Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

gårdeiers rett til å kreve felleskostnader


zulo

Anbefalte innlegg

Et borettslag blir seksjonert ut til egne seksjoner /leiligheter i 2.etasje i et bygg. Bygget kjøpes opp av ny eier og felleskostnader blir basert på borettslagets totale areal (blant annet).

 

Spørsmålet mitt er om en gårdseier eller den som eier hele bygget kan basere fellesutgiftene på borettslagets totale areal, altså arealet av leilighetene, når disse leilighetene er seksjonert til borettslaget.

 

Jeg mener at byggeier ikke kan beregne felleskostnader basert på arealet til leilighetene, som jo er seksjonert og seksjonene er eid av borettslaget. Han kan selvfølgelig kreve felleskostnader for det som er "fellesareal i bygget", men hvis han tar med borettslagets seksjon og areal i beregningen vil det jo bli som en husleie for det vi selv eier. Kan dette stemme?

 

F.eks er opplagte fellesareal inngangsareal, trapper og ganger, mener jeg da.

Byggeier sier at de baserer seg på borettslagets "andel" i areal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein skal ta utganspunkt i eigarandelen:

§ 5-19. Fordeling av felleskostnader

 

(1) Felleskostnadene i laget skal delast mellom andelseigarane ut frå tilhøvet mellom verdiane på bustadene eller ut frå andre retningslinjer som går fram av byggje- og finansieringsplanen. Fordelinga skal justerast dersom endringar av bustadene eller eigedommen elles fører til vesentleg endring av verditilhøva. Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk.

 

(2) Med tilslutning frå dei andelseigarane det gjeld, kan det fastsetjast ei anna fordeling enn nemnd i første ledd.

 

(3) Styret skal fastsetje kor mykje kvar andelseigar skal betale kvar månad til dekning av felleskostnader.

 

 

Det er tilsvarande for sameige som dette nok blir dersom eg forstår trådstarer rett. Altså at enkelte av leiligheitene i bygget er sjølveigar og at majoritetseigaren er borettslaget.

 

Det finnes eit unntak dersom særlige grunner ligger til grunn for at kostnadane skal delast på ein anna måte, men dette blir tolka strengt.

 

I utganspunktet er det i alle sin interesse at bygget blir holdt ved like og liknande. Men dersom deler av felleskostnadane er nedbetaling av gjeld så kan det være du har ein sak men dette er avhengig av korleis sjølveigarleiligheitene blei solgt.

Lenke til kommentar

Altså, du betaler jo ikke fellesutgifter for ditt areal. Det som gjøres er vel at man summerer fellesutgifter, og så deler man det på andelen av det totale arealet. Altså om du har leilighet på 80 kvadrat, og totalarealet er 1600 kvadrat, så betaler du 80/1600 (1/20) av fellesavgiftene. De med større leilighet, betaler mer i fellesutgifter. Det er så vidt jeg vet ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Det fremgår at bygningen er seksjonert, og at han bor i et borettslag. Jeg forstår derfor trådstarter slik at bygningen er et eierseksjonssameie, hvor borettslaget utgjør den ene av disse seksjonene.

 

Borettslaget skal derfor belastes sin andel av sameiets driftskostnader iht. sameiebrøken.

 

Andelseier skal betale felleskostnader til borettslaget iht. bygge- og finansieringsplanen. I dag er det vanlig at denne fordelingen er den samme som arealene på leilighetene, men det er nesten like vanlig at det er parametere som differensierer dette. Slikt skal inntas i vedtektene.

 

Trådstarter gir lite opplysninger om hvordan bygget er organisert, om sameiebrøken og om vedtektene i borettslaget. Derfor er det ikke mulig å gi noe nærmere svar enn dette.

Lenke til kommentar

Det fremgår at bygningen er seksjonert, og at han bor i et borettslag. Jeg forstår derfor trådstarter slik at bygningen er et eierseksjonssameie, hvor borettslaget utgjør den ene av disse seksjonene.

 

Borettslaget skal derfor belastes sin andel av sameiets driftskostnader iht. sameiebrøken.

 

Andelseier skal betale felleskostnader til borettslaget iht. bygge- og finansieringsplanen. I dag er det vanlig at denne fordelingen er den samme som arealene på leilighetene, men det er nesten like vanlig at det er parametere som differensierer dette. Slikt skal inntas i vedtektene.

 

Trådstarter gir lite opplysninger om hvordan bygget er organisert, om sameiebrøken og om vedtektene i borettslaget. Derfor er det ikke mulig å gi noe nærmere svar enn dette.

 

Takk for svar, kommer med litt mer info her:

 

Eiendommen er på 3400kvm og på denne står et bygg. Det er bygget som er seksjonert i 6 seksjoner der det er skrevet at alt som ikke er tildelt en seksjon skal være fellesareal. Fellesarealet blir da parkeringsplassen og gressplenen rundt bygningen samt det inne i bygget som ikke er tildelt en seksjon.

 

Seksjon 1 (næring) er hele første etasje.

Seksjon 2,3,4,5 i 2.etasje er boligseksjoner og eid av borettslaget.

 

Dette er midt i sentrum og seksjon 1 er kjøpt og eid av kommunen. Problemet her er vel at kommunen bruker eiendommen (siden den er i sentrum) som offentlig arena. Parkeringsplassene er offentlige, arealet rundt bygget kan brukes av hvem som helst da det ikke er noen gjerder her. Selvfølgelig er det i kommunens interesse å bruke dette arealet som offentlige områder. Spørmålet er om de egentlig kan det og om det egentlig skulle ha vært en avtale, samt årlige møter mellom seksjonseier1 og borettslaget for å gjøre avtale om bruken av fellesarealet?

 

Jeg mener at vi i seksjon 2,3,4,5 som utgjør borettslaget eier fellesarealet ute like mye som kommunen, og bare fordi kommunen har som interesse at det skal være "åpent", så betyr det vel ikke at de kan gjøre det på den måten? Vi har jo interesse i eiendommen også, blant annet gressplenen da.

 

Det har ikke vært møter mellom seksjonseierene etter at seksjon 1 ble solgt til kommunen og kommunen tror nok at de eier alt. Vi blir fakturert for snømåking, gressklipping og generell vaskin av kommunen. Men det har aldri blitt satt noen avtale om dette. Plenen har heller aldri blitt klippet!

 

Det er i tillegg stor utvikling i sentrum og på nabotomten er et stort leilighetsbygg under bygging. Det går rykter om at kommunen har avtalt at "vårt fellesareal, som også er parkeringsplass" skal kunne benyttes til parkering for besøkende til det nye leilighetsbygget. Blir ikke dette helt feil? Selvfølgelig er det i kommunens interesse, men som helhet kunne vi jo heller ha leid ut parkeringsplassene f.eks. Derfor mener jeg at vi i de andre seksjonene taper på dette. Bare fordi den ene seksjonseieren vil gi bort gratis tilgang til eiendommen betyr vel ikke det at han kan gjøre det, når det er 5 andre seksjoner som også eier eiendommen?

 

Eiendommen blir nå under bygging av nabobygget også brukt til lagring av diverse materialer og en lagringsbod har kommet opp de siste dagene. Dette er garantert på avtale med seksjonseier1/kommunen, men uten å forhøre seg med oss andre.

 

Jeg mener at kommunen kansje har gått litt for hardt frem her og at det ikke er greit. I tilfelle skal det avtales bruk og ansvar og vi andre seksjoner bør få kompensasjon. F.eks ved at kommunen ikke fakturerer oss for gressklipping og snømåking.

Endret av zulo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...