Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!


Anbefalte innlegg

Imaging resource har publisert testbilder fra 5D3 tatt under kontrollerte forhold. Her kan man sammenligne med blant annet forgjengeren.

 

Er imponert over at selv bildet på iso 12800 hadde jeg fint kunnet leve med. Ser ut til å ha mindre støy på 12800 enn jeg opplever på 1600 på min 5d, så det blir nok til et kjøp hvis prisen nærmer seg ~20-22K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg kan tildels forstå at et behov finnes for de som ofte bruker manuell fokus. Men antagelig er det vanskelig å lage et søkersystem som det i 7D og som på en enkel og safe måte kan støtte skifte av mattskive. Når det er sagt så har jeg ingen problemer med å bruke manuell fokus med 7D og den mattskiva som er standard - dvs de sjeldne få gangene jeg "må". Forsåvidt gjelder det og 5DII hvor jeg oftere må ty til manuell fokus når autofokusen svikter.

 

Men det er litt smak og behag antar jeg. Foruten objektiver som ikke støtter autofokus på 5Dmk3, så burde man med det nye fokussystemet meget sjeldent måtte ty til manuell fokus. Er det likt eller bedre enn 7D's så blir behovet svært lite.

 

Tor

Lenke til kommentar

Til og med med 1D III sitt fokussystem (som er bedre enn 7D sitt) var det greit å kunne se hvor fokus lå med f/1.4-objektiver.

 

Dessuten er det ikke bestandig man bruker autofokus-objektiver. Det at du ikke ser noe poeng med en gitt funksjon eller valgmulighet - betyr ikke at den ikke er verdt noe for andre.

Lenke til kommentar

Dessuten er det ikke bestandig man bruker autofokus-objektiver. Det at du ikke ser noe poeng med en gitt funksjon eller valgmulighet - betyr ikke at den ikke er verdt noe for andre.

 

Et sukk:

Om jeg ordlegger meg svært utydelig siden du rimelig ofte både her og der tolker hva jeg sier annerledes enn det som etter min mening står i klartekst i fullt dagslys? Eller har du rett og slett kverulering som hobby?

 

Og der var jeg ferdig med vintermatte skiver og kverulanter etc..

 

Tor

Lenke til kommentar

Til og med med 1D III sitt fokussystem (som er bedre enn 7D sitt) var det greit å kunne se hvor fokus lå med f/1.4-objektiver.

 

Dessuten er det ikke bestandig man bruker autofokus-objektiver. Det at du ikke ser noe poeng med en gitt funksjon eller valgmulighet - betyr ikke at den ikke er verdt noe for andre.

 

Intresang påstand som jeg synest du skulle tenke på litt selv, spesielt i diskusjonen om mp/sensor/crop diskusjonen der du overhode ikke ser den verien i en funksjon som jeg etterlyser :whistle:

 

 

Lenke til kommentar

Hjelper lite når min utgave av DPP ikke støtter råfiler fra 5Dmk3. Forresten er det vel ingen som har fått en utgave som støtter mk3 enda? Bildene i linken er i tillegg fra en preproduksjonsutgave.

 

Tor

 

Nei, hjelper ikke deg, men hjelper kanskje noen andre som bare kan laste ned pre-release av siste konverteringsmodul for Photoshop, antar denne fungerer for Elements også. Jeg skrev ut A3 av ISO 12800 i går kveld og er dypt imponert. Kjørte kun helt marginal støyfjerning i raw og ingen andre justeringer. Er spesielt imponert over hvordan detaljene er bevart med så høy ISO.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å bytte mattskive på Canon 5D Mark III.

 

Spurte på Canon sin facebook side og fikk svaret : "Hei Knut. Svaret er nei, det har det samme søkersystem som på 7D."

Som jeg har nevnt opptil flere ganger i tråden - det er stor forskjell på om det ikke er mulig å bytte, eller om det bare er Canon som ikke leverer offisielle mattskiver.

 

Går ut fra at det blir eksakt det samme som for 7D; at man kan bytte mattskive til en ny hvis den gamle skulle gå i stykker, eller hvis man har kjøpt tredjeparts mattskive. Google, så ser du at man a) får kjøpt og b) kan bytte, mattskive til 7D.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...