Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Den er nå VELDIG sammenlignbar med 5DmarkII etter min hørsel når det kommer til støymengde.

 

Men til sky dyr har du vel gjerne en kraftig tele, så vil ikke mene at lukkerlyden er den største begrensningsfaktoren her. Dine fotskritt, andre lyder, bevegelse og lukt kan være vel så ille på mange dyr.

 

Neida,man kan ofte sitte under kamuflasje med 200mm eller 300 mm objektiv og da er man rimelig nært, så selv enkeltbilder reagerer fugler på .

Har prøvd dette utallige ganger .-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de jeg har hørt om som har kritikk på dette området har helt åpenbart ikke skjønt noe etter mitt syn.

Kan man fokusere på full blender i liveview, selv om man har valgt mindre blender i blenderprioritetsmodus? Både for å få mer lys i dårlig belysning og for å se presis fokus?

Lenke til kommentar
D800 operer uten bruk av speil i Liveview, så kun lukkeren.

 

Fantastisk!

 

Delvis Off-topic:

Dette er noe som har irritert meg grenseløst tidligere!

Når man velger LiveWiew, så vipper selvfølgelig speilet opp for å slippe lyset rett inn på sensoren hele tiden.

Da mister man selvfølgelig tilgangen til fase-fokuseringen som ligger oppe i speilhuset og er avhengig av speilet for å kunne se ut gjennom objektivet.

Derfor må kamera fokusere ved å "prøve seg fram" ved å kontinuerlig "se" på bildet og fokusere objektivet til best mulig kontrast.

 

Så hvorfor i hel.... driver speilet og klasker ned og opp og ned og opp hver gang jeg tar et bilde på alle andre Nikon-DSLR i LiveWiew????

 

Det skulle jo være fullstendig unødvendig! Lyset går jo allerede rett i sensoren! Objektivet er jo allerede fokusert! Det skulle jo bare være å lese av bildet fra sensoren! Lydløst! Evt. lukke lukkeren, ta bildet med riktig lukkertid, og så åpne lukkeren igjen!

Noen som vet hvorfor speilet jobber på høygir på Nikon-DSLR i LiveWiew modus?

Jeg har iallefall ikke funnet noen innstilling som hindrer det...

Lenke til kommentar

Hvor velger jeg det? Jeg har aldri sett et sånt valg på mine kamera... D90, D5000, D700, D3100

Og "LiveView med fasefokus" blir vel vanskelig for kamera å få til mens man ser på skjermen?

Det er vel det som er nytt med D800; så da er det vel også det første kameraet med det valget?

Lenke til kommentar

Ekstremt lett å få uskarpe bilder forøvrig, så man bør passe på...

 

 

Det ser ikke ut som den konklusjonen er i samsvar med virkeligheten..., ref. ekspertene:

 

http://www.fredmiran...m/topic/1108889

Om man har 1/1000 lukkertid så er skarphet ikke noe problem.... Jeg har _aldri_ sagt at skarphet er noe issue når man har lukkertid raskere enn 1/(brennvidde*2). Beveger man seg ned under 1/brennvidde så skal det ekstremt lite til før uskarphet blir et problem.

Lenke til kommentar

Nikon fortsetter i samme elendige spor, nå er alle datoer forskjøvet til august , dette er mildt sagt latterlig .

 

Sett slikt....

Nå står det 1 august på min ordre også. Dette må vist være tidenes mest etterspurte kamera.

Men august er en fin tid å ta bilder....

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Nikon fortsetter i samme elendige spor, nå er alle datoer forskjøvet til august , dette er mildt sagt latterlig .

 

Sett slikt....

Nå står det 1 august på min ordre også. Dette må vist være tidenes mest etterspurte kamera.

Men august er en fin tid å ta bilder....

 

Det er det,mange flotte farver som begynner å komme da , men så er det ikke så dumt å ta bilder i mars,april,mai,juni og juli heller :hmm:

Lenke til kommentar

Så de jeg har hørt om som har kritikk på dette området har helt åpenbart ikke skjønt noe etter mitt syn.

Kan man fokusere på full blender i liveview, selv om man har valgt mindre blender i blenderprioritetsmodus? Både for å få mer lys i dårlig belysning og for å se presis fokus?

Sorry, ikke fått sett på denne før nå; dypt begravd i Altinn og regnskap :)

 

Uten å kjenne til skjulte triks som muligens finnes så skal jeg prøve å beskrive funksjonaliteten etter beste evne. Når man slår på liveview vippes speilet opp og sensor eksponeres (speil forbli oppslått til man slår av liveview, ryktene skal ha det til at det ikke benyttes noe kraft for å ha det stående oppe, men at en lur variant med at speilet hviler i oppslått stilling).

 

Det man ser på display er det man får på bilde med tanke på DOF og lysstyrke. Mulighet for histogram i liveview som kontinerlig er oppdatert fungerer selvsagt også. Man har også mulighet til en rekke mer eller mindre nyttige funksjoner i liveview på display, men skal ikke gå i detalj på dem. Man kan også konfigurere senter av navigeringsknappen til å zoom 100% inn ved et trykk, samt tilbake til full størrelse når man trykker en gang til.

 

Måten man opererer kamera på blir nøyaktig som man ser i søkeren (utenom at bilde på display indikerer det man får på sluttresultatet utenom motion blur ved lange eksponeringer selvsagt). Man også også tilgang til en stabel eksotiske fokusmoduser, som blant annet ansiktstracking som fungerer overraskende bra under filming. Om bildet på display er mørkt (f.eks når man bruker blits) så får man rett "eksponert" bilde når man trykker inn AF-ON knappen... potensielt også når man halvtrykker utløserknappen, men ikke testet siden jeg aldri bruker fokus på utløserknappen uansett. Så eneste gang man trenger lysere skjerm enn liveview gir deg er når man bruker blits; ellers så ser lysstyrken på skjerm ut som eksponert bilde vil bli avhengig av innstillinger man har. For macro kan man slå over på M-fokus, og bruke AF-ON til å se hva man holder på med for blitsfotografering.

 

Bytting mellom P, A, S, M og justering av lukkertid/ISO/blender fungerer sømløst og effekten kan sees på display umiddelbart.

 

Jeg synes den nye måten Nikon har implementert liveview på er fantastisk, og de fleste tingene jeg har revet meg i håret over tidligere er nå løst - faktisk langt mer elegant enn jeg har sendt inn forslag om også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korreksjon, om man slår over på manuell-fokus på kamerahus eller objektiv; så fungerer ikke "lys opp display" ved AF-ON knappen, dette er for å gi fokussystemet nok til å jobbe med.... forøvrig hadde det ikke vært noe poeng uansett, siden man aldri tar bilder som blir kølsvart på eksponeringen. Så har man eksponert korrekt så blir bildet like synlig som sluttbildet på display. Testet akkurat med 30 sekunder, display viser liveview-bildet korrekt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon fortsetter i samme elendige spor, nå er alle datoer forskjøvet til august , dette er mildt sagt latterlig .

 

Sett slikt....

Nå står det 1 august på min ordre også. Dette må vist være tidenes mest etterspurte kamera.

Men august er en fin tid å ta bilder....

D4 er enda vanskeligere å få tak i.... Nesten klin umulig å oppdrive uansett hvor i verden man er, siden alle skal ha til sommer OL snart.

 

Vil tippe 10% av verdens D4 finnes i London akkurat da. Disse store byråene har jo litt mer enn et par også.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nikon fortsetter i samme elendige spor, nå er alle datoer forskjøvet til august , dette er mildt sagt latterlig .

 

Sett slikt....

Nå står det 1 august på min ordre også. Dette må vist være tidenes mest etterspurte kamera.

Men august er en fin tid å ta bilder....

D4 er enda vanskeligere å få tak i.... Nesten klin umulig å oppdrive uansett hvor i verden man er, siden alle skal ha til sommer OL snart.

 

Vil tippe 10% av verdens D4 finnes i London akkurat da. Disse store byråene har jo litt mer enn et par også.

 

Vet ikke hvor stor produksjonen er av D4 , og jeg anntar det selges betydelig ferre av denne enn D800 , men uansett så er det samme sak her. Nikon kunne greit ryddet opp i kaoset med bare litt info , det er jo der skoen trykker for de fleste .

Lenke til kommentar

Nikon fortsetter i samme elendige spor, nå er alle datoer forskjøvet til august , dette er mildt sagt latterlig .

 

Sett slikt....

Nå står det 1 august på min ordre også. Dette må vist være tidenes mest etterspurte kamera.

Men august er en fin tid å ta bilder....

D4 er enda vanskeligere å få tak i.... Nesten klin umulig å oppdrive uansett hvor i verden man er, siden alle skal ha til sommer OL snart.

 

Vil tippe 10% av verdens D4 finnes i London akkurat da. Disse store byråene har jo litt mer enn et par også.

 

Vet ikke hvor stor produksjonen er av D4 , og jeg anntar det selges betydelig ferre av denne enn D800 , men uansett så er det samme sak her. Nikon kunne greit ryddet opp i kaoset med bare litt info , det er jo der skoen trykker for de fleste .

Jeg har informert dem rundt dette med manglende info og forslag til forbedringer. Det skulle tas videre til sentralt hold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...