Gå til innhold

- Nordmenn trenger ikke bredbånd på 50 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Greit å være anti-pirat. Jeg sitter daglig på mobilt bredbånd, og da kan alle tenke seg om jeg skal laste ned et steam spill eller noe som helst... ja.. tenkte det ja...

 

Å være anti-pirat er tungvint og lite greit. Lat-pirat er det som er tingen. Det går ut på at man bruker enkleste løsningen enten den er lovelig eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er vel ikke veldig imponert over at de klarer å lage en statistikk over dette da folk flest som bor litt grisgrendt til ikke får streamet innhold fra nettet på en tilfredstillende måte. Hadde alle abonenter hatt 10Mbit eller høyere så kunne en slik statistikk hatt en verdi men ikke så lenge majoriteten av bredbåndskunder har for lav hastighet til å få brukt slike tjenester.
1789283006.png Kun 299,-/mnd! :thumbdown:

 

Hei, ser du er Enivest-kunde, fint om du tar kontakt med oss, slik at vi kan få sjekket linjen din. Du kan kontakte oss på [email protected] eller på telefon: 57 00 91 01. Spør etter Terje.

WOOT??????

 

 

Pokker til kundeservice da. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan være til dels enig med at det ikke er strengt tatt nødvendig at lale har tilgang på 50/50 i dag. Pr. dags dato så dekker du ihvertfall de aller fleste behov med langt mindre, så du blir ikke akkurat skadelidende med noe litt mindre.

 

Det sagt så når det gjelder denne utbyggingen så er det jo ikke snakk om hva behovet er i dag - men hva det blir i morgen - og gjerne fremover de neste 50 årene. Da vil nok 50/50Mbit på sikt komme til kort, og det er her fiber virker som en åpenbar løsning da du kan skalere kapasiteten på den fysiske linjen nesten i det uendelige i teorien. Dermed har fiber kapasitetsproblemet løst for oss ihvertfall i den overseelige fremtiden. Derfor synes jeg ikke det er dumt å satse litt mer på dette - for slikt tar uansett mange år å bygge ut.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette har ingenting med piratkopiering å gjøre. Gå å kok huet ditt Tore Aarønæs. Jeg lurer på hva som kreves for å kalle seg teleanalytiker ?

Joda, det er krav som stilles, men det er bare ett. Og det er at du kan dokumentere at du er totalt udugelig.

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar

Blir sint av å lese dette, fiber er en kabel for fremtiden med store muligheter for hastighetsøkning i tritt med utstyr, Norge bør være en nasjon som satser stort på IT, og infrastruktur. Ved en bedre infrastruktur får vi en bedre mulighet for å stille sterkere ved eventuelle anbud for store prosjekter. Dummeste jeg har lest på lenge.. Nei, en "vanelig" forbruker har ikke brukt for mer en 10Mbits/s MEN hva trenger man om 2-3-10 år? Det vet ingen, og slik utviklingen er nå ser det ut som om båndbredde behovet bare øker. Statistikken er også litt feil, ja mange har tilgang på 20-30-50-100 via COAX men man kan da ikke sammenligne denne med fiberen, opplastingshastighet er også viktig for mange!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sist jeg sjekka steam mappa mi var den 384 GB (413 094 871 040 bytes) og da har jeg enda ikke lasta ned alt

 

har du flere i et hus, som også bruker steam, så kan det være veldig trengt når noen vil se på TV2 Sumo, NRK NettTV, YouTube på en 25Mbit/s linje

 

med denne tenke gangen, så burde vi nok gå tilbake til vhs og droppe blu-ray!, samme med crt og lcd skjermer

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge til 1080P er en gammel standard, allerede er det 1440P TVer i produksjon. Telenor jobber med en streamingside for leie av filmer, også i HD. Jeg bor alene og har 30MBs, dette er for meg et minimum. En annen viktig faktor er også å få prisene ned, med bedre tilgang på fiber vil prisene etterhvert bli presset ned.

 

I Sverige koster 100/100 368 SEK i månden, telenor tilbyr 40/10 for 599 NOK i månden, det er helt absurde høye priser på bredbånd i Norge. Eneste som stopper meg fra og bestille en kraftigere linje er prisene.

Lenke til kommentar

Tull og vas fra Telecom fyren. Jeg har Telenor fiber på 25 mbit. I tillegg har jeg TV over fiber. Når to personer i husstanden ser på HDTV samtidig, så er båndbreddebruken 30 Mbit. Dette kommer i tillegg til vanlig smurfing, da IPTV går utenom de vanlige 25 Mbit. Så altså, dersom sønnen streamer youtubevideoer i HD, mor ser på HD film og far ser på Discovery HD er totalbruken av båndbredde kanskje 45 Mbit. Sånn er det i dag. Forventer denne fyren at vi skal slutte å se på TV ? Hvordan blir det om ti år ? Dette har ingenting med piratkopiering å gjøre. Gå å kok huet ditt Tore Aarønæs. Jeg lurer på hva som kreves for å kalle seg teleanalytiker ?

 

Om du betaler for 25/25 fra Telenor er dette kapasiteten du kan surfe med. Selv om du betaler for 25/25 har du 100Mbit kapasitet inn til huset ditt. Når du da har IPTV fra Telenor vil IPTV gå på den båndbredden du har over du har ledig over det du betaler for. D.v.s. at du har 75Mbit til IPTV.

 

Det vil også si at om du har 8/8 som er det billigste fiber abo fra Telenor så har du mer båndbredde til overs til IPTV.

Lenke til kommentar

Blir sint av å lese dette, fiber er en kabel for fremtiden med store muligheter for hastighetsøkning i tritt med utstyr, Norge bør være en nasjon som satser stort på IT, og infrastruktur. Ved en bedre infrastruktur får vi en bedre mulighet for å stille sterkere ved eventuelle anbud for store prosjekter. Dummeste jeg har lest på lenge.. Nei, en "vanelig" forbruker har ikke brukt for mer en 10Mbits/s MEN hva trenger man om 2-3-10 år? Det vet ingen, og slik utviklingen er nå ser det ut som om båndbredde behovet bare øker. Statistikken er også litt feil, ja mange har tilgang på 20-30-50-100 via COAX men man kan da ikke sammenligne denne med fiberen, opplastingshastighet er også viktig for mange!

Enig, jeg har kun 0,5 Mbit opplastingshastighet. Nå krever gjerne ikke VoIP særlig mye med en samtale, men når man først har en slik i gang, så blir det mindre båndbredde igjen til resten man trenger uthastighet for.

 

Ikke glem at man trenger uthastighet for i det hele tatt starte noe som kommuniserer (laster ned) over innhastigheten!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg undres hva som er agendaen til Denne "Åæeroæønes"... Har har ikke gjort annet en å disse fiber så lenge jeg kan huske. Spørsmålet er da, men jobber han for? Og hva er motivet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...