Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skabbetuss skrev (11 timer siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=171642296

Dette er en Hp Omen DC0805NO, den gikk for over 20.000 i 2018. Så kom den på tilbud og gikk for 13.995 i Januar 2019

025D31FF-3D1E-4A81-9714-E25E7F3B21F1.jpeg.878893652ce5440302c13993582358dc.jpeg

Litt i overkant frekt å kreve 13.000 for den over 1 år etterpå

Hvilken betydning har tidligere pris på den spesifikke laptopen? Det som faktisk betyr noe er hva en ny gaming-laptop med tilsvarende utstyr koster.

Ut fra det jeg kan finne ut får man en 6-kjernet Intel, RTX 2060, og 512GB SSD til ca 15000, da med 500GB SSD. 13 000 er kanskje litt optimistisk, men jeg det kan jo godt hende personen har startet høyt i håp om å få noen bud...

Lenke til kommentar

Selv med ekte kupp kan man jo spørre seg om kupp-prisen kun skal komme eier nr 2 til gode, eller om det er noe både eier 1 og 2 bør få glede av, eventuelt om bare eier 1 skal få glede av kuppet han selv gjorde. Vi kan filosofere videre på om den prisen med lengst varighet er så høy at folk generelt ikke kjøper til den prisen. Det er jo ingen hemmelighet at kjedene spiller vanvittig på tilbudsprising og ikke forventer å selge særlig mange eksemplarer av varer som ikke er på tilbud.

Ta f.eks den bærbare PCen. Hvis normalprisen var 19 000 kr i nesten et år og de solgte 3 stk utenom kampanjer, og 300 stk på kampanje til 14 000 kr, hva er da den mest representative prisen? Den som har hatt lengst varighet i prisguiden eller den som har solgt flest eksemplarer? Samme med produkter som ligger på finn i evigheter vs de som faktisk selges og forsvinner fra finn.

Eventuelt kan vi slutte å vri hodene for å forhåndsbestemme riktig pris og heller si at markedet bestemmer. Får han solgt den til 13 000 kr så er det riktig pris. Får han ikke solgt så er det feil pris. Personlig starter jeg gjerne litt høyt og justerer ned etter hvert. Det kan se ut som PC-annonsøren starter med samme strategi som meg. Det vil vise seg om han følger opp med min strategi videre.

Edit: Hvis noen tar kontakt med meg og så slår det fra seg så kan jeg ta kontakt senere med "personlige spesialtilbud", eller rettere sagt "only for you my friend"-taktikken, før jeg setter ned prisen i annonsen.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, plankeby said:

Minner om at laveste pris i historikk på prisjakt og prisguide kan være falsk. Det betyr ikke at den laveste prisen har betydd at det var mulig å kjøpe varen til denne prisen.

Jeg vet at den laptopen gikk for den prisen i januar 2019, for jeg var i en elkjøp butikk å så på laptoper rundt 6 januar 

forøvrig har du rett i at laveste pris på prisjakt og prisguide kan være falsk

Lenke til kommentar
Skabbetuss skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at den laptopen gikk for den prisen i januar 2019, for jeg var i en elkjøp butikk å så på laptoper rundt 6 januar 

forøvrig har du rett i at laveste pris på prisjakt og prisguide kan være falsk

Jeg var ikke ute etter konkret eksempel. Man ser at butikkene trolig spekulerer i å sette ned prisen kraftig ved utsolgt. Så hver gang man utsolgt kan prisen settes veldig lavt til varen er på lager ifjen. På den måten kommer butikken bedre ut på statistikk også.

Ellers gjelder det mange på Finn at man priser brukte varer lik eller over salgspris i butikk. Noen tror pris ved lansering er fasit på nypris.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (11 timer siden):

 

Haugtussa 2 . Gammel radio.200 krRadio fra Edda Rafiofabrikk, Trondheim. Antatt å være produsert i 1945/50 Ikke testet.

Lurer på hva slik er verdt, eldre tandberg kan være verdt en del men FM\AM er ute så sånsett tviler jeg på verdien er noe?

 

Ting som kan være samleobjekter er vanskelig å verdsette,  uansett ikke noen overpris der. Noen FM stasjoner har man inntil videre, samt FM fra Sverige om man bor innenfor 4-6 mil fra grensen.

At FM er borte reduserer selvsagt den reelle bruksverdien. Lyden er overraskende god i slike, langt bedre en mye av mono dab radioer som selges nå.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Gaming PC beskrive: 2x MSI Geforce GTX 1080 TI I7 8700k Intel Core Samsung 500 GB SSD 2TB HDD Seagate 1350W PSU, strømforsyning Evga CLC 2080 Hyper X DDR4 32 GB, 2933MHz Asus Maximus X formula Phanteks Enthoo Evolv ATX glass Gaming skjerm 5,200kr 240hz monitor, Acer Predator XB252 Gaming desk 2,700kr, Arozzi gaming desk - Musmatte medfølger Gaming headset 2,890kr, Steelserie arctis Pro Wireless Gaming tastatur 2,000kr, Steelserie apex Pro Gaming mus 1,400kr, Logitech G Pro

hvis dere ikke finner noe overpris her blir jeg overrasket?

  • Er usikker om GTX 1080 TI maks er verdt 5500 kr stk.
  • i7-8700K kanskje rundt 2000 kr.
  • SSD disk hvis det er samsung 970 evo 500 GB ca tusenlappen.
  • Rambrikkene koster vel  Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz DDR4 rundt 2000 kr nytt.
  • 4 TB harddisk koster rundt 1000 kr ny
  • Kabinett rundt 2000 kr ny + 2000 kr brukt hovedkort?

Kommer jeg til ca 19 000 kr. At selgeren skriver ny har jeg lite tro på snakker om luring eller idiot.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om selger skriver "nytt", det er brukt PC. Punktum. Og dermed må selger selge PC'n som brukt. At han skal ha 35K for bare PC'n er latterlig. For 35K kan jeg skaffe NYTT hardware.

9900K - 5200
2080Ti - 13900
970 EVO 1TB - 2200
4TB harddisk - ca. tusenlapp
Hovedkort 570 - her varierer det, men la oss si 2200
RAM - 2x16GB - 1700
Kabinett - avhengig av hva du liker, la oss si 1500

Totalt 27.700 kroner  , opp mot 35K kan du skaffe kjøling etc etc..
Å ta 35K for den "brukte" PC'n er å dra langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 minutter siden):

Står solgt. Så hva han fikk står ikke.

Du kan faktisk markere den som "solgt", men i realiteten har du ikke solgt. Du kan ha gjort en avtale med selgeren pr. mail. Men om han faktisk solgte den har jeg mine tvil.

Endret av koford
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (10 minutter siden):

Ja men hva er problemet. Den er overpriset, men 2x1080Ti er verd 8-10000.

Har selv 4 1080ti liggende, men gidder ikke selge dem på finn. Alle vil kjøpe, men skal neste være gratis.

Har og 8 1080.

Hva et 1080ti koster brukt på markedet....her varierer det veldig.
Men jeg vil anta et brukt 1080Ti til ca. 3500 - 4000 kroner er rimelig? Kommer an på merke. Strix OC versionen er vel litt dyrere.

Lenke til kommentar
tkorsvold skrev (16 timer siden):

Her er en som skal selge en helt vanlig PC med ganske enkle komponenter til 15.000kr!

https://www.finn.no/173038671

I5-9600k

250gb ssd

16gb ram

Gtx 1060 osv. 

Rask hoderegning tilsier at man kan kjøpe komponentene nye for rundt 6000kr. Fyren forlanger 15.000kr. Eller har jeg oversett noe? 

Nei, du har ikke oversett noe, kun typisk finn annonser. Kan se ut som mange tror hardware stiger i verdi ved bruk ?

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Hva har han her røyka?

https://www.finn.no/173290193
 

«Prosessor= Intel i5 3570k @3.4 ghz (tilsvarer en i7 6700)«

I hvilke verden tilsvarer en eldre i5 med DDR3 minne en nyere i7 med DDR4 minne? Tror jeg skal spørre han jeg, og se hva jeg får til svar.

Spennende.

Syns denne lignet: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132130332

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...