Gå til innhold

Diskusjons menighet! [les førstepost]


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Preken 29.02.2012

La oss igjen begynne med en bønn! :)

Fader vår du som er i himmelen, la ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden så som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Tilgi oss vår skyld som vi og tilgit våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse men frels oss Fra det onde. For riket er ditt, makten, æren og evigheten. Amen i Jesu navn!

___________________________________________________________________

Dagens prekentekster står skrevet i: Jakobs brev 2 14-26 og Jakobs brev 2 1-13

Prekentekst 1 Jakobs brev 2 14-26:

Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? Slik er det også med troen: i seg selv, uten gjerninger, er den død.

Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble kjent rettferdig da han bar fram Isak,

sønnen sin, som offer på alteret? Slik kan du se at troen virket sammen med gjerningene hans, og gjennom gjerningene ble troen fullendt. Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn». Dere ser altså at mennesket kjennes rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble kjent rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.

Prekentekst 2 Jakobs brev 2 1-13:

Mine søsken! Dere kan ikke tro på vår Herre Jesus Kristus, herlighetens Herre, og samtidig gjøre forskjell på folk. Sett at det kommer to menn inn i forsamlingen deres, den ene i staselige klær og med gullring på fingeren, den andre fattig og i skitne klær. Så legger dere merke til ham med de staselige klærne og sier: «Vær så god, her er en god plass», men til den fattige: «Du kan stå der!» eller: «Sett deg her ved føttene mine!» Har dere ikke da skapt et skille blant dere? Er dere ikke blitt dommere med onde tanker? Hør, mine kjære søsken: Har ikke Gud utvalgt de fattige i verden til å være rike i troen og til å arve det riket han har lovet dem som elsker ham? Men dere har foraktet den fattige! Er det ikke de rike som undertrykker dere og drar dere fram for retten? Og er det ikke de som spotter det gode navnet som er nevnt over dere? Dersom dere oppfyller den kongelige lov i Skriften: Du skal elske din neste som deg selv, da gjør dere rett. Men gjør dere forskjell på folk, da synder dere, og loven anklager dere som lovbrytere. For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle. For han som sa: Du skal ikke bryte ekteskapet, han sa også: Du skal ikke slå i hjel. Om du ikke bryter ekteskapet, men slår i hjel, da er du en lovbryter. Etter frihetens lov skal dere dømmes, etter den skal dere tale og handle. or dommen skal være ubarmhjertig mot den som ikke har vist barmhjertighet, men barmhjertigheten triumferer over

___________________________________________________________________

Ja vi har tre perkentekster her i dag så jeg tenker at vi begynner med den første perkenteksten som nevnt over her... Denne bibelske teksten går ut på at det holder ikke å bare tro. Det holder heller ikke å bare ha gjerninger. Det vil si at man må tro og gjøre gode gjerninger mot medmennesker her på jorden. Hvis du møter en person som sliter med noe. Det kan være hva som helst han sliter med, men hvis du hjelper denne personen så har du gjort noe godt. For det du gjør mot mennesker her på jorden gjør du for gud i himmelen. Vi må huske på at det ikke holder å bare tro at herren døde på korset og at han har stått opp igjen hvis du ikke bryr deg om gjerningene. Gud blir glad i sitt hjerte hvis du tror på han, men du må også gjøre gjerninger. Du skal hovedsakelig bli frelst ved din tro. Ett eksempel på at du vil bli frelst ved din tro på gud er den ene røveren som hang på korset i lag med skaperen. Den ene røveren sa til gud: Hvis du er herren, skaperen så hvorfor får du oss ikke ned herfra sånn at vi slipper å lide. Da svarte den andre røveren: er du klar over at det er den allmektige far, herren du snakker til? Da sa gud til røveren som sa: er du klar over at det er den allmektige far, herren du snakker til. Du skal bli med meg til evigheten. For din tro har frelst deg. Her ser man med en gang at din tro på gud skal frelse deg, men hva holder det at du tror men ikke gjør gjerninger? Hvis du møter en med vanskeligheter så hjelp han. Hvis du møter en som lider så hjelp han. For det du gjør med en av disse små (menneskene) gjør du mot din far i himmelen. Dette gjør gud glad i høy grad. Det gjør deg glad. Og ikke minst, det gjør det menneske som du

hjelper glad. Det er mange som mangler motivasjon til å hjelpe folk som sliter eller har andre vanskeligheter, men det er mye som kan hjelpe på dette. Jeg kjenner meg igjen i dette litt selv, at jeg ikke kan ha motivasjon til å hjelpe folk som kanskje lider en nød. Begrunnelsen er enten at du ikke orker, det er tidkrevende, du har ikke råd eller andre unnskyldninger som du står ovenfor når du ser en som lider nød av noe. Det rette er å hjelpe, men greier du bestandig det? Jeg skal gi dere noen råd til å bli motivert når det gjelder dette med å hjelpe andre mennesker som lider en nød. En måte å bli motivert på er via den gyldne regel som er skrevet i Matteus 7: 12. Den gyldne regel er som følgende:Derfor, det dere vil at mennesker skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem, for dette er loven og profetene. Ja her ser vi den gylne regel og dette er en motivasjon til deg som ikke bestandig syntes at det er så lett å hjelpe folk som sliter eller lider. Tenk deg at det er du som lider. Tenk deg da hvor kjekt det er at du blir hjulpet med det du må stå ovenfor. En annen måte å bli motivert på er å tenke på at det du gjør for denne personen som må stå ovenfor vanskeligheter gjør du for gud. Husk at du må tro på Gud, og gjøre gode gjerninger mot menneskene her på denne lille jord. Let etetr motivasjonen, og når du finner motivasjonen så hjelp andre! Tro på herren og hjelp dine med mennesker her på jorden. Amen.

Også er det den andre og siste prekenteksten vi har her i dag. Prekenteksten er nevnt over her...

Noe vi mennesker har en tendens til er å gjøre en stor forskjel på folk. Vi klassifiserer andre mennesker etter klær, utsende, rikdom og andre faktorer som spiller inn her. Hvis du møter en vanlig person som ikke har lite, men som heller ikke har mye. Ja, en helt annminnelig person på en gate. Hva ville du tenkt om denne mannen. Hvis du også hadde sett en med en veldig fin bil og en med fine klær. Hva ville du tenkt om denne rike mannen? Jeg er ganske sikker på at du ville blitt imponert over den rike mannen, og at du ikke hadde brydd deg særlig om den normale mannen som ikke var rik eller fattig. For av det faktum av at en rik man her på jorden er som så, men en rik mann i himmelen blir noe annet. Vi mennesker har som nevnt en tendens til å klassifisere folk etter rikdom, eiendeler, jo bg eller noe annet som har en "positiv" innvirkning på en person. Det er riktig nok positivt å ha en fin bil og masse penger, eller noe annet. Vi må huske på å ikke se etter rikdom og fattigdom til mennesker. Man må se etter hjertet til mennesker ikke rikdom og eiendeler.

Skal vi si at hvis det er en rik mann som har stort sett alt. Han har en fin bil, han har masse penger, en god jobb, han er kjekk, han går med pene klær og han er populær. Også finnes det en mann som er normal som stort sett alle de andre. Også finnes det en man som er veldig fattig, og han har stygge klær, ingen penger, ingen bil og ikke noen andre eiendeler som har noen stor verdi. Hvis du måtte velge en av de, hvem hadde du da tatt? Hadde du tatt den rike, den normale eller den fattige? Jeg er ganske siker på at du hadde valgt den rike, men hvorfor hadde du valgt denne rike personen? Er det fordi han er rik eller er det på grunn av hans personlighet og hans syn på livet? Man skal ikke gjøre forskjell på folk uansett hvordan personene er. Man skal ikke gjøre forskjell på en rik og en fattig. Dette er noe vi mennesker har en tendens til å gjøre slik forskjell på folk men som sagt her så er dette noe vi bør slutte med. Denne talen er ment som en påminnelse på at man ikke skal gjøre forskjell på folk. Denne talen er igrunn ikke ment som en oppvåkning, men det er selvsagt noen som trenger oppvåkning også når det gjelder dette. Amen.

Til slutt så skal jeg bare gå inn på dette med fristelser. Hvis noen av dere lurer på hvorfor vi blir fristet og hvorfor fristelser inntreffer så kan dere lese dette bibelverset som står nedenfor her: Jakob 1: 1-18

Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, sender sin hilsen til de tolv stammer som er spredt omkring i fremmede land. Tro i prøvelse og fristelse Se det bare som en glede, søsken, når dere møter alle slags prøvelser. For dere vet at når troen blir prøvet, skaper det utholdenhet. Men utholdenheten må føre til fullkommen gjerning, så dere kan være fullkomne og hele, uten noen mangel. Om noen blant dere mangler visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han skal få. Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet som drives og kastes hit og dit av vinden. Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, splittet som han er, og ustø i all sin ferd. En bror som står lavt i rang, skal være stolt av hvor høyt han blir satt, og en rik mann skal være stolt av hvor lavt han blir satt, for som blomsten i gresset skal han forgå. Solen stiger med sin brennende hete, gresset visner, blomsten faller av, og all dens skjønnhet er borte. På samme måte skal den rike visne midt i alt sitt strev. Salig er det mennesket som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets seierskrans, som Gud har lovet dem som elsker ham. Ingen som blir fristet, må si: «Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. Alle blir fristet av sitt eget begjær, som lokker og drar. Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død. La dere ikke føre vill, mine kjære søsken! All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra ham som er himmellysenes Far. Hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygger. Av sin egen vilje har han født oss ved sannhetens ord, for at vi skal være en førstegrøde av dem han har skapt. Amen.

NB! Teksten er med forbehold om skrivefeil!

Ja da er dagens preken over og det hadde vært fint om komentarer kan taes på PM.

Les førstepost...

Jeg ønsker dere en fortsatt god Onsdag

:)

Mvh: BirgerCaC via den norske kirke i eksil.

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvorfor i all verden kaller du meg ** biiip **?

Jeg kaller deg ** biiip **fordi du heter Lars.

Du skal ikke kalle meg ** biiip **!

Du skal kalle meg for turbonello! For det er hva jeg heter her inne.

 

Du skjønner det, ** biiip **, at noen faktisk bruker nick fordi de ønsker å være anonyme.

Jeg ønsker å være anonym her inne, og har ikke brukt navnet ** biiip ** en eneste gang selv, så da syntes jeg at du og alle andre burde være vise respekt, å være høflige nok til å bruke det nicket som jeg har valgt å bruke her inne, og på den måten være anonym...

 

Du snakker til meg som om du kjenner meg, når du gjør dette;

Noe som ikke er tilfellet. Derfor ber jeg deg heretter holde opp med det.

 

Det du har gjort er å bruke en søkemotor for å finne det ut... Hvorfor det?

 

Hvorfor begynte du å lete etter mitt egentlige navn?? Kan du svare meg på det?

Du kan ta det på PM, men også svare her. Folk vet nå at jeg heter ** biiip **.. For jeg har underbygget påstanden din, ved å svare som jeg gjør. Men da er jeg heller ikke fullstendig anonym lenger. Så da det jo naturlig at spørsmålet dukker opp: Hva ville du oppnå med dette?

 

 

 

## navn fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino waits for Alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvorfor i all verden kaller du meg ** biiip**?

 

Du skal kalle meg for turbonello! For det er hva jeg heter her inne.

 

Du skjønner det, ** biiip **, at noen faktisk bruker nick fordi de ønsker å være anonyme.

Jeg ønsker å være anonym her inne, og har ikke brukt navnet Lars en eneste gang selv, så da syntes jeg at du og alle andre burde være vise respekt, å være høflige nok til å bruke det nicket som jeg har valgt å bruke her inne, og på den måten være anonym...

 

Du snakker til meg som om du kjenner meg, når du gjør dette;

Noe som ikke er tilfellet. Derfor ber jeg deg heretter holde opp med det.

 

Det du har gjort er å bruke en søkemotor for å finne det ut... Hvorfor det?

 

Hvorfor begynte du å lete etter mitt egentlige navn?? Kan du svare meg på det?

Du kan ta det på PM, men også svare her. Folk vet nå at jeg heter ** biiip **.. For jeg har underbygget påstanden din, ved å svare som jeg gjør. Men da er jeg heller ikke fullstendig anonym lenger. Så da det jo naturlig at spørsmålet dukker opp: Hva ville du oppnå med dette?

 

sist jeg skjekka var det lov og brkue google...

 

det at du i anvert innlegg her inne kommer med barnslige ting og tang gjør at jeg bare oppfatter deg som en fjortis fra bibelbeltet som ikke vil være kristen, koste hva det koste vil. Du Lars, ved og bruke navnet ditt bør du ikke få helt panikk. Han har mest sansynlig ingen baktanker med det, kanskje han syntes hva du mente var intresangt, så han prøvde og finne mer fra deg? Ta det som en mann.

hvis du bare skal kverulere om at kristendomen ikke stemmer, lag en tråd om det.

jeg skal svare deg så godt jeg kan der, men ikke ta det her inne.

btw. hvis du ikke vil at vi skal si at bibelen er sann, da må nok du slutte og si at bibelen er usann.

 

** biiip ** - stå på, det er bra det du driver med.

jeg savner et personlig nivå på talene, det høres litt for mye ut som statskirken av og til.

 

vi alle vet at 90% av alle som går i kirken gjør det for syns skyld, ingen av de vil egentlig ofre sine personlige goder for en gud de ikke ser, ved en kirketur i ny og ne, litt angring på en søndag vil de lure seg selv til og tro at man er kristen og vil komme til himmelen.

 

Man skal ikke være ved korset, det hjelper ingen verdens ting, man skal PÅ korset.

Man skal hver dag ta opp sitt kors, og jobbe med det.

hvis du ikke prøver og bli kvitt dine synder vil heller ikke gud gi deg kraft til det.

det er viktig og se inn i seg selv, se dine synder.

det kan være hovmod, gjerrighet, begjær og mye mye mere.

hvis man gjør hva man kan med det, vil gud gi deg kraft, og du vil klare det.

 

Gud lar ingen bli fristet over evne, det er fult mulig og få total seier over synd.

 

linker også til denne siden. mye godt lesestoff der inne.

 

 

 

## navn fjernet fra posten av ilpostino ##

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar

Og hvorfor i all verden kaller du meg Lars?

Jeg kaller deg Lars fordi du heter Lars.

Du skal ikke kalle meg Lars!

Du skal kalle meg for turbonello! For det er hva jeg heter her inne.

 

Du skjønner det, Birger, at noen faktisk bruker nick fordi de ønsker å være anonyme.

Jeg ønsker å være anonym her inne, og har ikke brukt navnet Lars en eneste gang selv, så da syntes jeg at du og alle andre burde være vise respekt, å være høflige nok til å bruke det nicket som jeg har valgt å bruke her inne, og på den måten være anonym...

 

Du snakker til meg som om du kjenner meg, når du gjør dette;

Noe som ikke er tilfellet. Derfor ber jeg deg heretter holde opp med det.

 

Det du har gjort er å bruke en søkemotor for å finne det ut... Hvorfor det?

 

Hvorfor begynte du å lete etter mitt egentlige navn?? Kan du svare meg på det?

Du kan ta det på PM, men også svare her. Folk vet nå at jeg heter Lars.. For jeg har underbygget påstanden din, ved å svare som jeg gjør. Men da er jeg heller ikke fullstendig anonym lenger. Så da det jo naturlig at spørsmålet dukker opp: Hva ville du oppnå med dette?

 

sist jeg skjekka var det lov og brkue google...

Det er lov å bruke google. Det har jeg ikke sagt noe om. Du skjønte ikke hva jeg mente kanskje?

 

det at du i anvert innlegg her inne kommer med barnslige ting og tang gjør at jeg bare oppfatter deg som en fjortis fra bibelbeltet som ikke vil være kristen,

Dette er personangrep! Kan du hente frem innlegg hvor jeg "kommer med barnslige ting og tang" ??? Hva du oppfatter meg som det bryr jeg meg ingen ting om... Jeg oppfatter det du skriver her, som patetisk når du benytter deg av begreper som fjortis og liknende.. Kanskje fordi du sannsynligvis snart er atten år og kan kjøre bil, og dermed ikke er fjortis lenger?...

 

Forøvrig kan jeg komme med en annen personopplysning om meg selv, og det er at jeg er ganske snart 29 år, så da passer jo "fjortis" ganske dårlig???

 

 

Jeg bor heller ikke ved bibelbeltet, og jeg nekter heller ikke å bli kristen... Man kan ikke velge om man vil være kristen eller om man vil være ateist...

 

Er ikke slik det fungerer, skjønner du... Hvis jeg blir overbevist, om at kristendommen er sann, og blir kristen, er ikke dette noe jeg velger selv... Man kan ikke velge og vrake hva man ønsker å være overbevist om...

 

At du ikke forstår dette, det er ikke min skyld, og det gjør meg heller ikke til noen fjortis som "nekter å være kristen" selv om du måtte tro dette.

 

 

---

 

Jeg skal si deg en ting jeg, i denne sammenhengen, og det er at da jeg var liten, så fortalte min morfar meg om Jesus, og om Gud... Jeg ble kristen. Morfar var den eneste personen jeg virkelig så opp til... Jeg var vel kristen til jeg ble omkring 16 år, derfra endret det seg, og jeg har måttet bytte overbevisning mange ganger frem til jeg endte opp som ateist og fritenker...

 

Dette var ikke noe jeg valgte. Jeg var kristen, og overgangen til å bli en ateist var ett rent helvete, før jeg virkelig innså hvor stor frihet jeg hadde i ateismen. Ingen som overvåket meg fra og lagde seg opp tanker om alt det jeg til en hver tid drev på med, enten det var det ene eller det andre.

 

Ingen Gud visste heller hva jeg tenkte på, til en hver tid, noe jeg var overbevist om som troende, og dette førte til en større tanke og trosfrihet inni meg selv, og jeg tillot meg å tenke flere og flere skeptiske tanker, og etterhvert følte jeg meg helt løsrevet fra noe jeg følte bare hadde hindret meg i å se verden slik den faktisk er, uten "religiøse briller"...

 

Og det var da jeg også kom på den tanken at: Da er alt plutselig VÅRT ansvar, og da nytter det ikke bare å tvinne tommeltotter å vente til en Gud kommer å ordner opp. Da må man begynne å ta i et tak selv... For eksempel for å kunne oppnå en bedre verden sammen med hverandre. Og så videre... Men i begynnelsen var det tungt og deprimerende.

 

Men dette vendte jeg meg til etterhvert... Men så har det å studere, filosofere, diskutere, og kritisere religion, blitt en del av meg, og som jeg gjør svært mye, og noe jeg har gjort helt siden jeg mistet troa siden seksten, sytten atten-års alderen (klarer ikke være helt konkret her)... Dette var ikke noe jeg valgte, men jeg ble overbevist av noe jeg i begynnelsen ikke likte at jeg ble overbevist av, men som jeg nå er glad for at jeg ble overbevist om. Jeg tenker: Godt jeg kom til sans og samling og tok til fornuften! =)

 

koste hva det koste vil. Du Lars, ved og bruke navnet ditt bør du ikke få helt panikk.

Jasså, så du respekterer ikke min rett til å være anonym? Tror du at du er tøff som gjør det du gjør her nå? Og hvorfor sier du at jeg ikke må få panikk? Tror du det er dette det dreier seg om? Var det det beste du hadde å fare med?

 

Jeg får ikke panikk av det... Det er heller ikke poenget...

Men jeg ønsker altså ikke at dere bruker det! Kan dere respektere det?

Det er noe som kalles personvern her til lands...

Og på dette forumet har man rett til å være anonym...

 

Han har mest sannsynlig ingen baktanker med det, kanskje han syntes hva du mente var intresangt, så han prøvde og finne mer fra deg?

Hvis du har lest i tråden, så vet du at dette ikke er tilfelle. Han spurte meg hvorfor jeg er her.. Jeg svarte... Han godtok ikke svaret. Jeg svarte, og da begynte han plutselig å nevne mitt virkelige navn, og begynte å kritisere meg, så jeg lurer på hva hensikten var med å bringe navnet mitt på banen... Jeg har aldri brukt det ekte navnet på noen her inne før, dersom de ikke har det i nicket sitt, slik som BirgerCaC...

 

Hvis han kommer med en unnskyldning, skal jeg selvsagt tilgi ham, men så lenge han bare kjører på og fortsetter å benytte det virkelige navnet mitt, så gjør jeg jo ikke det....

 

Ta det som en mann.

hvis du bare skal kverulere om at kristendomen ikke stemmer, lag en tråd om det.

Jeg lager ikke tråd om det, for det er for meg lite givende. Da svarer jeg heller i tråder andre lager om temaet.

 

Husk at jeg sier mine meninger...

Uansett hvor barnslige du enn syntes de måtte være.

Det er din subjektive mening... Og det bryr jeg meg særdeles lite om.

 

jeg skal svare deg så godt jeg kan der, men ikke ta det her inne.

btw. hvis du ikke vil at vi skal si at bibelen er sann, da må nok du slutte og si at bibelen er usann.

Stråmann... Jeg har ikke sagt det på den måten: "Bibelen er usann", fordi jeg mener den er verken sann eller usann...

 

TL;DR

 

Som metaforer, kan bibelen vise til mange "sannheter", men om man tolker dem bokstavelig, som virkelige historiske begivenheter, så er de usannheter. Så for meg handler det om hvordan man tolker bibelen... Bibelen, kan derfor være sann, dersom man tolker den riktig, eller usann dersom man tolker den feil... Om man tolker alt inni den boka som billedlig, og allegorisk, så har jeg ingen innvendinger eller påstander om at den er usann...

 

F.eks. Jesus gikk på vannet. Det har jeg også gjort... Det var is da jeg gikk på vannet, men is er vann i fast form.... Dette er en bokstavelig tolkning av det. At Jesus gikk på vannet (eller sjøen) kan være en billedlig og allegorisk fortelling som sier noe ved å si noe annet.

Kanskje var det at da han møtte jødene, så var han på dypt vann, men sank ikke (han hadde gode argumenter, så gode at han klarte å vinne alle diskusjonene med jødene eller liknende) ...

 

Det jeg imidlertid påstår, er at bibelen er ren diktning... Alt er påfunn. Alt er et forsøk på å forme en moral i det mennesket som leser boken. Alle fortellingene er bygget opp med et moralsk/etisk poeng, altså en dypere mening. Og dette er ikke fordi Gud er innblandet, men dette er rent menneskeskapte uhistoriske begivenheter av ren allegorisk og billedlig natur...

Og følgelig også da aldri ment å bli tatt bokstavelig. Det er min mening...

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

vi alle vet at 90% av alle som går i kirken gjør det for syns skyld, ingen av de vil egentlig ofre sine personlige goder for en gud de ikke ser, ved en kirketur i ny og ne, litt angring på en søndag vil de lure seg selv til og tro at man er kristen og vil komme til himmelen.

He he. Her går du i samme fellen som alle de andre kristne, der du tror du har fasiten på hva en ekte kristen er og ser ned på alle andre, inklusiv andre kristne som ikke er i den samme sekten som du er... Og det eer jo alt kristendommen er, en samling med sekter som utad er enige, SÅÅÅ enige om at jesus stemmer fordi det er 2 milliarder mennesker som tror på jesus, men som innad, stilt mot veggen, krangler så busta fyker mens de ser ned på alle de andre sektene som i deres øyne tar feil, uten at de har noe mer eller mindre å slå i bordet med enn de andre sektene faktisk... Og på toppen av dette er de faktisk ignorante nok til å tro at det vil bli fred i verden bare alle tror på jesus (deres jesus såklart...)

 

 

Gud lar ingen bli fristet over evne, det er fult mulig og få total seier over synd.

Å bli kristen virker for meg som at du må late som du er syk (tilkjennegi at du har kunstige synder) for i det hele tatt å kunne bli få en kur mot sykdommen man lider av (i form av en høyst fiktiv person ved navn jesus). Tror man ikke på noe av dette så er man frisk både i kropp og sinn og slipper å løpe rundt med den angsten man har for at gud ser alt...

 

 

linker også til denne siden. mye godt lesestoff der inne.

Ser den siden du linket til her påstår de har funnet sannheten... Men hvem sannhet er det de har funnet når alt de har er påstander? Har faktisk både hørt og sett nok fra slike sekter til å vite at de ikke fører noe godt med seg, og spesielt ikke når de tror påstander er noen form for sannhet! Liker å være ærlig jeg og det er bare en av grunnene til at jeg ikke oppsøker slike sekter, for der er det ikke mye ærlighet å spore.... Så denne linken var ikke noe for ærlige mennesker og det burde du kanskje ha føyd til når du linket til dette? Kun for de som ikke har personlig integritet eller noe slikt?

 

 

 

Og med hensyn til nick og navn og slikt, hold dere til nicket. Hadde det vært ønskelig med navn så hadde diskusjon.no spurt etter det.... Hadde noe av det samme her inne for litt siden og da kom det frem det samme, hold dere til nicket! Hvis det liksom er skulte trussler som er ute å går, en slags "jeg vet navnet ditt og hvis du ikke er enig med meg kommer jeg hjem til deg" mentalitet, så er ikke det ønskelig. som sagt, dette er et forum med nick og da lar vi det være slik..

 

Eller hva Birger Ivar? :) Du er ikke den eneste som kan google vettu... Hvordan står det til på salt*** for tiden? Mora di har det bra? Og spurvene trives eller blir de borte?

Endret av RWS
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
3. Svar sendes på PM.

Bumper denne jeg.

 

Jeg har selv hatt problemer med internet i det siste, så jeg forventer ikke øyeblikkelig svar.

Men i skrivende stund har det gått 43 dager, som jeg anser som mer enn nok tid til å lese 2.Mosebok 20-40.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke vært på diskusjon for at jeg ikke har en kabel, men fordi at jeg ikke liker det nye designet på nettsiden som dere kan lese i statusoppdateringen som jeg har. Jeg legger forøvrig ut taler på you tube som jeg har fått over 5000 seere. Jeg føler mer at jeg bør bruke andre nettsteder enn diskusjon for å formidle det jeg har å si. Dere finner nå talene mine på You tube (lenke kommer senere)... Og på Kirken.com.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du vet at de verktøyene du bruker for å poste disse preknene ble oppfunnet av ateister som ikke tror på din Gud?

 

Det høres bra ut, siden de er troende av en annen retning - og så lenge man tror, eller bare er troende til hva det skal være, er det hele flottings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...