Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk tak i et Nikon MB-D12, det er vel lett å få tak i , flere nettbutikker har det på lager. Har bestillt D800, og skulle bestillt et MB-D12 slik at det var klar til å settes på kamera. Hadde håpet de hadde brent inne med de slik at prisen hadde blitt satt ned.

 

Men prisen på 4.395,- passer det meg ikke å betale. Hadde de 2.000,- det koster mer enn MB-D10 gått til tsunamiofre, så skulle jeg betalt det. Men her går ihvertfall de 1.000,- det koster mer enn i Sverige til en grisk importør som ikke viser noen vilje til å informere folk om at det tar tid før de vil sende ut varenen folk har bestillt.

 

Etterlyste D800 der jeg har bestillt mitt, de skal i møte med Nikon i dag 4 Mai, og håpet på mer informasjon i løpet av dagen. Mest sannsynlig blir vel dette å prate med veggen. Men om det skulle dukke opp noen info fra Nikon til de, så kan ikke jeg regne med å få del av den, de jeg har bestillt av er vel heller ikka av den informative sorten, jeg vil kalle de svin!

 

Ikke lar den flotte importøren vi har i Norge kjenne på kombinasjoen D800/MB-D12 når jeg spurte om det på messen heller. Om noen fra Nikon leser dette, i mine øyne er dere svin også!

Lenke til kommentar

Det er kjipt å vente på utstyr som tilsynelatende aldri kommer, men kjenner flere som har fått D800E også nå, så det skjer noe. Tror ikke du skal ta respons fra importør eller butikk personlig. Det finnes ingen verdenskonspirasjon der kameraprodusent/importør sitter med lager fullt og lar folk lide; det er 100% garantert. Alle ledd er minst like ivrig som deg på å få ut flest mulig kamera. Som nevnt tidligere; hadde informasjonen vært mye bedre og lettere tilgjengelig så ville ikke den store etterspørselen vært noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Relatert MD-D12 så er prinsippet med batterigrep helt håpløst, men siden D800 skal brukes i studio mest så blir man rimelig fort ødelagt av å ikke ha vertikalgrep... så følte ikke jeg hadde noe valg. Prisen på kamerahus og grep skal man ikke klage på; det er jo gi-bort-pris med tanke på hva man får.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med Nikon Japan, de har jo blitt tatt på sengen når det gjelder etterspørsel.

 

Men info fra imortøren i Norge kunne jo vært bedre. Batterigrepet kommer jeg til å kjøpe i Sverige til 3.400,-

 

Å vente på Nikon D800 er ikke noe stort problem for meg, trenger det ikke. Men habegjæret er stort, og skulle helst hatt det 22 Mars.

 

Edit: totalprisen på D800/MB-D12 er ikke så verst, det er jeg enig i. Jeg vil ha batterigrep når jeg bruker 70-200, ellers så blir alt feil. Ville hatt det store batteriet også, men da blir jo prisen helt pervo igjen, det store batteriet og lader koster over 5.000,-

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Det bitre for meg relatert D4 er at eneste grunn til at jeg ikke fikk det i mars var at noen klarte rote til bestillingen min slik at den ikke ble registrert i systemet før det hadde gått 4 timer :( Men har både D4 og D800 nå, så klager ikke. All den bitre ventingen er glemt allerede :)

 

Jeg var 2 kamera fra å få første levering av D4....

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med Nikon Japan, de har jo blitt tatt på sengen når det gjelder etterspørsel.

 

Men info fra imortøren i Norge kunne jo vært bedre. Batterigrepet kommer jeg til å kjøpe i Sverige til 3.400,-

 

Å vente på Nikon D800 er ikke noe stort problem for meg, trenger det ikke. Men habegjæret er stort, og skulle helst hatt det 22 Mars.

 

Edit: totalprisen på D800/MB-D12 er ikke så verst, det er jeg enig i. Jeg vil ha batterigrep når jeg bruker 70-200, ellers så blir alt feil. Ville hatt det store batteriet også, men da blir jo prisen helt pervo igjen, det store batteriet og lader koster over 5.000,-

EN-EL18 har jeg allerede lader til, så den delen er ikke noe problem... eneste jeg mangler er BL-5 for å kunne bruke EN-EL18 i MB-D12; den er naturligvis ikke å oppdrive noen steder.

 

Prisen på EN-EL18 er rimelig lik med EN-EL4a (som ble brukt i D3-serien). Heller ikke noe problem i den store sammenhengen. Har 2 * EN-EL15 og 2 * EN-EL18, kjøper et ekstra EN-EL18 så fort BL-5 dukker opp.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er kjipt å vente på utstyr som tilsynelatende aldri kommer, men kjenner flere som har fått D800E også nå, så det skjer noe. Tror ikke du skal ta respons fra importør eller butikk personlig. Det finnes ingen verdenskonspirasjon der kameraprodusent/importør sitter med lager fullt og lar folk lide; det er 100% garantert. Alle ledd er minst like ivrig som deg på å få ut flest mulig kamera. Som nevnt tidligere; hadde informasjonen vært mye bedre og lettere tilgjengelig så ville ikke den store etterspørselen vært noe problem.

 

Joda,det å vente er ikke det verste og det er vel ikke det jeg og mange klager på.

Problemet er og blir NIKON eller rettere sagt ledelsen i Nikon , fordi her utvises en arroganse som er hinnsides all fornuft og slik har de drevet i årevis, greit nok at det er en annen kultur der enn her i vesten,men hadde importørene i europa og usa vært enige og satt foten ned og sagt "nok er nok" så er jeg sikker på at pipen hadde fått en annen lyd .

Nikon er avhengig av sine kunder for å overleve,men kundene er ikke avhengige av Nikon for å overleve ..

 

 

Jeg har ikke noe problem med Nikon Japan, de har jo blitt tatt på sengen når det gjelder etterspørsel.

 

 

Det er vel nettop her problemet ligger,nemmelig Nikon Japan da de bestemmer hva som skal sies, greit nokmat det ble tatt på senga, men de burde klart å komme seg ut av den senga nå snart 3 mnd etterpå og gi ut info om hvordan ting ligger ann, nettop info er det jo både kunder og butikker skriker mest etter .....

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Relatert varighet på EN-EL15 i D800, det holder lenge... så tror ikke du skal bekymre deg for å måtte løpe rundt med x antall batterier. Grunnen til at jeg vil ha EN-EL18 til D800 (les: MB-D12), er at jeg da slipper å slepe med mer enn 1 lader når jeg er ute på foto-oppdrag.

 

Edit:

Mer enn 2 ladere, må jo ha lader til D3/D3s også....

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt D4 så hadde jo problemet vært mindre ja, Jeg overdrev litt da, prisen i Norge er Kr 4.690,- på EN-EL18 og MH-26.

 

Spurte Interfoto på mail om det kom noe tilsvarende PDK-1 til D800, fikk aldri noe svar på det. Skal ikke kalle de svin i dag, men det er for dårlig.

Lenke til kommentar

Tror heller du skal spørre Nikon om det (support); så pleier de finne svar om det er besluttet (ikke nødvendigvis sikkert at det er bestemt ennå).

 

Jeg lar det bero og lader heller med 2 standardbatterier i huset og grepet. Tok en titt i det store utland, ikke noe BL-5 og spore. Merkelig at de ikke har det tilgjengelig sammen med grepet.

Lenke til kommentar

Tror heller du skal spørre Nikon om det (support); så pleier de finne svar om det er besluttet (ikke nødvendigvis sikkert at det er bestemt ennå).

 

Jeg lar det bero og lader heller med 2 standardbatterier i huset og grepet. Tok en titt i det store utland, ikke noe BL-5 og spore. Merkelig at de ikke har det tilgjengelig sammen med grepet.

Mistenker at noe ikke har gått etter planen der... neppe høyest prioritet i disse leveringskrisetidene.

Lenke til kommentar
Så har man eksponert korrekt så blir bildet like synlig som sluttbildet på display. Testet akkurat med 30 sekunder, display viser liveview-bildet korrekt.

Hvis jeg forstår deg rett så viser displayet bildet slik det vil bli etter eksponering, også ved meget lange lukkertider??? Det er jo nesten magi, og veldig imponerende i så fall! Men det må da bli et støyfullt skjermbilde når kamera skal forhåndsvise noe som vil ta 30 sekunder å eksponere korrekt???

Lenke til kommentar

For macro kan man slå over på M-fokus, og bruke AF-ON til å se hva man holder på med for blitsfotografering.

Men AF-ON booster day bare signalet så det blir mer støy, ikke sant, den blender ikke opp?

Så - til makro, blits og/eller langtidseksponering, når det er dårlig lys og man skal bruke liten blender, så kan man ikke få mer lys inn via stor blenderåpning uten å selv endre til stor blender og tilbake igjen? Kan man dette i D4?

 

Bruker selv en del liveview på denne måten - fordelene med å se liveview på full blender er akkurat det samme som i optisk søker - mer presis fokusering og mer lys - skal du skyte på f/11 låter det veldig mørkt ut, evt veldig støyete med trykk på AF-ON.

 

Men - bra de har fått styr på en del ting - såvidt jeg forstår var blenderen på en del tidligere modeller "låst" i det man gikk inn i liveview.

 

Optimalt ville vært om man kunne velge liveview-modus - bytte mellom full blender-modus og eksponeringssimuleringsmodus, som du beskriver, avhengig av hva du har bruk for i det enkelte tilfellet..

Lenke til kommentar

For macro kan man slå over på M-fokus, og bruke AF-ON til å se hva man holder på med for blitsfotografering.

Men AF-ON booster day bare signalet så det blir mer støy, ikke sant, den blender ikke opp?

Så - til makro, blits og/eller langtidseksponering, når det er dårlig lys og man skal bruke liten blender, så kan man ikke få mer lys inn via stor blenderåpning uten å selv endre til stor blender og tilbake igjen? Kan man dette i D4?

 

Bruker selv en del liveview på denne måten - fordelene med å se liveview på full blender er akkurat det samme som i optisk søker - mer presis fokusering og mer lys - skal du skyte på f/11 låter det veldig mørkt ut, evt veldig støyete med trykk på AF-ON.

 

Men - bra de har fått styr på en del ting - såvidt jeg forstår var blenderen på en del tidligere modeller "låst" i det man gikk inn i liveview.

 

Optimalt ville vært om man kunne velge liveview-modus - bytte mellom full blender-modus og eksponeringssimuleringsmodus, som du beskriver, avhengig av hva du har bruk for i det enkelte tilfellet..

Blender står på det du har valgt, men tror du misforstår... lysstyrken på bildet i liveview reflekterer innstillingene dine; så blir det mørkt blir bilder man tar også mørke. Dette er veldig logisk når man tester litt. Lengre lukkertid gir lysere bilde (som det gjør når man tar bilder).

 

Edit:

D4 har jeg ikke hatt tid til å teste så mye liveview på enn så lenge, men vet det er flere valg og muligheter der.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Relatert frustrasjon over manglende leveranser, Canon 1DX er vel skyvd til juni, som igjen betyr at OL bruk for det store flertallet henger i en veldig tynn tråd.

 

Klart det er frustrerende ,men jeg har ikke fulgt med hvordan infoen rundt denne har vært fra Canon , for meg er det mangel på info og benekting av leveringsproblemer som er irriterende og de gangene jeg har kontaktet Canon gjennom de 30 årene jeg har hatt merket så har jeg fått rimelig greie/tilfredstillende svar .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...