri vil trenge gjennom den harde konkurransen som er på mobiler idag mht. specs.

Nokia-Belle/Carla fremstår idag som ett meget moderne OS takket være store forbedringer spesiellt det siste året, og utviklingen fortsetter fremover i høyt tempo..

 

Vi vet jo også idag att Nokia Belle vil bli i Nokia`s sortiment til 2016 nettopp for å ta toppmodellene, klart det er de som vil få høyeste salgstall.. Erfaring viser att det er nettopp toppmodeller som selger, det gjør naturligvis att modeller som Nokia N8 og 808 får mye større oppmerksom og står frem som "ønskemobiler" fremfor Lumia serien...

Jeg har iallfall ikke latt meg friste av Lumia serien enda, totalt tilbakeskritt i forhold til der vi kjenner Nokia fra tidligere, altså med toppmodeller som fikk hele verdens oppmerksomhet, der er ikke Lumia idag... !

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes da at lumia-mobilene er blitt varmt velkommen her til lands og synes det er mange som har kjøpt dem. Merkeligt at salgstallene er så lave. Eller er salgstallene fra andre land enn Norge ? Heldigvis har Nokia slått fra seg Symbian (værdens dårligste os) litt i hvertfall. WP er 2768 ganger bedre.

Nokia har ikke slutta med Symbian de har bare bytta navn til Nokia Belle. :yes:

 

Og vist du synets at Symbian (værdens dårligste os), Så har du ikke prøvd Windows Mobile det er elendig det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva dere klager over. Nokia Lumia har fått fantastiske anmeldelser verden over. Den fungerer MYE bedre enn tilsvarende Android-telefoner. Har hatt både iOS, Android og WP7, og jeg er mye mer fornøyd med WP7 enn de andre operativsystemenet. Det største problemet er mangel på apper, men har som regel klart å finne alternativer som jeg kan leve med.

 

Lumia 900 topper salgslistene i USA, samt Lumia 800 har toppet salgslister her i Norge. Grafen som kom tidligere i tråden sier egentlig ikke så veldig mye, da Lumia kun var til salgs i begrensede markeder. Jeg er veldig positivt overrasket, og veldig optimistisk på Nokia sine vegne. Det er først i WP8 vi kan se om samarbeidet bærer frukter.

Lenke til kommentar

Dette er lavmål av amobil.no. Å bruke slike overskrifter minner mer om itavisen og dinside. De to skulle en tro nådde bunnen for flere år siden og nå ser de ut til å få selskap av amobil. Hva med å være litt mer kritisk til hva dere plukker opp på internett? Hva med å intervjue noen hos Nokia for å få synspunkter fra den siden av saken? Hva med å tenke selv?

Lenke til kommentar

Jeg synes da at lumia-mobilene er blitt varmt velkommen her til lands og synes det er mange som har kjøpt dem. Merkeligt at salgstallene er så lave. Eller er salgstallene fra andre land enn Norge ? Heldigvis har Nokia slått fra seg Symbian (værdens dårligste os) litt i hvertfall. WP er 2768 ganger bedre.

Nokia har ikke slutta med Symbian de har bare bytta navn til Nokia Belle. :yes:

 

Og vist du synets at Symbian (værdens dårligste os), Så har du ikke prøvd Windows Mobile det er elendig det.

 

Helt riktig, eller Carla og Donna som de neste oppdateringene skal hete.

Belle er helt toppers OS det, fungerer strålende, hovedsaklig pga utviklingen som er skjedd siste året :)

Jeg foretrekker også Belle OS, men syns allikevell det fremstår som forvirrende att Nokia leverer 2 typer OS, da ett til toppmodeller og ett til andre mobiler....

Lenke til kommentar

Dette er lavmål av amobil.no. Å bruke slike overskrifter minner mer om itavisen og dinside. (...) Hva med å være litt mer kritisk til hva dere plukker opp på internett?

 

Overskriften er tydelig markert som et sitat. Dette er en artikkel om hva Tomi Ahonen har sagt. Tomi Ahonen er en kjent analytiker som kjenner Nokia spesielt godt og følger dem spesielt nøye. Han passer også spesielt godt til beskrivelsen "raving mad", men på tross av dette regnes analysene hans som gode og hans meninger brukes som utgangspunkt av mange andre analytikere. Hver gang han leverer en analyse, siteres dette av mange seriøse mobilmedier, og de brukes som videre grunnlag for andre analysebyråer.

 

For noen få måneder siden ble Tomi Ahonen erklært en av topp 10 "Power Influencers in Mobile" av Forbes. Dette er altså ikke noen hvem-som-helst, han tas seriøst.

 

Det at han tas seriøst PÅ TROSS AV hans åpenbare problemer, understreker bare enda mer at det er helt riktig av Hardware.no å skrive en sak om hans analyse av Lumia. Det er nemlig sånn at hans analyser er blant de mest anerkjente på området.

 

Man må bare se forbi Elop-hatet som bobler opp i alt han sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kunne kanskje tro at WP7 ville slå an i bedriftssammenheng, på grunn av bedre støtte mot microsoft's mange (og mye brukte) systemer. Jeg synes det bare høres knall ut å kunne "reinstallere" en telefon ved å gi den medlemskap i en gruppe i active directory.

 

Desverre - så er det to ting som torpederer dette; Det første er at MS vil ha betalt for bruken utviklingsprogrammet (Visual Studio m.m.) for utvikling for WP(6.5/7), mens det som brukes for android er gratis, og det finnes et hav med "guides" av bøker og videoer for å komme i gang med apps for android, mens det for WP er magert som fy, og bøkene for WP koster en del penger.

 

Det andre er at fremtidstrenden viser at vi går mot en "bring your own device"-holdning på arbeidsfronten, slik at det i mye mindre grad har noe å si hva bedriften foretrekker, da det er opp til den enkelte hva han vil bruke, om det så er android, wp eller iOS - nettbrett, notebook eller laptop. Spiller ingen rolle. Men da blir det også slik at den som ikke er trendy og "in", blir den som taper. Her blir det den med best reklame som vinner.

 

Hvem husker vel ikke at DCC/DAT tapte mot minidisc (ok.. hvem bruker minidisc i dag.. men poenget er fortsatt gjeldende!) :)

Lenke til kommentar

Jeg synes da at lumia-mobilene er blitt varmt velkommen her til lands og synes det er mange som har kjøpt dem. Merkeligt at salgstallene er så lave. Eller er salgstallene fra andre land enn Norge ? Heldigvis har Nokia slått fra seg Symbian (værdens dårligste os) litt i hvertfall. WP er 2768 ganger bedre.

Nokia har ikke slutta med Symbian de har bare bytta navn til Nokia Belle. :yes:

 

Og vist du synets at Symbian (værdens dårligste os), Så har du ikke prøvd Windows Mobile det er elendig det.

 

Dessverre holder de fortsatt på med Symbian / Nokia Belle. Få vekk den driten ! Jeg har prøvd Windows mobile og det er bedre enn Nokia sitt os. Pappa hadde en jobbtelefon med WM, 835 ganger bedre enn Nokia OS'et.

Lenke til kommentar

Det var gjort over natta å innarbeide iOS og Android hos folket. Windows Phone bærer versjonsnummeret 7.5 på Lumia-telefonene.

 

Men det store problemet er ikke at det er tatt en avgjørelse på at Nokia skal skifte fokus til Windows Phone. Det store problemet er at Elop presenterte overgangen på en sånn måte at nesten alle kunder, leverandører og carriers droppa Symbian for å ikke brenne fingrene. Lenge før Nokia var klare til å sende noen Windows-telefoner ut på markedet. I stedet for at analytikerne fikk troen på at nå var Nokia på rett vei, dumpa de forventningene og verdien av Nokia til bunns - på grunn av måten Nokia håndterte overgangen.

 

2010Q4, kvartalet før Elop trakk fram "burning platform"-ordspillet, solgte Nokia flere smarttelefoner enn de noen gang har gjort. Opp til over 25 millioner i kvartalet, fra det halve to år før. På dagen 11. februar 2011 satte han fyr på oljeplatformen som skulle holdt Nokia med inntekter fram til Windows-telefonene var klare.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg synes da at lumia-mobilene er blitt varmt velkommen her til lands og synes det er mange som har kjøpt dem. Merkeligt at salgstallene er så lave. Eller er salgstallene fra andre land enn Norge ? Heldigvis har Nokia slått fra seg Symbian (værdens dårligste os) litt i hvertfall. WP er 2768 ganger bedre.

Nokia har ikke slutta med Symbian de har bare bytta navn til Nokia Belle. :yes:

 

Og vist du synets at Symbian (værdens dårligste os), Så har du ikke prøvd Windows Mobile det er elendig det.

 

Dessverre holder de fortsatt på med Symbian / Nokia Belle. Få vekk den driten ! Jeg har prøvd Windows mobile og det er bedre enn Nokia sitt os. Pappa hadde en jobbtelefon med WM, 835 ganger bedre enn Nokia OS'et.

 

Høres ut som det er en gammel versjon av Symbian du har hatt da iallfall....

Jeg er veldig fornøyd med slik Nokia Belle er nå iallfall, men det skal jo sies att Nokia har fikset mye på det siste året som er gått for det har ikke altid vært slik... Og det vil det nok også gjøre fremover om man ser på planene fremover mot 2016.

WP har sine fordeler også ja men det er ikke nok til å veie opp mot Belle mobiler som eks. N8 og 808..., jeg ser omtrent ikke på Lumia mobilene i hele tatt pga de som Nokia lanserer med Belle/Carla (les; toppmodeller) er de som virkelig frister, sånn tenker nok mange andre også :)

 

WP7 mobilene er fin og brukervennlig men det er ikke nok i dagens marked, en mobil må ha noe mer enn det for å matche andre store toppmodeller fra eks. Samsung. WP7 har idag store begrensninger sammenlignet med Nokia Belle, derfor blir mobilene også deretter... da er ikke Lumia noe folk henger seg særlig opp i desverre og salgstallene blir lave. I tillegg er jo også øko-systemet/apps etc. veldig mye mer innarbeidet enn på WP7 som omtrent ikke er "tilstede".... sånn er det bare :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg synes da at lumia-mobilene er blitt varmt velkommen her til lands og synes det er mange som har kjøpt dem. Merkeligt at salgstallene er så lave. Eller er salgstallene fra andre land enn Norge ? Heldigvis har Nokia slått fra seg Symbian (værdens dårligste os) litt i hvertfall. WP er 2768 ganger bedre.

Nokia har ikke slutta med Symbian de har bare bytta navn til Nokia Belle. :yes:

 

Og vist du synets at Symbian (værdens dårligste os), Så har du ikke prøvd Windows Mobile det er elendig det.

 

Dessverre holder de fortsatt på med Symbian / Nokia Belle. Få vekk den driten ! Jeg har prøvd Windows mobile og det er bedre enn Nokia sitt os. Pappa hadde en jobbtelefon med WM, 835 ganger bedre enn Nokia OS'et.

 

Høres ut som det er en gammel versjon av Symbian du har hatt da iallfall....

Jeg er veldig fornøyd med slik Nokia Belle er nå iallfall, men det skal jo sies att Nokia har fikset mye på det siste året som er gått for det har ikke altid vært slik... Og det vil det nok også gjøre fremover om man ser på planene fremover mot 2016.

WP har sine fordeler også ja men det er ikke nok til å veie opp mot Belle mobiler som eks. N8 og 808..., jeg ser omtrent ikke på Lumia mobilene i hele tatt pga de som Nokia lanserer med Belle/Carla (les; toppmodeller) er de som virkelig frister, sånn tenker nok mange andre også :)

 

WP7 mobilene er fin og brukervennlig men det er ikke nok i dagens marked, en mobil må ha noe mer enn det for å matche andre store toppmodeller fra eks. Samsung. WP7 har idag store begrensninger sammenlignet med Nokia Belle, derfor blir mobilene også deretter... da er ikke Lumia noe folk henger seg særlig opp i desverre og salgstallene blir lave. I tillegg er jo også øko-systemet/apps etc. veldig mye mer innarbeidet enn på WP7 som omtrent ikke er "tilstede".... sånn er det bare :)

 

Slik jeg forstod det så snakket han om Windows Mobile, ikke Windows Phone. Kan hende det er skrivefeil men det var slik jeg tolket det. Håper for nokia sin del og for kundene at Nokia har ryddet opp i Symbian !

Lenke til kommentar

Windows Mobile er ikke 835 ganger bedre enn noe som helst. Jeg har hatt Windows Mobile 6, og det var hverken smart eller telefon. Det er en grunn til at de ditcha Mobile og lagde Phone.

 

Desverre fulgte de med WP Iphone-oppskriften til minste detalj, lås inn brukerne til vår nettbutikk, vent til første store oppdatering før vi implementerer copy&paste, etc. Dermed har de arvet alle tingene som gjør Iphone uinteressant for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...