Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å kritisere noen som er i landet uten statsborgerskap er ikke rasisme. - Jeg er av den forståelse at tiggerne ikke har statsborgerskap, stemmer det?

Det stemmer og spiller en rolle for alle som ikke befinner seg helt ytterst på venstre fløy, og mener at det er norges ansvar å fø på alle verdens fattige.

 

Hvis du kikker litt rundt i storbyene her til lands så ser du typisk sett ingen barn som blir utnyttet på denne grove måten. Men det blir gjort forsøk av romfolket å innføre denne praksisen her i landet også, som linken jeg postet tidligere viser.

 

Det var ikke bare utnyttelsen av barn som var poenget mitt, men også at de som bedriver tiggingen har store villaer i hjemlandet ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å kritisere noen som er i landet uten statsborgerskap er ikke rasisme. - Jeg er av den forståelse at tiggerne ikke har statsborgerskap, stemmer det?

 

Rasistvåset handler ikke om annet enn patetiske forsøk på å minne om enda ett stigma/fordom som forfølger romkulturen, eller sigøynerne, - begge benevnelser er forøvrig like mye eller lite dekkende for de man ønsker å gruppevis forklare som noe utenom det vanlige, ved at de har som standard i kulturen å utnytte sine egne barn.

 

Så unnskylder man ikke enkeltindivider, men forklarer heller ikke hele gruppen individet stammer fra, ved å bruke enkeltstående eksempler.

 

Alle fattigfolk "utnytter" sine barn ... det handler ikke om dyd, det handler om nød (i de fleste tilfellene)

Du kan jo tenke på de som lagde den siste dippedutten, kanskje den med stor "I" i navnet - de blir vel for det meste lagd av flittige små barnehender - og er i sak det samme, bare bedre organisert.

 

:)

Lenke til kommentar

Mulig at denne er lenket før men:

 

http://www.dagbladet...ebatt/23287848/

 

Nå har de "tatt bolig i" Rådhuset :) Dette er stilig, nå får politikerne kjenne på problemet i arbeidstiden.

Støtter dette 100%. Håper flere romfolk flytter dit. Kanskje flere politikere får opp øynenen sine når de tråkker i en bajs hver dag før de skal hjem til vestkantvillaene sine? Utenfor Stortinget eller Regjeringen vil være andre ypperlige steder. La oss se hvor lenge de får oppholde seg ulovlig der før politiet viser dem bort. De andre stedene har det tatt uker. Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer fortsatt ikke helt å engasjere meg, og det er antagelig ille. Men jeg lurer på: Bortsett fra de selvoppnevnte(?) "Folk er folk", er det noen som på en fornuftig måte kan representere romfolket? Noen som kan sette seg ned ved bordet med en fornuftig motpart og diskutere om det i det hele tatt er håp for en ordnet løsning på bo- og sanitære forhold, jobbing og ikke minst skolegang for ungene mens de er her i landet?

 

Ansvaret ligger på alle og ingen så lenge de ikke er organisert.

 

Merk, jeg spør ikke om de "kan" jobbe eller bruke toaletter, jeg tror at alle mennesker kan hvis de vil, og sigøynerne er neppe genetisk evneveike. Jeg spør om det finnes noen felles angrepsvinkel/interesse som kan brukes her.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg klarer fortsatt ikke helt å engasjere meg, og det er antagelig ille.

 

Jeg spør om det finnes noen felles angrepsvinkel/interesse som kan brukes her.

 

Geir :)

 

Lurer i første omgang hva du mener med vagheten i første setningen?

 

Etter det jeg har fått med meg av kunnskaper angående romfolk-problematikken er det nettopp mangelen på samlende talerør som favner hele kulturen, uavhengig av hjemland som er utfordringen. Og da blir det opp til hver enkel stat, hvordan minoriteten blir behandlet. Spania er holdt frem som ett eksempel på suksess - og der har de slik jeg forstår det, ikke gjort annet revolusjonerende enn å gi de tett og god oppfølging. I ordene "tett oppfølging", ligger det også den forståelsen at de har holdt på lenge nok til at det faktisk virket ...

 

Det er den mer langsiktige måten å gjøre det på - men rent kortsiktig, behøver det kanskje ikke å være vanskeligere enn det denne artikkelen beskriver fra plankebyen

 

Konklusjonen så langt er at tiggingen ikke øker

 

Men etter at romfolket ble et tema i Fredrikstad for tre-fire år siden, så har politiet systematisk forsøkt å observere og registrere denne gruppen.

– Konklusjonen så langt er at tiggingen ikke øker. De fleste hadde ventet et økt tilsig til byen i sommer, men det har ikke kommet, sier Nilsen.

I tillegg til den registrering som byvedtektene gir hjemmel for, så følger politiet opp ute i felten.

– Vi snakker med dem og spør hvem de er. De har ikke lov til å oppholde seg i landet i mer enn tre måneder. Om de kommer tilbake må de registrere seg på nytt.

Basert på egne erfaringer og opplysninger vi får fra romfolket selv, så virker disse vedtektene forebyggende, sier politioverbetjent Nilsen.

– Vi har fått konkrete meldinger om at representanter for romfolket og andre som ikke har rent mel i posen unngår å komme til Fredrikstad.

– De er ikke interessert i å komme i et offentlig register og styrer unna byen eller reiser ut av landet igjen.

 

Edit: Så legger jeg til at jeg ved selvsyn har sett hvordan politiet i fredrikstad, snakker med, og ikke til, disse menneskene - i en saklig og vennlig "modus". Det tror jeg teller med for å få kjappe og gode resultater

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Fra samme artikkel:

– Jeg tar alle mulige forbehold, men årsaken til at vi ikke opplever noen tiggerboom i Fredrikstad i sommer, kan være de nye politivedtektene som bystyret vedtok rett før jul.

Nå er det heller ingen hemmelighet at desto mindre byene er desto mindre attraktivt er det for romfolket å slå seg ned der. Finnes haugevis av byer/steder i Norge som ikke har blitt invadert av romfolk, uten at de kan brukes som eksempel på at "det er ikke noe problem".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt selv hva jeg mener. Bare registrerer at jeg skumleser denne tråden såvel som andre steder hvor romfolket i Oslo diskuteres, og ikke blir engasjert nok til å delta. Dette tiltross for at debatten mange steder flommer over av ren rasisme i tillegg til de sedvanlige "de har alltid vært sånn"-argumentene.

 

Nå forventer jeg ikke at det skal finnes noe overnasjonalt rområd, jeg tenkte mer på at det kreves en representativ "motpart" lokalt for at det skal være fruktbart å gå i diskusjoner med dem som gruppe.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fra samme artikkel:

– Jeg tar alle mulige forbehold, men årsaken til at vi ikke opplever noen tiggerboom i Fredrikstad i sommer, kan være de nye politivedtektene som bystyret vedtok rett før jul.

Nå er det heller ingen hemmelighet at desto mindre byene er desto mindre attraktivt er det for romfolket å slå seg ned der. Finnes haugevis av byer/steder i Norge som ikke har blitt invadert av romfolk, uten at de kan brukes som eksempel på at "det er ikke noe problem".

 

Jeg mente å peke på at sammenhengen mellom Spanias fremgang og Fredrikstads håndtering lokalt, er tuftet på tålmodig og systematisk opparbeidelse av god kontakt med "problembarnet", for dermed å enklere strukturere dem

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette tiltross for at debatten mange steder flommer over av ren rasisme i tillegg til de sedvanlige "de har alltid vært sånn"-argumentene.

 

 

 

Geir :)

 

Jeg får mer og mer en følelse av "jødedebatt/problematikk" når disse merkelige strømningene dukker opp i debatter og oppførsel/holdninger rundt romfolkproblemet. Jeg har snakket med endel vanlige nordmenn, som sannsynligvis ikke var noe særlig dåligere personer enn undertegnede, og blitt veldig forbauset over den intensiteten de legger i motviljen de har mot "sigøynerne". En ting er nå at de er farget av nesten bare fordommer og myter - det som forundrer mest er energien de legger ned i uttrykket.

 

Kan det være at vår kultur bærer på en ubevisst skamfølelse for måten vi håndterte våre egne romfolk/Taterne på - og at det er derfor folk blir så voldsomt sinna og irrasjonelle når det samme problemet dukker opp på nytt?

 

Er det den typen intensitet/ekstremitet man også ser når det er jødene som diskuteres?

 

:)

Lenke til kommentar

Dette tiltross for at debatten mange steder flommer over av ren rasisme i tillegg til de sedvanlige "de har alltid vært sånn"-argumentene.

 

 

 

Geir :)

 

Jeg får mer og mer en følelse av "jødedebatt/problematikk" når disse merkelige strømningene dukker opp i debatter og oppførsel/holdninger rundt romfolkproblemet. Jeg har snakket med endel vanlige nordmenn, som sannsynligvis ikke var noe særlig dåligere personer enn undertegnede, og blitt veldig forbauset over den intensiteten de legger i motviljen de har mot "sigøynerne". En ting er nå at de er farget av nesten bare fordommer og myter - det som forundrer mest er energien de legger ned i uttrykket.

 

Kan det være at vår kultur bærer på en ubevisst skamfølelse for måten vi håndterte våre egne romfolk/Taterne på - og at det er derfor folk blir så voldsomt sinna og irrasjonelle når det samme problemet dukker opp på nytt?

 

Er det den typen intensitet/ekstremitet man også ser når det er jødene som diskuteres?

 

:)

 

Etter et snart førti år langt liv har jeg aldri hørt om skamfølelse for tidligere behandling av tatere. Historier har det derimot vært mange av (dvs hørt om skamfølelse fra enkelte grupperinger, men aldri fra noen som personlig mener seg skamfull som en del av nasjonen som behandlet gruppen på en dårlig måte).

Fra fysikken er det en god lov som heter Kraft = Motkraft. Sommerens invasjon av sigøynere var bevisst eller ubevisst på en ganske konfronterende linje, de valgt Oslo, de valgte sentrum, de valgte fine grøntarealer, de tok ikke nevneverdig mange forholdsregler innen tilpasning til beboere og miljø. Mao var de med god sannsynlighet ganske klar over at dette ble det oppmerksomhet rundt og de ville også ha oppmerksomhet på deres situasjon i Europa.

Såpass høy grad av konfrontasjon tenker jeg gir en tilsvarende høy grad av motstand, og når de fulgte opp med alt annet enn å lytte til befolkningen økte vel også motstanden. Ergo eskalerer også følelser knyttet mot situasjonen.

Endret av Pop
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette tiltross for at debatten mange steder flommer over av ren rasisme i tillegg til de sedvanlige "de har alltid vært sånn"-argumentene.

 

 

 

Geir :)

 

Jeg får mer og mer en følelse av "jødedebatt/problematikk" når disse merkelige strømningene dukker opp i debatter og oppførsel/holdninger rundt romfolkproblemet. Jeg har snakket med endel vanlige nordmenn, som sannsynligvis ikke var noe særlig dåligere personer enn undertegnede, og blitt veldig forbauset over den intensiteten de legger i motviljen de har mot "sigøynerne". En ting er nå at de er farget av nesten bare fordommer og myter - det som forundrer mest er energien de legger ned i uttrykket.

 

Kan det være at vår kultur bærer på en ubevisst skamfølelse for måten vi håndterte våre egne romfolk/Taterne på - og at det er derfor folk blir så voldsomt sinna og irrasjonelle når det samme problemet dukker opp på nytt?

 

Er det den typen intensitet/ekstremitet man også ser når det er jødene som diskuteres?

 

:)

 

Etter et snart førti år langt liv har jeg aldri hørt om skamfølelse for tidligere behandling av tatere. Historier har det derimot vært mange av (dvs hørt om skamfølelse fra enkelte grupperinger, men aldri fra noen som personlig mener seg skamfull som en del av nasjonen som behandlet gruppen på en dårlig måte).

Fra fysikken er det en god lov som heter Kraft = Motkraft. Sommerens invasjon av sigøynere var bevisst eller ubevisst på en ganske konfronterende linje, de valgt Oslo, de valgte sentrum, de valgte fine grøntarealer, de tok ikke nevneverdig mange forholdsregler innen tilpasning til beboere og miljø. Mao var de med god sannsynlighet ganske klar over at dette ble det oppmerksomhet rundt og de ville også ha oppmerksomhet på deres situasjon i Europa.

Såpass høy grad av konfrontasjon tenker jeg gir en tilsvarende høy grad av motstand, og når de fulgte opp med alt annet enn å lytte til befolkningen økte vel også motstanden. Ergo eskalerer også følelser knyttet mot situasjonen.

 

Du sier altså at dette var en villet og styrt aksjon? Eller misforstod jeg helt

 

Edit: Vil presisere at de folkene jeg henviste til - var folk som knapt nok har sett en sigøyner

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det alle som prøver å (bort)forklare situasjonen utifra fordommer, skamfølelse, rasisme etc. merkelig nok alltid utelater, er den faktiske oppførselen som disse romfolkene utviser.

Det latterlige er at noen tror fortsatt at det er romfolket i seg selv man er forarget over, og ikke oppførselen deres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det alle som prøver å (bort)forklare situasjonen utifra fordommer, skamfølelse, rasisme etc. merkelig nok alltid utelater, er den faktiske oppførselen som disse romfolkene utviser.

Det latterlige er at noen tror fortsatt at det er romfolket i seg selv man er forarget over, og ikke oppførselen deres.

Det er ikke latterlig, det er menneskelig. Mennesker knytter sine følelser enklest til personer og ting, ikke til handlinger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, du misforstod.

Jeg la frem muligheten for at denne stemningen vi opplevde i sommer mot romfolket var en reaksjon. Og at graden er knyttet opp mot graden av konfrontasjon og oppmerksomhet de virket å ønske.

 

Ja, det var en veldig tydelig og sterk reaksjon - men hva tror du er årsaken til aggresjonen hos de nordmenn som lever langt unna selve problemet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Edit: Vil presisere at de folkene jeg henviste til - var folk som knapt nok har sett en sigøyner

Og det blir jo ikke akkurat mye bedre når det som de evt. måtte ha som er karakterisert som fordommer faktisk blir bekreftet når de først treffer på sigøynere...

 

Du mener vel sånn som du selv kun ser akkurat det du vil se

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...