Gå til innhold

Mass Effect 3 slutt [STORE SPOILERE]


Anbefalte innlegg

Beviser strengtatt ikke en pøkk.

 

Kan like gjerne være en lat designer som bare har mirrora teksten fra ene til andre siden for å gjøre det enklere for seg selv, som en konspirasjonsteori.

 

Men, tiden vil vise.

 

OM det skulle vise seg å stemme, at vi faktisk ikke får hele slutten med når vi kjøper spillet, slik som endel av de i den tråden ser ut til å tro, så er ME3 det siste Biowarespillet jeg har kjøpt. Jeg kan leve med Day 1 DLC, men at de fjerner slutten i spillet er rett og slett for søkt.

 

Det som ødela dette mest for meg, er jo at slutten drepte all lyst til å spille gjennom spillet på en ny karakter på høyere vanskelighetsgrad. Utrolig bittert.

Endret av TheScorp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti bedre slutter enn det der ja. Men igjen det blir for dumt hvis det skal vise seg å være en hallusinasjon også må man kjøpe en dlc for å få vite den "ekte" slutten. Oppdaget forsåvidt også noe fullstendig idiotisk igår. Man må være koblet til internett for å kunne spille på savegamen sin, hvis man har kjøpt noen DLCer. Så hvis du av en eller annen grunn ikke har nett, så får du ikke lov til å forsette på filen din. Merk at dette gjelder pc.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med "mechanixis". Nesten akkurat det jeg mener også, bare at han legger det frem mye mer presist. Jeg har spilt igjennom disse tre spillene for å redde galaksen og alle disse folkene og så bare utraderes alt sammen i et forsøk ifra skribentene på å være filosofisk dype.

 

I øyeblikket ser jeg GJERNE at dette heller var et resultat av nettopp "indoktrineringen", men det er for min del nesten enda mindre logisk fordi det ikke løser noe som helst. Enten det, eller så pønsker BioWare på en Mass Effect 4.

 

De siste minuttene av spillet henger hvertfall overhodet ikke sammen med resten av serien, og det er et DIGERT historiemessig problem, synes jeg, og tydeligvis mange andre også.

 

I det hele tatt synes jeg historien i Mass Effect 3 er dels genial, og dels helt ræva. F.eks at man skal fly rundt i galaksen i flere dager og uker og samle hjelp mens milliarder av mennesker blir grilla og gjort om til husks. Når reaperne kan ødelegge alt av forsvar så raskt, så er det tull at de vil ta det rolig og vente på deg mens du er ute i galaksen og knuller alt som rører seg av både menn og kvinner, og bygger romskipsmodeller i kabinen din og kjøper akvariefisk.

 

Dette "plotthullet" kan dog tidels tilgis. Men endingen synes jeg ikke kan det. Og dersom det viser seg, mot formodning, å være hallusinasjon som følge av indoktrinering, ja, så er jo ikke spillet ferdiglaget og alt henger i limbo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært borti bedre slutter enn det der ja. Men igjen det blir for dumt hvis det skal vise seg å være en hallusinasjon også må man kjøpe en dlc for å få vite den "ekte" slutten. Oppdaget forsåvidt også noe fullstendig idiotisk igår. Man må være koblet til internett for å kunne spille på savegamen sin, hvis man har kjøpt noen DLCer. Så hvis du av en eller annen grunn ikke har nett, så får du ikke lov til å forsette på filen din. Merk at dette gjelder pc.

 

 

 

Prøvd å slå av at savegamen lagres i skyen?

 

Når jeg tenker meg om er jeg ikke sikker på om det er mulig med Origin....

 

@Runinho: Dette er jo sannsynligvis ikke slutten på Mass Effect serien, bare på Shepards del i den. Er den som skulle avsluttes med ME3, ifølge Bioware.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Eh... akkurat den kjøper jeg ikke. Altså at hele slutten er en hallusinasjon. Det henger jo ikke på greip overhodet. Det henger hvertfall enda mindre på greip enn den teite slutten gjorden. Det ville også være ekstremt merkelig å sende Shepard tilbake på broen av Normandy uten et fnugg av bemerkelse om hva som nettopp skjedde... og hvorfor tre forskjellige "hallusinasjoner"? Nei, det blir jo bare enda teitere enn de tre teite sluttene.

http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423/1

 

Ta deg tid til å lese litt. Teorien sammensvarer svært godt med en tweet fra Michael Gamble, og argumentene fra de som mener det er hallusinasjoner/indoktrinering er svært gode. Jeg lo når jeg hørte om idéen om hallusinasjon, men det virker svært så sannsynlig.

Du kan prøve å forklare at slutten er så håpløst tilbakestående som den er (grunnen for å utrydde intelligent liv var for å hindre at det ble utryddet), men det endrer ikke at Mass Effect 3 tok et betydelig steg i feil retning når det kommer til historien. At Shepard blir hjemsøkt av en liten gutt som han ikke klarte å redde når han har drept en hel koloni og utallige andre på godt og vondt er også rimelig dust.

 

Målet var sikkert å få en Deus Ex-style slutt, problemet er at mens Deus Ex faktisk har fire forskjellige ender der tre faktisk fikser problemet som har oppstått på forskjellige måter, har Mass Effect tre 90% like ender der en "fikser" problemet (merge) og tre bare forsinker det som skal skje.

 

Biowares kvalitetskontroll må ærlig talt være fylt med idioter, for Mac Walters' skript er verre enn ei 13-årig jentes fanfiction med HarryXMalfoy.

Lenke til kommentar

Nå som jeg har begynt å sette meg litt mer inn i det, så begynner det å dukke opp noen veldig rare hull i hele greia. Kanskje bare innbilning men.

 

Se på denne for eksempel, den "beste" slutten.

 

http://www.youtube.com/watch?v=DPhWndG6EIY&feature=related

 

Spesifikt på 4:35 til 4:57. Ligger Shep og vaser i en ruin i London eller hva? Hintes det liksom til at han overlevde Citadel? Kanskje det er James?

 

Hvorfor er Normandy på tur gjennom et relay, og hvorfor er de som du hadde med deg på bakken i London plutselig ombord der?

 

Jeg kunne strengt tatt levd med en trist slutt, men for meg så har ME vært om valgene du gjør, og da blir det litt tafatt med å velge en av tre farger der du dør uansett/muligens/ellernoe.

 

BioWare, I am dissapoint, og forvirra.

Lenke til kommentar

Å ønske seg happy endings i alt mulig rart er for mennesketypen som trenger religion som krykker for å klare seg igjennom hverdagene. Verden er et bedritent sted, lev med det.

 

Nå spiller jeg spill for å koble vekk fra den virkelige verden, ikke for å bli minnet på hvor ille den er til tider. :)

 

Det som plager meg mye med denne slutten er at Shepard som under hele serien har hatt en 'jeg lar meg ikke stoppe av noen' holdning, på slutten resignerer fullstendig.

Man får ikke en gang et valg til å si dette godtar jeg ikke, eller det må finnes en annen måte når han/hun snakker med 'guttungen'.

Jeg ble så irritert, jeg prøvde å skyte han for å se om det var en utvei.

Det rimer bare veldig dårlig med den karakteren jeg har spilt opp gjennom hele serien.

Endret av Biamor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg trodde de fleste skjønte at slutten er en hallusinasjon? Har dere ikke tenkt over absurditen i møtene med The Illusive Man og Anderson?

 

Helt fra Harbinger knocker deg ut hallusinerer Shepard. Dere kan lese mer utfyllende om dette på BSN. Det vil sannsynligvis komme ut en DLC som følger opp slutten. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

 

Hvis det enn var sant så er det bare en enda dårligere slutt. Eller rettere sagt det er en "ikke-slutt" på lik linje med Sopranos. Du foreslår altså at etter 100+ timer sammenlagt med oppbygd histore så ender hele greia med "Shepard dør og har noen absurde hallusinajsoner som bare eksisterer i hans hode". Ser du ikke hvor latterlig det er ? Kan du se for deg en film som bare plutselig slutter halvveis inn i siste akt med at hovedpersonen dør, for så at de tenkte "ja, da var den historien ferdig, men jeg har lyst til å legge på litt absurde greier som egentlig bare er masse vas og kjas uten noen logikk på slutten".

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Jeg trodde de fleste skjønte at slutten er en hallusinasjon? Har dere ikke tenkt over absurditen i møtene med The Illusive Man og Anderson?

 

Helt fra Harbinger knocker deg ut hallusinerer Shepard. Dere kan lese mer utfyllende om dette på BSN. Det vil sannsynligvis komme ut en DLC som følger opp slutten. Vet ikke helt hva jeg synes om det.

 

Hvis det enn var sant så er det bare en enda dårligere slutt. Eller rettere sagt det er en "ikke-slutt" på lik linje med Sopranos. Du foreslår altså at etter 100+ timer sammenlagt med oppbygd histore så ender hele greia med "Shephard dør og har noen absurde hallusinajsoner som bare eksisterer i hans hode". Ser du ikke hvor latterlig det er ? Kan du se for deg en film som bare plutselig slutter halvveis inn i siste akt med at hovedpersonen dør, for så at de tenkte "ja, da var den historien ferdig, men jeg har lyst til å legge på litt absurde greier som egentlig bare er masse vas og kjas uten noen logikk på slutten".

 

Slutten til Mass Effect 3 er, om den er slik den blir forklart på BSN, like håndfast som slutten til f.eks Inception. Det er ikke bare absurditeter, men symbolikk som kan forklares.

Lenke til kommentar

Slutten til Mass Effect 3 er, om den er slik den blir forklart på BSN, like håndfast som slutten til f.eks Inception. Det er ikke bare absurditeter, men symbolikk som kan forklares.

 

Du forstod ikke poenget. Dersom teorien er riktig så betyr det at historien om Shephard (som du har vært med på å forme over 3 spill og flere titalls timer) ender på ett blunk. Ikke noe dramatisering, eller epilog, eller noe som helst. Bare: Reaper skjøt, Shepard døde, ferdig.

 

Alt som skjer etter det punktet er irrelevant, siden det ikke er "ekte" og har ingen virkning eller konsekvens på verdenen. Du kan snakke i en evighet om at den fortsetter tematikken, og har dyp symbolikk etc, men det hjelper lite med det fakta at historien allerede er over og den hadde absolutt ingen resolusjon.

 

Det kunne like godt vært 500 røde elefanter dansende på to bein med bikinier og du ville fortsatt ikke visst noe mindre om Mass Effect.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Håper at dette er en eller annen form for åpen slutt, den "perfect ending" sekvensen hvor man ser noen i ruinene i London kan jo hinte til at alt ifra øyeblikket da Shepard slukner på vei til den "strålen" som sender h*n opp til the citadel er mindgames fra the reapers, om dette er tilfellet og det kommer en fortsettelse på historien så skal jeg virkelig spille den, tviler på at jeg gidder å betale for den, følte meg heftig snytt av bioware og EA etter den slutten, det hinter jo gjennom hele spillet til en "and so they lived happily ever after slutt", skulle i alle fall vært et alternativ om man hadde høy nok militærstyrke osv.

 

Men med tanke på at EA er involvert i dette så tviler jeg på at det kommer noe som helst som vil gjøre meg happy med slutten på ME3, ser det mest sannsynlig at EA rushet release slik at bioware måtte gå for noe halvgjort.

er pinlig hvor mange spillstudio som har blitt tatt over av EA og ender opp med at de fantastiske seriene sine blir melket sønder og sammen, Bioware står bak så mange gode spillserier men nå ser det ut som om de også har endt opp i melkemaskineriet til EA

 

EDIT: kom en post til mens jeg skrev denne.

 

Kremt:

 

Mass Effect 3 Endings.

 

Mange forskjellige slutter der, basert på hvor mye galactic readiness man har? :p

 

og de virker alle like døve, alle sluttene er more-or less det samme og ender opp med omtrent samme resultat

 

 

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Kremt:

 

Mass Effect 3 Endings.

 

Mange forskjellige slutter der, basert på hvor mye galactic readiness man har? :p

Galaksen har like store problemer uansett, Mass Relays var livsviktige.

Alle karakterene du har snakket med er fortsatt ikke visst noe om.

 

Jeg gir egentlig faen i antall slutter, problemet er at skriptet er så forbannet dårlig at jeg får vondt av å tenke på det.

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig det maksimale man kan ha av "Effective Military Strength"? Ser noen sier at maks er 5000, og 10000 totalt. Jeg lå på 3069 og 6139(uten MP) totalt, så undrer da egentlig på hva jeg har gått glipp av her..Gjorde alt av sidequester jeg kom over og gikk all out paragon.

 

Trodde også at Shepard døde uansett? Når "Effective Military Strength" linja er fylt opp til maks og er helgrønn så vil vel ikke noe mer utgjøre noen forskjell på hvordan spillet ender?

 

Hehe, er ikke greit når jeg blir så forvirra etter å ha spilt det avsluttende spillet i en trilogi :!:

Endret av _Vargaz_
Lenke til kommentar

Men hva er egentlig det maksimale man kan ha av "Effective Military Strength"? Ser noen sier at maks er 5000, og 10000 totalt. Jeg lå på 3069 og 6139(uten MP) totalt, så undrer da egentlig på hva jeg har gått glipp av her..Gjorde alt av sidequester jeg kom over og gikk all out paragon.

 

Trodde også at Shepard døde uansett? Når "Effective Military Strength" linja er fylt opp til maks og er helgrønn så vil vel ikke noe mer utgjøre noen forskjell på hvordan spillet ender?

 

Hehe, er ikke greit når jeg blir så forvirra etter å ha spilt det avsluttende spillet i en trilogi :!:

 

Du kan jo få dill fra spillet på ipad o.l også, men 10000 tviler jeg på. jeg hadde 7238 tror jeg som maks, men det gikk ned til 6900 og noe når jeg spilte opp galactic readinessen.

Lenke til kommentar

Da var spillet runda her, likte det godt, dog perfekt er det nå ikke. Slutten derimot kunne vært gjort bedre, og er enig med de fleste her.

 

Valgte å drepe reapers, noe som endte med at Shepard overlevde, eller regner med at det er han som drar et pust på slutten, dog kan jo ikke si noe sikkert. Ellers har jeg lest meg opp på resten av scenene, og for min del er problemet at ting ikke henger helt sammen.

 

Normandy er plutselig på vei igjennom relayet, havner på en øde øy, ser bare ut som Joker, Javik og Ashley overlevde, Javik var en av squadmaten jeg hadde med meg nede på jorda, så hvordan han plutselig havna der er forsåvidt umulig, og det at Shepard i seg selv overlever når Citadel sprenger er jo også litt tvilsomt, er jo tross alt i space, så om ikke han døde av eksplosjonen så ville vel mangelen på luft drepe han... Så har vi scenen etter rulleteksten som indikerer at det hele kanskje bare er en drøm. Ser forøvrig at flere har kommet med relativt gode forklaringer på akkurat den der, så kan jo hende at det ligger noe i det.

 

Uansett jeg spilte igjennom spillene pågrunn av at jeg var på jakt etter en slutt som jeg selv skapte, noe jeg ikke helt føler nå, fordi det hele ender i et eneste stort kaos med alt for mange løse tråder. Jeg var vel på jakt etter en noenlunde "happy" ending, men fikk altså servert noe som ikke helt henger sammen.

 

 

Edit: Skal sies at jeg ikke har noe imot en "trist" slutt, men skulle helst ønske å kunne velge selv, de gangene jeg spiller igjennom om ting går til helvete eller ikke.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Du kan jo få dill fra spillet på ipad o.l også, men 10000 tviler jeg på. jeg hadde 7238 tror jeg som maks, men det gikk ned til 6900 og noe når jeg spilte opp galactic readinessen.

 

Ja leste litt rundt om og 10000 var visst en grense det var umulig å nå.

 

Nitrius: Ja jeg tror de aller fleste(som likte ME2 i hvert fall) føler det på samme måten. Spillet har noen bugs og det er småting som kunne vært bedre, men jeg tror de aller fleste koste seg med 95% av spillet, mens slutten ødela voldsomt mye.

 

Er litt spent på hva Bioware/EA kommer til å gjøre med dette, om de gjør noe i det hele tatt. Forumet dems er jo dominert av misfornøyde kunder og dette kommer jo til å bli enda verre for dem om de x-antall uker fra nå lanserer en DLC "fix", som vi attpåtil må betale for. Opplevelsen er jo på mange måter ødelagt uansett og en alternativ slutt vil jo føles veldig falskt om noe sånt dukker opp. Utrolig at det går an å rote det sånn til :nei:

Lenke til kommentar

God tråd med info/teorier rundt hele drøm/hallusinasjon opplegget: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423 for de som er interessert.

 

Edit: En fyr som har satt sammen en slutt slik han selv kunne tenkt seg: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9813536 må si at om dette var den faktiske slutten, så hadde det hele vært mye bedre =)

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

God tråd med info/teorier rundt hele drøm/hallusinasjon opplegget: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9727423 for de som er interessert.

 

Edit: En fyr som har satt sammen en slutt slik han selv kunne tenkt seg: http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/9813536 må si at om dette var den faktiske slutten, så hadde det hele vært mye bedre =)

Totalt idiotisk.

 

Hallusinasjon:

Hvorfor ber ikke Reaperne bare The Illusive Man om at Kai Leng kaster seg inn?

 

Fanslutt:

Vi fikser problemet med at maskiner dreper organisk liv ved å gjøre dem til maskiner som dreper organisk liv.

 

Den originale forklaringen/slutten som ble lekket i høsten 2011 var at reaperne jobbet for å forhindre spredningen av mørk energi (Haestrom i Mass Effect 2 blant annet) og at Reapere var en overlegen form for liv kontra andre organismer, interessen i mennesker og muterte folk Harbinger hadde i ME2 var fordi disse egnet seg best til å bli Reapere. Sluttene var foreslått å være enten drepe Reapers og håpe problemet blir løst av smarte folk, eller å ofre menneskeheten og håpe at dette ville tillate Reapere å løse problemet.

 

De som sier slutten vi har nå er god er ærlig talt tilbakestående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...