Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Du mener vel sånn som du selv kun ser akkurat det du vil se

Ehemm. Snakker du høyt om å se akkurat det man vil se? Og hvis du ser noe som du ikke liker, ja da er det propaganda, ikke sant? ;)

 

Blir du ikke litt lei av å forsøke å male et bilde av at vi snakker om to forskjellige ting? Nå har du holdt på i ca 70 sider - tror du at strategien din kommer til å lykkes, i overskuelig fremtid?

 

Jeg må nesten begynne å tenke på pensjonsalder snart

 

Men nå tar jeg en brake, og får litt fersk luft - skulle gjerne vært å gitt fra meg noen tusenlapper rett i koppen, men har du skulle sett på manglende lojalitet hos mine egne tiggere ... Den siste uken har de blitt borte, helt borte. Kan det være at de har dratt på cruise, uten å si fra til meg? Kanke stole på en eneste en av dem, og sånn skal man holde på å hjelpe ... ;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke latterlig, det er menneskelig. Mennesker knytter sine følelser enklest til personer og ting, ikke til handlinger.

Ok, så hva mener du om ABB?

Kan ikke sammenlignes handling, men man ser handlinger enkelte gjør og sist i går var det på nyhetene at det er flest folk fra romania som blir sendt ut pga kriminelle handlinger. Da snakker vi ikke om de kriminelle handlingene som at de driter, pisser hvor de vil og forsøpler med medførende rotteplager hvor enn de er.

Empati er riktig ganske så sterk hos oss nordmenn. Men det får vi da svi for også når man har med personer som vet å utnytte det. F.eks det å liksom ha motorstopp og hjelpsomme nordmenn stopper for så å bli frastjålet verdier.

 

btw: det er en avsporing å begynne å argumentere for en forfulgt gruppe som rom-folket. Dette er ikke rom-folk, men rumenere som har dratt hit for å tigge. Om det har vært svensker, danske, tyskere, afrikanere eller uansett 'gruppe', så dreier dette seg om folk som kommer til Norge som ikke følger norsk lov - der er utfordringen.

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg antar sterkt at disse uttrasporteringene foregår uavhengig av om media belyser en enkelt gruppe eller hendelse. Så antar jeg også at både ordensmakten og politikerne (tinget og kommunen) har ett særlig behov for å vise handlekraft, i etterkant av 22juli-rapporten, og i lys av manglende handlekraft de siste årene ifm større innsig av "tiggende" rumenske statsborgere.

Lenke til kommentar

Blir du ikke litt lei av å forsøke å male et bilde av at vi snakker om to forskjellige ting? Nå har du holdt på i ca 70 sider - tror du at strategien din kommer til å lykkes, i overskuelig fremtid?

Hmm, har etthvert fått tiltale på både agendaer og strategier av deg her i tråden. Kan du kanskje fortelle meg om hva mine agendaer og strategier er? Hadde faktisk vært morsomt å høre deg fortelle. :)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg antar sterkt at disse uttrasporteringene foregår uavhengig av om media belyser en enkelt gruppe eller hendelse. Så antar jeg også at både ordensmakten og politikerne (tinget og kommunen) har ett særlig behov for å vise handlekraft, i etterkant av 22juli-rapporten, og i lys av manglende handlekraft de siste årene ifm større innsig av "tiggende" rumenske statsborgere.

Tja, så det at de ER kriminelle og HAR straffbare forhold bak seg er underordnet. Noen tror jeg bare må være blåøyd og kverulerende uansett - man skjønner jo hva som er din intensjon i diskusjonen. Det eneste du gjør er å ro når fakta blir forespeilt deg. Klarer ikke å argumenter når du blir stilt til veggs på ditt synspunkt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjorde jeg i Drammen også..en voken mann med ett lite barn,,skitene klær,men utpå dagen ser jeg de 2 sette seg inn den fete mersja...så disse før ikke en dritt av meg mer.

Ja, men ....... dette kan ikke stemme - det blir jo ganske så likt hva som kom fram i den dokumentaren som det hevdes her at ikke stemmer med Norge i det hele tatt

 

Den samme filmen som viste at de som virkelig hadde dårlig råd i Romania ikke hadde mulighet til å dra hit uten å låne fra bakmenn som tar skyhøy rente, så de hadde valget og ble i Romania istedet for å gjøre seg til gjeldsslaver også. Så hit kommer enten de som har råd, eller de som må betale bakmenn. Så det at folk i Norge gir de penger er med på å støtte rike folk i Romania og gjøre enkelte til gjeldslaver. De som virkelig trenger hjelp er i Romania. Ja, jeg er enig i at vi skal hjelpe, men da de som trenger det - de er i romania og slik sett kan løse utfordring positivt med å ikke gi en krone her, men heller støtte de i hjemlandet.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ja, det var en veldig tydelig og sterk reaksjon - men hva tror du er årsaken til aggresjonen hos de nordmenn som lever langt unna selve problemet?

Tja, det er kanskje der du kommer inn på gamle, etablerte følelser i det norske folk: At noen på nytt skal invadere oss, og i tillegg skal de nå kreve spalteplass til det. Vi burde selvsagt være mer redd for svensker og dansker i invasjonsspørsmålet, men vi vet samtidig at de er blitt snillere i dag....

Lenke til kommentar

Ok, så hva mener du om ABB?

Kan ikke sammenlignes handling, men man ser handlinger enkelte gjør og sist i går var det på nyhetene at det er flest folk fra romania som blir sendt ut pga kriminelle handlinger. Da snakker vi ikke om de kriminelle handlingene som at de driter, pisser hvor de vil og forsøpler med medførende rotteplager hvor enn de er.

De fleste som har "hat" og "ABB" i samme setning snakker neppe om skytingen eller bombingen hans, men om han, når de plasserer hatobjektet. Hva jeg mener om han er irrelevant, men om du er nysgjerrig er den meningen ganske gjennomsnittlig.

Det er nå engang slik at man ikke straffer en handling men personen som sto for dem. Men jeg skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Det er nå engang slik at man ikke straffer en handling men personen som sto for dem. Men jeg skjønner hva du mener.

Man straffer person for handlingen, ikke for hvilken person man er. Man hater han for handlingen, ikke for at han har meninger som man kanskje ikke er enig i - Hadde du sett like ille på han hvis han ikke hadde gjort disse handlingene? Nei, jeg tror ikke det, og det er det jeg tror er den gjennomsnittlige meningen.

 

btw: spalteplassen får de som er i Norge. Det er de som får empatien og pengene - gitt eller tatt. De som virkelig trenger det av romenere er ikke i media og de sitter i romania. Så de utnytter vår empati og driter (bokstavlig talt) i norsk lovverk og tilfører kun smittefarer og ugagn som koster samfunnet masse penger. Penger man godt kunne spart med å bare nekte de inn til landet og heller brukt disse på å virkelig hjelpe de i romania som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

(hvis jeg har noen på meg)

 

:)

 

Gjorde jeg i Drammen også..en voken mann med ett lite barn,,skitene klær,men utpå dagen ser jeg de 2 sette seg inn den fete mersja...så disse før ikke en dritt av meg mer.

 

Hadde du hatt en annen holdning hvis de brukte hest og kjerre som befordringsmiddel - slik de brukte for noen år siden, når de fartet rundt? Eller synes du at det bilmerket er upassende for enkelte typer mennesker?

 

Jeg antar sterkt at disse uttrasporteringene foregår uavhengig av om media belyser en enkelt gruppe eller hendelse. Så antar jeg også at både ordensmakten og politikerne (tinget og kommunen) har ett særlig behov for å vise handlekraft, i etterkant av 22juli-rapporten, og i lys av manglende handlekraft de siste årene ifm større innsig av "tiggende" rumenske statsborgere.

Tja, så det at de ER kriminelle og HAR straffbare forhold bak seg er underordnet. Noen tror jeg bare må være blåøyd og kverulerende uansett - man skjønner jo hva som er din intensjon i diskusjonen. Det eneste du gjør er å ro når fakta blir forespeilt deg. Klarer ikke å argumenter når du blir stilt til veggs på ditt synspunkt.

 

Jeg forsvarer ikke alminnelig kriminalitet - og denne tråden omhandler de som tigger. Og tigging er lovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Blir du ikke litt lei av å forsøke å male et bilde av at vi snakker om to forskjellige ting? Nå har du holdt på i ca 70 sider - tror du at strategien din kommer til å lykkes, i overskuelig fremtid?

Hmm, har etthvert fått tiltale på både agendaer og strategier av deg her i tråden. Kan du kanskje fortelle meg om hva mine agendaer og strategier er? Hadde faktisk vært morsomt å høre deg fortelle. :)

 

Jeg skriver jo hva slags strategi du bedriver i samme post!? Nemlig å forsøke å gi ett inntrykk av at jeg ikke aksepterer at romfolket også har endel "råtne egg", og bare snakker om hvor søte og snille de er, og hvor slemme vi nordmenn er med dem.

 

De andre strategiene dine, hører en annen debatt til, og det vet vi begge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gjorde jeg i Drammen også..en voken mann med ett lite barn,,skitene klær,men utpå dagen ser jeg de 2 sette seg inn den fete mersja...så disse før ikke en dritt av meg mer.

Ja, men ....... dette kan ikke stemme - det blir jo ganske så likt hva som kom fram i den dokumentaren som det hevdes her at ikke stemmer med Norge i det hele tatt

 

Den samme filmen som viste at de som virkelig hadde dårlig råd i Romania ikke hadde mulighet til å dra hit uten å låne fra bakmenn som tar skyhøy rente, så de hadde valget og ble i Romania istedet for å gjøre seg til gjeldsslaver også. Så hit kommer enten de som har råd, eller de som må betale bakmenn. Så det at folk i Norge gir de penger er med på å støtte rike folk i Romania og gjøre enkelte til gjeldslaver. De som virkelig trenger hjelp er i Romania. Ja, jeg er enig i at vi skal hjelpe, men da de som trenger det - de er i romania og slik sett kan løse utfordring positivt med å ikke gi en krone her, men heller støtte de i hjemlandet.

 

Hadde det vært noen vits for meg å slenge ut endel linker til forskning og annen relevant informasjon som beviser at du tar feil i påstandene, og at "bildet" er langt mer sammensatt? Eller vil det bare rote det til for deg

Lenke til kommentar

Jeg antar sterkt at disse uttrasporteringene foregår uavhengig av om media belyser en enkelt gruppe eller hendelse. Så antar jeg også at både ordensmakten og politikerne (tinget og kommunen) har ett særlig behov for å vise handlekraft, i etterkant av 22juli-rapporten, og i lys av manglende handlekraft de siste årene ifm større innsig av "tiggende" rumenske statsborgere.

 

Jeg forsvarer ikke alminnelig kriminalitet - og denne tråden omhandler de som tigger. Og tigging er lovlig.

 

Ja, der har du dine 'tiggende' borgere. Man kan ikke stikke under en stol fakta når du ser hvorfor de er overrepresentert på kriminell aktivitet av de som blir sendt ut. Det å prøve å bortforklare det er å forsvare de kriminelle

 

Hadde det vært noen vits for meg å slenge ut endel linker til forskning og annen relevant informasjon som beviser at du tar feil i påstandene, og at "bildet" er langt mer sammensatt? Eller vil det bare rote det til for deg

 

Tja, du klarer jo ikke engang å holde styr på hva du mener og har 0 eksempler på hva du ville gjort hvis jeg hadde kommet til deg og gjort det samme. Blir litt for konkret og visuelt enn bare å forsvare noen i Norge som egentlig har mindre grunn til empati og hjelp enn de som er i Romania.

 

Selvfølgelig sier ikke filmen alt, det er det ingen som har sagt heller. Det vi ser er at det samme skjer i Norge. Det at noen nå er dømt for menneskehandling f.eks. Så du kan jo linke så mye du vil - faktating kommer du ikke unna uansett.

 

Men det er jo tydelig at selv faktating ikke engang fungerer når du har bestemt deg for å mene noe, så hva er vitsen at man svarer deg egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Betyr det at svaret ditt blir "nei"?

 

Edit: Nå er det vel andre eller tredje gang du peser om å komme hjem til meg, så nå blir jeg interessert - hva hadde du konkret tenkt å utfordre meg på?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg antar sterkt at disse uttrasporteringene foregår uavhengig av om media belyser en enkelt gruppe eller hendelse. Så antar jeg også at både ordensmakten og politikerne (tinget og kommunen) har ett særlig behov for å vise handlekraft, i etterkant av 22juli-rapporten, og i lys av manglende handlekraft de siste årene ifm større innsig av "tiggende" rumenske statsborgere.

 

Jeg forsvarer ikke alminnelig kriminalitet - og denne tråden omhandler de som tigger. Og tigging er lovlig.

 

Ja, der har du dine 'tiggende' borgere. Man kan ikke stikke under en stol fakta når du ser hvorfor de er overrepresentert på kriminell aktivitet av de som blir sendt ut. Det å prøve å bortforklare det er å forsvare de kriminelle

 

 

 

Hva er det konkret du mener er bortforklaringer angående medfølgende kriminalitet i kjølvannet av tiggingen?

Lenke til kommentar

Det betyr at film link hadde vært av like lite innteresse hvis man ikke ser at det er fakta det som skjer. Hva som skjer i praksis. Forskning er kun av interesse hvis det kan kobles til reelle ting som skjer i praksis. Teori og praksis er 2 forskjellige ting.

 

Men for all del - jeg setter pris på forskning som kan fortelle oss noe om hvorfor de driter, pisser og forsøpler og er overrepresentert på statistikk over kriminelle som blir sendt ut. Hvorfor de stjeler smykker fra eldre, utnytter empatien til folk og skaper seg situasjoner der de får hjelp, for så å stjele/utnytte de som hjelper de osv osv osv ... Så kom igjen med linkene du.

 

Du får lete det opp - spørsmålet var ganske så konkret, så det burde vel være ganske så enkelt å svare på.

 

Hva er det konkret du mener er bortforklaringer angående medfølgende kriminalitet i kjølvannet av tiggingen?

Det er liksom medias søkelys som er 'årsaken' til at så mange sendes ut. De forfølges jo i følge deg. Det du ikke ser er at media har hatt fokus på mange ting der det har blitt satt inn ressurser og forsøk på løsninger - ingen av disse blir 'forfulgt' snodig nok.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Det alle som prøver å (bort)forklare situasjonen utifra fordommer, skamfølelse, rasisme etc. merkelig nok alltid utelater, er den faktiske oppførselen som disse romfolkene utviser.

Det latterlige er at noen tror fortsatt at det er romfolket i seg selv man er forarget over, og ikke oppførselen deres.

Det forhindrer ikke at mye av retorikken - og en del av argumentasjonen - mot dem er rasistisk. Rasisme har alltid funnet sin "forklaring" i oppførsel, forresten, som de historiske (og tildels nålevende) stereotyper om jødene viser.

 

Nå hverken utelater eller benekter jeg romfolkets oppførsel. Men jeg merker meg at ingen her svarer når jeg forsøksvis spør om løsninger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...