Gå til innhold

Hvilken løsning er greiest?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Etterhvert så har jeg planer om å kjøpe nye disker. Tanken var egentlig å kjøpe 3x 2 TB Disker å ha i Hovedmaskina og 2x 3 TB eller 3x 2 TB i en annen PC som jeg tenkte å bruke som Server. På en måte en filserver. Men jeg har blitt litt usikker på om jeg i det hele tatt trenger 6 TB i hovedmaskina. Synes det riktignok er fint med mye harddiskplass, men er usikker på om jeg trenger så mye i hovedmaskina. Er det best å ikke ha så mye i hovedmaskina og heller ha mye i en eventuelt Filserver?

Jeg er usikker.

 

LMH1: Ikke kom her å preik om Hybrid disker og SSD Disker. Det driter jeg i nå. Så du kan spare deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje overflødig informasjon, men lagringsplass er fremdeles langt dyrere enn det burde være. Jeg ville ikke kjøpt mer lagringsplass enn jeg har bruk for per i dag.

 

Men ærlig talt: skal du først ha så mange disker ville jeg i det minste vurdert en eller annen form for redundans (RAID). Har du vurdert NAS? Hvilke krav stiller du egentlig til denne serveren?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er så intressert i å ha Raid egentlig. Dette fordi at jeg vil ha diskene slik de er liksom.

Åja. Jeg har vurdert NAS, men før det første så blir det mere penger å betale og for det andre så har jeg en PC som jeg bruker for øyeblikket som jeg tenkte å bruke som en slags Backup Server til hovedmaskina.

Lenke til kommentar

Uannsett så blir det ikke noe som helst Harddisk-kjøp enda tror jeg, men altså, man kan jo ikke vente i det uendelige heller. En gang må man jo kjøpe. Selvfølgelig, så kunne prisene er lavere, men så lenge de ikke er alt for dyre, så skal det gå an å kjøpe disker.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg litt på hva du skal med begge deler. Er det fysisk mangel i hovedmaskinen som gjør at du tyr til filserver i tillegg? Er det praktiske årsaker ifm. nettverksdeling som gjør at du ønsker denne løsningen?

 

Å plassere kapasiteten der du har behov for den er jo det åpenbare svaret. Da bør du kartlegge hvor mye kapasitet du har behov for i hver av maskinene (og evt. hvilken redundans du har behov for).

Lenke til kommentar

Tanken var da å på en måte ha det samme på både Hovedboksen og Filserveren. Ja en Backup. Men så er jeg da litt usikker på om jeg faktisk trenger f. eks 6 TB på Hovedboksen og heller kanskje har det på Filserveren istede. Jeg har ikke bestemt noen ting enda, jeg har bare lyst til å gjøre det. Det er jo slik at ettersom man har noen dokumenter, bilder, filmer og diverse, så er man redd for å misste det. Derfor var tanken å ha det på en Server.

Online Backup er ikke aktuelt. Synes ikke jeg har noe kontroll da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...