Gå til innhold

Bruk av rasistiske utrykk i artklene.


Anbefalte innlegg

"Her er en frekk fant av en minnepinne"

Som nestleder og på vegne av Romanifolkets Riksforbund, vil jeg gjerne fratakke meg bruken av slike nedsettende termer som er brukt i overskriften av denne artikkelen, for det er en ordbruk som er brukt i store deler av historien som er rasistisk og nedsettende om oss som tilhører etnisiteten Romanifolk, en av norges eldste Nasjonale Minoriteter etter Samene som er urbefolkning. Denne ordbruken kan ikke ses verken som ironisk eller satir eller som relevant for det produktet dere gir en anmeldelse om. Om det ikke tas til følge og man ser alvoret i det som jeg nå skriver så venter en politianmeldelse for overskriften i denne artikkelen. Håper dessuten at jeg slipper et hånefullt ironisk svar i en beklagelse, da det gir samme resultat. Vi finner dette voldsomt støtende i sin helhet.

Skjermdump er spart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Er bruken av ordet "fant" nedsettende for Romfolket? Det visste jeg slett ikke.

 

Ok, den har altså fire opphav, så da kan man kanskje la tvilen komme tiltalte til gode ...?

 

fant m1 (norr fantr, gj lty, kanskje fra it. fante 'ung gutt, tjener, soldat', jf *infanteri) 1landstryker, tater farende f- 2fattig person gjøre, drikke seg til f- / raka f- 3fyr, kar den f-en er ikke god å klå seg på / kranglef-, skøyerf-

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

For all del. Anmeld i vei...

Men som PencilCase skriver, har "Fant" forskjellig opphav, og ingen av dem er rasistisk motivert. Egentlig er de heller ikke spesifikt rettet mot romfolket, men omtaler lokale omstreifere som ikke hadde sitt utspring hos romgruppen.I tillegg har ordet også en norøn betydning av budbærer og omstreifer, .

I Store norske leksikon kan vi lese:

Fant, tidligere vanlig betegnelse på den gruppe av omstreifere som var av mer lokalt opphav enn de egentlige rom (sigøynere). I norrønt ble ordet brukt om budbærer, til dels omreisende gjøgler, siden landstryker. I noen målføre også om en fremmed («byfant»), eller i betydningen fyr («en fresk fant»).

 

 

G :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For all del. Anmeld i vei...

Men som PencilCase skriver, har "Fant" forskjellig opphav, og ingen av dem er rasistisk motivert. Egentlig er de heller ikke spesifikt rettet mot romfolket, men omtaler lokale omstreifere som ikke hadde sitt utspring hos romgruppen.I tillegg har ordet også en norøn betydning av budbærer og omstreifer, .

I Store norske leksikon kan vi lese:

Fant, tidligere vanlig betegnelse på den gruppe av omstreifere som var av mer lokalt opphav enn de egentlige rom (sigøynere). I norrønt ble ordet brukt om budbærer, til dels omreisende gjøgler, siden landstryker. I noen målføre også om en fremmed («byfant»), eller i betydningen fyr («en fresk fant»).

 

 

G :)

 

Dette er ikke trolling, om du ser etter her https://www.facebook.com/pages/Romanifolkets-Riksforbund/123312787681677 og her http://www.romanikultur.com/Innhold/?documents og her er bedriftsinfo der dere kan utlese hvem jeg er i organisasjonen http://www.purehelp.no/company/details/romanifolketsriksforbund/992140194 og om dere ser etter så har vi både vært i mediene og med politihjelp fått fjernet rasisme på nett og i aviser før, dette er ikke det første stedet vi finner dette. Kanskje den som skapte overskriften ikke skjønte dybden av det han skriver, men han må forstå at det ligger dypere en det han kanskje tenker i sin sfære.

Når dere klart og tydelig har funnet frrem til at det også henviser til andre ord på oss som også er uønskede som sigøyner og tater, som også de er følsomme og i stort sett blir akseptert i veldig sakelige beskrivelser for å belyse egentlig relevanse, så håper jeg dere er så voksne at dere ser at dette er støtende og ihvertfall når vi sier i fra. Bildet er fra i går, når et nettsted ble anmeldt og er fjernet i dag.

post-192851-0-72278200-1328962072_thumb.jpg

Lenke til kommentar

En ting er å bli fornærmet av åpenbare setninger/ordkombinasjoner som er ment nedsettende i sin helhet. Men å aktivt lete etter enkeltord og ta dem ut av sammenhengen blir for dumt.

 

EDIT: Hvis originalposteren virkelig mener alvor er det bare å kjøre et søk på Google etter 'fant' og deretter begjære samtlige nettsider med treff nedlagt. Det gjelder bare omtrent 58 100 000 resultater. Good luck, have fun.

Endret av Kharan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror slettes ikke du troller.

Men når du oppfatter et uttrykk med såpass vid forståelse som "fant" som diskrimminerende, så opplever du nok ditt liv en smule hemmende inni et svært finmasket nett.

 

Igjen vil jeg henvise til definisjonen av "fant" (en av dem).

"I noen målføre også om en fremmed («byfant»), eller i betydningen fyr («en fresk fant»)."

Direkte forståelse av den overskriften som du fant som diskriminerende: "Her er en frekk fant av en minnepinne" vil da, etter en vanlig forståelse av det norske språk oppfattes som: [i]"Her er en frekk fyr av en minnepinne" [/i]

 

Imidlertid er jeg helt enig i at i andre sammenhenger kan ordet "fant" oppfattes som diskriminerende. Men det avhenger av konteksten som det ingår i. Sånn sett kan vanlige dagligdagse, uskyldige ord også bli oppfattes dit ut fra det samme.

 

Ikke dermed sagt at man skal ignorere overtramp eller tilsnikende sådanne, for all del. Men hvis dette er en hovedsak for dere så ser iallefall ikke jeg for meg yttergrensene deres.

 

G:)

Endret av Gaidaros
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, kjære trådstarter.. Er ikke nicket ditt rasistisk, "gipsy_boy"?

Igrunnen et godt poeng.

Man kan spørre trådstarter hvorfor han bruker "Gipsy", altså "Sigøyner" i sitt forumsnavn når han selv ser det som diskriminerende å bli tiltalt som sådann.

Jfr.

Når dere klart og tydelig har funnet frrem til at det også henviser til andre ord på oss som også er uønskede som sigøyner og tater,

 

Kanskje på tide med litt selvinnsikt/selvkritikk her. Hvis jeg altså hadde kalt deg for ditt eget forumsnavn, altså; sigøyner eller gipsy så hadde jeg vist diskriminering men når du selv kaller deg for det samme. så viser du etnisk, stolt tilhørighet.

 

Right on, baby...

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Noen like Kurdera

å noen slår i hjlæl

men vi like bære å fårske på sæl

sælen den true vår økologi

så dæm ska vi kjøre

hakahakahakahaka-piken vår i

 

Vi, bærre gjør de vi må

Lenke til kommentar

Dette er et trist eksempel på at noen VIL føle seg fornærmet. Jeg har aldri hørt ordet "fant" brukt om medlemmer av romfolket, og det er på grensen til utrolig at TS klarer å føle seg støtt av denne artikkelen, som åpenbart ikke har noe med romfolket å gjøre. Her har vi å gjøre med noen som forsøker å skape en konflikt, ikke forsvare seg mot et angrep.

 

Jeg forventer at HW har journalistisk integritet nok til ikke å la seg skremme av denne typen trusler. Fant er et innarbeidet ord i norsk språk og er åpenbart ikke rasistisk i innhold eller motivasjon i den kontekst ordet er brukt i denne artikkelen.

 

Til TS: Jeg har en viss forståelse for at du prøver å finne mål og mening i livet som ung mann, men dette angrepet er rimelig kontraproduktivt. Dersom du tror det vil styrke romfolkets posisjon i Norge å angripe åpenbart ikke-rasistiske artikler med meningsløse skrik om rasisme, vil jeg anbefale deg å lese litt mer historie enn den du hevder å ha lest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...