Gå til innhold

Windows 8 - informasjon, metro, versjoner, pris, utgivelses dato m.m


Anbefalte innlegg

Ja da er tilbudsprisen over i alle fall. De har fra i dag økt prisen for oppgraderingen med hele 850% opp til 2.099 kroner.

 

Kjipt for alle som ikke rakk å benytte seg av tilbudet. For 2.099 kroner hadde jeg aldri i verden betalt for Windows 8. Så bra er det ikke.

Billigste Win 8 er vel da OEM til ca 900,- (Ihht lisensen ikke beregnet til å flytte til annen PC)

 

Windows 8 Pro som vi har kjøpt fork kr 249,- er vel å anse som full versjon? (kan flyttes til ny PC?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg vet at mange IKKE må bruke register trikset, men mange andre må bruke det. Vet ikke helt logikken bak det, og hva som trigger det eller ikke.

Så lenge ikke alle får brukt oppgraderingsversjonen uten registerendringen, så blir det vanskelig å si at den tilsvarer fullversjonen fullt ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte (for sikkerhetsskyld) 3 PRO-lisenser til 249,-

Ser at noen får installert de på tom disk og satser på å få til det selv.

Men er det slik at jeg kan flytte lisensen til en annen maskin når jeg ønsker det? Hvordan gjøres det i praksis? Er det noen form for "deaktivering" på den gamle maskinen?

Lenke til kommentar

Nei det finnes ingen deaktivering. Du installerer bare samme lisens på en ny pc. Får du aktivert så er første hinder passert.

Microsoft sjekker så bl.a hvilke lisenser som laster ned oppdateringer, og hvis to pcer med samme lisens over tid laster ned oppdateringer, og den lisensen kun er ment for en pc, så risikerer du at lisensen din blir svartelistet. Da funker den ikke mer, og pengene er tapt.

 

Nøyaktig hvordan det der fungerer og hvor stor sjanse det er for å bli oppdaget at man f.eks bruker samme lisens på flere pcer (så lenge man ikke tar helt av) er jo en av de største hemmelighetene til Microsoft.

 

Tror nok Microsoft også sjekker lisensen mot andre ting enn bare oppdateringer i Windows 8, men hva vet jeg ikke. Ser ikke ut som om de har satt i gang antipirat programmet sitt helt enda der.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Fikk en noe ubehagelig opplevelse med Windows Refresh funksjonen, greit nok at den velger å "fjerne" programmer som er installerte fra før av, men den sletter også alt innhold i mappene , inklusivt lagrede filer og savegames.

 

Hadde heldigvis backup av de mest viktige filene, men føler selv at Refresh ikke helt stemmer, burde heller være uninstall & delete alt som ikke er MS programmer.

Lenke til kommentar

Nei det finnes ingen deaktivering. Du installerer bare samme lisens på en ny pc. Får du aktivert så er første hinder passert.

 

Betyr det at jeg har "krav" på å flytte lisensen? Hvis jeg ikke får aktivert (den andre gangen) kan jeg kontakte MS og si at den første aktiveringen ikke lengre er i bruk?

Lenke til kommentar

Krav og krav, men oppgraderingslisensen (Vista/Win7 og nå Win8) har alltid vært slik at den gir deg de samme rettighetene som fullversjonen, med unntak av at du må ha et OS på pcen fra før av.

Når man benytter seg av tilbud (som 249 kroner tilbudet) kan det jo gjelde andre betingelser.

 

Det som er helt sikkert er at forutsetningene for å bruke en oppgraderingslisens på en pc er at du har en gyldig lisens av enten XP SP3, Vista eller Win7 på den pcen du skal oppgradere.

Det betyr i praksis at om pcen du kjøpte oppgraderingslisensen til går i stykker, og det var en OEM lisens som fulgte med pcen da du kjøpte den, har du ingen gyldig lisens på en eventuelt ny pc du kjøper uten OS.

Så i et slikt tilfelle kan du ikke kreve å få aktivert oppgraderingslisensen på nytt.

 

Har du en XP SP3, Vista eller Win7 plate liggende med en ekte lisens, så stiller jo saken seg anderledes.

 

Uansett, dette er teori, tror nok det ikke vil være noe problem å få aktivert på pc nr 2, kanskje må du ringe inn, men det skal nok gå greit.

Når du begynner på pc 3 og 4 osv, kan det fort kanskje bli vanskeligere, men trolig ikke umulig.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei, har tenkt til å vente med å kjøpe Windows 8.1 til det kommer ut. Har sett på en del sider, hvor det står 15.okt, andre sier 19. Online elektronbutikker sies å få det inn alt fra 8-12 dager. Regner med det er online download som er klar fra 19 kanskje, også får man kjøpt installasjonsdisk noe senere.

For dem som ikke vet dette forresten. OEM versjonen blir låst til hovedkortet. Bytter du hovedkort i fremtiden, eller servicerelaterte saker vil du i din helhet miste Windows 8.
De fleste her vet sikkert såpass, men sier det for dem som ikke vet det.
Jeg kommer til å kjøpe Windows 8.1 Pro norsk/engelsk til 2 tusen kroner. Det er full install som varer evig =)

Lenke til kommentar

Hei, har tenkt til å vente med å kjøpe Windows 8.1 til det kommer ut. Har sett på en del sider, hvor det står 15.okt, andre sier 19. Online elektronbutikker sies å få det inn alt fra 8-12 dager. Regner med det er online download som er klar fra 19 kanskje, også får man kjøpt installasjonsdisk noe senere.

 

For dem som ikke vet dette forresten. OEM versjonen blir låst til hovedkortet. Bytter du hovedkort i fremtiden, eller servicerelaterte saker vil du i din helhet miste Windows 8.

De fleste her vet sikkert såpass, men sier det for dem som ikke vet det.

Jeg kommer til å kjøpe Windows 8.1 Pro norsk/engelsk til 2 tusen kroner. Det er full install som varer evig =)

 

Dato for lansering av Windows 8.1 er 18. oktober. Om dette er salg av fysisk medium, nedlasting eller kun for eksisterende brukere som oppdatering gjennom Windows Store vet jeg ikke.

 

Du tar feil når det gjelder OEM-versjonen. Den er erstattet med en ny versjon, System Builder License, som lar deg flytte lisensen til en annen maskin. Les mer i denne tråden (som linker videre).

 

Du kan også kjøpe oppgraderingslisensen, som fint kan benyttes til "clean install".

 

Dog er det mulig at det blir noen endringer rundt dette med Windows 8.1.

 

Ang. valg av Pro-utgaven: Er det noen funksjoner du trenger som ikke finnes i "Core"-utgaven? Sammenligningstabell

Lenke til kommentar

 

Dato for lansering av Windows 8.1 er 18. oktober. Om dette er salg av fysisk medium, nedlasting eller kun for eksisterende brukere som oppdatering gjennom Windows Store vet jeg ikke.

 

Du tar feil når det gjelder OEM-versjonen. Den er erstattet med en ny versjon, System Builder License, som lar deg flytte lisensen til en annen maskin. Les mer i denne tråden (som linker videre).

 

Du kan også kjøpe oppgraderingslisensen, som fint kan benyttes til "clean install".

 

Dog er det mulig at det blir noen endringer rundt dette med Windows 8.1.

 

Ang. valg av Pro-utgaven: Er det noen funksjoner du trenger som ikke finnes i "Core"-utgaven? Sammenligningstabell

Ah tusen takk for svar Pey'J. Ser ut som Komplett har gitt meg feil informasjon da. Veldig skuffende, vi er alle mennesker. Også antok jeg at pro versjonen hadde bedre features enn core versjonen, men etter litt research er det ingenting pro versjonen har som jeg er interessert i, så der sparte jeg de pengene.

 

Da blir det http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=798724 på meg da.

De var ca 1100 kroner spart. Takk igjen Pey'J

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har noen spørsmål anngående Windows 8 og lisenser fra e5.onthehub.

 

Hvis man har en nøkkel, vil den fungere på kryss og tvers av språk, bit-versjon og 8.x?

 

Hva er forskjellen på Dreamspark og e5.onthehub?

 

Vil det stå noe i avtalen hos dreamspark/e5onthehub mot å gi bort windows-nøkler til nære venner/familie?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Hvis man har en nøkkel, vil den fungere på kryss og tvers av språk, bit-versjon og 8.x?

 

Du kan få problemer mellom 8.0 og 8.1, men ellers ja på alt.

 

 

Hva er forskjellen på Dreamspark og e5.onthehub?

 

Ingen ting, e5.onthehub er bare nettsiden med nettbutikken til DreamSpark (der alt er gratis med f.eks Dreamspark Permium). Men det er likevel en nettbutikk.

Så Dreamspark bruker bare nettsiden e5.onthehub til "salg", lisenser, og nedlastning.

 

 

Vil det stå noe i avtalen hos dreamspark/e5onthehub mot å gi bort windows-nøkler til nære venner/familie?

 

Ja, kan kun brukes på inntil to pcer som skal brukes i samme husstand, og av den som har lisensen via Dreamspark, Kan ikke selges eller lånes/gis bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...