Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 

Hva er det konkret du mener er bortforklaringer angående medfølgende kriminalitet i kjølvannet av tiggingen?

Det er liksom medias søkelys som er 'årsaken' til at så mange sendes ut. De forfølges jo i følge deg. Det du ikke ser er at media har hatt fokus på mange ting der det har blitt satt inn ressurser og forsøk på løsninger - ingen av disse blir 'forfulgt' snodig nok.

 

Jeg tror du legger mye mer i det jeg skriver, enn det jeg selv har til hensikt. Når du sier at media har hatt fokus mot løsninger, hva tenker du da på konkret - fordi jeg har en haug med forskjellige linker, samlet siden trådens oppstart, og 99% av disse handler om andre aspekter ved problemet.

 

Dette er en av mine linker

 

Slike titler gir inntrykk av en gjeng med kravstore og aggressive stabeiser som vil utnytte vårt trygdesystem og tar seg til rette uten respekt for lov og orden. Tendensen i nyhetsdekningen er tydelig: Vi står overfor et alvorlig samfunnsproblem og en trussel mot oss alle. Da hjelper det lite med ett og annet oppslag om at «Romfolket oppfører seg bra», med Oslos politimester som kilde. Det blir som å slukke en gressbrann med en liten hagesprøyte. Ikke bare er tendensen tydelig, men mengden oppslag er også helt ute av proporsjoner. For dette er da vitterlig ikke en viktig nyhetssak som burde dominere mediene i dagevis, ja snart i ukevis? Som burde få piske opp en stemning som gjør sindige mennesker til mobb?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Så kom igjen med linkene du.

 

Du får lete det opp - spørsmålet var ganske så konkret, så det burde vel være ganske så enkelt å svare på.

 

 

 

Her er noen få:

Biblioteket og de nasjonale

minoritetene rom og romanifolket

 

Norske Rom

 

The situation of Roma EU citizens

moving to and settling in other

EU Member States

 

Her er Amnestys oversikt over rombefolkningens levekår i flere europeiske land.

 

Antisiganisme, stereotypier

og diskriminering av rom

 

Tiggerbander og kriminelle bakmenn

eller fattige EU-borgere?

Myter og realiteter om utenlandske tiggere i Oslo

Lenke til kommentar
Her er noen få:

Som sier ingenting om reelle problemene og som er fakta her i Norge. Hjelper lite med å kalle det myter når du tenker på fakta som at de er overrepresentert på utsendelser med kriminelle forhold. Det er noe som ER - ikke tankespinn eller myter. Selvfølgelig lever mange under (for vår standard) dårlige forhold når de bor på gata - man trenger vel ikke Amnesty artikkel for å stadfeste det. Men hva som ikke står der er vel at rom-folket FIKK boliger her i Norge for et(eller 2) tiår siden. Hva skjedde med de? De ble rassert og til og med strømledninger ble revet ut. Ingen av de ville bo der - kanskje din linker kan gi realiteten istedet for hvordan de selv velger å ha det. Samme med toalett som ble satt ut - det var vel også heller bomskudd. Kanskje på tide å bruke pengene på noen som vil ha nytte av de og som vil ha en endring - vi har masse som ikke er som det bør i Norge.

 

Nå klarte du fortsatt ikke å lete opp spørsmålet jeg hadde konstanterer jeg.

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en av mine linker

Aha, igjen en artikkel kjemisk fri for oppførselen til sigøynerne og som kun fokuserer på holdningene mange som har opplevd dem har fått ovenfor dem. Og det er selvsagt pga. at de er romfolk og ikke pga. oppførselen deres. :roll:

Denne smartingen presterer tom. å skrive følgende:

Vi har nylig hatt andre teltleirer rundt kirker i Oslo. Palestinere ved kulturkirken Jakob og etiopere og iranere ved Domkirken vakte på langt nær den samme medieoppmerksomhet. Det oppsto heller ingen hat- og hetsbølge mot disse menneskene. Så ble de da heller ikke kalt rotter og undermennesker.

No shit Sherlock!! Kanskje det har noe med at de ikke oppførte seg på samme måte som romfolket? Neeeida, det er mediene sin skyld. Det blir jo kjempebra om vi får media som enda mer skal dekke over hendelser og sannheter mest mulig, bare fordi det ikke er politisk korrekt. Og selvsagt er det politiet sin skyld også. De som faktisk er med og ser hvordan disse folkene oppfører seg og opererer på daglig basis. De må vi jo ikke finne på å høre på! Nei da er det bedre å stole på noen "forskere" som har lest igjennom noen gamle bøker om sigøynerhistorie og aldri faktisk har truffet en eneste sigøyner noensinne. :thumbdown:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"kandasa"

Jeg gidder hverken drive på med verbal gjemsel, eller leting etter spørsmål du mest sannsynlig ikke vil ha noe fornuftig svar på, så det er sagt.

 

Angående forhistorien til tidligere prosjekter rettet mot romfolk her i norge, har jeg noen av dem med - men siden du ikke finner brukbare nok fakta for deg i det som allerede er postet, på tross av at noen av dokumentene ligger i planverket til sentrale beslutningtakere i EU, tenker jeg det rekker i massevis ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg skriver jo hva slags strategi du bedriver i samme post!? Nemlig å forsøke å gi ett inntrykk av at jeg ikke aksepterer at romfolket også har endel "råtne egg", og bare snakker om hvor søte og snille de er, og hvor slemme vi nordmenn er med dem.

Noe sier meg at du har en veldig sær definisjon av "endel råtne egg", men men..

 

De andre strategiene dine, hører en annen debatt til, og det vet vi begge.

Her må du nesten forklare nærmere. Du kan ikke automatisk anta at alle vet hva du tenker og koker opp inne i hodet ditt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå hverken utelater eller benekter jeg romfolkets oppførsel. Men jeg merker meg at ingen her svarer når jeg forsøksvis spør om løsninger.

Det er urealistisk at noen her skal kunne komme opp med noe som engang er i nærheten til å fungere. Det er brukt masse ressurser og penger gjennom årene men ingen har fått til noen løsning. Spania har vel kommet lengst av noen andre i verden, men det er fordi spanske sigøynere er stedfaste og dermed er det mulig å følge dem opp. Omflakkende sigøynere har man ikke den muligheten med.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er en av mine linker

Aha, igjen en artikkel kjemisk fri for oppførselen til sigøynerne og som kun fokuserer på holdningene mange som har opplevd dem har fått ovenfor dem. Og det er selvsagt pga. at de er romfolk og ikke pga. oppførselen deres. :roll:

Denne smartingen presterer tom. å skrive følgende:

Vi har nylig hatt andre teltleirer rundt kirker i Oslo. Palestinere ved kulturkirken Jakob og etiopere og iranere ved Domkirken vakte på langt nær den samme medieoppmerksomhet. Det oppsto heller ingen hat- og hetsbølge mot disse menneskene. Så ble de da heller ikke kalt rotter og undermennesker.

No shit Sherlock!! Kanskje det har noe med at de ikke oppførte seg på samme måte som romfolket? Neeeida, det er mediene sin skyld. Det blir jo kjempebra om vi får media som enda mer skal dekke over hendelser og sannheter mest mulig, bare fordi det ikke er politisk korrekt. Og selvsagt er det politiet sin skyld også. De som faktisk er med og ser hvordan disse folkene oppfører seg og opererer på daglig basis. De må vi jo ikke finne på å høre på! Nei da er det bedre å stole på noen "forskere" som har lest igjennom noen gamle bøker om sigøynerhistorie og aldri faktisk har truffet en eneste sigøyner noensinne. :thumbdown:

 

Jeg tillater meg å bruke ett sitat fra "twfa", litt tidligere i dag:

 

Rasisme har alltid funnet sin "forklaring" i oppførsel, forresten, som de historiske (og tildels nålevende) stereotyper om jødene viser.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å bruke ett sitat fra "twfa", litt tidligere i dag:

 

Rasisme har alltid funnet sin "forklaring" i oppførsel, forresten, som de historiske (og tildels nålevende) stereotyper om jødene viser.

Hva med å forholde deg til virkeligheten istedenfor å bare førsøke å avskrive problemet med noen gamle floskler?

Nei? Ikke det nei...

Endret av Vice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
"kandasa"

Jeg gidder hverken drive på med verbal gjemsel, eller leting etter spørsmål du mest sannsynlig ikke vil ha noe fornuftig svar på, så det er sagt.

Selvfølgelig ville jeg ha et fornuftig svar, ellers hadde jeg ikke stilt spørsmålet. Det er du som etterlyser positive løsninger og jeg har gitt det. Du derimot velger å overse samme spørsmål selv og som sedvanlig ror du deg unna istedet for å svare på det - alle skjønner hvorfor, du trenger ikke ro.

 

Angående forhistorien til tidligere prosjekter rettet mot romfolk her i norge, har jeg noen av dem med - men siden du ikke finner brukbare nok fakta for deg i det som allerede er postet, på tross av at noen av dokumentene ligger i planverket til sentrale beslutningtakere i EU, tenker jeg det rekker i massevis ...

Tja, hva EU beslutter 'driter' jeg i. Jeg bryr meg om Norge og Norske lover som er det vi skal følge og også besøkende. Norge har vel vetorett og suverenitet, selv om politikerne hele tiden skal sleike EU pampene oppetter ryggen. Lovverket sier at man skal klare å livnære seg når man besøker norge - det ser vi de ikke gjør, for ellers hadde de klart seg uten å måtte bryte loven slik de gjør (for du har fått med deg at de er overrepresentert over hvem som blir sent......) - eller er det for at de genetisk er mer lovløs enn oss andre?

Samme reglene gjelder svensker, afrikanere, italienere osv.

Skal man legge forholdene til med å gi gi gi her i Norge, så blir vi snart oversvømmet av folk. Vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan hjelpe de som trenger det mest - det er ikke rumenere som kommer hit. Det er rumenere som er i romania og andre i andre land.

Så istedet kaster folk bort penger til de som er her for å bedre sin samvittighet istedet for å gi til de som virkelig trenger det. Samtidig får vi mange utfordringer med det med lovbrudd, ressursbruk som burde gått til annet osv osv ... Vi løser absolutt ingenting med det, vi er bare med på å bidra til lovløshet og svineri.

 

Edit: EU kan være greit til noe, men til andre ting igjen helt ubrukelig. De sitter og bestemmer utifra teorier og ser ikke 'gølvet'. Det blir som en arbeidsplass der man sitter og avgjør og endrer på sine høye hester. Når det skal settes ut i livet ser man mangelen på sunn fornuft og gjennomførbarhet. Har vært med xx ganger på avgjørelser gjort av de høye herrer(kvinner) og der de har måtte reversere det når de omsider har sett at det ikke fungerer og de få kronene spart kortsiktig har kostet millioner på lang sikt. Praksis og teori - i praksis

Endret av kandasa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er urealistisk at noen her skal kunne komme opp med noe som engang er i nærheten til å fungere. Det er brukt masse ressurser og penger gjennom årene men ingen har fått til noen løsning. Spania har vel kommet lengst av noen andre i verden, men det er fordi spanske sigøynere er stedfaste og dermed er det mulig å følge dem opp. Omflakkende sigøynere har man ikke den muligheten med.

Det er en fair innvending. Skjønt jeg har notert med at kandahasa mener å ha svart. (Jeg venter fortsatt på en link til svaret.)

 

Så i mangel av fungerende lokale/nasjonale løsninger, hva gjør man?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
"kandasa"

Jeg gidder hverken drive på med verbal gjemsel, eller leting etter spørsmål du mest sannsynlig ikke vil ha noe fornuftig svar på, så det er sagt.

Selvfølgelig ville jeg ha et fornuftig svar, ellers hadde jeg ikke stilt spørsmålet. Det er du som etterlyser positive løsninger og jeg har gitt det. Du derimot velger å overse samme spørsmål selv og som sedvanlig ror du deg unna istedet for å svare på det - alle skjønner hvorfor, du trenger ikke ro.

 

Angående forhistorien til tidligere prosjekter rettet mot romfolk her i norge, har jeg noen av dem med - men siden du ikke finner brukbare nok fakta for deg i det som allerede er postet, på tross av at noen av dokumentene ligger i planverket til sentrale beslutningtakere i EU, tenker jeg det rekker i massevis ...

Tja, hva EU beslutter 'driter' jeg i. Jeg bryr meg om Norge og Norske lover som er det vi skal følge og også besøkende. Norge har vel vetorett og suverenitet, selv om politikerne hele tiden skal sleike EU pampene oppetter ryggen. Lovverket sier at man skal klare å livnære seg når man besøker norge - det ser vi de ikke gjør, for ellers hadde de klart seg uten å måtte bryte loven slik de gjør (for du har fått med deg at de er overrepresentert over hvem som blir sent......) - eller er det for at de genetisk er mer lovløs enn oss andre?

Samme reglene gjelder svensker, afrikanere, italienere osv.

Skal man legge forholdene til med å gi gi gi her i Norge, så blir vi snart oversvømmet av folk. Vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan hjelpe de som trenger det mest - det er ikke rumenere som kommer hit. Det er rumenere som er i romania og andre i andre land.

Så istedet kaster folk bort penger til de som er her for å bedre sin samvittighet istedet for å gi til de som virkelig trenger det. Samtidig får vi mange utfordringer med det med lovbrudd, ressursbruk som burde gått til annet osv osv ... Vi løser absolutt ingenting med det, vi er bare med på å bidra til lovløshet og svineri.

 

Edit: EU kan være greit til noe, men til andre ting igjen helt ubrukelig. De sitter og bestemmer utifra teorier og ser ikke 'gølvet'. Det blir som en arbeidsplass der man sitter og avgjør og endrer på sine høye hester. Når det skal settes ut i livet ser man mangelen på sunn fornuft og gjennomførbarhet. Har vært med xx ganger på avgjørelser gjort av de høye herrer(kvinner) og der de har måtte reversere det når de omsider har sett at det ikke fungerer og de få kronene spart kortsiktig har kostet millioner på lang sikt. Praksis og teori - i praksis

 

Jeg forstår helheten (årsak-konsekvenser) i det du skriver som at du anser deg selv for å være en ekte umulius av en sigøyner ....

Forskjellen på deg og den som du angriper består kun av matriell og akademisk art - oppførsel og innstilling til samfunnet rundt deg er like opportunistisk som hos hos den som velger å drite bak nærmeste rosebusk i all offentlighet. Grunnen for at du ikke driter bak busken, er ganske enkelt at du har råd til å koste på deg den relative luksus det er å drite på en mer akseptert/anstendig måte.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

En ørliten anekdote: Nabojenten kom nettopp forbi mens jeg ga bikkja mat ute i hagen. Hun sa "Du vet sånne damer som sitter på gaten med en kopp foran seg. Det gikk en sånn her nettopp. Så nå må vi holde dørene låst!"

 

På den ene siden er det jo trist at barn har fordommer mot grupper av mennesker, på den annen side så grep jeg meg i å gi henne rett. Her vi bor opp i "fjellet" er det ingen som kommer med mindre de bor her, annet enn for å gå tur i byfjellene. Så da tenker man jo at de må være her av andre årsaker.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten - Dømt for 21 boliginnbrudd på en måned

Rumenerne sa de kom til Norge for å finne arbeid. Første dag i landet brøt de seg inn i fire leiligheter.

 

Og poenget er?

Det bygger jo bare under tallene fra politiet om at de fleste tiggende rumenere også er eller har vært involvert i kriminelle handlinger da de ikke får inn nok penger via tiggingen. Om det er tiggingen eller stjelingen som er regnet som en bi-inntekt for mange av de organiserte gruppene, skjønner du sikkert selv. At tiggingen er i ferd med å bli mer agressiv, kan også tyde på at flere av de som kommer til landet er kriminelle.

 

Det er altså ikke tiggingen som er regnet som det største problemet, med ved å forby tigging og ikke gi penger, vil bidra til at vi minsker strømmen av disse til Norge da de heller raner og stjeler i et land hvor de også kan få inn penger via tigging. Du er altså i aller høyeste grad med på å oppmuntre til at flere kriminelle drar til Norge.

 

Rumenere er, uansett om du liker det eller ikke, overrepresentert på statistikken over vinningskriminalitet i hvert fall i hovedstaden, til tross for at de er færre enn nordmenn (selv om det ikke alltid virker sånn). Kall meg gjerne "rasist" om du vil, men fakta er at det er ikke rasisme så lenge man påpeker faktiske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ørliten anekdote: Nabojenten kom nettopp forbi mens jeg ga bikkja mat ute i hagen. Hun sa "Du vet sånne damer som sitter på gaten med en kopp foran seg. Det gikk en sånn her nettopp. Så nå må vi holde dørene låst!"

 

På den ene siden er det jo trist at barn har fordommer mot grupper av mennesker, på den annen side så grep jeg meg i å gi henne rett. Her vi bor opp i "fjellet" er det ingen som kommer med mindre de bor her, annet enn for å gå tur i byfjellene. Så da tenker man jo at de må være her av andre årsaker.

 

Geir :)

Mine foreldre bor på at veldig rolig og ganske avsidesliggende sted med bare tre naboer.

 

Den eneste gangen noen har sett "sånne damer som sitter på gaten med en kopp foran seg", var når de ranet et eldre ektepar ved at en oppholdt de ute i hagen ved å spørre om veien hit og dit og late som de ikke forsto hva de mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Rumenere er, uansett om du liker det eller ikke, overrepresentert på statistikken over vinningskriminalitet i hvert fall i hovedstaden, til tross for at de er færre enn nordmenn (selv om det ikke alltid virker sånn). Kall meg gjerne "rasist" om du vil, men fakta er at det er ikke rasisme så lenge man påpeker faktiske forhold.

 

Jeg vet at rumenere er overepresenterte på disse statistikkene, men jeg mener også at det er forskjell på tyver og tiggere. I en tidligere post la jeg ut en link til dokumentaren; "please please please" (god dok!) Der uttalte politiet i oslo seg slik: De fleste som kommer hit for å tigge (turistvisum), gjør bare det, men når de blir så mange virker det som noen av dem tyr til vinningskriminalitet. Den største gruppen dog, er rumenere/romfolk som har vært i landet over flere år, og har klatret i "forbryterhierarkiet".

 

Da blir mitt poeng det at hvis vi tupper de uskyldige tiggerne i rompa som vi sliter med i år, og ikke gjør noe konstruktivt for å hjelpe de så de forstår at de faktisk blir hjulpet, kan de vende tilbake neste år og da gå direkte til vinningskriminalitet, uten å gå omveien rundt tiggerkruset, eller skaffet seg lovlig arbeid via våre ordninger.

 

Vi rett og slett "utdanner" og motiverer disse folka til å bli enda verre typer enn de allerede er.

Lenke til kommentar

Da blir mitt poeng det at hvis vi tupper de uskyldige tiggerne i rompa som vi sliter med i år, og ikke gjør noe konstruktivt for å hjelpe de så de forstår at de faktisk blir hjulpet, kan de vende tilbake neste år og da gå direkte til vinningskriminalitet, uten å gå omveien rundt tiggerkruset, eller skaffet seg lovlig arbeid via våre ordninger.

 

Vi rett og slett "utdanner" og motiverer disse folka til å bli enda verre typer enn de allerede er.

Det er en stor brist i det du skriver her.

 

Ved å hjelpe, oppfordrer vi flere rumenere til å komme for da får de hjelp, tror de. Da blir de enda flere, det blir da naturligvis en mindre andel som da får hjelp, og enda flere av de "gamle" må ty til vinningskriminalitet. Og når de nye ser hvor bra det fungerer, så vil flere av de også ty til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...