Gå til innhold

Windows 8 - informasjon, metro, versjoner, pris, utgivelses dato m.m


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

aha, og dette er den som gjør det mulig å flytte lisensen til en annen maskin?

Det er vel akkurat omvendt?

OEM-versjonen er låst til én maskin?

 

Det er det som gjør at jeg er litt forvirret. Av det jeg har lest skal System builder gjøre det mulig å flytte lisensen fra en maskin til en annen, men om det er det samme som OEM vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Er det fortsatt mulighet for menig mann å teste ut win 8 gratis i 30 dager? Tenkte å innstallere den i virtualbox .

 

Nei, Windows 8 har ingen prøveperiode. Du får vannmerke rett etter installasjonen om du ikke har brukt en gyldig nøkkel (og ja, du må faktisk skrive inn en nøkkel for å kunne installere, går ikke an å hoppe over som med Win7, om du ikke endrer selve .iso filen). Etter ca 3-4 timer kommer det en blå fullskjerm opp der du kun kan trykke på aktiver nå knappen. Denne fortsetter å komme opp ca hver 3 time helt frem til du aktiverer.

Kan tenke meg at den kan forstyrre spill, uten at jeg selv har testet dette.

 

Har ikke opplevd at den rebooter da, som om du kan leve med vannmerke og en "nag screen" hver tredje time, så kan du nok teste ut Win8 i 30 dager. ;)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Er det fortsatt mulighet for menig mann å teste ut win 8 gratis i 30 dager? Tenkte å innstallere den i virtualbox .

 

Det finnes en egen versjon som er for utviklere hvor du da før den aktivert i 90 dager, etter det må det avinstalleres.

 

Finnes her:

http://msdn.microsoft.com/en-us/evalcenter/jj554510.aspx

 

Er ikke 100% sikker på at det fortsatt er mulig å bruke den da :/

Lenke til kommentar

Stemmer, glemt jo den versjonen. Det er en 90 dagers prøveversjon av Enterprise. Bakdelen er at du må totalt avinstallere den etter 90 dager, og installere Win8 på nytt. Ikke får man kjøpt Enterprise, så du må uansett bytte til Pro eller Core.

 

Bruker du Enterprise har du ingen mulighet til å legge inn MediaCenter f.eks, det funker kun i Pro.

Med Win8 har de faktisk laget Enterprise for bedriftskundene og tatt bort en del ting de ikke regner med at bedrifter trenger å bruke, og sperret helt for at dette lar seg installere.

Så Win8 Pro er den høyeste versjonen for oss privatbrukere.

 

Men jeg bruker Enterprise på en av mine bærbare (har Technet lisens) og savner vel ikke noe. Så den kan fint brukes til en 90 dagers test. Bare litt kjedelig å vite at du må formatere og gjøre en "clean install" etter 90 dager.

Lenke til kommentar

Oppdaget noe rart. Windows ba meg kjøre backup i og med at den tar Backup fast hver søndag, slik den gjorde i Windows 7. (Har oppgradert) Men når W8 tar backup tar den backup i et vindu som går under navnet "Windows 7 File Recovery". Er det riktig? Trodde W8 kom med et nytt backup system.

 

Bumper den her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En ting jeg savner (kanskje nevnt før): Å kunne lage "mapper" i startskjermen for å gruppere programmer. Jeg installerte SQL Server på maskinen i går, og den la til en million fliser for ulike verktøy. De fleste av dem kommer jeg sjelden eller aldri til å bruke, og det kunne vært greit å ha dem under en felles SQL Server-flis, og bare ha de to-tre jeg faktisk bruker på toppnivå.

 

Jeg vet jeg kan legge snarveier til programmene i en filmappe og legge en flis som peker til den på startskjermen, men det er ikke helt det samme...

 

Jeg synes ellers det er pent og stilrent.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er jo på en måte innebygde mapper allerede. Du kan høyreklikke på alle de du ikek vil se, og så velge 'Løsne fra Start'. Når du høyreklikker på startskjermen og velger 'Alle apper' får du opp åpnede 'mapper', inklusive alle de SQL-server-flisene dine pent sortert under en mappe.

For å få alfabetisk sorterte lukkede mapper klikker du bare på - nede i høyre hjørne.

De aller fleste programmer er neppe tilpasset W8, så jeg regner med at etterhvert så blir dette litt ryddigere, så man slipper alle disse automatiske flisene til alt som tidligere lå i Start-menyen.

Lenke til kommentar

Du må jo bruke den veiviseren når du skal kjøpe og laste ned Windows 8, og den er så enkel at du får den språk og bit versjonen du har på den pcen du kjører veiviseren.

 

Så har du en 32bit Win7 og ønsker 64bit, må du faktisk finne deg en pc med 64bit installert for å kjøpe og laste ned derfra. Hvor du installerer Windows 8 etterpå spiller ingen rolle.

 

Så har du engelsk Win7, så får du engelsk Win8, slik jeg har forstått det. Er 100% sikker på bit versjonen i alle fall, for jeg måtte bruke to ulike pcer for å få begge versjoner.

Lenke til kommentar

Har ett dumt spørsmål som sannsynligvis ikke berettiger sin egen tråd;

 

Hvis man oppgraderer en engelsk versjon av Win7 på Microsofts sine norske sider, får jeg da en norsk eller engelsk versjon av Win8?

 

edit: foretrekker veldig engelsk versjon.

Du får en engelsk versjon ja.

Og ikke nok med det - du får også automatisk (og uredigerbart) land satt til Great Britain i WIndows app store!

Det fikk ihvertfall jeg :(

Har vært i kontakt med MS om problemet, men de sier at det ikek kan endres.

Utrolig klumsete/tullete. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...