Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Ikke lett med kjøp og salg på finn o.l. bestandig... Hadde nylig en Gameboy Advance ute til salgs med noen spill, deriblant Pokemon Red og Silver. La ut hele pakka for en god pris og tenkte at den burde gå fort. Jommen sa jeg smør. Eneste henvendelsene jeg fikk var en som ville gi meg 25kr for begge pokemon spilla og en som ville gi meg 50 for begge.

 

Hadde annonsen ute i omtrent en uke før jeg fikk en lur idè. Jeg sletta annonsen, la den ut på nytt til en vesentlig høyere pris. Vips så fikk jeg et kjempegodt tilbud. Tror aldri jeg kommer til å forstå meg på bruktmarkedet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lett med kjøp og salg på finn o.l. bestandig... Hadde nylig en Gameboy Advance ute til salgs med noen spill, deriblant Pokemon Red og Silver. La ut hele pakka for en god pris og tenkte at den burde gå fort. Jommen sa jeg smør. Eneste henvendelsene jeg fikk var en som ville gi meg 25kr for begge pokemon spilla og en som ville gi meg 50 for begge.

 

Hadde annonsen ute i omtrent en uke før jeg fikk en lur idè. Jeg sletta annonsen, la den ut på nytt til en vesentlig høyere pris. Vips så fikk jeg et kjempegodt tilbud. Tror aldri jeg kommer til å forstå meg på bruktmarkedet...

Enkelt, legg det ut for et dtykke høyere enn du er villig til å selge for, slik at kjøper kan prute litt. Så lenge du ender på eller over det du i utgangspunktet vil ha for den er alt godt og alle blir fornøyde :)

Lenke til kommentar

 

 

Vann kjølingen i pc-en er ødelagt/ væsken som er inni den er blitt tykk som såpe lignende. Ellers er pc i full stand, det er noen må riper på kabinettet som følgte med pc-en når jeg fikk den. Jeg har ikke brukt den så mye pågrunn av det med kjølingen

Wut? 

 

 

 

PC-en har en CPU til 13 000 vist du skal kjøpe den nå. PC-en er den beste pc Dell har laget. Den ser fin ut og er kjempe stille

13K for Cpu? Må være en 16 core Xeon. Pcen er den beste Dell har laget? Stille med en defekt kjøler?

 

 

 

CPU-en er på tiende plass i verden av alle CPU-er så anbefaler den høyt!

Anbefaler den høyt? Det har jeg faktisk ikke hørt før. :p

Tiende plass i verden? 

Jeg skal ikke engang si noe om det der..

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig "holde av"? Slik jeg har forstått det fra før internettets tid har det betydd at varen reserveres i en gitt periode uten at kjøpsavtale er inngått. Det gjøres ofte uten vederlag for småhandler*, men med såkalte håndpenger for større handler (biler). Kommer ikke kjøperen innen holde av tidens utløp så frigjøres varen for salg til andre.

 

Et eksempel på småhandel fra før internettets og forsåvidt betalingskortenes tid, er om man fant et plagg i en klesbutikk, men ikke hadde kontanter. Da kunne man få plagget "hold av" for eksempel 1 time, til man fikk tatt seg en tur i banken eller minibanken og tatt ut de kontantene man trengte. Tiden man får holdt av er kun en rimelig tid til å skaffe penger. Forslag om å holde av en vare i ukesvis ville raskt blitt avslått.

 

Å garantere et salg er noe helt annet enn å holde av. Det virker som kjøperen av telefonen ikke skjønner forskjellen.

 

____

 

Mine erfaringer:

- Jeg har kun en gang trukket meg fra et inngått salg. Da spurte jeg pent om vi kunne oppheve avtalen om salg og selger godtok det. Hadde ikke selger godtatt måtte jeg kjøpt.

 

- Jeg holder nesten alltid av varer jeg selger lokalt eller ved forskuddsbetaling, men jeg gir de ikke mer tid enn nødvendig. Typisk gjennomføring av lokalt salg senere samme dag, eller vente en dag til pengene vises på kontoen. Det er ofte mest praktisk for både meg og kjøper at vi blir enige om et tidspunkt for lokalt salg på kvelden. Jeg holder også av samme dag når jeg gir bort ting på finn. Bruker vi finn betalingsgaranti er det ingen grunn til å holde av noe mer enn en halvtime. På den tiden bør e-posten med linken være fremme. Kjøp og salg via postoppkrav ønsker jeg ikke så da styrer jeg inn motparten på en av de andre løsningene.

 

- Når jeg skal hente ting som gis bort på finn så hater jeg givere som svarer "førstemann til mølla" på spørsmål om jeg kan hente tingen når det passer med dagsplanen min. Jeg prøver selvsagt å finne et så tidlig tidspunkt som mulig. At ting ikke holdes av kort tid kan fort bety bomtur. Noen forstår ikke at bomtur er jævlig kjedelig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/68101350

 

1 år gammelt, sant?

 

"PC-en er 1 år gammel men er brukt bare noen timer."

 

- Av ren nysgjerrighet, hva fikk deg til å kjøpe en PC fra 2008-2009 i 2014? Denne PCen var i salg fra Dell fra november 2008 til august 2009, da den ble erstattet av en nyere modell.

- Hvor mange tidligere eiere har den hatt?

- Hvorfor sier du CPUen er verd 13000 kr? 7 år er steingammelt i PC-sammenheng og nye CPUer til 2000 kr kjører jo fletta av denne.

- Hvilken liste er det du refererer til når du snakker om en tiendeplass i verden?

Regner med å få noe bannskap i retur om han svarer i det hele tatt.. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig "holde av"? Slik jeg har forstått det fra før internettets tid har det betydd at varen reserveres i en gitt periode uten at kjøpsavtale er inngått. Det gjøres ofte uten vederlag for småhandler*, men med såkalte håndpenger for større handler (biler). Kommer ikke kjøperen innen holde av tidens utløp så frigjøres varen for salg til andre.

 

Jeg er enig. Å "holde av" er ikke en kjøpsavtale i seg selv.

Dersom det ble skrevet "jeg kjøper den dersom du holder den av til meg", så er det derimot en avtale.

 

 

Jeg er ikke så mye på bruktforum, men jeg tok nettopp kontakt med en kar angående en Lg g4 telefon på nettet. Han skulle ha forskudd på hele beløpet for å sende. Er ikke det over gjennomsnittet optimistisk?

Jeg ba også om et bilde som viste at skjermen var i god stand. Jeg fikk en mms med et bilde så komprimert at man knapt så hvilken telefon det var...

Jeg tror heller jeg venter på et godt tilbud på ny telefon, jeg...

Lenke til kommentar

I privatkjøpssammenheng, hva er da den riktige tolkningen av "holde av"? "Jeg skal se om jeg har penger om fjorten dager, og isåfall tar jeg den"?

For min del føles det implisitt at den som skal holde noe av i mer enn noen timer er en seriøs kjøper og har gjort en avtale. Hvorfor skulle man ellers ønske å sette en selger på pinebenken i dagesvis?

Lenke til kommentar

Axefjord:

Ønske om forskudd på hele beløpet er å skyve risikoen helt over på kjøper. Det kan være ok for varer som koster lite (en hundrelapp eller tre, penger man har råd til å tape uten at det blir veldig surt), men varer til flere tusen bør man ikke forskuddsbetale. Det er for høy risiko. Erfarne selgere skjønner det. Da ber man heller om andre løsninger som sikrer selger og kjøper. Finn betalingsgaranti er en sånn løsning. En annen er oppkrav der man kun forskuddsbetaler porto og oppkravsgebyr.

 

Bildekvaliteten kan også skyldes uerfaren kjøper. Litt voksenoppplæring skader ikke. Forklar at MMS reduserer bildekvaliteten alt for mye og be om høyoppløst bilde av god kvalitet på epost. Telefon-geeks trenger ofte noen fototips også for å få brukbare bilder. Godt lys for eksempel.

Lenke til kommentar

Axefjord:

Ønske om forskudd på hele beløpet er å skyve risikoen helt over på kjøper. Det kan være ok for varer som koster lite (en hundrelapp eller tre, penger man har råd til å tape uten at det blir veldig surt), men varer til flere tusen bør man ikke forskuddsbetale. Det er for høy risiko. Erfarne selgere skjønner det. Da ber man heller om andre løsninger som sikrer selger og kjøper. Finn betalingsgaranti er en sånn løsning. En annen er oppkrav der man kun forskuddsbetaler porto og oppkravsgebyr.

 

Bildekvaliteten kan også skyldes uerfaren kjøper. Litt voksenoppplæring skader ikke. Forklar at MMS reduserer bildekvaliteten alt for mye og be om høyoppløst bilde av god kvalitet på epost. Telefon-geeks trenger ofte noen fototips også for å få brukbare bilder. Godt lys for eksempel.

 

Takk, men selger nektet å ta i bruk finn's betalingsgaranti. Og sa etterpå at forskudd eller henting var eneste  mulighet.

Å ta bilder av merker på en mobilskjerm er krevende. Og når selger sier at skjermen har "bruksmerker fra å ha ligget i lommen, men vil ikke kalle det riper", så vil jeg være sikker på at det ikke er synlige (edit:under bruk) riper det er snakk om ihvertfall.

Karen er rundt/under 30år, så det er nok isåfall mer teknologiopplæring som er nødvending :p

 

Jeg hadde en kar som skulle selge et nettbrett til meg for noen år siden. Strøken skjerm sa han, og jeg møtte han et par dager etterpå. Da var det ei dyp, ~4cm ripe over skjermen, som så ganske jævlig ut. Han skjønte ikke hvorfor jeg ikke ville kjøpe nettbrettet likevel...

 

Edit: Jeg har kjøpt en del kamerautstyr brukt de siste årene da. Der virker det som det er mindre idioti. Noen setter jo høy pris på det de selger, men jeg har aldri hatt noe problemer med brukt kamerautstyr (som ikke ble fikset asap uten problemer ihvertfall).

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

I privatkjøpssammenheng, hva er da den riktige tolkningen av "holde av"? "Jeg skal se om jeg har penger om fjorten dager, og isåfall tar jeg den"?

 

For min del føles det implisitt at den som skal holde noe av i mer enn noen timer er en seriøs kjøper og har gjort en avtale. Hvorfor skulle man ellers ønske å sette en selger på pinebenken i dagesvis?

Jeg mener holde av fungerer slik: "Jeg trenger litt tid for å forberede kjøpet, men jeg gidder ikke forberede om jeg ikke får reservert varen i rimelig tid". Ved lokale kjøp skal det ofte passe med dagsplanen. Kjøper og selger befinner seg ofte på ulike steder så man må finne tidspunkter det passer for begge og man rekker å kjøre/busse utenfor arbeidstid/skoletid. Det kan også være trening/foreninger/familiemiddag etc som må tas hensyn til. Veldig kjipt om selger ikke holder av varen og en annen snapper opp varen foran nesa når man har tilpasset dagen sin og kjørt en halvtime for å kjøpe noe. Å holde av er ikke en inngått kjøpsavtale. Hvis kjøpers forberedelser skjærer seg på et vis så skal ikke selger være bundet til å måtte vente på vedkommende på ubestemt tid. Dukker ikke kjøper opp innen rimelig tid og uten å avtale lengre avholding, så bør selger kunne selge til neste interessent. Det er ikke nødvendig, men ryddig, om selger informerer den første interessenten at holde av tida er ute og varen selges til en annen.

 

Men å be om to uker er over hodet ikke rimelig tid for selger. Jeg tviler sterkt på at kjøper har noen god grunn for å be om så lang tid. Det er bare å avslå med en gang.

 

Jeg hadde forstått det om man skulle kjøpe et kjøretøy på en annen kant av landet og sjekke tilstanden med egne øyne før man inngår kjøpsavtalen, men da betaler man "håndpenger" for å holde av en viss periode. Håndpenger og tid bør stå i stil. Verditapet på en bil kan ofte være flere titusner per år, pluss avgifter som løper og inflasjon. Omregnet til uker bør det bety flere hundrelapper i håndpenger per uke holdt av. Kanskje en tusenlapp, avhengig av prisen på bilen, hvor lettsolgt den er til den prisen, hvor dårlig tid selger har etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

http://www.finn.no/68101350

 

1 år gammelt, sant?

 

"PC-en er 1 år gammel men er brukt bare noen timer."

 

- Av ren nysgjerrighet, hva fikk deg til å kjøpe en PC fra 2008-2009 i 2014? Denne PCen var i salg fra Dell fra november 2008 til august 2009, da den ble erstattet av en nyere modell.

- Hvor mange tidligere eiere har den hatt?

- Hvorfor sier du CPUen er verd 13000 kr? 7 år er steingammelt i PC-sammenheng og nye CPUer til 2000 kr kjører jo fletta av denne.

- Hvilken liste er det du refererer til når du snakker om en tiendeplass i verden?

Regner med å få noe bannskap i retur om han svarer i det hele tatt.. :)

Han svarte! :)

 

 
Ole Ander Gruben
Cpurn kjør fletta av alle andre!
2 timer
meg
 
Jeg klikker meg inn på Amazon-linken og får opp verdien: 99 $
 
meg
 
På listen er den sammenlignet med de ti _mest vanlige_ CPUene, ikke de ti beste. Som du også ser, yter den dårligere enn AMD FX-6300 som koster 1090 kr. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1462290
 
Lenke til kommentar

 

http://www.finn.no/68101350

 

1 år gammelt, sant?

 

"PC-en er 1 år gammel men er brukt bare noen timer."

 

- Av ren nysgjerrighet, hva fikk deg til å kjøpe en PC fra 2008-2009 i 2014? Denne PCen var i salg fra Dell fra november 2008 til august 2009, da den ble erstattet av en nyere modell.

- Hvor mange tidligere eiere har den hatt?

- Hvorfor sier du CPUen er verd 13000 kr? 7 år er steingammelt i PC-sammenheng og nye CPUer til 2000 kr kjører jo fletta av denne.

- Hvilken liste er det du refererer til når du snakker om en tiendeplass i verden?

Regner med å få noe bannskap i retur om han svarer i det hele tatt.. :)

 

 

Om ikke du fikk bannskap i retur så fikk jeg dette:

 

"Vest du ikke har nåkka førnufti å sei så kan du hold kjeft!"

 

:)

Lenke til kommentar

Dette er jo god underholdning. :) Sagaen forsetter:

 

 

Ole Ander Gruben
Feil cpu
21 minutter
Ole Ander Gruben
På amazon så kosta cpuen 1500
20 minutter
Ole Ander Gruben
Vett du ka, eg har søkt opp cpuen eg har vært på intel sin side og eg veit at den kosta 1500 USD
7 minutter
meg
 
Da denne CPU-en kom ut i 4. kvartal 2008 så var veiledende pris 990 USD. Kilde Intel: http://ark.intel.com/products/37149
Hvor har du din pris fra?
 
meg
 
I annonsen står det "PC-en har en CPU til 13 000 vist du skal kjøpe den nå."
Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...