Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik har det jo vært med Windows 7 siden 2009 da, så det er jo ikke noe nytt. Bare at Windows 8 gjør det vanskeligere med at de krever at du bruker nøkkel under installasjonen og prøver å aktivere med en gang etter installasjonen, samt at du ikke har noe prøvetid som i Windows 7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så med andre ord vil det si at dersom disken ryker i den bærbare og setter i en ny så må jeg kjøpe en fullversjon om jeg ikke bruker Win7 register trikset.

Rimelig teit gjort av MS.

 

Eller du må legge inn Win7 først og så Win8 etterpå, men fortsatt rimelig teit ja...

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Er jo derfor prisen på oppgradering er lavere enn fullversjon. For med fullversjon kan du jo både oppgradere og gjøre en normal "clean install" med samme nøkkel.

 

Og hadde de ikke gjort det litt vanskelig, så hadde ingen kjøpt fullversjonen i alle fall.

 

Nå har de faktisk gjort det bedre med Windows 8, siden du faktisk ikke får kjøpt noen fullversjon. Du får kjøpt en OEM system builder versjon, men oppgraderingslisensen er bedre siden du kan bytte så mye hardware du vil, og flytte lisensen til nye pcer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg nevner under punkt 5. "clean install" på disk som inneholder Windows 7 (ikke aktivert), så er det ingen problemer med å oppgradere fra en Windows 7 versjon som enten ikke er aktivert, eller aktivert med en piratkopi. Det viktige er at det ligger noe på disken fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@myhken Når du skriver 'clean disk' - betyr det en helt tom (virtuell) maskin, eller en tom disk?

Betyr det evnt at man må innstallere W8 oppgradering på samme disk (partisjon?) som W7? Eller er det fullt mulig å legge det på en annen disk, og evnt beholde W7-innstallasjonen?

Gjelder f.eks. under pkt 4 & 5 : Er det nok at det ligger W7 på en annen disk/partisjon på samme maskin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint legge den på en annen partisjon, da får du muligheten for dual boot. Det er slik jeg har det på min ene bærbare.

Legger du Win8 inn på samme partisjon som Win7, så blir alt flyttet til Windows.old og du får ikke dual boot.

 

Når jeg snakker om "clean disk" snakker jeg om en 100% tom pc. For jeg har funnet ut at så lenge du har et OS installert på en eller annen partisjon/disk vil Windows 8 finne den og godta at du bruker oppgraderingsnøkkelen.

 

Jeg simulerer et helt ny pc når jeg snakker om "clean install" på tom disk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK.

Antar at man ikke kan få i pose og sekk, og innstallere dual, men med alle innstalleringer etc arvet fra W7?

Ny partisjon = kun W8?

Vil man evnt kunne kjøre den gamle Windows.old-versjonen ved å sette opp OSet i f.eks. EasyBCD, eller er det ikke 'funksjonsdyktig' lenger?

 

Hva med deaktivering av programmer før man legger det oppå W7? Må man gjøre dette, eller arver W8 aktiveringene, slik at det ikke blir noe krøll?

Lenke til kommentar
Hva med deaktivering av programmer før man legger det oppå W7? Må man gjøre dette, eller arver W8 aktiveringene, slik at det ikke blir noe krøll?

 

Av det jeg har testet fulgte aktiveringene gjort i andre programmer med over til Windows 8. Men jeg har selvsagt ikke testet alt av programvare. Men skulle tro det gjelder for det meste.

 

Antar at man ikke kan få i pose og sekk, og innstallere dual, men med alle innstalleringer etc arvet fra W7?

 

Kanskje med noen form for tredjeparts programvare eller noe slikt. Men nei, du får ikke oppgradert som i å beholde alle programmer og innstillinger, samtidig som du ønsker å beholde Windows 7. Den blir jo erstattet med Windows 8.

 

Vil man evnt kunne kjøre den gamle Windows.old-versjonen ved å sette opp OSet i f.eks. EasyBCD, eller er det ikke 'funksjonsdyktig' lenger?

 

Ikke så vidt jeg vet. Men har da heller ikke testet det noe gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint legge den på en annen partisjon, da får du muligheten for dual boot. Det er slik jeg har det på min ene bærbare.

Legger du Win8 inn på samme partisjon som Win7, så blir alt flyttet til Windows.old og du får ikke dual boot.

Altså, dersom jeg via oppgraderingsassistenten på denne siden kjøper Windows 8 til 249kr, får jeg en ISO. fil jeg kan legge inn på en hvilken som helst maskin med Windows 7? Jeg kan f.eks sette opp en dualboot, og faktisk beholde Windows 7 installasjonen i tillegg?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en oppgradering produktnøkkel på Microsoft nettside, og angrer egentlig litt. Skulle gjerne ha hadd det på disc.

 

Men som er poenget er at jeg vil installere det på to pcer, går det an?

På nettsiden står det

 

Tilbudet er gyldig fra 26. oktober 2012 til 31. januar 2013, og er begrenset til fem oppgraderingslisenser per kunde.

 

Betyr det at jeg kan installere Win8 på fem datamaskiner? Hvis det går an, hvordan kan jeg gjøre det? Siden jeg laster ned windows 8 nå på den ene pcen. Hvordan får skal jeg installere på de andre?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en oppgradering produktnøkkel på Microsoft nettside, og angrer egentlig litt. Skulle gjerne ha hadd det på disc.

 

Men som er poenget er at jeg vil installere det på to pcer, går det an?

På nettsiden står det

 

Tilbudet er gyldig fra 26. oktober 2012 til 31. januar 2013, og er begrenset til fem oppgraderingslisenser per kunde.

 

Betyr det at jeg kan installere Win8 på fem datamaskiner? Hvis det går an, hvordan kan jeg gjøre det? Siden jeg laster ned windows 8 nå på den ene pcen. Hvordan får skal jeg installere på de andre?

 

Du kan installere det på så mange maskiner du ønsker, det er lisensene som er begrenset til fem, når du har lastet ned kan du enten brenne ett image på cd/dvd eller legge det på en minnepinne.

 

Selv bestillte jeg med en Dvd og betalte 264,- totalt, hadde egentlig ikke trengt den, var vel mest pga gammel vane jeg kjøpte med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...