Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker jo litt imponerende, men har ikke prøvd selv. Eneste kravet er at det ikke føles som CRT for min del.

CRT-skjermer gjorde meg helt gåen i huet, og det går sjelden særlig lang tid før jeg enten får vondt i hode, eller bare veldig sliten i øynene.

 

Nå er det lenge siden jeg prøvde en høy-kvalitet CRT, med høy refreshrate, men om 120 Hz skjermer blinker så raskt at du ikke merker det (har mine tvil, men la gå) så er det sikkert ganske god forbedring. :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har faktisk ikke peiling på de forskjellene. :p

Var rimelig tidlig med å gå over til LCD, og da før jeg ble interessert i teknologien bak skjermer, så gikk egentlig glipp av det meste innenfor CRT-teknologi.

 

De billige har jeg til og med den dag i dag kjent på, og de er helt forferdelige. Veldig høy lyd, uskarpt og lav refreshrate slik at jeg blir sliten etter få minutter.

Nå er det en stund siden jeg var borti bedre CRT-skjermer, men kan huske at jeg ble litt sliten etter noen timer med bruk, men de hadde solid oppløsning, var forholdsvis skarpe og kunne ha opp mot 85 Hz i høye oppløsninger (eller det dobbelte i lave).

Så at det er tydelig forskjell har jeg merket meg, men ikke at det var to forskjellige typer.

Lenke til kommentar

Regner med at når maskinen til dama skrur seg av tvert, og når den starter opp igjen så går GPU vifta i 110% mens alt annet ser ut til å være ok, det kan nesten virke som maskinen faktisk booter bare det ikke kommer noe bilde på skjermen så er det GTX 580 kortet som har tatt kvelden?

 

EDIT:

 

Slet men endel DPC_WATCHDOG_VOLATION bluescreens i Windows 8 så fort hun startet opp Torchlight 2 i helga også, så det virker logisk med skjermkortet. For den har vært helt stabil og fin når den kjører idle, helt til nå.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Ytelsen vil ikke endre seg om PSUen er dårlig. Den vil få spill/PCen til å å kræsje eller slite på maskinvaren, men så lenge den leverer nok strøm/stabil nok spenning, så vil PCen dure på oppgitt frekvens.

 

Enten så funker det, eller så gjør det ikke. Noen spesiell grunn til at du mistenker PSU og høyfrekvent lyd fra den. Det kan jo komme fra litt forskjellig. Har du brukt noe spektrometer programvare elns for å sjekke om det er høyfrekvent støy?siden du tror det er støy du ikke kan høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen er vel at det er det eneste delen som er gammel, ca 5 år. Om lyden kommer fra viften selv så er det den eneste viften jeg ikke stoppet for å høre om lyden gikk vekk. Men lyden høres mer ut som en slags coil whine. Psuen har jo drevet 2x gtx 480 i lang tid, så tenkte kanskje den var sliten :p

 

Blir litt offtopic dette, men hvor ofte bør en skifte psu? Er en slik en: http://www.techpowerup.com/reviews/Thermaltake/Toughpower_1200W/

Lenke til kommentar

Eneste grunnen er vel at det er det eneste delen som er gammel, ca 5 år. Om lyden kommer fra viften selv så er det den eneste viften jeg ikke stoppet for å høre om lyden gikk vekk. Men lyden høres mer ut som en slags coil whine. Psuen har jo drevet 2x gtx 480 i lang tid, så tenkte kanskje den var sliten :p

 

Blir litt offtopic dette, men hvor ofte bør en skifte psu? Er en slik en: http://www.techpower...ughpower_1200W/

Det kan være mye rart i grunn, men akkurat når det kommer til dårligere ytelse så ville jeg kanskje sett andre veier. Prøv en del analyseprogrammer for prosessbruk/temp/belastning/multiplier/frekvens/spenning etc. på de fleste komponenter.

 

Har selv hatt PSU i samme serie. 750W-modellen jeg hadde i Toughpower-serien klarte seg vel en ca 3år før den tok kvelden.

 

Hvor ofte du må bytte PSU vil variere veldig. Det vil variere kraftig av produsent, modell og ikke minst bruken.

Spesielt utsatt er kondensatorene, men det begrenses ikke til den.

- Ripple vil øke belastningen på kondensatorene og vil raskere tørke elektrolyt-kondensatorene. En dårlig PSU vil ha mye mer Ripple enn en god.

- Jo mer overdimensjonerte komponentene er, jo lengre levetid, spesielt på elektrolyt-kondensatorene.

- Som en tommelfingelregel så vil noe rimeligere PSUer (ja selv min nåværende til 1500kr!) ha kondensatorer som er kalkulert for 85 grader. Ved en slik temp så vil levetiden være et par tusen timer. Nå vil du nok ikke se PSUen kjøre med så høy temp, og for hvert fall på 10-grader vil du kunne forvente en dobling av levetid for kondensatoren. Gode PSUer har alltid gode japanske kondensatorer som har levetiden oppgitt ved 105 grader, og ved lik tid med en 85 C kondensator så vil levetiden da være nesten 4 ganger mer.

- Kjøleribber og kjøling generelt vil ha en del å si, da du som ser så har temperaturen mye å si.

- Vedlikehold som godt ventilert kabinett, og støvrensing av PSU vil også ha en del å si for tempen.

- Belastningen

 

Kjøper du en skikkelig god PSU, samt ikke belaster alt for nærme grensa (hjelper jo om den også kan overbelastes en del, altså mye "overhead") så kan du helt sikkert ha den over 10-15 år uten problem.

En billig PSU (med referanse til hvilken effektgruppe den ligger i) vil slite etter 3-4 år. Og de værste, ja de klarer så vidt oppgitt effekt og kan i ekstreme tilfeller ta fyr etter et par uker eller måneder.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder ikke å ha én PSU. Pga synergieffekter mellom komponenter bør enhver entusiast ha minst to PSU-er av høy kvalitet og prøve seg frem til den beste kombinasjonen for gjeldende oppsett. Det holder å bytte én komponent i et oppsett feks grafikkortet før man kan kan man oppleve ekstrem coil whine sammen med den PSU-en man har brukt uproblematisk i flere år sammen med forskjellige grafikkort. Prøver man en annen PSU-modell kan coil whinen bli helt borte.

 

En PSU basert på rimelige komponenter kan holde i 30 år og en påkostet PSU kan ryke etter 3 uker. Det som funker for en bruker eller er best i test trenger absolutt ikke å funke for en annen bruker eller i en bestemt kombinasjon av komponenter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Da ser det ut som at SweClockers har snappet opp diverse info om den nye, men beskjedne 7xx-serien. GTX780 er basert på samme GPU (Gk110) som Titan, bare med halvparten av minnet og færre CUDA-kjerner. GTX 770 og 760 Ti holder fortsatt koken med GK104.

 

Direkte link

 

Tror folket at Nvidia kan vinne tilbake litt gunst mot sommeren? AMD har hatt gode salgstall i det siste, mye pga. gode spill-bundles. Kanskje vi får se 8000-serien litt tidligere?

Lenke til kommentar

Da ser det ut som at SweClockers har snappet opp diverse info om den nye, men beskjedne 7xx-serien. GTX780 er basert på samme GPU (Gk110) som Titan, bare med halvparten av minnet og færre CUDA-kjerner. GTX 770 og 760 Ti holder fortsatt koken med GK104.

 

Direkte link

 

Tror folket at Nvidia kan vinne tilbake litt gunst mot sommeren? AMD har hatt gode salgstall i det siste, mye pga. gode spill-bundles. Kanskje vi får se 8000-serien litt tidligere?

Nvidia skulle vel begynne med spill bundle nå har jeg lest. Hvis 780 med stock kjøler blir veldig bra tror jeg at jeg kommer til å skifte ut mitt 670 windforce 3x. Så kjøper jeg en arctic kjøler til det etter hvert. Lurer på om forskjellen blir større mellom 770 og 780 enn det vi har mellom 670 og 680 idag, var jo veldig spesielt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...