Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

 

Når man driver butikk gjør man alt man kan for å maksimere profitt. Fatter ikke hvorfor dette er noe å klage over. Det er jo 100% rasjonell tankegang fra butikkenes side.

 

Prisjakt gjør det uansett uhyre lett å være en "flink" forbruker, så det er ikke akkurat slik at vi lider...

Det er ikke et veldig godt argument. Skal man også begynne å fjerne krav om merking av matvarer? Som fjerning av merking av allergener, og i stedet forvente at allergikere er ansvarlige nok til å lese og forstå innholdsfortegnelsen selv?

[...]

 

Var ironien her tilfeldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Når man driver butikk gjør man alt man kan for å maksimere profitt. Fatter ikke hvorfor dette er noe å klage over. Det er jo 100% rasjonell tankegang fra butikkenes side.

 

Prisjakt gjør det uansett uhyre lett å være en "flink" forbruker, så det er ikke akkurat slik at vi lider...

Det er ikke et veldig godt argument. Skal man også begynne å fjerne krav om merking av matvarer? Som fjerning av merking av allergener, og i stedet forvente at allergikere er ansvarlige nok til å lese og forstå innholdsfortegnelsen selv?

[...]

 

Var ironien her tilfeldig?

 

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke til å stikke under en stol, at i dagens marked tjener butikken mer på hdmi-kabelen de selger en på tven på samme kjøp. 

Det er hele poenget, tver og vaskemaskiner til nærmest innpris , for å så prøve å tjene penger på mersalget, forsikringer og avbetaling/strømabo. 

 

Tven jeg så på til 49k på lefdal, du skulle ha hørt hvor mye de snakka om lydplanker, monster-hdmi-kabler og andre ting man måtte ha. 

Trur ikke de nevnte tven en eneste gang. 

Har du 49K å cashe ut på en TV så tror jeg de vil prøve å selge deg halve butikken med dritt i tillegg :rofl:

 

 

Det gjør det uansett om TV'en koster 49 eller 4,9.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man driver butikk gjør man alt man kan for å maksimere profitt. Fatter ikke hvorfor dette er noe å klage over. Det er jo 100% rasjonell tankegang fra butikkenes side.

 

Prisjakt gjør det uansett uhyre lett å være en "flink" forbruker, så det er ikke akkurat slik at vi lider...

Det er ikke et veldig godt argument. Skal man også begynne å fjerne krav om merking av matvarer? Som fjerning av merking av allergener, og i stedet forvente at allergikere er ansvarlige nok til å lese og forstå innholdsfortegnelsen selv?

Det er ikke et argument, det er fakta.

 

Enhver rasjonell bedrift/person vil ta i bruk alle lovlige virkemidler for å maksimere profitt. Dette er enkel samfunnsøkonomi.

 

Det er greit at du synes det er forkastelig, men da må du prøve å gjøre noe med loven, ikke med aktørene.

Lenke til kommentar

Nå spiller jo valutakursene inn her. At vanlig pris i august er tilbudspris i desember er fint mulig avhengig av hvordan butikkene priser kursendringene inn i sortimentet. Nå har jo flere butikker gått konk de siste årene (Datakjeden, Amentio, shg.no, og kanskje enda flere?), så at butikkene lever fett på prisøkning og kunstig høye priser før BF/generelt faller på sin egen urimelighet.

Jeg mener det må være opp til forbruker å orientere seg i markedet, og ikke falle for tulletilbud av sorten "GTX970 til 3500kr". Man trenger ikke være ekspert for å vite at det ikke er en spesielt god deal, 10% rabatt på førpris eller ikke.

Lenke til kommentar

Et skikkelig røverkjøp fra databua i Stavanger. Her snakker man kupp!

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67861994&searchclickthrough=true

 

Delene kjøpt løst med OS koster ca 9400kr. Selger skal altså ha ca. 2600kr for å bygge. Greit nok.

 

Det morsomste er egentlig dette sitatet: "...og det heftige Geforce sjermkortet med 2 gb gddr5 ram gjør det bare enda sykere." (han refererer her til R7 360...................... :(

Lenke til kommentar
La ut en Z3 Compact for 2500,-. Ble kontaktet av en person som ønsket å kjøpe den av meg 25. November, hvis jeg kunne holde den av for han til 7. Desember. Jeg sa jeg gikk med på det, hvis han kunne garantere meg et kjøp, noe han såklart gjorde. I de neste dagene begynte han plutselig å spørre om jeg kunne gå lavere ned i pris (som jeg såklart avslo), men at han uansett skulle ha telefonen. De mange budene fra andre mulige kjøpere valgte jeg også å tilbakevise, mtp. avtalen jeg har gjort med denne personen.
 
Nå nylig skrev han på nytt til meg, og den påfølgende samtalen går som følger:

Hei. Fått tilbud om billigere z3 compact. Helt strøken. Vil gjerne kjøpe fra deg siden vi lagde en avtale,men da må du gå ned I pris Mvh simon.
 
Beklager, men det er ikke aktuelt. Vi har allerede gjort en avtale her (faktisk garantert det), og den er bindende i henhold til Forbrukerkjøpsloven. I tillegg skal det sies at jeg har fullstendig avslått andre bud i påvente av vår handel. Du kan ikke plutselig begynne å trekke deg på denne måten.
 
Joda. Men du kan gå ned litt. Fikk tilbud til 2000. Du må også se det fra min side og. Tross alt 500 forskjell. Har ikke trekt no handel heller. Som selger må du også imøtekomme den som kjøper og.

 

Det er jo helt hinsides logikk du bruker her. Vi har gjort en avtale på 2500,- -- mer er det ikke å diskutere. Imøtekommelse skal gjøres ved forhandlinger før avtalen er gjort. Her har jeg av ren godvilje valgt å inngå i en avtale med deg, der jeg har avholdt telefonen i 2 uker og avslått opptil 5 andre bud fra folk som ønsker å kjøpe telefonen. Og i denne perioden har du såklart kommet over samme telefon for 2000,-. Det er fullstendig irrelevant, da du har inngått en muntlig avtale med meg (som jeg ikke trenger å fortelle deg er bindende).

 

Nå tar det litt av her ass. Jeg starta med og spørre om du kunne gå ned litt da jeg hadde fått tilbud om litt billigere z3 compact. Jeg skal faktisk kjøpe to stk. En til meg og en til kona. Jeg skulle kjøpe fra deg men lurte på om du kunne gå ned . Syns du begynner of NLI passiv agressiv med lover og regler. Blir litt dumt da. Eller. Mvh simon

 

En avtale er en avtale, og jeg gjør alt for å passe på den foreblir. Jeg har allerede ofret muligheten til rask handel samtlige ganger ved å gå inn i avtalen med deg, og det er rett og slett respektløst av deg å begynne å prute på dette tidspunktet. Jeg er frampå og agressiv, ja, men bare fordi jeg tidligere har erfart useriøse folk på FINN. 
 
Telefonen selges 2500,- 7. desember etter avtale.
 
__________

 

Jeg har en følelse på at han kommer til å prøve å bryte ut av avtalen uansett. Noen forslag om hva jeg skal gjøre? Skal jeg selge Compacten til en annen kjøper for 2500,- og glemme han, eller følge opp med klagemelding gjennom Forbrukerrådet?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Det er siste gang jeg gjør noe sånt på FINN, DET er sikkert. Den siden er jo gjennomsyret av fjols av alle slag; 75% av selgere nekter å besvare bud på sine annonser (der man ikke engang pruter), mens en like stor andel av kjøpere enten gir skambud ala "Hei, Jai vil kjøpa til 20% pris av dinn oppgitta annonsa", eller gir bud/ønske om kjøp, for så å plutselig forsvinne fra radaren.

 

Når det er sagt, er ikke Teks Bruktmarked noe bedre heller. Der har de siste 10 forespørslene på annonser produsert 2 svar.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Det er siste gang jeg gjør noe sånt på FINN, DET er sikkert. Den siden er jo gjennomsyret av fjols av alle slag; 75% av selgere nekter å besvare bud på sine annonser (der man ikke engang pruter), mens en like stor andel av kjøpere enten gir skambud ala "Hei, Jai vil kjøpa til 20% pris av dinn oppgitta annonsa", eller gir bud/ønske om kjøp, for så å plutselig forsvinne fra radaren.

 

Når det er sagt, er ikke Teks Bruktmarked noe bedre heller. Der har de siste 10 forespørslene på annonser produsert 2 svar.

Finn er for fjolls ja. Både selgere og kjøpere :p

Lenke til kommentar

Jeg selger endel 'småtteri' hær på bruktmarkedet og har endel kjøpere som skal cpu,minne osv - det er dessverre titt&ofte at penger kommer aldri på konto. Skjønner ikke hvordan folk tenker når de sier at de skal ha varen men aldri betaler.

 

For et par uker siden var det en kar som ikke ville ha cpu'en siden jeg solgte den billig, det måtte da være noe feil med min vare siden jeg lå noen 100,- kroner under andre i pris hehe

Lenke til kommentar

Dette eskalerte seg veldig fort. Her er de nye svarene:

 

Beklager,men etter denne Chattes føler jeg ikke at det blir riktig og kjøpe fra deg. Alt jeg gjorde var og spørre om du kunne gå ned litt. Og du begynte med lover og regler og er litt aggressiv I og få solgt. Du kan godt mene at dette er respektløs men det er det ikke. Alt du behøvde og gjøre istedenfor den stilen du gjorde ar at du kunne gjort det litt mer hyggelig måte syns jeg. Synd at det blir sånn. Håper du selger fort så du får dine kr. Mvh simon

 

 

Er det slik at du trekker deg ut? Da går jeg gjennom Forbrukernemnda i morgen og får i stand et brev med dem. I henhold til Forbrukerkjøpsloven. 
 
§ 52.Rett til oppfyllelse ved å kreve betaling. 
 
(1) Selgeren kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Dette gjelder likevel ikke så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor kjøperens kontroll og som han ikke kan overvinne.
Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Det er siste gang jeg gjør noe sånt på FINN, DET er sikkert. Den siden er jo gjennomsyret av fjols av alle slag; 75% av selgere nekter å besvare bud på sine annonser (der man ikke engang pruter), mens en like stor andel av kjøpere enten gir skambud ala "Hei, Jai vil kjøpa til 20% pris av dinn oppgitta annonsa", eller gir bud/ønske om kjøp, for så å plutselig forsvinne fra radaren.

 

Når det er sagt, er ikke Teks Bruktmarked noe bedre heller. Der har de siste 10 forespørslene på annonser produsert 2 svar.

Det der hold av tullet har jeg brent meg på for mange ganger. Synd når man prøver å se det beste i folk.. Teks bruktmarked har sin en nisje av markede, men ser ikke ut som det blir utnyttet bra nok desverre.

Lenke til kommentar

Er mye håpløst på Finn ja, og det å holde av gidder jeg som regel ikke lenger, iaf. ikke på varer som gis bort mot henting, da er det første man som kommer og ringer på døra. 

Solgte en litt dyrere vare nå nettopp. Var i utlandet når det kom inn et lavere bud. Jeg godtok prutingen og avtalte at jeg skulle ta opp kontakten når jeg var tilbake. I mellomtiden kommer det en annen interessent som ville kjøpe uten forsøk på pruting. Solgte til første og "tapte" nok 700,- på det, men en avtale er en avtale. Satser på at det øker karma;)

Vet ikke om jeg selv hadde giddet gå til forbrukerklagenemnda, men synes det er positivt at folk tar seg tid til slikt. En avtale er en avtale, muntlig såvel som skriflig, selv om det selvsagt er enklere å bevise sistnevnte. 
Tipper du selger til første som viser pengene neste gang da;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg selv hadde giddet gå til forbrukerklagenemnda, men synes det er positivt at folk tar seg tid til slikt. En avtale er en avtale, muntlig såvel som skriflig, selv om det selvsagt er enklere å bevise sistnevnte. 

Tipper du selger til første som viser pengene neste gang da;)

 

Takk skal du ha! Fyren har fått panikk, ser det ut som. Etter den siste meldingen, har han gitt meg tre svar på en halvtime:

 

Hmm. Indirekte trusler det her du driver  med nå. Bare gå til de du. Tar kontakt med advokaten min imorgen om dette selv. Så blir vi nok enige

 

 

Men uansett hva du kommer fram til så får du ha en god natt videre og jeg håper du for solgt fort uansett. Og det burde ikke være no problem siden du har hatt flere henvendelser. Men må legge meg nå. Opp tidlig imorgen. Mvh simon

 

 

Hei. Da leste jeg litt på disse lovene selv. Jeg kan kjøpe om du sender den inn til reparasjon på den skadene på tlf. Da I henhold til andre tlf til samme pris som din men som er helt strøkne. Det har jeg rett til og kreve hvis jeg skal kjøpe til den prisen. Mvh simon

 

 

Det er ingen skader på telefonen som behøver reparasjon. Du har uansett gjort avtale med telefonen i den tilstanden den er i, med godt detaljerte bilder og beskrivelser. Du kommer ikke langt med den, beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...