Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er vel ikke veldig imponert over at de klarer å lage en statistikk over dette da folk flest som bor litt grisgrendt til ikke får streamet innhold fra nettet på en tilfredstillende måte. Hadde alle abonenter hatt 10Mbit eller høyere så kunne en slik statistikk hatt en verdi men ikke så lenge majoriteten av bredbåndskunder har for lav hastighet til å få brukt slike tjenester.

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke veldig imponert over at de klarer å lage en statistikk over dette da folk flest som bor litt grisgrendt til ikke får streamet innhold fra nettet på en tilfredstillende måte. Hadde alle abonenter hatt 10Mbit eller høyere så kunne en slik statistikk hatt en verdi men ikke så lenge majoriteten av bredbåndskunder har for lav hastighet til å få brukt slike tjenester.

 

1789283006.png

 

 

Kun 299,-/mnd!

 

 

 

:thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han fyren kan komme tilbake etter han har prøvd å ha 4-6 1080p streams oppe, smart-tv, 4stk som laster ned spotify offline list, og noen andre i huset som skal kunne spille lag fritt.

Hvor ofte skjer det? De aller fleste jeg kjenner klarer seg lenge med 2 mbit.

 

Fibernett burde dog vært standard for framtiden. Hadde satt pris på en lik satsing på fiber som kobber fikk i sin tid, men tror nok ikke det kommer til å skje. Har hørt uttalelse fra Lyse(som er stooore i Rogaland på privat fiber) om at det ikke kommer til å svare seg før etter 50 år. Det som burde skje er at fibernettet burde blitt (husker ikke ordet som blir brukt for det) felles på samme måte som kobbernettet. Altså at alle operatører burde fått bruke hele kabelnettet med eget ustyr i sentralene og slikt. Det tror jeg er første steg i rett retning.

 

Pr i dag henger Norge så sykt langt etter på så mange områder. Har nettopp fått lov å leie filmer på iTunes, men det er ikke før slike store aktører som slå godt an på film/TV at vi virkelig trenger fibernett.

Lenke til kommentar

Godt å se at Rigmor og Anniken ikke er alene om å stemple alle som pirater og overforbrukere...Siterer like godt meg selv fra en annen tråd:

 

Heia Norge, da...

 

"Jeg er ikke så opptatt av hva slags definisjoner vi har på målsetting."

"Nå er 640 kilobits noe mange kan ha nytte av, hvis du ikke har en veldig avansert internettbruk."

- Rigmor Aasrud (kilde: NRK)

Godt å vite at vi har en fornyingsminister som har forstått verdien av en tilstrekkelig internetttilkobling...

 

Endret av Tan28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dummeste påstanden jeg har hørt om nettet på lenge. Hva om jeg vil streame en HD film på TVen, samtidig som jeg laster opp alle jobbfilene mine hjemmefra til jobben, mens unga spiller, og frøkena skyper? Hvem pokker er han der som skal fortelle oss hvor mye bredbånd vi trenger? Prøver Norsk Telecom å stoppe ulovlig fildeling med å stoppe nettutbyggningen? Er Norsk Telecom nå en del av inn i MPAA eller noe?

Lenke til kommentar

Det er jo bare fiber og trådløst som duger på sikt. Skal man bruke masse penger på å bygge ut andre teknologier i mellomtiden?

 

Teknologien skal jo tjene oss. Det er ikke vi som skal bruke tid, fordi noen tror "640kB ought to be enough for everybody / eller IBM sin tanke om 5 computere i verden".

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig latterlig kommentar fra teleanalytiker Tore Aarønæs. Jeg laster ikke ned noe ulovlig og deler heller ingen som jeg ikke har lov. Men når flere og flere produkter flyttes på nett, og da spesielt spill på opp mot 50GB er 50mbit linje ikke for mye. Jeg laster ned masse mods som mange er på flere hundre MB. Nedlasting køene mine ville ha blitt lange om jeg ikke hadde raskt nett.

 

Men viktigst av alt er, hva er galt med å bruke penger på nettutbygging? Folk som har behov for høye netthastigheter betaler skatt på samme måte som andre som har behov for opera og tunneler. Hvorfor skal disse menneskene nedprioriteres? Hvem kan si at dine interesser er mer riktige en andres?

 

Og her kommer vi til kjernen i hele problemet. Når staten bruker makt til å ta penger fra folk gjennom skatter og avgifter, så er det byråkratiet som tilslutt bestemmer hva vi skal få tilbake for pengene som vi har blitt fratatt. Da handler plutselig alt om hvem som skriker høyst og har mest penger til påvirke byråkratene. En mye bedre løsning hadde vært om folk selv kunne bruke pengene sine på de selv har lyst til. På den måten ville vi ha sluppet unna et enormt byråkrati som bestemmer hva som er viktig for oss. Pengene ville ha gått til reel verdiskapning, ting som folk ønsker, og ikke til ting politikeren mener vi har godt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke orket å lese alle kommentarene her så jeg tar det forbeholdet. Men det ser ut til at de fleste her kommer personlige anekdoter og da har dere misforstått budskapet. Det Tore Aarønæs påpeker er at det ikke nødvendigvis er samfunnsnyttig å investere i bredbånd over 10 mbit og da bør heller ikke samfunnet betale for det.

 

Er alle her villig til å betale mer i skatt eller betale mer i bredbånd for at samtlige i Norge skal få tilgang til bredbånd på 50 mbit og over? Han sier ingenting om at ikke enkeltpersoner eller kommersielle foretak kan skaffe seg det og finansiere det om det skulle være et behov. Men at det ikke er en oppgave for fellesskapet å skaffe det til veie for samtlige utposter i Norge.

 

Veier, helsetjeneste og andre samfunnsgoder er noe vi nordmenn anser som nødvendige og samfunnsnyttige tjenester som de aller fleste trenger og derfor betales det av fellesskapet. Bredbånd over 50 mbit, i mange tilfeller for å kunne se film eller youtube klipp, er ikke nødvendigvis like nyttig for samfunnet.

 

1. Vi må ikke nødvendigvis betale mer skatt, det handler bare om prioritering, kutte ut all "dritten" skatten vår går til.

 

2. Det er ikke et spørsmål om vi må ha fiber, men når. Om et par år vil ADSL være like dritt som ISDN i dag.

Da har du i hvert fall skjønt poenget med at samfunnet må betale på et eller annet vis. Enten det er nye eller gamle penger.

 

Om "the last mile" som det heter leveres over ADSL, fiber eller annen teknologi er mindre interessant. Det er hastighet, kvalitet og pris som må telle, fiber kan ikke automatisk ha forrang bare fordi det er "fiber".

Lenke til kommentar

Så argumentet er at vi trenger ikke høyere nedlastningshastighet og utbygging fordi noen vil bruke det til ulovlig nedlasting?

 

På samme måte som norsk infrastruktur henger etter 10 år sammenlignet med andre skandinaviske land, kommer vi til å henge etter på nettet også, fordi de få sjefene som bestemmer er ingenting annet enn grådige.

 

Det finnes finnes utrolig mange andre grunner til hvorfor vi burde bygge ut nettet. Det finnes faktisk lovlige nedlastinger.

 

Musikk er en av dem, men de som virkelig trenger båndbredde er streaming av HD filmer, nedlasting av spill og annet media.

 

Fremtiden går mot en kjøper som laster ned et produkt, i stedet for å hente det i butikken, så han fyren her må ha sett på teletubbies når han burde ha lært seg noe viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...