Gå til innhold

Alt ut for Altinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse ekspertene de har hentet inn fra USA, mon tro hvor de kommer fra.

 

Jeg har pekt fingeren på Politikerne, som handlet inn løsning fra Accenture og Micorsoft.

Den tekniske beslutningen om å velge den ene eller den andre leverandøren ble neppe tatt på politisk nivå, men av byråkrater som sannsynligvis var ansatt av ikke-tekniske byråkrater.

 

Hvorfor er du så ivrig etter å frifinne Microsoft?

"Innocent until proven guilty" er et prinsipp som fungerer ganske greit for meg.

 

"Guilty 'cause I don't trust you" har et stort potensiale for å si mer om deg selv enn den du anklager.

Lenke til kommentar

Det er også et godt norsk ordtak som heter "fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me". Dette er ikke første gang systemet fra Accenture og Microsoft tryner. Hvor tjukk i skallen synes du man skal være før man konkluderer?

 

Det finnes norske miljøer som nets og edbergogroup/evry (skjønt edbergorgroup bæsjet på leggen de også en tid tilbake), som har vist at de kan levere driftskritiske transaksjonsystemer. Jeg er rimelig overbevist om at de kunne levert varene her, og skapt noen gode arbeidsplasser for oss i prosessen.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke microsoft-delen av Altinn som har vært problemet her. Det at folk fikk opp siden til feil bruker oppstod pga. en feil med cachingen i big-ip. Når det gjelder ytelsen var det innloggingen med opensso som var flaskehalsen.

 

Anbefalt lesning:

http://www.brreg.no/presse/pressemeldinger/2012/03/Leverandoernotat.pdf

http://www.digi.no/892734/%D8nsket-ikke-aa-henge-dem-ut

Lenke til kommentar

Det er basefarm og Accenture sitt feil, da det er de som har bygd systemet og valgt løsningene som brukes.

 

Det er ganske vanlig at det er kunden (altinn/brreg) som bestemmer hva slags teknologi som brukes, men leverandør kommer gjerne med sine anbefalinger.

 

Nå er det vel rimelig få som kunne forutse at det skulle være en feil i big-ip, da dette er et mye brukt system og det aldri har vært meldt lignende problemer tidligere.

Lenke til kommentar

Josten: Selv om en BIG-IP ikke oppførte seg slik den skulle (om det var feilbruk, feilkonfigurasjon eller feil på selve enheten har jeg ikke fått vite) så endrer ikke det saken at resten av systemet knelte under lasten. Det at det var en enda større feil i tillegg gjør ikke at den store feilen forsvinner.

Lenke til kommentar

Johndoe: hvis du har lest leverandørnotatet som Josten linker til, så er det beskrevet i det at feilen skyldtes en bug i BIG-IP. Konfigurasjonen ble gjennomgått av f5, som ikke fant feil.

 

Når det gjelder problemene med lasten på OpenSSO-serverene, ble dette fikset i løpet av kort tid etter hendelsen. Det gikk på kommunikasjon OpenSSO-serverene imellom.

Lenke til kommentar

Feilen er isolert, og gjenskapt i labet til F5. Det var en bug i BIG-IP.

 

Den eneste måten det kunne vært unngått på, var hvis noen var synske og forutså feilen, eller et annet produkt hadde vært valgt i utgangspunktet. Bugs forekommer faktisk fra tid til annen.

 

Jeg skjønner at du elsker å hate Microsoft, men denne gangen hadde de altså ikke noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg hater ikke Microsoft. Jeg registrerer at Accenture har fått en underleverandør til å ta på seg all skyld, og jeg registrerer at du kan lite om driftskritiske systemer. Sensitive data skulle aldri ha blitt cachet i en tredjeparts programvare. Det handler om sikkert design. Microsoft baserte løsninger har en tendens til å bli et lappeteppe med sloppy forhold til minnehåndtering.

 

Jeg har allerede delt hvilke leverandører jeg tror kunne levert varene her. Det er firma som har erfaring med å håndtere sensitive data. Hvordan tror du det hadde gått hvis feilen hadde rammet banktransaksjoner? Jeg påstår ikke at feilen skyldes Microsoft, men jeg er lei av at Microsoft elskere fanatisk avfeier at feilen har noe med valg av Microsoft løsning å gjøre. Kanskje det var big-ip sin feil sist også? https://www.altinn.no/nn/Toppmeny/Aktuelt-og-presse/Pressemeldinger/Venter-stort-trykk-pa-Altinn-/Fakta-om-nedetidssituasjonen-22-mars-2011/?epslanguage=nn-NO

Det hadde ihvertfall absolutt ingenting med valg av Accenture+Microsoft den gangen heller, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg registrerer at Accenture har fått en underleverandør til å ta på seg all skyld, og jeg registrerer at du kan lite om driftskritiske systemer. Sensitive data skulle aldri ha blitt cachet i en tredjeparts programvare.

 

Jeg tviler på at f5 ville gått med på å få skylden hvis det ikke var big-ip som var problemet. De har et rykte å ta vare på de også. Og ja, sensitive data skulle aldri bli cachet, det var jo nettopp det som feilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...