Gå til innhold

Hvordan kan vi stoppe Voldtekter i Norge?


Anbefalte innlegg

Det ser ikke ut til å være mange voldtekter på Svalbard hvor det er mange våpen i omløp!

 

Ellers kan du vel dokumentere DIN påstand?

I USA er det en grunnlovsrett til å bære våpen å der er det prosentvis mest voldtekter av alle vestlige land.

 

Vi har de laveste straffene, ikke lov til å bære våpen og har VELDIG lite voldtekter prosentvis, (island har best i Europa vet jeg, og der er heller ikke våpen tillatt).

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I USA er det en grunnlovsrett til å bære våpen å der er det prosentvis mest voldtekter av alle vestlige land.

 

Jeg tror sammenligningen mellom Norge og Svalbard er bedre enn mellom Norge og USA. Skulle tro det var åpenbart hvorfor?

 

Dog ettersom det ikke er "grunnlovsrett til å bære våpen" i USA kan du jo sammenligne steder hvor det er lov (Texas, Florida, Alaska etc) med steder hvor det er forbudt (NY, Washington DC, Chicago, etc). Ditt bilde av effekten vil trolig endres noe om du gjøre dette. smile.png

 

Vi har de laveste straffene, ikke lov til å bære våpen og har VELDIG lite voldtekter prosentvis, (island har best i Europa vet jeg, og der er heller ikke våpen tillatt).

Ser ikke at sammenligning mellom to relativ nærstående kulturer (Norge og Island) hvor BEGGE har forbud med våpen kan fortelle oss stor om effekten av våpen? Mulig du har noe nytt å tilføre den vitenskapelige metode om du klarer dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mulig du har noe nytt å tilføre den vitenskapelige metode om du klarer dette?
Og du har kanskje også noe å tilføre om du som eneste forskjell på Svalbard med 2000 innbyggere og resten av Norge med 5 millioner innbyggere er at det er akseptert å bære våpen utendørs på Svalbard. Ja, de som har vært på Svalbard vet at man ikke kan ta med seg våpen inn slik man kan i USA.
Lenke til kommentar

(U)forståelig at du hele tiden trekker inn (feil-)informasjon om USA i en sammenligning mellom Svalbard og Norge.

 

Selvfølgelig tar folk inn våpen på Svalbard, eller vil du vise til hvor i forskriftene det er forbud mot å ta våpen inn i hus der?

De som har vær på Svalbard vet at folk må legge fra seg våpnene når de går inn i bygg som ikke er private boliger. De som har vært i USA vet at det ikke er like konsekvent der.

 

Ellers kan vel neppe våpenet, som de kan ha til beskyttelse mot isbjørn, ikke sårlig egnet til å beskytte seg mot voldtekter innendørs.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Argumentet har endret seg litt....

 

Ja, de som har vært på Svalbard vet at man ikke kan ta med seg våpen inn slik man kan i USA.

 

De som har vær på Svalbard vet at folk må legge fra seg våpnene når de går inn i bygg som ikke er private boliger.

 

Jeg vil si det er naturlig at om byggningens eier ikke ønsker bevepnede folk i sin byggning er det fullt ut hans rett å be folk legge fra seg våpen

 

Dog ser jeg ikke helt relevansen med at der fins noen våpenfrie byggninger på Svalbard for diskusjonen om "Hvordan kan vi stoppe Voldtekter i Norge?"

Lenke til kommentar
Dog ser jeg ikke helt relevansen med at der fins noen våpenfrie byggninger på Svalbard for diskusjonen om "Hvordan kan vi stoppe Voldtekter i Norge?"
Du påstår at våpen gir færre voldtekter og bruker Svalbard som referanse. Jeg viser at typen våpen og måten de kan ta med rundt er helt forskjellig i USA og Svalbard. På svalbard er det snakk om store gevær som man man bruker utendørs til beskyttelse mot isbjørner og setter fra seg når man går inn.

 

I USA er det små revolvere som man stort sett bærer med seg hele tiden til beskyttelse mot andre mennesker.

 

At man har få voldtekter i et så lite og gjennomsiktig samfunn som Svalbard hvor alle kjenner alle har altså helt andre grunner enn våpen.

Lenke til kommentar
Du påstår at våpen gir færre voldtekter

 

Du må gjerne vise til hvor jeg påstår dette.

 

Min observasjon er mer på linje med at det eneste som kan stoppe en voldtekt er at kvinnen er istand til å utøve mer vold i selvforsvar enn det voldtektsMANNEN er istand/villig til Det nytter lite med selvforsvarskurs organisert av SV for noe slikt, damene trenger våpen.

 

Trenger jeg minne på at temaet er "Hvordan kan vi stoppe Voldtekter i Norge?"

Lenke til kommentar

Eller mente du at damene burde vende det andre kinn til (i dette tilfellet ikke gjøre motstand men nyte opplevelsen)?

Ja, heller det når man ser på samfunnet som helhet. Akkurat på samme måte som at man ikke burde gjøre motstand når man f.eks. blir ranet. Det er en fin tanke å gjøre motstand ved ran i slike tilfeller, men i praksis er det ikke så lurt, da man ikke kan forutsi hva gjerningsmannen vil gjøre. Av denne grunn tror jeg heller ikke at skytevåpen vil gjøre saken noe bedre for kvinner.

 

Jeg tør heller ikke tenke på at jeg kan bli siktet på med pistol bare fordi jeg går bak en jente på vei hjem fra byen. I min verden hører ikke skytevåpen til selvforsvar hjemme i et sivilisert samfunn som Norge.

Lenke til kommentar

Kjenner flere jenter som går rundt med pepper spray. Burde levere ut spray til jenter og burde anbefalle anskaffelse av pepper spray ( bear mace foretrekket ) på tv, tillegg til nøkkelknipe alarm som en kan kjøpe på khlas olson. Vold avler vold? Knip igjenn moralist og innse at dette er selvforsvar som er noe helt annet. Strengere straff er jo også et alternativ, 10 år minst på vann og brød. Familie og venner kan jo for eksempel ta en visitt i en åpen celle der gjerningsmannen står i håndjern og gyve løs.

Lenke til kommentar

Så det er ingen av bevepningsfantastene som har noe forhold til at våpen som sivilister skaffer seg til beskyttelse er langt mer sannsynlig til å skade dem eller familie/venner enn de de skal beskytte seg mot? Er dette et ikke-tema for dere?

 

En jeg kjente kjøpte seg forresten tåregass til å ha med som sikkerhet. Noen nappet det ut av lommen hans og gjorde ham forsvarsløs før de ranet ham. Han sluttet å gå med tåregass på seg.

 

Har bevepningsfantastene heller ikke noe forhold til at de fleste voldtekter skjer på fest og under påvirkning av alkohol. Tror dere virkelig ikke at en allerede negativ statistikk om hvem våpnene skader ikke blir enda verre under slike forhold?

Lenke til kommentar
Så det er ingen av bevepningsfantastene som har noe forhold til at våpen som sivilister skaffer seg til beskyttelse er langt mer sannsynlig til å skade dem eller familie/venner enn de de skal beskytte seg mot? Er dette et ikke-tema for dere?

 

Nei, det er ikke et IKKE-tema.

 

Så du får legge fram dine beviser på denne påstanden så begynner vi.

Lenke til kommentar

Fra new England Journal of Medicine

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199310073291506

"t is unknown whether keeping a firearm in the home confers protection against crime or, instead, increases the risk of violent crime in the home. To study risk factors for homicide in the home, we identified homicides occurring in the homes of victims in three metropolitan counties."

 

"....we found that keeping a gun in the home was strongly and independently associated with an increased risk of homicide (adjusted odds ratio, 2.7; 95 percent confidence interval, 1.6 to 4.4). Virtually all of this risk involved homicide by a family member or intimate acquaintance."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...