Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet enig i "fellesskapet bør ikke betale for at noen få vil laste ned film og drive ulovlig fildeling i stor skala," og så tror jeg vi setter sluttpunktum for hva det går an å være enig i når det gjelder det bidraget.

 

Som representant for "Norsk Telecom", har denne mannen en agenda når han uttaler seg. Agendaen er nok neppe relatert til å analysere hva framtidig behov for en norsk familie er.

 

50 mbit/s er ikke en utømmelig kran av utrolig båndbredde som kun kan utnyttes av De Tvilsomme.

 

TV over internett er i vekst. Dette er et greit utgangspunkt. 3D-sendinger begynner å komme på noen utvalgte kanaler allerede nå. QuadHD er på vei inn i markedet. Gitt en husholdning på f.eks. fem familiemedlemmer... Og 50 Mbit/s virker ikke lengre som et overflodshorn for meg.

 

Altibox som leverer TV over internett krever i dag minimum Internett 50 (25/25Mbps) for fiberetablering. Tipper de har et noe annet syn på hva Nordmenn "trenger".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg svarer på spørsmålet i tittelen;

 

Jeg har behov for mine 50mbit som jeg i dag får fra GET. Jeg jobber som en av IKT-lederne i organisasjon med noen tusen ansatte, og jeg sender og mottar massevis av filer både når jeg har hjemmekontor, og når jeg har "fri".

Så ja, mannen i gata kan ha behov for 50mbit.

 

Det er tullete å si at 50 er for mye, eller nok da tjenestene som benytter seg av slike hastigheter stadig dukker opp.

Ved å tilby slike hastigheter tilrettelegger man også for nye tjenester, og dette går igjen kast i kast i en sirkel.

"Build it, and they will come", som det heter i Field of Dreams.

 

Edit: Og ja, jeg må ikke glemme Steam når har fri.

Endret av Naken_Greve
Lenke til kommentar

Kan folk skjønne at det er mer enn bare ulovlig fildeling å bruke internett kapasiteten på. For eks. LOVLIG nedlasting/opplasting, patching, streaming, ftp og online film/tv tjenester. Hvis det er mange som deler linje og noen skal spille mens andre vil se på stream er det greit med litt ekstra krutt.

Patching av OS og software er jo et svært kapittel når det kommer til båndbredde. Selv med 49Mbit som jeg har her, så går det ikke spesielt raskt. Selv om man ikke har behovet selv, så er det døvt å definere andre brukeres behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jævla klovn. Alle over 30 bør egentlig ikke ha noen som helst styring da det kommer til regler rundt internett, bredbånd osv. Da de fleste av de ikke har peiling!

Og ingen under 25 bør ha tilgang til internett, da hjernen deres ennå ikke er fullt utviklet ...

 

Så dagens ungdom skal ikke få sjansen til å utvikle seg på den fronten før de er ferdig med alt annet? PC er nåtid og fremtid.

 

 

 

Lenke til kommentar

Latterlig påstand fra denne "teleanalytikeren". Premissene hans for å ha treigt internett er at pirater ikke skal kunne laste ned så fort?

 

Hva med lovlige tjenester som er bygget ut og vil kunne bli bygget ut? Streaming-basert undervisning, full-hd / 3d streaming av filmer? Hva med programvare, spill og operativsystem som streames fra andre maskiner?

 

Hadde denne fyren fått bestemt så hadde vi levd i steinalderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snittbruk målt i dag betyr vel ingenting når folk ikke har høyere båndbredde enn vi har i dag. I tillegg har vi ikke fått noen gode streaming tjenester i Norge. Problemet med det vi kaller for bredbånd (dsl) i dag er hovedsaklig at det er bare half duplex (kan ikke sende og motta samtidig) og derfor er ip telefoni bla bare søppel. Kjørte et server opplegg hjemmefra for privat bruk. Noen remote desktop sessions, mailserver, filserver osv...det var før cloud services ble populære. Det endte opp med alt stoppet opp for i det øyeblikk det blir sendt noe data stopper nedlastingen...ikke mye toveiskommunikasjon. Fiber vil løse det problemet (HSDSL også men telenor vil ikke selge det til private).

Lenke til kommentar

Streaming, spilling, lovling nedlasting (Steam er nevnt).

 

Det viktigeste er i alle fall stabilitet. Jeg har i teorien en 20Mb/s linje, men får ikke levert mer enn 14/1(ned/opp). Dette skulle da holde greit nok for meg, men ikke når linjen blir ustabil så snart resten av nabolaget hiver seg på nettet.

 

Det funker også dårlig om alle 4 i huset skal bruke nettet samtidig. Kan bare glemme at det går ann å streame, spille og konstant oppdatere facebook på en gang.

 

Hadde i tillegg vært koslig med kabel-TV og IP-telefoni.

 

 

Leverer de en dønn stabil kobberlinje på 25Mb/s skal jeg ikke klage på annet en ruteren jeg må bytte :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg Er alle her villig til å betale mer i skatt eller betale mer i bredbånd for at samtlige i Norge skal få tilgang til bredbånd på 50 mbit og over?
Hvorfor skal vi ville betale for at alle skal ha 50mbit+ Du setter opp ett falsk dielmma, det er åpenbart ekstremt dyrt å kjøre fiber ut til den siste prosenten av folk feks, så det er neppe mange som er for det, selv om de mener Tore tar feil, og selv om de mener infrastruktur er ett statlig anliggende.Ellers gjør tore en fundamental feil i sine analyser, han skjønner ikke at tilbudet tilpasser seg kapasiteten. Det har aldri vært slik at man "må ha" nett som er i toppskiktet i forhold til den tidens snittt for å få gjort ting, selv ikke i 28.8-dagene. Det er fordi tilbudet på nett tilpasser seg folks båndbredde. Med mere båndbredde føler mere tjenester og mere produktivitet.AtW

 

Jeg betaler gjerne 1-2% mere skatt hvis det vil gi meg gratis fiber, og tilgang til en god streaming tjeneste (film, musikk osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at han uttaler seg fryktelig dårlig, men jeg er også enig i at det er et fåtall som trenger ekstreme hastigheter(i dag).

 

Med tanke på hvor mye fiber som er lagt så tar det ikke for lang tid før det dukker opp. Kostnadene må bare ned. "Alle de store" har hovedfokuset sitt på fiber-utbygging selv om dette gjerne ikke er kjempetydelig for sluttbrukeren sin.

 

Jeg ser for meg at et fåtall her vet forskjellen på xdsl og fiber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...