Gå til innhold

Alt ut for Altinn


Anbefalte innlegg

Svenskene har vel samme 'påtrykk' de også og det uten problemer, selv om de også jevnt over har et roligere trykk ellers i året. De er vel ca dobbelt så mange og der er det ikke problem med dette 'påtrykket' - ei heller samme sikkerhetsproblem.

Ja, fortell gjerne mer om arkitekturforskjellene mellom de svenske og de norske systemene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel løsning: Gjør det åpent for folk som bor i fylke x på dato x. Og så neste på dato x. Gradvis la alle få muligheten. Så går det på rotasjon slik at hvert fylke etter hvert får være først. Ingen garanti, men antakelig en stor forbedring.

Lenke til kommentar

Svenskene har vel samme 'påtrykk' de også og det uten problemer, selv om de også jevnt over har et roligere trykk ellers i året. De er vel ca dobbelt så mange og der er det ikke problem med dette 'påtrykket' - ei heller samme sikkerhetsproblem.

Helt uten problemer er det vist ikke. I hvertfall i følge denne tweeten.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Utvikler i svenske Skatteverket, Kay Kojer sier til Dine Penger at en slik tabbe aldri hadde skjedd i Sverige, og forklarer hvorfor.– På sikkerheten har dere i Norge gått en annen vei enn oss. Dere gir ut PIN-koder igjen og igjen, dersom man mister dem. Vi har valgt en løsning hvor alle kun har én PIN-kode. Mister du den, får du ikke en ny, men må benytte e-legitimasjon som i nettbanken.
... Hva har det med noe som helst å gjøre? Det er nesten på nivå med "Vi gir gratis epler til ansatte, derfor vil det aldri kunne skje her!"Når det er sagt, så er det ganske utrolig at altinn har slike feil.. Og at de fremdeles blir overbelastet på denne måten.Hvis jeg skal gjette random på grunnen til stakkars Kenneth's uhell, vil jeg tippe caching.. Det er vanligvis #1 løsning på overbelastede servere, og hvis man ikke har tungen rett i munnen er det veldig lett å levere informasjon fra feil bruker, eller gammel informasjon.

Enig her, det med å ikke gi ut nye pin koder er mer et tegn på kranglete / lite brukervennelig system en noe annet. Mer når de fleste kun bruker altinn for selvangivelsen en gang i året.

Derfor ville sammordning med netbank login vært gunstig siden du bruker nettbank gjevnlig

 

Men det har ingenting med denne feilen å gjøre, lukter caching lang vei.

Lenke til kommentar

Enkel løsning: Gjør det åpent for folk som bor i fylke x på dato x. Og så neste på dato x. Gradvis la alle få muligheten. Så går det på rotasjon slik at hvert fylke etter hvert får være først. Ingen garanti, men antakelig en stor forbedring.

 

Det kan nok fungere som en nødløsning men det vil aldri være noen god løsning .

Det vil bl.a. skape mye problemer for dem som er ute i siste liten ( hvis man har denne begrensningen helt frem til fristen)

 

Å måtte vente på tur er heller ikke så bra hvis det er kø hele tiden .

(man kan jo bare tenke seg hvordan det er å må stå i telefon kø hele dagen uten å få gjort noe annet .)

Lenke til kommentar

@Kandasa: Nå ve vi intet om eventuelle sikkerhetsproblemer i den svenske løsningen - og i dette tilfellet var det så vidt jeg forstår neppe en feil i innloggingssystem. Men som jeg påpeker er den svenske løsningen relativt lite omfattende i antall tjenester tilgjengelig, og således langt enklere i seg selv.

 

AltInn er en løsning (portal/rammeverk) som er laget for å håndtere all skjemaflyt mellom det offentlige, bedrifter og privatpersoner - noe den svenske løsningen neppe er. Det er også en portal med relativt innfløkt arbeidsflyt på mange områder (trinnvis signering osv). I tillegg er det lagt inn samhandlingslogikk. Så AltInn 2 er et ekstremt ambisiøst prosjekt - for ambisiøst sier mange.

 

Et særpreg med AltInn i forhold til løsninger i andre land er at løsningen har grensesnitt mot tjenestetilbydere (etater) slik at disse kan lage skjemaer og logikk. Dette var en av de store endringene mellom AltInn 1 og AltInn2 (lansert 2010/2011) - og har sikkert ikke gjort systemet mindre komplekst og mer robust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å la det være gradvis er ikke den beste løsningen. Heller ei burde den være helt til siste frist. Det handler om hva man forventer og vaner. Hvis man setter en ny standard og endrer forventningene, som f.eks. at de i fylke x må gjøre det innen tid y så vil dette bli en grei løsning.

 

Det kan også være slik at de som ikke får gjort den innen deres "fylkes tid" må vente til rotasjonen er over mellom alle fylkene (la det f.eks. være en måned igjen etter rotasjonen der det er free for all).

 

Spørsmålet er kostnadseffektivitet. Vi ønsker i pose og sekk ved at alt skal være tilgjengelig 24/7 og så billig så mulig. Forsvarer ikke løsningen, men det finnes alternativer. Igjen vil jeg presisere at dette går først og fremst på vaner og forventninger ala "jeg må se hva jeg fikk igjen nå asap trolololo".

Lenke til kommentar

Riktignok så skal man ha fått alle opplysningen man trenger leng før fristen.

 

Men det er alltid noen må vente og det vil da ikke være helt rettferdig hvis de får riktige opplysninger tidsnok.

Det fleste ville nok bruke lit tid for finne ut av ting de lurer på.

 

Da vill en slik begrensning gjøre slik at de da heller vil foretrekke papir utgaven

( hvis det blir for begrenset å komme seg inn på den digitale utgaven )

Lenke til kommentar

@Kandasa: Nå ve vi intet om eventuelle sikkerhetsproblemer i den svenske løsningen - og i dette tilfellet var det så vidt jeg forstår neppe en feil i innloggingssystem. Men som jeg påpeker er den svenske løsningen relativt lite omfattende i antall tjenester tilgjengelig, og således langt enklere i seg selv.

 

AltInn er en løsning (portal/rammeverk) som er laget for å håndtere all skjemaflyt mellom det offentlige, bedrifter og privatpersoner - noe den svenske løsningen neppe er. Det er også en portal med relativt innfløkt arbeidsflyt på mange områder (trinnvis signering osv). I tillegg er det lagt inn samhandlingslogikk. Så AltInn 2 er et ekstremt ambisiøst prosjekt - for ambisiøst sier mange.

 

Et særpreg med AltInn i forhold til løsninger i andre land er at løsningen har grensesnitt mot tjenestetilbydere (etater) slik at disse kan lage skjemaer og logikk. Dette var en av de store endringene mellom AltInn 1 og AltInn2 (lansert 2010/2011) - og har sikkert ikke gjort systemet mindre komplekst og mer robust.

 

Det er nok nettopp denne store komplekse løsningen som er hele problemet. Meg bekjent kjører løsningen fint de andre 364 dagene i året og det skal ikke mye kreativitet til for å dra informasjonen folk er ute etter akkurat denne dagen ut i et separert system og skalere dette korrekt -> mange små servere i stedet for få monster maskiner. Lukter prestisje og politikk lang vei. Synes synd på utviklerne.

Lenke til kommentar

http://www.alt-inn.com/

 

Anyway, de burde nå jaggu meg ha lært ifra i fjor, burde de ikke?

 

Er jo fantastisk inkompentent i mine øyne og ja, før dere skal hogge hode av meg, jeg har ingen peiling what so ever om noe av dette, men de har tydeligivs ikke gjort jobben sin, igjen, som vanlig.

 

Hvorfor kunne de ikke, som sagt før, bare sluppet inn deler av landet en dag også neste del en anna dag?

Men de må vel bruke ekstra med penger på å skjønne noe sånt også, men en bra måte å søle bort ting, det er det jo.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor kunne de ikke, som sagt før, bare sluppet inn deler av landet en dag også neste del en anna dag?

De trenger ikke det engang. Fjern SSO-autentiseringen, gjør TLS i hardware, redirect til et shard basert på personnummer til uavhengige servere som hver har pregenererte data for alle personer i shardet lagret i flatfiler.

 

Etter en uke slår du av alle serverne og lar den vanlige Altinn ta seg av oppgaven.

 

*beklager for bruk av ordet shard som substantiv

Lenke til kommentar

Ingen problemer å få dette til å skalere stort bare de tenker, men tviholder de på Microsoft løsninger så kan det fort bli trangt.

For å komme over 10000 pluss brukere på engang, så sliter Microsoft og skalere, pluss Apache og noen andre Open Source software, men russiske NGINX er laget for dette, og er fabelaktig opplagt programvare messig og verdt å titte på.

Nå igjen sliter disse med lovverket for å hyre inn kapasitet om det ikke er norske aktører eller datasentre de kan leie ifra, men de trenger både flere jern og smartere opplagte webservere som kan håndtere 10k pluss brukere på engang, det er mulig, men krever både planlegging og tid å sette opp.

Lenke til kommentar

Det er nok nettopp denne store komplekse løsningen som er hele problemet. Meg bekjent kjører løsningen fint de andre 364 dagene i året og det skal ikke mye kreativitet til for å dra informasjonen folk er ute etter akkurat denne dagen ut i et separert system og skalere dette korrekt -> mange små servere i stedet for få monster maskiner. Lukter prestisje og politikk lang vei. Synes synd på utviklerne.

 

Nå er det faktisk det jeg skriver i en tidligere post.

 

Personlig tror jeg ikke det er realistisk å får til den skalerbare løsningen slik hovedarkitekturen er i dag, jeg tror faktisk løsningen knyttet til sjølmelding for personlige skatteytere må på en måte trekkes ut av hovedsystemet til AltInn.

 

@007CD:

 

Tror nok ikke NGINX nødvendigivis vil hjelpe så mye. Problemet knyttet til skalering er ikke på selve webservernivå, men knyttet til helt andre deler i systemet så vidt jeg har forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...