Gå til innhold

Windows 8 - informasjon, metro, versjoner, pris, utgivelses dato m.m


Anbefalte innlegg

1537.Win8Logo_5F00_01_5F00_008485DD.564x119.jpg

Windows 8 RTM ble offentliggjort 15. august på Technet og MSDN.

 

Der vil Windows 8 i første omgang være tilgjengelig for utviklere og personer som tester ut programvare. 26. Oktober i år vil Windows 8 bli lansert til alle. Rundt den datoen vil du se nye pcer som kommer med Windows 8 ferdig installert, og du kan kjøpe programvaren på nett og i butikk.

 

Hvor kan jeg skaffe meg Windows 8 RTM?

 

Du kan laste ned en 90 dagers prøve versjon fra denne siden:

 

http://msdn.microsof...r/jj554510.aspx

 

Bare vær obs, denne versjonen har en tidssperre på 90 dager. Etter det vil du ikke få brukt den noe mer. Ønsker du å fortsette å bruke Windows 8, må du uansett legge inn Windows 8 på nytt.

 

Hvordan kjøpe digital kopi

 

Du kjøper en digital kopi av Windows 8 Pro herfra...

 

Versjoner, priser og forhåndsbestilling

 

Det har vært litt forvirring rundt hvor mange versjoner Windows 8 skal komme i. Nå er det endelig bestemt, og antall versjoner er tre. Du har Windows 8 («core»), Windows 8 Pro og Windows 8 Enterprise. Den siste versjonen er beregnet på store selskaper og kommer ikke til å selges i butikkene. Microsoft har fjernet Media Center fra Windows 8, så du må faktisk ha egne nøkler for å få aktivert Media Center.

 

Microsoft har lagt seg på en hyggelig linje prismessig nå i starten. Alle som har en Windows XP, Vista eller Windows 7 lisens kan få oppgradert til Windows 8 for $39.99 = ca 244 kroner. Så billig har aldri en oppgradering vært.

 

I tillegg så får alle som har kjøpt en pc med Windows 7 ferdig installert fra 02.juni til 31.Januar muligheten til å oppgradere til Windows 8 Pro for $15 = ca 100 kroner. Det er jo samme mulighet man fikk da Windows 7 ble lansert.

 

Så for en gang skyld har Microsoft lagt seg på et nokså lavt prisnivå som bør gjøre slik at flere skaffer seg Windows 8 på lovlig måte nå enn med Windows 7.

 

Priser per 01.02.2013 fra Microsoft

 

Den 31.januar var siste dag med 249 kroner tilbudet. Fra 1.februar er prisen for Windows 8 Pro oppgraderingen 2.099 kroner (opp 850% fra tilbudspris).

En kan også kjøpe en oppgradering til vanlig Windows 8 for 939 kroner.

 

Priser per 26.10.2012 fra Microsoft

 

Microsoft har valgt å prise Windows 8 lavt nå i starten. Frem til 31.januar koster oppgraderingsversjonen kun 249 kroner om du kjøper den digitalt direkte fra Microsoft.

 

Du kjøper den herfra...

 

Du må da laste ned en oppgraderingsveiviser som så lar deg kjøpe og laste ned Windows 8 Pro.

 

Les mer om hvordan du kan bruke denne nøkkelen og .iso filen her...

 

I samme periode kan du også få en gratis Windows Media Player nøkkel fra Microsoft.

 

Den skaffer du deg her...

 

Priser per 14.10.2012 hentet fra Hardware.no

 

Windows 8 32-bit Norsk OEM: Fra 799 kroner

Windows 8 64-bit Norsk OEM: Fra 799 kroner

Windows 8 Professional 32-bit Norsk OEM: Fra 1149 kroner

Windows 8 Professional 64-bit Norsk OEM: Fra 1149 kroner

Windows 8 Professional Engelsk (oppgradering): Fra 1249 kroner

 

Priser hentet fra komplett.no 14.10.2012

 

Oppgradering til Windows 8 Pro fra Windows XP, Vista eller Windows 7: 479 kroner

Oppgradering til Windows 8 Pro fra Windows 8 Standard: 479 kroner.

 

Disse tilbudene skal etter planen vare ut januar 2013. Etter det vil prisene øke betraktelig.

 

Det ser ikke ut som om Microsoft har tenkt å legge fullversjonen ut for salg, i all fall ikke nå. Les mer om dette i Pcworld...

 

Metro designet (Modern)

 

Metro designet er en av de større forandringene i Windows 8. Du får nå opp en meny bestående av "fliser" og start menyen (og knappen) er borte.

Designet er vel mer beregnet på nettbrett og telefoner og det bærer det litt preg av.

Mens mange andre liker det nye designet.

 

win8install_018.jpg

 

win8install_019.jpg

 

 

Utgivelsesdato?

 

26.Oktober for alle. Technet og MSDN kunder fikk tilgang nå 15.august.

 

Få tilbake startknappen/menyen

 

Jeg har funnet et nytt program som gir deg start knappen tilbake og tar bort mye av det som er irriterende i Metro designet. Programmet heter Classic Shell v3.6.1 og kan lastes gratis ned herfra….

 

Resultatet ser du her:

win8start5.jpg

 

win8start5big.jpg

 

En ny utfordrer er StarDock med programmet Start8. Etter noen ukers bruk ble dette favoritten min, og jeg bruker nå kun Start8. Programmet koster $5 for en lisens.

 

win8start8big2b.jpg

 

Hvordan bytte språk i Windows 8?

 

Her finner du guiden min på hvordan du byttet språk i Windows 8.

 

Dette er jo kjekt om du har lastet ned den engelske prøveversjonen (90 dager) fra Microsoft, eller om du har kjøpt en engelsk versjon fra utlandet i oktober.

Kan jo være at du har en engelsk versjon av andre grunner også, men ønsker norsk versjon.

 

Uansett, følg guiden, og du har norsk Windows 8 på et øyeblikk...

 

win8spraak015.jpg

Endret av myhken
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer på en ting.

 

Vet du hvor ferdig "Windows 8 Consumer Preview"?

 

Nå tenker jeg ikke på antall feil, det jeg lurer på er om f.eks denne antas å bli 80% lik som det endlig produktet?

 

Hvis det er slik, hva forventes å utbedres? windows store + windows startmeny forhåpligvis?

 

Personlig syns jeg ikke den er verdt en oppgradering, men for nettbrett kan denne være noe.

 

Av min erfaring er windows 8 customer preview veldig stabilt, men fremdeles er det en del programvare som feiler, så tydligvis er det ikke drivere + programvare like kompaktibelt som windows 7.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er en versjon mellom Beta og RC (release candidate), så den er mer ferdig enn en beta versjon ville vært, men ikke så ferdig som en RC versjon.

De siste årene har beta versjonene stort sett inneholdt de "større" tingene som forblir de samme ved lansering, og så er det de små, ofte usynlige tingene som det jobbes med.

 

Likevel er jeg veldig spent på om de faktisk velger å beholde Metro designet slik som det er nå, med flisene og ingen startmeny etc.

 

Så vi "leker" oss nok med et nokså ferdig produkt tenker jeg.

 

Personlig kommer jeg ikke til å være først ute med å oppgradere fra Win7 til Win8. Jeg er foreløpig veldig skuffet over Windows 8. Og det handler om Metro designet.

Mange andre kule ting som nå er i Windows 8, men for meg betyr utseende en god del.

 

Det har jo nesten alltid vært mulig å gå tilbake til menyen på forrige versjon av Windows, så håper de gjør noe slikt også denne gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal være mulig å få tilbake den gamle startmenyen, via VIstart. Selv får jeg bare "Run-time error 13" når jeg åpner exe. filen, kult om dere sier i fra om dere får det til :)

 

Ellers må jeg faktisk si meg veldig fornøyd med OSet, på VAIO-laptopen er det etter snart en ukes bruk like stabilt som Windows 7. Har også installert det på en tablet, Asus EP121, og kan rapportere at metro fungerer veldig bra med touch. Eneste problemet er at touch-skjermen ikke alltid fungerer når man booter maskinen, av og til må den restartes flere ganger før den fungerer, dette skjedde aldri med Windows 7. Mulig det er driverproblemer som ligger til grunn her, at den ikke alltid laster driverne i oppstarten.

Lenke til kommentar

VIstart er ikke helt stabil.

 

Problemet er at microsoft store og nye ting linker feil, så de virket dårlig hos meg.

Også forsvinner startmenyen i tider/utider.

 

Selv håper jeg microsoft gjør det mulig å aktivere startmenyen igjen, ellers tviler jeg på jeg vil ha windows 8 lengere en RC versjonen.

 

Er beskymringsverdi det myhken sier sånn sett blir heller windows 8 mere for nettbrett og laptop en for avanserte maskiner.

 

Jeg blosser i om windows 7 tar mere ytelse, siden jeg antakelig vil gå for sokkel 2011 oppsett med tiden. Men er nok pinball spillet og windows store som trekker opp. Kanskje vi vi eksperter får lage vår egen (Windows 7 spessialtilpasset build) med det beste fra begge deler, hva sier dere om det? Greit nok med technet lisens.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har det kommet troverdig informasjon om at de som kjøper nye pcer med Windows 7 fra juni og til Januar 2013 vil få tilbud på Windows 8 Pro versjonen til $14.99 = 86 kroner. Kan vel tenke meg at prisen her i Norge fort runder 100 kroner, om ikke 150 kroner også.

 

Les mer her...

 

Litt dumt spørsmål, men stiller det uansett.

 

Vil de være noe lignende for selvbyggere? Skal bygge en PC for en venn rett etter sommeren, og da hadde ikke dette vært så verst. :)

Lenke til kommentar

Husker ikke om butikkene solgte Vista plater med oppgraderings mulighet sist. I første omgang er det i alle fall kun de som kjøper ferdig pcer som får dette tilbudet.

Skal nok ikke se bort i fra at det kommer ulike tilbud for de fleste før lansering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Paul Thurrott skriver i dag følgende:

 

"On the eve of the launch of the Windows 8 Release Preview, a near-final look at Microsoft’s next-generation desktop OS"

 

Betyr ikke dette at at W8RP kommer allerede i morgen? Vet at det har blitt sagt at den skal lanseres første uka i juni, og at det er denne, men hadde sett for meg at de gjorde det på Computex neste uke. I morgen er det jo uansett fortsatt mai.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...