Gå til innhold

Bruk av rasistiske utrykk i artklene.


Anbefalte innlegg

Voldsomt støtende faktisk. I en artikkel som har absolutt ingenting med sigøynere å gjøre, med et helt ordinært norsk ord som ikke blir brukt i noen nedsettende kontekst, klarer man å føle seg støtt. Her snakker vi virkelig å legge godvilja til for å finne noe å bli støtt av.

 

Jeg finner hele innvendingen ganske absurd, og du bør helt klart finne deg andre fanesaker. Hvis dette er et problem for Romanifolkets Riksforbund, så kan jeg ikke ta organisasjonen spesiellt seriøst, og sånn sett undergraver dere bare deres egne interesser.

 

Om ikke annet får noen seg en god latter hvis du leverer en anmeldelse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Her er en frekk fant av en minnepinne"

Som nestleder og på vegne av Romanifolkets Riksforbund, vil jeg gjerne fratakke meg bruken av slike nedsettende termer som er brukt i overskriften av denne artikkelen, for det er en ordbruk som er brukt i store deler av historien som er rasistisk og nedsettende om oss som tilhører etnisiteten Romanifolk, en av norges eldste Nasjonale Minoriteter etter Samene som er urbefolkning. Denne ordbruken kan ikke ses verken som ironisk eller satir eller som relevant for det produktet dere gir en anmeldelse om. Om det ikke tas til følge og man ser alvoret i det som jeg nå skriver så venter en politianmeldelse for overskriften i denne artikkelen. Håper dessuten at jeg slipper et hånefullt ironisk svar i en beklagelse, da det gir samme resultat. Vi finner dette voldsomt støtende i sin helhet.

Skjermdump er spart.

Politisk korrekthet som du er full av her skader saken mot rasisme mer en den gagner.

Hvor lenge er det til noen som deg anmelder ord som idiot, krøpling, eller bare selve

ordet tater da romani folket er politisk korrekt?

 

Hilsen en krøpling med same og tater slekt, tilogmed noen svensker...

(Ovenfornevnte ment som spøk, beklager på forhånd til alle fornærmede ved bruk

av ordet «svensker».)

 

Hid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo symptomatisk at sigøynere event. romani (de enes ikke seg immellom om korrekt terminologi) er en gruppe som generelt omtaler seg selv som "Folket" (med stor F) i opphøyd betydning. Denne gruppen omtaler på like generelt vis alle andre ikkeFolk som "Gadje" (uren) i negativ betydning. Merkelig er det da at denne etnisk selektive gruppen er så til de grader fintfølende at de må hive seg over språklige spissfindigheter for å kunne hevde seg diskriminert av et laverestående folkeferd som oss andre. Skulle tro de hadde mer enn nok med å være seg selv nok.

 

G :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En nesten like stor fare for motarbeiding av rasisme i dag er de som skal skrike rasisme for omtrent alt mulig.

 

Ett tydelig eksempel på dette var "Plumboskandalen" som ikke var en skandale men kun en usikker mann i en ny situasjon som slo en meget dårlig vits.

 

Slike ting skader saken mer enn den støtter den!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

En kan bli fornærmet av hva som helst.

Det er sikkert mange kristne på forumet som føler seg krenket av artikkeloverskriften:

"Dato for Windows 8-beta er spikret"

med assosiasjonen at jesus ble spikret til korset.

 

Noen kan bli fornærmet av artikkelen

"Google går i strupen på Dropbox"

fordi bestefaren døde av kniv til strupen under WWII.

Å kreve endring av overskrift eller politianmeldelse er til de grader barnslig. Jeg krever min rett til å ikke bli fornærmet ved å si at siden vi begge er mennesker, blir jeg fornærmet av at du blir så lett fornærmet og jeg krever at du sletter innlegget ditt eller forvent en politianmeldelse

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er mulig at originalposter rett og slett mangler språkforståelse. Men i så fall burde han tenke seg om både to og tre ganger før han truer med politianmeldelse.

 

Sånn som jeg leser teksten hans, og ser det organisasjonen hans står for, så ser det jo ut som om de både bryter rasismeparagrafen, og er organisert som et krimsyndikat.

Lenke til kommentar

Voldsomt støtende faktisk. I en artikkel som har absolutt ingenting med sigøynere å gjøre, med et helt ordinært norsk ord som ikke blir brukt i noen nedsettende kontekst, klarer man å føle seg støtt. Her snakker vi virkelig å legge godvilja til for å finne noe å bli støtt av.

 

Jeg finner hele innvendingen ganske absurd, og du bør helt klart finne deg andre fanesaker. Hvis dette er et problem for Romanifolkets Riksforbund, så kan jeg ikke ta organisasjonen spesiellt seriøst, og sånn sett undergraver dere bare deres egne interesser.

 

Om ikke annet får noen seg en god latter hvis du leverer en anmeldelse.

 

Det går sport i å bli fornærmet for tiden!

 

Mokkamenn, fanter og negre skriker så fort de snubler over ordet i en-eller-annen sammenheng. DET ER ET ORD! Ingenting å bli fornærmet over!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Det er synd om du blir fornærmet over vinklingen av denne saken, det var ikke meningen. Ordet fant har, som påpekt her i tråden, en rekke betydninger, og bruken akkurat i denne saken henspilte på reven som minnepinnen ligger på. Bruk i en slik setting er dette slettes ikke rasistisk.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fantastisk innlegg fra en fantastisk ignorant!

 

Signaturen din sier det meste: "Var det min feil ...... sverg på det ! *WALLA* ! Nei du lyger sverg igjen ! *WALLA* ! Nei sverg på din grav ellers lyger du ! *WALLA* Ok kan du bevise det ! *DET VAR DU WALLA* Nei sverg igjen ! ...... (overhørt samtale på grønland)"

 

Hvis ikke dette er stigmatiserende for en folkegruppe så vet jeg ikke hva som er det. Her går du altså ut og krever at ordet "fant" ikke skal kunne brukes som et begrep på noe som er smart. Når du da i signaturen din grovt harselerer med sosiolekten til de som hører til på Grønland så står du bare fram som den største taperen i denne saken. Snakk om å kaste stein i glasshus!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...